Теми статей
Обрати теми

Допомога на поховання

Редакція ПБО
Стаття

Допомога на поховання

 

Обов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, пов’язаними з похованням, передбачає часткову компенсацію витрат, пов’язаних зі смертю застрахованої особи або членів її сім’ї. Особливості отримання, документального оформлення та відображення в бухгалтерському й податковому обліку такої допомоги буде розглянуто в цій статті.

Лілія УШАКОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Право на отримання допомоги на поховання за рахунок коштів Фонду

Допомога на поховання відповідно до

Закону № 2240 надається в разі смерті застрахованої особи, а також членів сім’ї, які перебували на її утриманні (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві (п. 5 ст. 34 Закону № 2240)):

— дружини (чоловіка);

— дітей, братів, сестер та онуків, які не досягли 18 років або старших цього віку, якщо вони стали інвалідами до 18 років (братів, сестер та онуків — за умови, що вони не мають працездатних батьків), а студентів та учнів середніх професійно-технічних училищ та вищих навчальних закладів з денною формою навчання — до 23 років;

— батька, матері;

— діда, баби за прямою лінією спорідненості.

Не вважаються такими, що перебували на утриманні застрахованої особи, члени сім’ї, які мали самостійні джерела отримання доходів (одержували заробітну плату, пенсію тощо)

(п. 2 ст. 45 Закону № 2240).

Допомога на поховання

надається застрахованій особі, члену її сім’ї або іншим юридичним та фізичним особам, які здійснювали поховання. Відповідно до частини першої ст. 50 Закону № 2240 матеріальне забезпечення (у тому числі й допомога на поховання) та соціальні послуги призначаються та надаються за основним місцем роботи за рахунок сплачених застрахованими особами страхових внесків.

У разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації допомога на поховання (якщо такий страховий випадок стався до моменту ліквідації (реорганізації)) виплачується застрахованим особам їх правонаступником, у разі відсутності такого правонаступника — виконавчою дирекцією відділення Фонду за місцем обліку ліквідованого підприємства, установи, організації як страхувальника.

Рішення про призначення

(відмову у призначенні) допомоги на поховання приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, до якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб, та оформляється протоколом у день прийняття. Оформлений протокол передається керівнику підприємства для проведення виплат, здійснення розрахунків.

Виплата допомоги на поховання провадиться

не пізніше дня, наступного за днем звернення.

 

Перелік документів, необхідних для призначення допомоги на поховання

У разі смерті застрахованої особи для призначення допомоги на поховання необхідно подати до комісії із соціального страхування

свідоцтво про смерть, видане органом реєстрації актів цивільного стану, та витяг із Державного реєстру актів цивільного стану громадян, що видається відділом РАЦС згідно з п. 3.3 Інструкції № 1269/5. Допомога призначається та виплачується сім’ї померлого або особі, яка здійснила поховання.

У разі смерті члена сім’ї застрахованої особи до комісії із соціального страхування подають

свідоцтво про смерть, видане органом реєстрації актів цивільного стану, витяг із Державного реєстру актів цивільного стану громадян , що видається відділом РАЦС згідно з п. 3.3 Інструкції № 1269/5, та довідку з місця проживання про те, що член сім’ї, який помер, перебував на утриманні застрахованої особи. Для отримання такої довідки необхідно звернутися до ЖЕК за місцем проживання або до відповідного управління житлово-комунального господарства, виконавчого органу райради (міськради) (див. лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 09.11.2007 р. № 04-06/Н-213з-322). Допомога призначається та виплачується застрахованій особі в разі прийняття позитивного рішення комісією із соціального страхування.

 

Розмір допомоги на поховання

Допомога на поховання застрахованої особи або особи, яка перебувала на її утриманні, надається в розмірі, установленому Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на момент настання страхового випадку, але не нижче розміру прожиткового мінімуму, установленого законом

(ст. 46 Закону № 2240).

Відповідно до

п. 3 постанови Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності «Про бюджет Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на 2008 рік» від 25.12.2007 р. № 83 розмір допомоги на поховання, що виплачується за рахунок коштів Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, на сьогодні становить 1400,00 грн.

 

Податковий та бухгалтерський облік

Виплата допомоги на поховання здійснюється за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, тому її сума

не включається до валових витрат підприємства.

На підставі

п.п. 4.3.1 Закону № 889 допомога на поховання, що виплачується за рахунок коштів Фонду, не включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу. Отже, вона не обкладається податком з доходів фізичних осіб.

Відповідно до

п. 3.2 Інструкції № 5 допомога на поховання не включається до фонду оплати праці. Отже, така виплата не включається до бази для нарахування (утримання) внесків до фондів соціального страхування.

У бухгалтерському обліку нарахування допомоги на поховання, що виплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображається за дебетом субрахунку 652 «Розрахунки за соціальним страхуванням» та кредитом субрахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами»

(п. 7.2. Інструкції № 16).

Наведемо приклад відображення в бухгалтерському обліку операцій з нарахування та виплати допомоги на поховання:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума,грн.

дебет

кредит

1

Нараховано допомогу на поховання

652

685

1400,00

2

Виплачено допомогу на поховання

685

301

1400,00

 

Порядок відображення допомоги на поховання у звітності

Допомога на поховання, що виплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображається у:

1. Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, та сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) з

ознакою доходу «22».

2. Звіті про нараховані внески, перерахування та витрати, пов’язані із загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням з тимчасової втрати працездатності (Ф4-ФССзТВП), у:

— Таблиці III «Розрахунки по коштах загальнообов’язкового державного соціального страхування» у рядку 14 у загальній сумі витрат страхувальника за звітний період із розшифровкою за періодами «На початок кварталу» та «За звітній період» із розбиттям за місяцями звітного періоду. Розшифровка даних рядка 14 таблиці III за видами витрат відображається в IV «Витрати за рахунок страхових внесків»;

— Таблиці IV «Витрати за рахунок страхових внесків» у першій її частині «Матеріальне забезпечення» у рядку 4 «На поховання (кількість виплат, сума)» заповнюються дані про кількість виплат та їх загальну суму.

Порядок заповнення Звіту за формою Ф4-ФССзТВП докладно розглянуто в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 29.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі