Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

(НЕ)Прийняття декларації податковими органами: поведінка та шляхи вирішення

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2010/№ 88
Друк
Стаття

(НЕ)Прийняття декларації податковими органами: поведінка та шляхи вирішення

 

Їй-бо, іноді відчуваєш себе маленькою дитиною перед інспектором, який навідріз відмовляється приймати податкову декларацію. Добре ж улаштувалися податківці — перетворили свій винятковий обов’язок на право: «хочу — приймаю, хочу — диктую умови, а хочу — взагалі відсилаю (за додатковими документами чи ще далі)». І все б нічого — але в умовах кризи такі витівки стали зовсім недоречними. У цій статті поговоримо про те, як поводитися в таких ситуаціях.

Віталій ПОРОЛЛО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Ну, по-перше, не нервувати — здоров’я, бачте, важливіше. По-друге, не варто сподіватися на те, що прохання (благання, погрози тощо) матимуть у цьому випадку відчутний результат — інспектор робить це зовсім не за власним бажанням. Але як не крути,

прийняття декларації — обов’язок інспектора, і про це йому можна нагадати, процитувавши абзац перший п.п. 4.1.2 Закону № 2181 (як свідчить практика, цей простий спосіб іноді допомагає!). Якщо ж наведені дії не дали очікуваного результату, то слід вдатися до інших методів, що дозволяють уникнути особистого контакту з охоронцями інтересів бюджету.

 

Надішлемо декларацію поштою

Почнемо з того, що радять самі податківці (

лист ДПАУ від 09.09.2009 р. № 8857/6/16-1116 // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 80, с. 14). Відповідно до п.п. 4.1.2 Закону № 2181 у разі відмови у прийнятті декларації платник може надіслати її листом з повідомленням та описом вкладення. У цьому випадку існують два варіанти поведінки:

— якщо до закінчення

граничного строку подання звітності залишилося менше 10 календарних днів, то до декларації необхідно додати заяву в довільній формі на ім’я начальника інспекції із зазначенням прізвища інспектора*, який відмовився прийняти звітність, або дати відмови (згідно з п.п. 4.1.2 Закону № 2181 така декларація вважатиметься поданою в момент її вручення до відділення пошти). Заява може виглядати так:

 

img 1

 

— якщо ж строки

не підганяють (більше 10 календарних днів), то платник вправі вибирати: скаржитися йому чи ні.

* Якщо прізвище невідоме, то його можна не вказувати — у такому разі необхідно зазначити дату відмови.

Платнику податків, який вирішив скористатися

послугами пошти, також необхідно враховувати правила Порядку оформлення поштових відправлень із вкладенням матеріалів звітності, розрахункових документів та декларацій, затвердженого постановою КМУ від 28.07.97 р. № 799, відповідно до яких він повинен:

у правій нижній частині поштового відправлення заповнити найменування одержувача та його адресу (назва вулиці, № будинку, найменування населеного пункту, району, області);

у лівій верхній частині поштового відправлення заповнити власне найменування та адресу в порядку, зазначеному вище;

у верхній частині поштового відправлення проставити відмітку «Звіт»;

— заповнити

бланк рекомендованого повідомлення про вручення на своє ім’я або ім’я особи, якій слід відіслати повідомлення після вручення поштового відправлення;

— скласти

опис вкладення у двох примірниках, в якому має бути зазначено найменування та адресу одержувача, поіменний перелік документів та підпис (працівник пошти повинен обов’язково проставити на ньому відбиток календарного штемпеля);

— отримати

квитанцію.

Нагадуємо читачам

, що до листа вкладається один примірник декларації. Підтвердженням відправлення декларації є квитанція та один примірник опису вкладення, завірений календарним штемпелем.

Якщо декларацію

заповнено коректно, то після її відправлення описаним способом платник податків може спати спокійно, оскільки відповідальність за несвоєчасне подання декларації вже перекладено на пошту (п.п. 4.1.7 Закону № 2181).

Хоча практика свідчить, що

такі декларації часто не визнаються. Платники отримують письмову пропозицію подати нову декларацію, в якій податківці аргументують невизнання поданої звітності, просто посилаючись на абзац п’ятий п.п. 4.1.2 Закону № 2181. У таких випадках не залишається нічого іншого, як захищати свої інтереси в адміністративному або судовому порядку. Візьміть до уваги: зазначена письмова пропозиція спричинює для платника податків обов’язок повторно подати декларацію, а відповідно, є актом індивідуальної сили.

Про те, як оскаржити цей документ, див. статтю у цьому номері «Проблеми при здаванні звітності: можливі варіанти оскарження».

 

Скористаємося послугами кур’єрської служби

Закон № 2181

не висуває умов до осіб, які подають декларацію, тобто ними можуть бути як будь-який працівник підприємства, так і працівник кур’єрської служби (лист ДПАУ від 05.09.2007 р. № 17525/7/28-0917/32 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 88, с. 9). Незважаючи на приписи Закону № 2181 та зазначені роз’яснення податкового відомства, податківці на місцях часто не приймають декларації від кур’єрів — мовляв, вони не є працівниками підприємства тощо. Отже, не зайвим буде підстрахуватися, надавши кур’єру довіреність. Якщо платник податків вирішить скористатися послугами кур’єрської служби, йому також потрібно знати, що в дотриманні десятиденного ліміту, установленого п.п. 4.1.7 Закону № 2181, немає необхідності — обов’язок платника податків вважатиметься виконаним у день подання кур’єром декларації до органу податкової служби. Майте на увазі, у справі подання звітності слід покладатися лише на перевірені кур’єрські контори, оскільки відповідальність за неподання звітності (припустимо, кур’єр не встиг) з платника податків не знімається.

Мінус цього способу

полягає в тому, що якщо кур’єру дадуть у податковій відкоша, то платнику доведеться або скористатися поштовим відправленням (див. вище), або розглянути наступний варіант.

 

Подати декларацію в електронному вигляді

Для подання податкової звітності

в електронному вигляді у платника податків мають бути:

— як мінімум

ПК та доступ до Інтернету;

електронний цифровий підпис (далі — ЕЦП) — придбавається в одному з акредитованих центрів сертифікації ключів;

договір з податковою інспекцією про визнання електронних документів — форму договору можна знайти в додатку 1 до Інструкції № 233;

необхідне програмне забезпечення — із завданнями формування та подання звітності в електронному вигляді справляються практично всі комерційні бухгалтерські програми. З цією метою можна користуватися і безплатними додатками (можна скачати на таких ресурсах: www.sta.gov.ua, www.opz.org.ua, www.buhgalter.com.ua).

Подання декларації в електронному вигляді

можна зобразити у вигляді такої послідовності:

складаємо звіт та зберігаємо його;

накладаємо на нього ЕЦП у порядку, зазначеному в п. 7.1 р. III Інструкції № 233, тобто першим на звіт має бути накладено ключ головного бухгалтера, потім керівника, а вже після — ключ, що є аналогом печатки підприємства;

шифруємо звіт та відправляємо його оператору (шлюз: zvit@sta.gov.ua).

Звіт можна надіслати

в будь-який день з 9.00 до 18.00, крім святкових, вихідних та неробочих (п. 4 р. III Інструкції № 233). Після відправлення декларації платник податків має хвилюватися щодо отримання квитанції № 1 та ствердної квитанції № 2. Перша є підтвердженням відправлення звіту до податкових органів. Також у ній фіксується дата подання електронної декларації. Друга ж квитанція (ствердна) є свідоцтвом прийняття звітності (п. 7.5 р. III Інструкції № 233). Якщо звітність було відправлено до 16.00, то квитанція № 2 направляється платнику протягом 2 годин з моменту прийняття. В іншому разі — протягом перших 2 годин наступного робочого дня (п. 4 р. III Інструкції № 233). А от якщо квитанції не надійшли, є два варіанти: повторно подати електронну декларацію або скористатися поштовим відправленням (див. вище).

 

Хід конем

Якщо податковий інспектор

висуває умову для прийняття декларації (наприклад, «домалювати» додатний об’єкт оподаткування, прибрати від’ємне значення тощо), а здійснити згадані вище операції немає можливості (або немає бажання), то можна дослухатись до прохання податківця та внести відповідні зміни до декларації. Звісно, це не зовсім правильно з точки зору закону і моралі, але платникам податків іноді не залишають іншого вибору. У читачів напевно виникають запитання: «Звідки ж візьмуться ці цифри в обліку? Як потім усе це документально відобразити?». Відповідь проста — після того, як декларацію буде успішно прийнято, потрібно буде виправити її показники згідно з п. 17.2 Закону № 2181. Між іншим, у цьому випадку платникам податків не загрожує 5 % штраф (адже недоплати немає). Цей варіант не рекомендується, якщо на носі податкова перевірка — оскільки аргументи платника на кшталт «мені так інспектор сказав» можуть не допомогти.

 

Декілька слів на завершення

При коректному заповненні декларації

згадані вище способи забезпечують платника податків необхідними доказами того, що він свій обов’язок виконав. Але вони не гарантують, що в подальшому від податківців не надійде повідомлення з інформацією про те, що декларацію все-таки було не визнано (не подано тощо) . У цьому випадку платнику доведеться озброїтися першим примірником декларації, а також документами, що підтверджують її здачу (відповідні квитанції або повідомлення) та вирушати захищати свої інтереси по адміністративній або судовій лінії.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі