Запитання — відповіді з практики використання програми OPZ «Податкова звітність»
Починаючи з липня цього року популярність програми OPZ «Податкова звітність», яку безкоштовно розповсюджують податкові органи, стрімко зросла. І це не дивно, адже ця програма є найдоступнішим засобом для складання не лише податкової звітності, а й Реєстрів податкових накладних, електронні копії яких усі без винятку платники ПДВ повинні додавати до кожної декларації з цього податку. Проте рівень комп’ютерної підготовки користувачів досить різний: деякі з них задають найелементарніші запитання щодо роботи з програмою, інші, більш досвідчені, цікавляться вже тонкими проблемними нюансами. Але відповіді повинні отримати всі.
Відповіді підготувала Олександра ВІНЦЕВИЧ, головний державний податковий інспектор ДПІ у Деснянському районі м. Києва
Задвоєння податкового кредиту за запізнілими податковими накладними
Під час створення звітності з ПДВ стикнулась з дивною ситуацією. Чомусь запізніла податкова накладна, яку контрагент виписав у попередньому місяці, а ми отримали її у цьому місяці, відобразилась при автоматичному заповненні в програмі OPZ і в Додатку № 1, і в Додатку № 5. Не знаю, що далі робити?
В останній версії програми розробники надали нові можливості для платників податків, а саме можливість автоматичного заповнення бланків «Розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів» та «Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість» з бланку «Реєстр отриманих та виданих податкових накладних».
Між тим, у програмі існує одна прикра недоробка, яка спостерігається у випадку, коли платник податків відображає в Реєстрі запізнілу податкову накладну, наприклад, виписану контрагентом у попередньому місяці та отриману платником податків у звітному місяці. У такому випадку програма переносить суми такої податкової накладної і до бланку «Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість» (Додаток № 1), і до бланку «Розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів» (Додаток № 5).
Потім при автоматичному заповненні показників із цих Додатків зазначені суми, на жаль,
двічі потрапляють до бланку «Податкова декларація з податку на додану вартість», тобто одна і та ж сума у податковому кредиті відображається двічі. Вона потрапляє автоматично і до рядка 10.1, і до рядка 16.У листі ДПАУ «Про податкові накладні, отримані в періодах, що відрізняються від періодів їх виписки» від 18.08.2010 р. № 16847/7/16-1517-26 вказано, що накладні, обґрунтовано отримані в періодах, наступних за періодами їх виписки, відображуються в розділі I Реєстру отриманих і виданих податкових накладних за датою їх отримання. Податковий кредит, сформований на підставі таких податкових накладних, розшифровується в розділі II Додатка № 5 «Розшифровка податкових зобов’язань і податкового кредиту у розрізі контрагентів» до податкової декларації з податку на додану вартість із вказівкою періоду виписки податкових накладних і відповідно декларується в рядку 10.1.
Аби сума двічі не потрапляла до бланку «Податкова декларація з податку на додану вартість», її краще
видалити вручну з бланку «Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість» (Додаток № 1), адже вона не повинна потрапити до рядка 16. Видалити треба показники всього рядка.Тому б ми радили,
лише видаливши показники по цій податковій накладній із Додатку № 1, приступати до автоматичного заповнення Декларації . При такому заповненні платник податків позбавить себе від прикрої помилки, відносно задвоєння суми в складі податкового кредиту.
Довідник термінів подання документів
Kажуть, що в тій програмі, яку видають податкові органи для подання звітності в електронному вигляді, є довідники термінів подання документів. Чи так це?
Так, якщо ви встановили на свій комп’ютер програму «Податкова звітність», то радимо зверху ліворуч у головному меню програми навести курсор на слово «Довідники». Після натискання на нього з’явиться нове меню, в якому є «Довідник інспекцій», «Довідник документів», «Довідник версій документів», «Довідник контрагентів», «Довідник працюючих». Четвертим у цьому списку знаходиться «Довідник термінів подачі документів».
Для того щоб побачити всі терміни подання документа, перш за все слід вибрати сам документ. Для цього наводимо курсор зверху ліворуч на меню «Документ», натискаємо. У вікні, яке з’явилося під цим словом, обираємо слово «Новий…», натискаємо.
Посеред екрана монітора з’явиться нове, більш велике вікно під назвою «Параметри документа». Праворуч напроти слів «Звітний документ» натискаєте на клавішу, яка зображена на екрані. На ній зображений маленький чорний трикутник. У переліку документів, який з’явився, обираєте необхідний вам документ, натискаєте на нього.
На екрані з’явиться обраний вами документ. Ось тепер і можна натиснути на слово «Довідники» та вибрати «Довідник термінів подачі документів» (рис. 1). Як правило, можна побачити терміни подання документів з травня 2006 року по лютий 2011 року (строк подання більшості річної податкової звітності за 2010 рік). Однак для такого документа, як Реєстр отриманих та виданих податкових накладних (документ, пов’язаний з податком на додану вартість), перший термін подання розпочинається з 20.07.2010 р.
Це викликане тим, що зазначений документ почали подавати в електронному вигляді до податкових органів завдяки змінам, які були внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.2010 р. № 2275-VI до Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР, і першим обмежувальним строком подання податкової звітності з податку на додану вартість, з якого почав подаватися Реєстр після вступу в дію змін, унесених Законом № 2275-VI, якраз і була дата 20.07.2010 р.
Додавання рядків до Реєстру податкових накладних
Я — приватний підприємець, закачав та встановив програму «Податкова звітність» на комп’ютер. Відкрив бланк «Реєстр отриманих та виданих податкових накладних», і одразу постало запитання: як додавати рядки, адже в мене багато податкових накладних, а в Реєстрі у програмі в полях (і за отриманими, і за виданими податковими накладними) лише по одному рядку.
Відкривши бланк «Реєстр отриманих та виданих податкових накладних», уважно придивіться зверху ліворуч до третього рядка, там є значки окремих автоматичних функцій. Якщо ви наведете курсор на кожний з цих значків, то серед інших побачите такі назви, як «Видалити рядок» , «Додати рядок після виділеного» , «Додати рядок до виділеного» (рис. 2). Усі ці назви підказують, що перш за все рядок треба виділити, а вже потім робити ті дії, які потрібні.
Для того щоб виділити рядок, треба навести курсор на той рядок, з яким будуть здійснюватися якісь дії. Одразу попередимо, що курсор треба наводити в рядку не на кольорове поле, а на те поле, яке має білий колір (праворуч або ліворуч від кольорового поля), або на будь-яку чорну вертикальну риску. При такому натисканні весь рядок одразу набуває синього кольору, тобто він стає виділеним. Ось тепер і можна наводити курсор на значок, який позначає «Додати рядок після виділеного» . Скільки рядків треба додати, стільки натискань треба й зробити.
Слід звернути увагу на таке: якщо треба додати рядок нижче виділеного рядка, то натискають на значок, який позначає «Додати рядок після виділеного» , а якщо треба додати рядок вище виділеного рядка, то натискають на значок, який позначає «Додати рядок до виділеного» .
Якщо з будь-яких причин було зроблено більше рядків, ніж передбачалося, то зайвий рядок можна видалити, навівши курсор на слова «Видалити рядок» та натиснувши на них, але перед цим цей рядок треба виділити так, щоб він був синього кольору.
Коригування дати виписки податкових накладних
Під час заповнення дати виписки виданих податкових накладних у бланку
«Реєстр отриманих та виданих податкових накладних» була допущена помилка. Я звикла викреслювати будь-які цифри або літери, поставивши курсор у кінці того, що треба видалити, а потім шляхом натискання на клавіатурі клавіші, на якій зображена «стрілка, направлена ліворуч», завжди з кінця видаляла непотрібне. Чомусь рік так у мене видалився, а от номер місяця та номер дня я не змогла так видалити. Як бути?При роботі з програмою «Податкова звітність» ми б радили відмовитися від такої методики видалення цифр у датах. Краще обрати іншу методику, адже вона буде дієвішою для видалення цифр і дня, і місяця, і року.
Для цього радимо встановити курсор перед цифрами (дня, місяця, року), а потім викреслити непотрібні цифри шляхом натискання на клавіатурі клавіші «Delete».
Довідник контрагентів
Чула про те, що в програмі «Податкова звітність», яка видається податковими органами, можна створити «Довідник контрагентів». Якщо так, то як це можна зробити?
Це дійсно так. Розробники програми для зручності платників податків надали таку можливість. Зробити це можна кількома способами.
Перший з них полягає в тому, що на початку роботи з програмою платник податків може натиснути зверху ліворуч на меню «Довідники» та вибрати у вікні, яке з’явилося під ним, слова «Довідник контрагентів». При натисканні на ці слова на моніторі посеред екрана з’являється додаткове вікно з довідником (рис. 3).
Аби заповнити інформацію про контрагента, слід натиснути курсором на слово «Редагувати» в цьому вікні. Після того як ви натиснули на це слово, з’явиться один рядок, який ви можете заповнити (у ньому заповнюється інформація про вашого контрагента).
Якщо ж у вас не один, а більше контрагентів і ви бажаєте інформацію про них занести до «Довідника контрагентів», то необхідно значно більше рядків для заповнення інформації про них. У цьому разі слід уважно придивитися до нової маленької панелі інструментів, яка відсутня у момент відкриття цього вікна, але з’явиться одразу, як ви натисните на слово «Редагувати». Ця маленька панель з’явиться у правому верхньому кутку цього нового вікна. Частково вона затуляє назву стовпчика «Номер свідоцтва ПДВ», тому цю назву треба запам’ятати (рис. 4).
На цій маленькій панелі інструментів є значки окремих автоматичних функцій. Якщо ви наведете курсор на кожний із цих значків, то серед інших побачите такі назви, як «Видалити рядок» , «Додати рядок після виділеного» , «Додати рядок до виділеного» . Усі ці назви підказують, що перш за все рядок треба виділити, а вже потім робити ті дії, які потрібні.
Для того щоб виділити рядок, треба навести курсор на рядок, з яким будуть здійснюватися якісь дії. Одразу попередимо, що в рядку є, так би мовити, «особливі зони», при натисканні на них нічого не відбувається. У подальшому ви побачите, що в цьому місці будуть розташовуватися цифри та літери. Тому радимо натискати курсором поближче до вертикальних рисок. При такому натисканні весь рядок одразу набуде синього кольору, тобто він стане виділеним. Саме в цей момент ви маєте можливість побачити, що так звані особливі зони теж виділились, але вони стали не синього, а темно-блакитного кольору.
Ось тепер можна наводити курсор на значок, який позначає «Додати рядок після виділеного» . Скільки рядків треба додати, стільки натискань треба й зробити.
Слід звернути увагу на таке: якщо треба додати рядок нижче виділеного рядка, то натискають на значок, який позначає «Додати рядок після виділеного» , а якщо треба додати рядок вище виділеного рядка, то натискають на значок, який позначає «Додати рядок до виділеного» .
Якщо з будь-яких причин було зроблено більше рядків, ніж передбачалося, то зайвий рядок можна видалити, навівши курсор на слова «Видалити рядок» і натиснувши на ці слова, але перед цим цей рядок треба виділити так, щоб він був синього кольору.
Другий спосіб полягає в тому, що всі описані дії можна зробити вже тоді, коли платник податку відкрив бланк під назвою «Реєстр отриманих та виданих податкових накладних». Так, навівши і натиснувши курсор у рядку на блакитне поле в шостому стовпчику «Розділу 1. Отримані податкові накладні», який має назву «Постачальник» або на блакитне поле в п’ятому стовпчику «Розділу 11. Видані податкові накладні», який має назву «найменування (П. І. Б. — для фізичної особи)», платник податків побачить, що поряд з блакитним полем з’являється додаткова кнопка «[…]». При натисканні на цю кнопку на моніторі посеред екрана комп’ютера з’явиться додаткове вікно, яке має назву «Довідник контрагентів». Ну а далі вже здійснюються описані вище дії, перша з яких — натискання курсором у цьому вікні на слово «Редагувати».
При відкритому бланку під назвою «Реєстр отриманих та виданих податкових накладних» подібні дії щодо заповнення інформації про контрагентів можна здійснити також через натискання на блакитні поля в сьомому стовпчику «Розділ 1. Отримані податкові накладні» або в шостому стовпчику «Розділ 11. Видані податкові накладні», які мають однакові назви «індивідуальний податковий номер». Платник податків побачить, що поряд з блакитним полем також з’явиться додаткова кнопка «[…]». При натисканні цієї кнопки на моніторі посеред екрана комп’ютера також з’явиться додаткове вікно під назвою «Довідник контрагентів». Далі здійснюються дії, описані вище.
Звертаємо увагу на те, що при будь-якому способі заповнення інформації про контрагентів не слід забувати наприкінці дій натиснути на слово «Зберегти».
Якщо у вас уже заповнена якась кількість контрагентів, а вам потрібно ще когось додати, то після відкриття вікна «Довідник контрагентів» також слід натиснути курсором на слово «Редагувати», адже лише тоді у вас буде змога додавати рядки (з’явиться маленька панель інструментів) та показники нового контрагента.
Перенесення контрагента з довідника до реєстру
Яким чином інформація про контрагента переноситься в рядок бланка «Реєстр отриманих та виданих податкових накладних»?
Після того як ви заповнили в рядку показники перших п’яти стовпчиків «Розділу 1. Отримані податкові накладні» або перших чотирьох «Розділу 11. Видані податкові накладні» та натиснули на кнопку «[…]», яка з’явилася в наступному стовпчику, на моніторі посеред екрана з’явиться додаткове вікно під назвою «Довідник контрагентів» (рис. 3). Навівши курсором на рядок стосовно обраного контрагента та натиснувши на нього, побачите, що рядок стає виділеним (увесь рядок стає блакитним). Тепер достатньо натиснути на клавіатурі кнопку «Enter» або зробити подвійний клік на цьому рядку, і інформація про контрагента буде автоматично перенесена до потрібного рядка. У цей момент додаткове вікно під назвою «Довідник контрагентів» зникне.
Запит про стан розрахунків з бюджетом
Коли представник комп’ютерного відділу ознайомлював мене в податковій інспекції з програмою, яку видають податкові органи для відправки звітності мережею Інтернет, то він відкрив бланк під назвою «Запит про стан розрахунків з бюджетом». Після встановлення програми на свій комп’ютер я переглянула весь перелік бланків документів у «Параметрах документа», але цей бланк знайти не змогла, хоча всі інші бланки документів знаходжу з легкістю. Як знайти цей бланк у програмі і які основні «підводні камені» його заповнення?
Ваша проблема в тому, що ви, так би мовити, йдете уторованим шляхом. Відкривши програму «Податкова звітність», ліворуч зверху необхідно натиснути на слово «Документ». У віконці, яке відкрилося під цим словом, необхідно вибрати слово не «Новий…», яке ви обираєте, коли потрібно знайти будь-який бланк документа, а необхідно вибрати слова «Створити запит…». Посеред екрану монітору відкривається нове, більш велике вікно під назвою «Параметри документа», в якому ви бачите виділений документ під назвою «Запит про стан розрахунків з бюджетом» (рис. 5). Натискаєте курсором на клавішу «Підтвердити». Якщо на початку роботи з програмою ви занесли свої реквізити як платника податку, то при відкритті бланка запиту автоматично задається питання: «Заповнити заголовок документа?». Радимо вам нажати курсором на клавішу «ОК» (рис. 6).
Зручність такого заповнення полягає не лише в тому, що будуть заповнені всі реквізити платника податків, включаючи прізвища, ім’я, по батькові керівника та головного бухгалтера, автоматично на бланку буде відображена навіть дата створення цього запиту.
Цей бланк має номер, подібний до номерів, які присвоєні іншим бланкам — J1000101, який платник податків може побачити тоді, коли бланк уже відкритий, на моніторі він розташований внизу ліворуч та відображений червоним кольором, але нагадуємо, що в загальному переліку бланків він відсутній.
Кожний бланк запиту також містить поле для присвоєння порядкових номерів. Програма не формує автоматично його порядковий номер. У разі повторення номера протягом місця попередній запит з таким же номером перекриється новим. Тому платникам податків слід уважно слідкувати за присвоєнням порядкових номерів по таким запитам.
Якщо необхідно зробити запит стосовно кількох податків, то для початку треба збільшити кількість рядків. Для цього необхідно виділити перший рядок так, щоб він став синього кольору. Робиться це шляхом натискання на біле поле в рядку або шляхом натискання на вертикальні риски в цьому ж рядку (на блакитні, так звані особливі зони, в цьому рядку нажимати поки що не слід). При такому натисканні весь рядок одразу стає синього кольору, тобто він виділяється. Саме в цей момент ви маєте можливість побачити, що так звані особливі зони теж виділилися, але вони стали не синього, а темно-блакитного кольору.
От тепер можна наводити курсор на значок, розташований на екрані монітору зверху ліворуч, і який позначає — «Додати рядок після виділеного» . Скільки рядків треба додати, стільки натискань треба і зробити.
Що стосується, так би мовити, особливих зон блакитного кольору, то при натисканні на них виділення рядка в синій колір не відбувається, але при цьому поряд з блакитними полями з’являється нова кнопка. При натисканні курсором на такі кнопки в стовпчиках під назвами «Назва податку» та «Код бюджетної класифікації» ви побачите, що посередині екрана монітора відкривається нове вікно, яке має назву «Довідник бюджетної класифікації». Платник податків може заповнити цей довідник один раз і потім використовувати з нього інформацію в автоматичному режимі, що звільнить його від повторного набору інформації щодо назв податків та кодів бюджетної класифікації цих податків при заповненні інших запитів.
При натисканні курсором на таку кнопку в стовпчику під назвою «Вид бюджету» ви побачите, що посередині екрана монітора відкривається нове вікно, яке має назву «Довідник видів бюджетів». У цьому вікні платнику необхідно лише обрати необхідний вид бюджету, тобто навести курсор на необхідний рядок та зробити клік, рядок одразу стане блакитного кольору. Перенесення обраного виду бюджету до бланку запиту відбувається шляхом натиснення на клавіатурі клавіші «Enter». На бланку запиту ви побачите не назву бюджету, а цифру. І хай вас не дивує, що у вікні під назвою «Довідник бюджетної класифікації» ця цифра стояла у стовпчику, який мав назву «Код бюджету», а в бланку запиту ця ж цифра стоїть у стовпчику під назвою «Вид бюджету», головне, щоб ця цифра в обох місцях була ідентичною.
Виправлення додатка 5, якщо неправильно вказано податковий номер контрагента
Питання стосується виправлення помилок, допущених у Розшифровці податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (додатка 5 до податкової декларації з ПДВ) у разі, якщо був неправильно вказаний номер контрагента. Як виправляється цей номер у самій Розшифровці, мені відомо, але постало питання щодо заповнення Уточнюючого розрахунку податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок, який, як відомо, слід обов’язково подавати разом з уточнюючою Розшифровкою.
Річ у тім, що в прикладах, які були надані в журналі «Вісник податкової служби України» № 22 за червень 2008 року, у першій частині Уточнюючого розрахунку під назвою «Сума звітного періоду, в якому виявлена помилка (за кодами рядків декларації):» у всіх клітинах, що відповідають кінцевим рядкам декларації з ПДВ, проставлено прокреслення.
У прикладах же, які надані в журналі «Вісник податкової служби України» № 23 за червень 2010 року, цю першу частину вже заповнено цифрами. А от показники сьомої частини в прикладах обох журналів відсутні. До цього часу в таких випадках, я заповнювала і в першій, і в сьомій частинах Уточнюючого розрахунку прокреслення, але зараз хочу все зробити правильно. Тому в мене виникло запитання — чи потрібно дублювати в сьомій частині Уточнюючого розрахунку ті цифри, які показую при заповненні першої його частини?
Так, дійсно, у журналі «Вісник податкової служби України» № 23 за червень 2010 року вже дещо змінена позиція Державної податкової адміністрації України щодо порядку відображення в бланку «Уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок» інформації, коли помилки не призвели до зміни кінцевих показників податкової декларації з ПДВ. Якщо раніше було рекомендовано в таких випадках ставити прокреслення у бланку цього документа, то тепер спеціалісти ДПАУ рекомендують (на наведених прикладах) відображати реальні показники тієї податкової декларації з ПДВ, стосовно якої платником податків були відображені помилки в одному з додатків, що не призвели до зміни податкових зобов’язань або податкового кредиту, наприклад, допущена помилка в індивідуальному податковому номері контрагента.
Щодо поставленого запитання, то одразу звертаємо увагу на одну річ — якби ви заповнювали бланк «Уточнюючого розрахунку податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок» не на паперовому носії, а в програмі OPZ «Податкова звітність», яку видають податкові органи, то у вас би навіть не виникло цього питання, адже програма сама б зробила все за вас.
Пояснимо більш докладно. Коли платник податків, який користується цією програмою, тільки-но заповнив першу частину Уточнюючого розрахунку, яка має назву «Сума звітного періоду, в якому виявлена помилка (за кодами рядків декларації):», то програма автоматично сама заповнює ті ж самі цифрові показники в сьомій частині, що називається «Уточнена сума звітного періоду, в якому виявлена помилка (з урахуванням виправлення помилки, за кодами рядків декларації)» (рис. 8). Саме так тепер платники податків повинні заповнювати цей документ при подібних помилках.
Крім того, ця програма в зазначеному бланку документа дозволяє автоматично заповнювати звітний період, реквізити платника податків, прізвища, імена, по батькові керівника та головного бухгалтера та навіть їх ідентифікаційні номери тощо.
Отже, ми радили б вам користуватися програмою OPZ «Податкова звітність» не лише при заповненні Реєстрів отриманих та виданих податкових накладних, які подаються до податкових органів обов’язково в електронному вигляді, а й для заповнення інших бланків документів, адже ця програма сама надає відповіді на багато запитань, що виникають у бухгалтерів. Як показує практика, в окремих випадках вона надає відповіді навіть на ті запитання, яких ще немає в листах ДПАУ.