Теми статей
Обрати теми

Правила гри для малого бізнесу: перспективні новації

Редакція ПБО
Стаття

Правила гри для малого бізнесу: перспективні новації

 

Починаючи з 1 січня 2011 року правила гри на податковому полі для суб’єктів підприємницької діяльності, які працюють на спрощеній системі оподаткування, можуть змінитися. І зміни ці, очевидно, будуть досить серйозними. Про деякі з них ви дізнаєтеся із запропонованої статті.

Марина КОВЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Запроваджена

Указом Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.98 р. № 727/98 (далі — Указ № 727) спрощена система оподаткування, обліку та звітності існує вже понад 11 років. Причому кількість суб’єктів господарювання, які бажають працювати на цій системі, збільшується з року в рік. Однак з моменту своєї появи ефективна по суті ідея спрощеного оподаткування «поповнилася» стількома умовностями та обмеженнями, що поступово перетворилася на зведення неузаконених фіскальних норм та правил, що суперечать одне одному, устежити за якими стає все складніше і складніше.

Схоже, над вирішенням проблем, що накопичилися, серйозно замислився Держкомпідприємництва. Нещодавно цей Комітет розробив та розмістив на своєму сайті (www.dkrp.gov.ua)

Концепцію проекту Закону України «Про спрощену систему оподаткування обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» (далі — Концепція), що визначає необхідність законодавчого врегулювання застосування спрощеної системи оподаткування. Планується, що закон, який буде прийнято на основі цієї концепції, почне діяти з 1 січня 2011 року.

Сьогодні розглянемо головні положення

Концепції, які напевно будуть цікавими широкому колу наших читачів.

 

Види діяльності, займатися якими на єдиному податку може бути заборонено

На думку Держкомпідприємництва, спрощена система оподаткування має бути спрямована на підтримку лише тих шарів малого бізнесу, які дійсно її потребують і які власною працею створюють продукт для задоволення потреб населення. А от використання цієї системи в певних видах діяльності, які за своєю суттю можна розглядати як «надприбуткові», або тих видах діяльності, ведення яких не потребує жодних матеріальних витрат та капітальних вкладень у створення продукції, що реалізується споживачам (тобто які приносять «пасивні» доходи),

є недопустимим. Так, Концепція передбачає обмеження в застосуванні спрощеної системи оподаткування для більш ніж 16 видів діяльності. Планується, що на єдиному податку не зможуть працювати суб’єкти господарської діяльності, які

— провадять діяльність у сфері грального бізнесу (нагадаємо, що на сьогодні цей вид діяльності взагалі заборонено);

— здійснюють обмін іноземної валюти;

— є виробниками підакцизних товарів, здійснюють господарську діяльність, пов’язану з експортом, імпортом, оптовою та роздрібною торгівлею підакцизними товарами (за винятком фізосіб, діяльність яких пов’язана з роздрібним продажем пива);

— здійснюють оптовий та роздрібний продаж пально-мастильних матеріалів (крім роздрібного продажу ПММ у місткостях до 10 л);

— здійснюють видобуток та виробництво дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення; оптову, роздрібну торгівлю промисловими виробами з дорогоцінних металів, що підлягають ліцензуванню відповідно до

Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»;

— здійснюють діяльність, пов’язану з організацією торгівлі, наданням послуг із створення належних умов для здійснення торгівлі іншими фізичними або юридичними особами та орендою торговельних місць на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів та/або у торговельних об’єктах;

— провадять спільну діяльність, визначену

п. 7.7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»;

— здійснюють видобуток та реалізацію корисних копалин;

— надають в оренду земельні ділянки та/або їх частини;

— надають в оренду житлові та нежитлові приміщення (споруди, будівлі), загальна площа яких перевищує 150 кв. м;

— здійснюють діяльність з перепродажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату;

— здійснюють продаж товарів (послуг) через мережу Інтернет;

— надають послуги у сфері телерадіомовлення згідно із

Законом України «Про телебачення і радіомовлення»;

— надають послуги стільникового зв’язку;

— здійснюють оптову торгівлю і посередництво в оптовій торгівлі;

— провадять діяльність у сфері фінансового посередництва, є банками.

Щодо

фізосіб-підприємців, то їм, крім усього іншого, може бути заборонено:

— надавати послуги з перевезення громадян;

— здійснювати аудиторську, рекламну, бухгалтерську, адвокатську діяльність; діяльність у сфері права, інжинірингу; консультування з питань комерційної діяльності та управління; посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінювання майна.

Крім того, планується розширити перелік суб’єктів господарювання, які не зможуть перебувати на спрощеній системі оподаткування. До нього увійшли:

— страхові брокери, страхові агенти;

— кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи, визначені законом;

— реєстратори цінних паперів;

— арбітражні керуючі;

— юридичні особи, у статутному фонді яких сукупність часток, що належать іншим суб’єктам господарювання — юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 %;

— представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку;

— нерезиденти та/або особи без громадянства.

 

Хто не зможе бути платником єдиного податку

Спрощена система оподаткування, як і раніше, залишається доступною як для фізичних осіб — підприємців, так і для юридичних осіб. От тільки критерії переходу на цю систему деякою мірою зміняться. Наведемо їх у табл. 1:

 

Таблиця 1

Критерії переходу на спрощену
систему оподаткування, обліку та звітності

Суб’єкт господарювання

Діючі критерії

Критерії, передбачені в Концепції

річний обсяг виручки

чисельність найманих працівників

річний обсяг виручки

чисельність найманих працівників

Фізична особа — підприємець

500 тис. грн.

У трудових відносинах перебувають не більше 10 осіб

600 тис. грн.

У трудових відносинах перебувають не більше 10 осіб

300 тис. грн.

(альтернативний варіант)

(альтернативний варіант)

Юридична особа

1 млн грн.

Середньооблікова чисельність найманих працівників не перевищує 50 осіб

3 млн грн.

Середньооблікова чисельність найманих працівників не перевищує 50 осіб

 

Зверніть увагу, що для

фізичних осіб Концепцією передбачено відразу два варіанти критеріїв відбору платників єдиного податку:

перший варіант установлює обмеження за обсягом виручки до 600 тис. грн. на рік та за чисельністю найманих працівників — не більше 10 осіб. У разі перевищення 600-тисячної межі підприємець зможе набути статусу юридичної особи зі сплатою єдиного податку за ставкою 6 або 10 %;

другий (альтернативний) варіант є «жорсткішим». Відповідно до нього працювати на єдиному податку зможуть лише підприємці, в яких річний обсяг виручки не перевищує 300 тис. грн. При цьому такі особи не матимуть права на використання найманої праці у своїй підприємницькій діяльності.

Як бачимо, ці два варіанти є

взаємовиключними, а отже, до закону потрапить лише один із них. Сподіватимемося, що законодавці виберуть більш лояльний, тобто перший варіант критеріїв відбору платників єдиного податку.

 

База оподаткування та ставки єдиного податку

Як і раніше,

базою обкладення єдиним податком залишається виручка від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг). При цьому під виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) слід розуміти всю суму, отриману на розрахунковий рахунок та/або до каси суб’єкта малого підприємництва за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг) у готівковій та (або) безготівковій формі розрахунків за звітний період, без урахування податку на додану вартість (за винятком юридичних осіб, які вибрали ставку оподаткування в розмірі 10 % та фізичних осіб, які не є платниками податку на додану вартість).

По суті, це визначення аналогічне добре знайомому нам визначенню з

Указу № 727. Однак у ньому є одне важливе уточнення сума виручки обчислюється без урахування ПДВ. Тобто при обчисленні єдиного податку виручку доведеться зменшувати на суму ПДВ (за деякими винятками, згаданими в самому визначенні).

Сьогодні

Указ № 727 такого зменшення не передбачає, тому єдиний податок ми завжди рекомендували розраховувати виходячи з усієї суми отриманих грошових коштів.

Тепер стосовно ставок єдиного податку. Революційною новацією документа, що нами розглядається, є запровадження прогресивної шкали оподаткування

з підвищеними ставками єдиного податку (див. табл. 2). Запровадження такої шкали означає посилення фіскального тиску на єдиноподатників. Так, наприклад, юрособам, обсяг виручки яких перевищив 1 млн грн., доведеться застосовувати ставку оподаткування в розмірі 9 % (зі сплатою ПДВ) або 12 % (без сплати ПДВ), а при збільшенні обсягу виручки з 2 до 3 млн грн. — 12 % (зі сплатою ПДВ) та 15 % (без сплати ПДВ). На нашу думку, такий розмір ставок ЄП нівелює позитивний ефект від збільшення максимально допустимого обороту з 1 млн грн. до 3 млн грн.

Посилення податкового тягаря відчують і фізособи-підприємці, які здають в оренду житлові та нежитлові приміщення. Для них установлена не фіксована сума податку, а ставка в розмірі 6 % (при обсязі виручки до 300 тис. грн.) або 10 % (при обсязі виручки від 300 до 600 тис. грн.).

 

Таблиця 2

Прогресивна шкала ставок єдиного податку

Платник ЄП

Обсяг виручки

Ставка ЄП

Фізособи-підприємці

До 300 тис. грн.

Нульова ставка*

(для діяльності з надання в оренду житлових приміщень — 6 %)

Від 300 тис. грн. до 600 тис. грн.

Від 200 до 1000 грн. залежно від виду діяльності та обсягу виручки**

Фізособи-підприємці, які надають в оренду житлові та нежитлові приміщення

Від 300 тис. грн. до 600 тис. грн.

10 %

Юридичні особи

До 1 млн грн.

6 % (зі сплатою ПДВ) або 10 %

 (без сплати ПДВ)

Від 1 млн грн. до 2 млн грн.

9 % (зі сплатою ПДВ) або 12 %

 (без сплати ПДВ)

Від 2 млн грн. до 3 млн грн.

12 % (зі сплатою ПДВ) або 15 %

 (без сплати ПДВ)

* Єдиний податок підприємці фактично не сплачують, але при цьому вони забезпечують обов’язкову сплату мінімальних внесків на загальнообов’язкове державне страхування як за себе, так і за найманих працівників.

** Конкретний розмір ставок єдиного податку (за видами діяльності та обсягом виручки) установлюється органом місцевої влади (сільською, селищною, міською радою), на території якого здійснюється господарська діяльність.

 

Які податки не сплачуватиме єдиноподатник

Згідно з наданою

Концепцією перелік податків і зборів, платником яких не є єдиноподатник, скоротиться до 5 найменувань. До оновленого переліку потрапили:

— податок на прибуток підприємств;

— податок з доходів фізичних осіб у частині доходів (об’єкта оподаткування), отриманих та оподатковуваних у результаті господарської діяльності фізичної особи;

— податок на додану вартість (за винятком юридичних осіб, які обрали ставку оподаткування в розмірі 6 %);

— плата за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності;

— комунальний податок.

Решта загальнодержавних та місцевих податків і зборів (обов’язкових платежів), від яких єдиноподатника не звільнено, сплачуватиметься ним на загальних підставах (звісно, якщо єдиноподатник потрапляє до категорії платників таких обов’язкових платежів). Не є винятком також внески до

Пенсійного фонду та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Планується, що сплата цих внесків здійснюватиметься в загальному порядку згідно із законодавством з питань пенсійного та соціального страхування.

Нагадаємо, що сьогодні платники єдиного податку разом з іншими суб’єктами господарювання нараховують внесок до Пенсійного фонду (підстава —

ст. 15 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV), а сплачують його за вирахуванням частини суми сплаченого єдиного податку, перерахованого Держказначейством до Пенсійного фонду. Докладно про діючий порядок сплати єдиноподатниками внесків до Пенсійного фонду та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування можна прочитати у статті «Чи такий уже єдиний єдиний податок, або Які податки (не) сплачує єдиноподатник», опублікованій у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 98, с. 23.

 

Легалізація трудових відносин та посилення відповідальності

Судячи з усього, Держкомпідприємництва має намір ужити рішучих заходів для легалізації трудових відносин з найманими працівниками єдиноподатників. Для цього комітет пропонує запровадити до

Закону України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» відповідну норму, яка б зобов’язала єдиноподатників здійснювати архівацію документів, що містять інформацію про найманих працівників та виплачені їм доходи.

Крім того, передбачається посилити відповідальність єдиноподатників за використання праці найманих працівників без оформлення з ними трудових відносин. Таке порушення може загрожувати штрафними санкціями в розмірі від 500 до 1000 мінімальних заробітних плат та анулюванням Свідоцтва платника єдиного податку. За систематичне порушення законодавства про працю сума штрафу збільшиться до

5 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Окремо передбачається відповідальність за перевищення граничного обсягу виручки, здійснення заборонених видів діяльності та видів розрахунків.

Перелік порушень та розміри штрафних санкцій, які може бути застосовано до єдиноподатника, наведемо в табл. 3.

 

Таблиця 3

Відповідальність платників єдиного податку

№ з/п

Вид порушення

Відповідальність

1

2

3

1

Неоформлення трудових відносин

Штрафні санкції в розмірі від 500 до 1000 мінімальних заробітних плат та анулювання свідоцтва платника єдиного податку.

За систематичне порушення законодавства про працю застосовується штраф у розмірі 5 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян

2

Перевищення граничного обсягу виручки

15 % від суми перевищення (для фізичної особи).

20 % від суми перевищення (для юридичної особи)

3

Здійснення діяльності, не зазначеної у Свідоцтві платника єдиного податку

Отриманий дохід оподатковується за правилами, установленими для загальної системи оподаткування

4

Здійснення бартерних операцій

5

Відмивання грошових коштів за участі платника єдиного податку

Позбавлення волі строком до 5 років

 

На завершення зауважимо, що положення

Концепції перебувають у стадії обговорення і, зрозуміло, не всі вони знайдуть відображення в Законі України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва». Однак ознайомлення з цією Концепцією допоможе платникам податків зрозуміти загальну ідею змін, що плануються.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі