Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо строку оскарження рішення податкового органу

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Січень, 2010/№ 4
Друк
Лист від 01.12.2009 р. № 1624/13/13-09

Щодо строку оскарження рішення податкового органу

Лист Вищого адміністративного суду України від 01.12.2009 р. № 1624/13/13-09

 

У зв’язку з виникненням у судовій практиці питань, пов’язаних із застосуванням строку звернення платників податків із адміністративними позовами щодо оскарження рішень контролюючих органів про нарахування податкових зобов’язань, на підставі пункту 3 частини першої статті 39 Закону України «Про судоустрій України», в порядку надання методичної допомоги Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне повідомити таке.

Загальний строк звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи визначено частиною другою статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України і становить один рік. Зазначений строк, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Водночас підпункт 5.2.5 пункту 5.2 статті 5 Закону України від 21.12.2000 № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» встановлює, що платник податків вправі оскаржити до суду рішення контролюючого органу про нарахування податкового зобов’язання у будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення з урахуванням строків давності. В свою чергу, строки давності визначені статтею 15 зазначеного Закону і становлять 1095 днів.

При вирішенні конкуренції між положеннями частини другої статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України і нормами статей 5 та 15 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» судам слід враховувати приписи частини третьої статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України.

Остання передбачає, що для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Виходячи з наведеної норми Кодексу адміністративного судочинства України, строки звернення з адміністративним позовом та порядок їх обчислення можуть встановлюватися також іншими законами, в тому числі Законом України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

Таким чином,

строк звернення платника податків з позовом до адміністративного суду щодо оскарження рішення контролюючого органу про нарахування податкового зобов’язання визначається на підставі норм статей 5 та 15 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» і становить 1095 днів з моменту отримання відповідного податкового повідомлення. При цьому наслідки пропущення зазначеного строку регулюються статтею 100 Кодексу адміністративного судочинства України.

Цей лист пропонуємо довести до відома суддів апеляційного та місцевих адміністративних судів відповідного апеляційного округу для врахування при здійсненні правосуддя.

 

Голова суду О. Пасенюк



коментар редакції

Строк оскарження рішення ДПІ 3 роки?!

Незважаючи на

позитивність цього листа для платників податків, з ним важко погодитися. Як правильно вказує ВАСУ, при визначенні строку оскарження дій податкових органів слід керуватися п.п. 5.2.5 Закону № 2181, який, у свою чергу, прямої вказівки щодо строку оскарження не містить. Є тільки загальна фраза про те, що при оскарженні слід ураховувати строки давності. Із двох можливих норм (ст. 15 Закону № 2181 (1095 днів) і ст. 99 КАСУ (1 рік)), ВАСУ надає перевагу першій.

Дійсно, ст. 99 КАСУ передбачає, що строки може бути встановлено й іншими законами. Однак автори листа, що коментується, не вважали за потрібне наводити цитати зі ст. 15 Закону № 2181. Річ у тім, що ця стаття дійсно встановлює строки давності, але до оскарження вирішень податкових органів вони не мають жодного відношення. Так, серед строків давності, установлених цією статтею можна виділити: строки визначення податковим органом податкових зобов’язань платника податків; строки стягнення податкового боргу; строки подання заяв на повернення надмірно сплачених або невідшкодованих податків. Крім того, зважаючи на спеціальну вказівку, наведену в п. 5.1 Закону № 2181, ці самі строки застосовуються і при самостійному виправленні помилки. Як бачимо, про оскарження рішень податкових органів немає жодного слова. Тому в цьому питанні

ми більше схиляємося до неупередженої думки Мін’юсту, вираженої в листі від 06.06.2008 р. № 239-0-2-08-20 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 58). Нагадаємо, що Мін’юст надав перевагу застосуванню норм ст. 99 КАСУ.

Водночас лист, що коментується, явно на руку платникам податків, адже після його появи суди, найімовірніше, стануть застосовувати строки давності, установлені ст. 15 Закону № 2181. Це означає, що оскаржити рішення ДПІ можна протягом 1095 днів «з моменту отримання відповідного повідомлення».

 

Дмитро Костюк

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі