Теми статей
Обрати теми

Подаємо фінзвітність держреєстратору

Редакція ПБО
Стаття

Подаємо фінзвітність держреєстратору

 

З 2007 року в законодавстві для суб’єктів господарювання передбачено обов’язок подавати річну фінансову звітність держреєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи. Зробити це потрібно до 1 червня, тому не забаріться. Про особливості виконання цього обов’язку розповімо у статті.

Олександр ЗОЛОТУХІН, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон про держреєстрацію

— Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Закон про КРУ

— Закон України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII.

Нормативи № 1149

— Нормативи і нормативні строки пересилання поштових відправлень та поштових переказів, затверджені наказом Мінзв’язку від 12.12.2007 р. № 1149.

Порядок № 419

— Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.

 

Які підприємства повинні подавати звітність?

Обов’язок подання фінзвітності державному реєстратору передбачено

ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік. Він установлений для юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правової форми і форми власності, крім бюджетних установ.

Слід зазначити, що оскільки до підприємств згідно з

ч. 1 ст. 2 Закону про бухоблік належать також представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності, формально обов’язок з подання звітності держреєстратору поширюється і на них. У той же час, ураховуючи, що метою його встановлення було включення відповідної інформації до Єдиного державного реєстру, подання фінзвітності держреєстратору представництвами іноземних суб’єктів не має сенсу, оскільки Єдиний держреєстр відомостей про них не містить.

 

Яка фінансова звітність подається?

Держреєстратору подається тільки Баланс та Звіт про фінансові результати

. Звертаємо увагу: суб’єкти малого підприємництва подають їх за спрощеною формою — відповідно форми № 1-м та № 2-м, інші підприємства — за формами № 1 та № 2 (див. також лист Держпідприємництва від 18.01.2007 р. № 332).

Жодних інших документів, у тому числі аудиторський висновок, який підтверджував би достовірність Балансу та Звіту про фінансові результати, подавати не потрібно (

лист Держпідприємництва від 26.03.2008 р. № 2575 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 30, с. 23).

Зазначені форми звітності подаються

за минулий звітний рік. Отже, у цьому році до 1 червня слід подати звітність за 2009 рік.

Фактично це ті самі дані, що подаються до органів статистики. Недарма свого часу Держпідприємництва наполягав, щоб Баланс та Звіт подавалися з відмітками органів статистики (

лист Держпідприємництва від 18.01.2007 р. № 332). Однак Держкомстат не підтримав цю точку зору (лист від 14.03.2007 р. № 04/4-6/103 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 33, с. 38). Згодом Держпідприємництва був вимушений висловитися лояльніше, визнавши, що держреєстратор повинен прийняти звітність і без відмітки органів статистики (див. лист Держпідприємництва від 30.05.2007 р. № 3846).

Таким чином, підприємства можуть скласти Баланс та Звіт щонайменше у трьох чи навіть чотирьох примірниках. Перші два примірники надаються до органів статистики: один залишається в органу статистики, другий з відміткою цього органу повертається підприємству. Третій примірник передається державному реєстратору. Якщо Баланс та Звіт будуть подаватися відповідальним працівником підприємства безпосередньо держреєстратору, то четвертий примірник з відміткою останнього про прийняття також залишиться у підприємства.

На практиці застосовують й інший варіант. Відскановують другий примірник Балансу і Звіту, що подавалися до органу статистики та містять його відмітку (хоча, як ми вказували, така відмітка не є обов’язковою для подання фінзвітності держреєстратору). Такі відскановані документи, додатково завірені «живими» підписами осіб, які підписали оригінали, надалі подають держреєстратору. Додатково проставляти печатку на Балансі та Звіті не потрібно. На необов’язковий характер цього реквізиту вказав Держкомстат у

листі від 17.02.2010 р. № 19-18/48. Хоча задля уникнення можливих суперечок з держреєстратором печатку доцільно все ж таки проставити.

Оскільки звітність подається за минулий рік, логічно, що створені у поточному році підприємства звітність держреєстратору не подають.

Якщо ж підприємство було зареєстровано у минулому році, скажімо, в листопаді, воно мало подати звітність до відділу статистики за 2009 рік (фактично за результатами двох місяців — листопад і грудень), і до 1 червня 2010 року повинно подати звітність держреєстратору (

лист Держпідприємництва від 18.01.2007 р. № 332).

 

У який спосіб фінзвітність подається держреєстратору?

Підприємство може подати фінзвітність одним з трьох можливих способів:

1)

особисто;

2) надіслати

поштою (рекомендованим листом);

3)

в електронному вигляді.

При надсиланні звітності рекомендованим листом доцільно оформити опис вкладення. При цьому вимога про нотаріальне посвідчення підписів на звітності не висувається (

лист Держпідприємництва від 18.01.2007 р. № 332).

Для того, аби подати фінзвітність у електронному вигляді, потрібно перш за все мати електронні цифрові підписи керівника та головбуха, а також електронну цифрову печатку юридичної особи. Підприємства, які подають звітність в електронній формі, наприклад, до податкової, мають такі електронні підписи та печатку. Їх можна використати і для подання фінзвітності.

Потім потрібно завантажити безкоштовне програмне забезпечення «АРМ (автоматизоване робоче місце) Внесення фінансової звітності ЄДР», яке розміщено за адресою: http://www.irc.gov.ua/ua/registers/EDR.html (сайт Державного підприємства «Інформаційно-ресурсний центр»). З питань технічної підтримки слід звертатися за тел. (044) 481-49-27 або на e-mail: finedr@irc.gov.ua.

В інструкції користувача до цього програмного забезпечення надано детальну інформацію про порядок підготовки та подання фінансової звітності. Створений за допомогою цієї програми файл Балансу та Звіту можна надіслати державному реєстратору одним із трьох способів:

— за допомогою програми «АРМ Внесення фінансової звітності ЄДР»;

— відправити державному реєстратору через Інтернет;

— передати на електронному носії (дискеті, флеш-карті пам’яті або диску).

В останньому випадку електронний носій може передаватися держреєстратору особисто або ж знову-таки — рекомендованим листом.

Отже, варіантів подання достатньо. Підприємство може обрати найбільш зручний для себе.

 

Який граничний строк подання звітності?

Звітність подається не пізніше ніж

до 1 червня року, що настає за звітним періодом (п. 3 ст. 14 Закону про бухоблік). Таким чином, останнім днем подання є 31 травня.

Датою подання фінансової звітності для підприємства вважається

день фактичної її передачі за належністю, а у разі надсилання її поштою — дата одержання адресатом звітності, зазначена на штемпелі підприємства зв’язку, що обслуговує адресата (п. 4 Порядку № 419).

Таке правило, закріплене

Порядком № 419, вимагає від суб’єктів господарювання враховувати нормативні строки пересилання листів (див. таблицю), установлені Нормативами № 1149. Скажімо, останнім днем подання фінзвітності у цьому році є 31 травня. Якщо звітність пересилається звичайним рекомендованим листом у межах одного населеного пункту (міста), норматив у цьому разі — 4 дні (включаючи день подання на пошту відправника чи вкладення до поштової скриньки та день отримання поштою адресата). Додатково слід урахувати вихідні дні об’єктів поштового зв’язку, і якщо вони припадають на час між датою подання звіту на пошту (вкладення до поштової скриньки) та датою отримання адресатом, на ці дні нормативний строк збільшується. У цьому році вихідними є 29 та 30 травня, нормативний строк становить 4 дні, отже, направити фінзвітність поштою (вкинути до скриньки) слід не пізніше 26 травня.

 

Нормативні строки пересилання листів (без урахування вихідних днів об’єктів поштового зв’язку)

№ з/п

У межах яких населених пунктів пересилається лист

Вид листів

прості

рекомендовані

звичайні

пріоритетні

звичайні

пріоритетні

1

У межах одного населеного пункту, а в сільській місцевості — у межах території, яка обслуговується одним об’єктом поштового зв’язку

3

2

4

3

2

У межах області та між обласними центрами України (у тому числі для міст Київ, Сімферополь та Севастополь)

4

2

5

3

3

Між районними центрами різних областей України (у тому числі для міст обласного підпорядкування)

5

3

6

4

4

Між іншими населеними пунктами різних областей України

6

5

7

6

 

Зазначимо також, що у разі коли дата подання звітності випадає на неробочий день, термін подання переноситься на перший після вихідного робочий день (

п. 10 Порядку № 419).

 

Санкції за неподання чи несвоєчасне подання звітності

Це питання детально нами вже розглядалося (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 56, с. 19). Тоді нами було зроблено висновок, що чинне законодавство не містить санкцій за неподання чи несвоєчасне подання фінзвітності держреєстратору. З того часу в цій частині законодавство змін не зазнало. Це визнає і Держпідприємництва, вказуючи у

листі від 16.03.2007 р. № 1897 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 33, с. 28), що штрафні (фінансові) санкції щодо суб’єктів господарювання (та/або їх службових осіб), які не відзвітували перед державним реєстратором, законами про бухоблік та про держреєстрацію не встановлено.

Щоправда, одночасно з цим Держпідприємництва вказав на можливість накладення штрафу на посадових осіб за

ст. 1642 КУпАП за порушення законодавства з фінансових питань, зокрема, внесення неправдивих даних до фінансової звітності, неподання фінансової звітності — у розмірі від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 грн. до 255 грн.).

Щоправда, загроза застосування цієї норми є надзвичайно низькою. По-перше, відповідно до

ст. 2341 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 1642 КУпАП, розглядають органи КРУ. А згідно зі ст. 2 Закону про КРУ повноваження цих органів щодо контролю поширюються тільки на міністерства, інші органи виконавчої влади, на державні фонди, на бюджетні установи, на суб’єктів господарювання державного сектора економіки, на підприємства і організації, які отримують (отримували в періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно. Тому основна частина підприємств узагалі непідконтрольна КРУ. Тому до таких підприємств навіть теоретично застосувати штраф за ст. 1642 КУпАП неможливо. По-друге, зазначене порушення не можна вважати порушенням законодавства з фінансових питань, адже порушується норма, спрямована на забезпечення доступу до відомостей, які повинен містити Єдиний державний реєстр.

За логікою, здійснювати контроль за вчасним поданням звітності повинен держреєстратор. Але сам Держпідприємництва визнає, що

до повноважень держреєстратора не входить контроль за дотриманням строків подання звітності (лист від 03.07.2007 р. № 4777 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 68, с. 13).

Таким чином, законодавство встановлює обов’язок подавати фінзвітність держреєстратору, але не передбачає відповідальності за його невиконання. Як наслідок на практиці фінзвітність приймають незважаючи на порушення строків. Тому, наприклад, якщо підприємство не подавало звітність за 2008 рік, її можуть прийняти навіть у 2010 році.

У будь-якому разі радимо надавати фінзвітність держреєстратору вчасно, аби не мати проблем у разі виникнення необхідності здійснення інших реєстраційних дій. Наприклад, якщо підприємство буде вносити зміни до своїх реєстраційних даних, держреєстратор може відмовляти в їх проведенні, доки не буде подано фінзвітність. Фактично права відмовляти на цій підставі держреєстратор не має (див. ст. 19 та 29 Закону про держреєстрацію), але щоб довести це, підприємству доведеться оскаржувати дії державного реєстратора у суді. Тому ж навіщо провокувати потенційну конфліктну ситуацію. Тим паче що підприємство зобов’язане подавати таку звітність. Нехай навіть і не несе відповідальності за неподання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі