Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо придбання торгового патенту для здійснення торгівельної діяльності продукцією забою свійської птиці

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Травень, 2010/№ 38
Друк
Лист від 11.11.2009 р. № 5463/

Щодо придбання торгового патенту для здійснення торгівельної діяльності продукцією забою свійської птиці

Лист Державної податкової адміністрації України від 11.11.2009 р. № 5463/М/15-0414

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист приватного підприємця <…> щодо надання роз’яснення з питання необхідності придбання торгового патенту на реалізацію продукції <…> і повідомляє наступне.

Законом України від 23.03.96 № 98/96-ВР «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності» (зі змінами і доповненнями) (далі — Закон № 98/96-ВР) визначено порядок придбання торгового патенту на здійснення торговельної діяльності.

Під торговельною діяльністю у цьому Законі слід розуміти

роздрібну та оптову торгівлю, діяльність у торговельно-виробничій (громадське харчування) сфері за готівкові кошти, інші готівкові платіжні засоби та з використанням кредитних карток.

Частиною шостою ст. 3 Закону № 98/96-ВР визначено перелік товарів вітчизняного виробництва, торговельну діяльність якими суб’єкти підприємницької діяльності здійснюють без придбання торгового патенту. До цього переліку включено домашню птицю.

Наказ Мінстату України від 14.01.94 № 12, яким затверджено Номенклатуру товарів народного споживання (далі — номенклатура),

втратив чинність згідно з наказом Державного комітету статистики України від 20 грудня 2007 року № 463.

Відповідно до зазначеної номенклатури, якою керувались податкові органи при патентуванні торговельної діяльності в частині визначення такого товару, як домашня птиця, до домашньої птиці було віднесено: м’ясо і субпродукти харчові домашньої птиці (свіжі, охолоджені або морожені); тушки курчат, курей і півнів (включаючи бройлерів), індиків, качок, гусей і цесарок — обскубані, потрошені і напівпотрошені, не розібрані на частини, частини тушок і субпродукти домашньої птиці.

Водночас, поряд з діючою номенклатурою у період з 30.12.97 по 20.12.2007

одночасно працювало дві різні норми, оскільки згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016-97 (далі — ДК 016-97), затвердженого наказом Держстандарту України від 30.12.97 № 822, продукція птахівництва включає птицю свійську (01.24.1), під якою розуміють виключно такі види: кури, гуси, качки, індики, цесарки, перепілки, що розводять для одержання м’яса, яєць, печінки, пір’я чи пуху.

Згідно з ДК 016-97 м’ясо та їстівні субпродукти свійської птиці, свіжі, охолоджені або морожені є продукцією забою свійської птиці, що виступає як самостійний вид продукції (15.12) та не є складовою продукції птахівництва (01.24).

Тобто

продукція птахівництва відрізняється від продукції переробки (забою свійської птиці) перш за все своїми споживчими якостями, і тому ці два види продукції не можуть одночасно розглядатись як домашня (свійська) птиця у розумінні Закону № 98/96-ВР.

Згідно із класифікацією товарів УКТЗЕД, наведеною у додатку до Закону України від 05.04.2001 № 2371-III «Про Митний тариф України» (у редакції Закону України від 31.05.2007 № 1109-V), здійснено розподіл товарів за групами.

Зазначеною класифікацією свійська птиця та м’ясо і субпродукти харчові свійської птиці також відносяться до різних товарних груп.

Так, у розділі I «Живі тварини; Продукти тваринного походження» вказаного додатка свійська птиця, тобто кури свійські, качки, гуси, індики та цесарки живі (код 0105) віднесена до групи 01 «Живі тварини».

Разом з тим, м’ясо та їстівні субпродукти свійської птиці, зазначеної в товарній позиції 0105, свіжі, охолоджені або морожені віднесено до іншої товарної групи — 02 «М’ясо та їстівні субпродукти».

Таким чином,

продукцію забою свійської птиці, зокрема, м’ясо та їстівні субпродукти свійської птиці, свіжі, охолоджені або морожені, не включено до переліку товарів вітчизняного виробництва, торговельну діяльність якими суб’єкти підприємницької діяльності здійснюють без придбання торгового патенту.

Враховуючи наведене,

для здійснення торгівельної діяльності продукцією забою свійської птиці (м’ясом та їстівними субпродуктами свійської птиці, свіжими, охолодженими або мороженими) необхідно придбавати торговий патент на загальних підставах.

 

Заступник голови О. Любченко



коментар редакції

Тим, хто торгує м’ясом домашньої птиці без патенту, присвячується!

Засмучує не стільки висновок листа (хоча само собою і він), скільки підхід контролерів до розтлумачення законодавчих норм. На жаль, контролери вважають за краще грати на похибках термінології в підзаконних документах та добивати цим законослухняних платників податків, ніж присікати дії реальних ухильників.

Якщо стисло, то ситуація така. Закон про патентування (ч. 6 ст. 3) містить перелік вітчизняних товарів, реалізація яких можлива

без придбання патенту. До цього переліку включено такий вид продукції, як птиця домашня. І ось акцентує увагу саме на розшифруванні терміна «птиця домашня» податківці планують залучити «ухильників» до придбання патенту, стверджуючи, що з 20.12.2007 р. під цим терміном слід розуміти тільки живу птицю, і ніяк не м’ясо цієї птиці.

Формальний привід для такого твердження їм дає скасування Номенклатури товарів народного споживання, де під терміном «домашня птиця» розумілося м’ясо з неї та субпродукти. У чинних сьогодні тлумачниках різних видів продукції подібного розуміння немає: там птиця окремо, а м’ясо птиці окремо. Так, зокрема, у листі податківці апелюють до

класифікатора ДК 016-97 та класифікації товарів УКТЗЕД.

А тепер висловимо наші зауваження із цього приводу.

По-перше

, згадані два класифікатори видавалися зовсім не для цілей патентування: перший для цілей статистики, другий для справляння митних платежів. Якщо вже занурюватися в нетрі розуміння тим чи іншим Законом такого серйозного поняття, як «домашня птиця», то тут було б логічніше провести аналогію з профільним документом, а саме з абз. 2 ч. 3 ст. 1 Закону про патентування, де під птицею розуміється, у тому числі і м’ясо птиці.

По-друге

, якщо вже уповати на нині скасовану Номенклатуру товарів народного споживання, то логічніше було б міркувати так. Пільгова норма Закону про патентування приймалася в період її існування, а отже, саме так і слід розуміти термін «домашня птиця», як у період дії Номенклатури, так і після нього. Адже погодьтеся, виглядає досить дивно пільгування яловичини і свинини на фоні заборони безпатентного продажу м’яса птиці. Чим м’ясо птиці гірше за інше м’ясо для цілей патентування не зрозуміло, або чому раптом пільгують продаж живої птиці, а живих корів та свиней — ні.

Звісно, образливо, якщо контролери почнуть штрафувати за минулі періоди суб’єктів підприємництва, які торгували м’ясом птиці без патентів, які винні лише в тому, що не відстежили скасування такого складнодоступного документа, як Номенклатура. Ми не сумніваємося, що ці суб’єкти купили б торговий патент, якби ця вимога була доведена цивілізованим способом: через Закон, а не сумнівний ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків.

 

Наталія Яновська

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі