Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Пошта редакції. Прибирання снігу на прилеглій території: чий це обов’язок?

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Березень, 2010/№ 17
Друк
Відповідь на запитання

Прибирання снігу на прилеглій території: чий це обов’язок?

 

Виконком місцевої ради наклав на директора нашого підприємства штраф у розмірі 850 грн. за те, що прилегла до офісу територія на відстані 20 метрів не прибрана від снігу. Чи правомірне таке рішення? В якому порядку та на якій підставі можна його оскаржити?

(м. Харків)

 

Як можна судити із запитання, наявність снігу біля офісу підприємства було кваліфіковано як

порушення норм та правил у сфері благоустрою населених пунктів , правил благоустрою територій населених пунктів. За це порушення ст. 152 Кодексу про адміністративні правопорушення (далі — КпАП) передбачає відповідальність для посадових осіб підприємства у вигляді штрафу в розмірі від 850 до 1700 грн. Адмінпротоколи, що фіксують подібні порушення, можуть складати органи внутрішніх справ та посадові особи, уповноважені виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад (ст. 255 КпАП). Штраф накладають виконавчі комітети місцевих рад (ст. 219 КпАП).

Якщо процесуальні вимоги до порядку накладення адмінстягнення порушено не було, відповідно, за цими підставами оскаржити постанову виконкому не вдасться. У цьому випадку необхідно з’ясувати,

чи було дійсно допущено адміністративний проступок з боку директора і чи передбачено чинним законодавством обов’язок підприємства з прибирання прилеглої до його офісу території.

Оскільки у

ст. 152 КпАП ідеться про порушення правил благоустрою території населених пунктів, насамперед слід звернутися до правил благоустрою того населеного пункту, в якому розташовано офіс підприємства. Відповідно до п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР питання про встановлення правил благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти та порядку, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність, вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Оскільки запитання надійшло з м. Харкова, для відповіді на нього необхідно ознайомитися з відповідним рішенням сесії Харківської міської ради. (Проте ця інформація стане в нагоді й тим суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність в інших населених пунктах, оскільки близькі за змістом норми можна знайти у правилах благоустрою практично будь-якого з них).

Отже, згідно з

п.п. 5.6.13 Правил благоустрою території м. Харкова, затверджених рішенням 16 сесії Харківської міської ради 3 скликання від 16.06.2000 р., підприємства, установи, організації або особи, які утримують відповідні території за договором, зобов’язані:

— мати власний необхідний для прибирання снігу та льоду ручний інвентар (лопати, мітли, льодоруби);

— мати достатній запас матеріалу для посипання (пісок, шлак) з метою своєчасного вжиття заходів, що запобігають ожеледі;

прибирати сніг негайно, з початку снігопаду, для запобігання накату;

— огороджувати небезпечні для пішоходів у разі падіння бурульок та снігу з дахів місця, забезпечувати видалення бурульок з дахів, карнизів та інших елементів будинків.

Як бачимо, обов’язок прибирати сніг для підприємств дійсно передбачений, але слід з’ясувати,

щодо якої території підприємство зобов’язано його виконувати.

У

п.п. 5.6.2 Правил благоустрою території м. Харкова передбачено, наприклад, що обов’язки з механізованого та ручного прибирання територій, вжиття заходів, що запобігають ожеледі, розподіляються, зокрема, так:

1) прибирання покриття проїзної частини міських проспектів, вулиць, провулків, набережних, бульварів, площ покладається на відповідні дорожньо-експлуатаційні підприємства;

2) прибирання дворів, тротуарів, покриття проїзної частини проїздів, прибудинкової території житлового фонду територіальної громади здійснюється балансоутримувачем житлового фонду;

3) прибирання дворів, тротуарів, майданчиків, покриття проїзної частини, інших територій земельних ділянок,

наданих у власність або в користування юридичним або фізичним особам, та територій на відстані 20 м від периметра споруд і до проїжджої частини вулиці покладається на відповідні підприємства, фізичних осіб — підприємців, які є власниками або користувачами таких ділянок;

4) прибирання

територій, прилеглих до торговельних центрів, об’єктів побутового обслуговування, громадського харчування, авторемонтних майстерень, магазинів, ринків, палаток, ларків, кіосків, інших об’єктів торгівлі на відстані 20 м від периметра споруд і до проїжджої частини вулиці покладається на суб’єктів господарювання, які експлуатують зазначені об’єкти;

5) прибирання

територій, прилеглих до АЗС, на відстані 50 м від периметра споруд і до проїжджої частини вулиці здійснюється суб’єктами господарювання, які експлуатують зазначені об’єкти;

6) прибирання

парковок та тротуарів на відстані 10 м навколо них покладається на осіб, яким зазначені території надано в користування.

Як бачимо,

Правилами благоустрою території м. Харкова дійсно обов’язок з прибирання прилеглої до будівлі території покладено на суб’єктів господарювання, в яких у власності або в користуванні перебуває частина двору, тротуару, майданчика чи іншої території.

Але слід з’ясувати, чи не виходять органи місцевого самоврядування, покладаючи своїм рішенням на суб’єктів господарювання обов’язок з прибирання не тільки закріпленої за ними (на правах власності або користування), а й додаткової території, за межі передбачених чинним законодавством повноважень.

Відповідно до

Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV :

— на території об’єкта благоустрою можуть бути розміщені будівлі і споруди торговельного, соціально-культурного, спортивного та іншого призначення, власники яких зобов’язані забезпечити належне утримання наданої їм в установленому порядку земельної ділянки, а також можуть на умовах договору, укладеного з балансоутримувачем, забезпечувати належне утримання іншої закріпленої за ними території (прилеглої території). Межі такої території визначає власник об’єкта благоустрою (

ч. 4 ст. 15, п. 1 ч. 2 ст. 18);

— підприємства забезпечують благоустрій земельних ділянок, наданих їм на праві власності або праві користування відповідно до закону (

ст. 24).

Отже, з положень

Закону про благоустрій випливає, що за загальним правилом суб’єкти господарювання зобов’язані забезпечувати прибирання тільки тієї території, яка перебуває в них у власності або користуванні (ст. 24). Однак за суб’єктами господарювання, які розміщують на територіях загального користування (у парках, на площах, бульварах, вулицях) або прибудинкових територіях будівлі та споруди торговельного, соціально-культурного, спортивного чи іншого призначення (аналогічного переліченому), органами місцевого самоврядування може бути закріплено додаткову територію, яка не перебуває в них у власності або користуванні, з установленням обов’язку з її прибирання. Але і в цьому випадку тільки рішення органу місцевої ради недостатньо — із суб’єктом господарювання має бути укладено договір про забезпечення належного утримання закріпленої за ним території, межі якої визначає орган місцевого самоврядування.

Слід зазначити, що наведені законодавчі положення, як правило, ураховуються при складанні правил благоустрою території того чи іншого населеного пункту, однак не завжди про них пам’ятають при проведенні органами місцевого самоврядування перевірок з їх дотримання та притягнення посадових осіб підприємства до відповідальності. Так, згідно з

п.п. 5.4.2 Правил благоустрою території м. Харкова Харківська міська рада та її виконавчі органи можуть закріплювати для утримання в належному стані за підприємствами прилеглі до їх земельних ділянок території шляхом укладення Договору про організацію взаємовідносин у сфері благоустрою між суб’єктом господарської діяльності, виконкомом та Департаментом житлово-комунального господарства та енергетики Харківської міської ради.

З викладеного можна зробити висновок, що рішення виконкому місцевої ради про накладення штрафу на директора підприємства за неприбрану від снігу територію, яка прилягає до офісу підприємства, може бути визнано правомірним тільки у випадку, якщо ця територія перебуває у власності чи користуванні цього підприємства або щодо її утримання між підприємством та місцевою радою укладено угоду про її утримання. В іншому разі постанову про накладення штрафу може бути оскаржено в місцевому суді шляхом подання адміністративного позову (докладно про процедуру оскарження див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 14).

 

Олена Уварова, юрист

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі