Процедура закупівлі в одного учасника (за кроками)
Відповідно до
Закону України «Про здійснення державних закупівель» № 2289-VI від 01.06.2010 р. (далі — Закон № 2289) основною процедурою закупівлі є відкриті торги. Проте за певних обставин перед замовниками виникає необхідність закупівлі в одного учасника. Ключовим моментом у такій процедурі є отримання рішення Мінекономіки про погодження закупівлі в одного учасника. Щоб отримати таке рішення, замовник має особливо уважно підготувати пакет документів, необхідних для надання до Мінекономіки.Розглянемо особливості документообігу на кожному етапі здійснення процедури закупівлі в одного учасника.
Дмитро БРЮХОВИЧ, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»
Умови застосування процедури закупівлі в одного учасника встановлює
ст. 39 Закону № 2289. На практиці застосування відповідних норм потребує від замовників особливої уваги, оскільки, наприклад, порушення порядку публікації інформації про застосування процедури закупівлі, визначеного Законом № 2289, призведе до її відміни. Дотриматись норм Закону № 2289 замовникам допоможе наведений покроковий алгоритм здійснення процедури закупівлі в одного учасника.
Крок 1. Обрання підстав для проведення процедури закупівлі в одного учасника
На засіданні комітету з конкурсних торгів розглядається необхідність закупівлі в одного учасника, разом з тим відповідно до
ч. 2 ст. 39 Закону № 2289 обираються підстави для застосування зазначеної процедури закупівлі. Визначається учасник та планується проведення з ним переговорів.Рішення комітету з конкурсних торгів оформлюється протоколом. Тож доцільно у «вирішальній» частині протоколу доручити секретарю комітету та посадовій особі замовника — керівнику підрозділу, який ініціював закупівлю, підготовку та надсилання запрошення до участі у попередніх переговорах.
Крок 2. Проведення переговорів з учасником
Проводяться переговори з учасником, під час яких між ним та замовником досягається згода щодо всіх істотних умов договору про закупівлю:
1) предмета договору (найменування — предмет закупівлі визначається відповідно до
ст. 1 та ст. 4 Закону № 2289 та наказу Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 921);2) кількості товарів, робіт і послуг (також досягається згода щодо їх якості);
3) очікуваної вартості предмета закупівлі;
4) строку та місця поставки товарів, надання послуг, виконання робіт;
5) строку дії договору;
6) прав та обов’язків сторін;
7) умов щодо можливості зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків.
На виконання
абзацу другого ч. 1 ст. 39 Закону № 2289 під час проведення переговорів замовник повинен вимагати від учасника надання ним документально підтвердженої інформації про його відповідність вимогам ст. 16 Закону № 2289. До кваліфікаційних критеріїв відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону № 2289 належать:
Кваліфікаційний критерій | Вид документа |
Наявність обладнання та матеріально-технічної бази | Законом № 2289 не визначено, яким саме документом підтверджуються зазначені кваліфікаційні критерії, тому замовник вимагає від учасника надання ним довідок у довільній формі |
Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід | |
Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів | |
Наявність фінансової спроможності | Баланс, Звіт про фінансові результати, Звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами (абзац 5 ч. 2 ст. 16 Закону № 2289) |
Крім зазначених документів, доцільно запитувати в учасника проект договору про закупівлю, оскільки у подальшому саме замовник подаватиме його у складі пакета документів на погодження до Мінекономіки.
Процедура проведення переговорів завершується підписанням протоколу переговорів.
Крок 3. У разі необхідності — внесення змін до річного плану закупівель
За результатами протоколу переговорів, яким уточнюється обсяг та очікувана вартість предмета закупівлі, замовник у разі необхідності вносить зміни до річного плану закупівель.
Замовник складає та вносить зміни до річного плану за формою, встановленою
наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922 «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» (далі — наказ № 922). Замовники мають змогу ознайомитись з наказом № 922, як і з іншими нормативними документами Уповноваженого органу, на веб-порталі Мінекономіки за адресою в мережі Інтернет www.me.gov.ua у розділі «Державні закупівлі» → «Нормативно-правові акти».Пам’ятайте про необхідність надсилати річний план,
зміни до нього поштою на адресу Мінекономіки (01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 12/2) протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження. Доцільно робити це листом із повідомленням, для того щоб мати документальне підтвердження того, що замовник виконав вимоги ст. 4 Закону № 2289.
Крок 4.
Публікація та оприлюднення інформації про застосування процедури закупівліЗамовник відповідно до
ст. 10 Закону № 2289 інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника:1) публікує в Інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель»;
2) оприлюднює на Веб-порталі Уповноваженого органу «Державні закупівлі» (далі — Веб-портал) (звертємо увагу, що разом із зазначеною інформацією замовник оприлюднює
обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника).Інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника та відповідне обґрунтування складаються за формою, встановленою
наказом № 922.
Крок 5.
Направлення документів до Мінекономіки для отримання погодженняВідповідно до
ч. 1 ст. 39 Закону № 2289 замовник для застосування процедури закупівлі в одного учасника має отримати погодження Уповноваженого органу (Мінекономіки). Таке погодження відбувається у порядку, встановленому постановою КМУ від 28.07.10 р. № 688 (далі — Порядок № 688). Нижче зупинимося на основних моментах Порядку № 688, які допоможуть замовникам отримати необхідне їм погодження.Почнемо із того, що замовник має підготувати та надіслати (або надати особисто) до Мінекономіки пакет документів, який відповідно до
п. 2 Порядку № 688, складається із:1)
листа-звернення (у якому доцільно зазначити інформацію, наведену у наступному абзаці, та у стислому вигляді підтвердити необхідність закупівлі саме в одного учасника);2)
копії протоколу (протоколів) засідання комітету з конкурсних торгів щодо прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника із зазначенням:— підстав для застосування процедури відповідно до
ст. 39 Закону № 2289;— предмета закупівлі;
— конкретного найменування товару, роботи чи послуги;
— очікуваної вартості предмета закупівлі;
— джерела фінансування закупівлі.
Увага!
Кожний лист зазначених копій, як і усі інші копії у складі пакета документів, мають бути засвідчені підписом уповноваженої особи замовника, скріплені печаткою замовника із зазначенням посади і дати підпису, бо недодержання цих формальних вимог до оформлення призведе до повернення документів замовнику на доопрацювання, що збільшить тривалість проведення процедури закупівлі;3)
копії інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника, яка оприлюднюється відповідно до ст. 10 Закону № 2289, з проставленням дати та номера реєстрації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель («Вісник державних закупівель», далі — ВДЗ).Увага!
Замовники часто плутають номер реєстрації у ВДЗ із номером оголошення (інформації). То в чому ж різниця?Номер оголошення
— це номер, під яким вийде оголошення у ВДЗ.Номер реєстрації
— це вхідний номер, який зазначається на штампі редакції ВДЗ із зазначенням дати прийому, номера та дати публікації ВДЗ, у якому буде опублікована інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника. Такий штамп є підтвердженням прийому зазначеної інформації та обґрунтування;4)
проекту договору про закупівлю товарів, робіт і послуг.Проект договору має відповідати вимогам
ст. 39 Закону № 2289, зокрема щодо наявності істотних умов договору.Також необхідно враховувати вимоги
наказу Мінекономіки від 27.07.2010 р. № 925 «Про затвердження Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти та Інструкції щодо заповнення Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти»;5)
обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника.Обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника складається за формою, встановленою
наказом № 922. Щоб замовнику було простіше заповнити зазначену типову форму, корисно користуватися Інструкцією щодо її заповнення.Окремо зазначимо, що джерело фінансування закупівлі визначається відповідно до бюджетного законодавства з урахуванням
п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону № 2289. У разі коли замовником є підприємство, що здійснює закупівлі за власні кошти, у пункті 2 форми зазначається: «Кошти підприємства»;6)
копії річного плану закупівель, засвідченої підписом уповноваженої особи замовника, скріпленої печаткою, із зазначенням посади і дати підпису;7)
оригіналів або копій експертних, нормативних, технічних та інших документів (засвідчених підписом уповноваженої особи замовника, скріплених печаткою, із зазначенням посади і дати підпису), прийнятих у поточному році, що підтверджують наявність підстав для застосування процедури закупівлі в одного учасника відповідно до ч. 2 ст. 39 Закону № 2289. У разі закупівлі відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 39 Закону № 2289 подаються копії не менше ніж двох повідомлень про відміну процедури закупівлі у зв’язку з відсутністю достатньої кількості учасників, предметом закупівлі в яких були ті самі товари, роботи і послуги, що є предметом закупівлі в одного учасника, застосування процедури якої передбачається погодити, із зазначенням дати та номера реєстрації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель, та звітів про результати проведення такої процедури закупівлі;8)
копій установчих документів учасника, свідоцтва про державну реєстрацію, ліцензії (дозволу) на провадження певного виду господарської діяльності, засвідчених підписом уповноваженої особи учасника, скріплених печаткою, із зазначенням посади і дати підпису, якщо отримання ліцензії (дозволу) на провадження виду діяльності, необхідного для виконання договору про закупівлю, передбачено законодавством (для юридичних осіб)*.* Якщо одним учасником є фізична особа або фізична особа — підприємець (що трапляється досить рідко), замовник подає копію паспорта (іншого документа, що посвідчує особу), документа про присвоєння ідентифікаційного номера — для фізичних осіб, свідоцтва про державну реєстрацію, ліцензії (дозволу) (якщо передбачено законодавством) — для фізичних осіб — підприємців.
Крок 6.
Публікація та розміщення відомостей щодо рішення МінекономікиВідповідно до абзацу
4 ч. 1 ст. 10 Закону № 2289 не пізніш як через 15 робочих днів з дати видачі листа-погодження (Увага! — чи листа про відмову у погодженні) замовник має опублікувати у ВДЗ та оприлюднити на Веб-порталі відомості щодо рішення Мінекономіки про погодження (або відмову у погодженні) застосування процедури закупівлі в одного учасника.Після отримання листа-погодження від Мінекономіки доцільно протоколом засідання комітету з конкурсних торгів зафіксувати дату отримання цього листа та доручити секретарю комітету виконати вимоги
ст. 10 Закону № 2289 щодо публікації та оприлюднення відомостей щодо рішення Мінекономіки.
Крок 7.
Укладання договору про закупівлюВідповідно до
ч. 3 ст. 39 Закону № 2289 замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника лише після опублікування у ВДЗ відомостей про рішення Мінекономіки про погодження процедури закупівлі в одного учасника:
Підстави застосування процедури закупівлі | Строк укладання договору |
Закупівля творів мистецтва або закупівля, пов’язана із захистом прав інтелектуальної власності, або укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного чи мистецького конкурсу | У строк не раніше ніж через 14 днів з дня опублікування у ВДЗ відомостей про рішення Мінекономіки про погодження процедури закупівлі в одного учасника |
Відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на товари, роботи чи послуги, які можуть бути поставлені, виконані чи надані тільки певним постачальником (виконавцем), за відсутності при цьому альтернативи | |
Якщо замовником було двічі відмінено процедуру закупівлі через відсутність достатньої кількості учасників | |
Виникнення термінової потреби в товарах, роботах чи послугах, у т.ч. необхідних для оперативної негайної ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, обмежених у часі та непідконтрольних замовнику, яких не можна було уникнути | У строк не раніше ніж через 5 днів з дня опублікування у ВДЗ відомостей про рішення Мінекономіки про погодження процедури закупівлі |
Договір про закупівлю, укладений з порушенням зазначених строків, є нікчемним
відповідно до ч. 3 ст. 39 Закону № 2289.
Крок 8.
Публікація та розміщення інформації про результатиПротягом 7 днів з дня укладення договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, замовник має опублікувати інформацію про результати процедури закупівлі в одного учасника у ВДЗ, а вже потім оприлюднити її на Веб-порталі. При цьому як публікація, так і розміщення зазначеної інформації відбувається за формою, встановленою
наказом № 922.
Крок 9.
Публікація звіту про проведення процедури закупівліПісля публікації та розміщення інформації про результати процедури закупівлі замовником складається звіт. Форма звіту визначена
наказом № 922.Замовник має оприлюднити звіт на Веб-порталі протягом 3 робочих днів з дати його затвердження. Відповідно до
ст. 10 Закону № 2289 звіт у ВДЗ не публікується.Наостанок залишається констатувати, що отримання рішення Мінекономіки про погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника не є гарантією закупівлі необхідних замовнику товарів, робіт чи послуг. У разі порушення замовником порядку публікації інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника, визначеного Законом № 2289, процедура закупівлі в одного учасника відміняється.