Теми статей
Обрати теми

Щодо подання звітності до Фонду нещасних випадків

Редакція ПБО
Лист від 23.07.2010 р. № 761-07-2

Щодо подання звітності до Фонду нещасних випадків

Лист Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 23.07.2010 р. № 761-07-2

(витяг)

 

<…>

Відповідно до статей 6 і 7 Закону України від 23.09.99 р. № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» (далі — Закон) страхувальниками є роботодавці, а роботодавцем відповідно до цього Закону вважається власник підприємства або уповноважений ним орган та фізична особа, яка використовує найману працю.

Відповідно до пункту сьомого частини другої статті 45 Закону роботодавець як страхувальник зобов’язаний подавати звітність робочому органу виконавчої дирекції Фонду у строки, порядку та за формою, що встановлені Фондом.

Згідно з пунктом 2 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду від 12.07.2007 р. № 36 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 р. за № 867/14134 (далі — Інструкція),

статус платника страхових внесків мають, зокрема:

2.1. Юридичні особи незалежно від форм власності і господарювання, виду діяльності та галузевої належності, а також їх відокремлені підрозділи (філії, інші підрозділи юридичної особи, що перебувають поза її місцезнаходженням та виробляють продукцію, виконують роботи або операції, надають послуги від імені юридичної особи, або представництва, що здійснюють представництво і захист інтересів юридичної особи) за умови, що розрахунки по оплаті праці цих відокремлених підрозділів проводяться нецентралізовано.

2.2. Юридичні особи — об’єднання громадян, релігійні, профспілкові, благодійні організації, які використовують найману працю.

Керуючись пунктом 7 Інструкції, обов’язок щодо подання звітності до Фонду покладено на юридичних осіб — платників страхових внесків та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.

Таким чином, виходячи з норм чинного законодавства, страхувальники,

зазначені в пункті 2.1 Інструкції, зобов’язані подавати щоквартально Розрахункову відомість про нарахування і перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за формою згідно з додатком 11 до Інструкції та річну Відомість розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності за формою згідно з додатком 13 до Інструкції.

Суб’єкти господарювання,

зазначені в пункті 2.2 Інструкції, які перебувають на обліку у Фонді та не використовують або припинили використання найманої праці, тобто які втратили статус платника страхових внесків, що підтверджене актом перевірки, не зобов’язані подавати щоквартальну Розрахункову відомість за формою згідно з додатком 11 до Інструкції та річну Відомість розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності за формою згідно з додатком 13 до Інструкції.

Крім того, повідомляємо, що виходячи з норм статті 1654 Кодексу України про адміністративні правопорушення неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо страхових внесків, несвоєчасне інформування Фонду про чисельність працівників, річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг) — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ, організацій, фізичних осіб — підприємців, які використовують найману працю, у розмірі від

восьми до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Перший заступник директора С. Нестеров



коментар редакції

Про необхідність подання соцзвітності, якщо немає працівників

У листах, що коментуються, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві (далі — ФНС) і Державний центр зайнятості (далі — ДЦЗ) надали роз’яснення щодо необхідності подання звітності у разі, коли суб’єкти господарювання (юридичні та фізичні особи) не використовують працю найманих працівників.

ФНС у своєму листі зазначає, що страхувальники — юридичні особи незалежно від того, використовують вони працю фізичних осіб чи ні, зобов’язані щокварталу подавати Розрахункову відомість за формою додатка 11 до п. 3.10 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління ФНС 12.07.2007 р. № 36 (далі — Інструкція № 36) і раз на рік Відомість розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності за формою додатка 13 до п. 7.9 Інструкції № 36. Тобто юридичні особи, які не використовують працю найманих працівників, мають подавати «порожні» звіти.

Виняток зробили тільки для юридичних осіб — об’єднань громадян, релігійних, профспілкових, благодійних організацій, які перебувають на обліку у Фонді та не використовують або припинили використання найманої праці, тобто, що втратили статус платника страхових внесків. Такі особи можуть не подавати звітність до ФНС за умови, що

втрата статусу платника страхових внесків підтверджена актом перевірки.

Зазначимо, що в листі, що коментується, ФНС забув про розміщені в Україні іноземні підприємства, установи, організації (у тому числі міжнародні), філії або представництва, і фізосіб (і підприємців, і тих, які не мають статусу підприємців), які теж можуть не подавати звітність у разі, якщо вони не використовують найману працю або припинили її використання, що підтверджено актом перевірки. Це ФНС зазначав у листі від 04.06.2008 р. № 64-07-5.

ФНС нагадує, що за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.).

Подавати «порожні» звіти потрібно і до центру зайнятості. У листі, що коментується, ДЦЗ вказує на обов’язковість подання звітності тільки роботодавцями — юридичними особами. Однак, ураховуючи те, що і юридичні особи, і фізичні особи — підприємці є роботодавцями, і ті, й інші, навіть не маючи працівників, щокварталу повинні подавати Розрахункову відомість за формою додатка 6 до пункту 6.7 Інструкції про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затвердженої наказом Мінпраці від 18.12.2000 р. № 339 (далі — Інструкція № 339). Об’єднання громадян, благодійні, профспілкові та релігійні організації, політичні партії, які протягом року не використовували найману працю, подають Розрахункову відомість один раз на рік до 25 січня року, наступного за звітним.

На наш погляд, позиція ДЦЗ досить спірна. Справа в тому, що згідно з п. 6.7 Інструкції № 339 обов’язок подання звітності покладено на роботодавців. У свою чергу, роботодавцями є власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган та фізичні особи,

що використовують найману працю (п. 1.3 Інструкції № 339). Із зазначеного випливає, що юридичні та фізичні особи, в яких немає працівників, не повинні подавати звіти до центру зайнятості. Але, як бачимо, у ДЦЗ своя незрозуміла логіка. Одне втішає — за неподання Розрахункової відомості не передбачено ані фінансову, ані адміністративну відповідальність.

ДЦЗ також звернув увагу на те, що звітність може подаватися будь-якою особою без оформлення нотаріальної довіреності.

Зазначимо, що юридичні особи та фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих працівників, щокварталу зобов’язані подавати і звіт за формою Ф4-ФСС з ТВП з прокресленнями до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 28.05.2008 р. № 03-27-1127). Відповідальність за неподання зазначеного звіту чинним законодавством не передбачено .

А от Пенсійний фонд дотримується більш лояльної позиції з цього питання. Згідно з роз’ясненнями фахівців ПФУ (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 9, с. 47) юридичні особи і фізичні особи-підприємці, які не використовують працю найманих працівників, щомісячний звіт за формою додатка 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затвердженого постановою Пенсійного фонду від 05.11.2009 р. № 26-1, не подають.

 

Катерина Скрипкіна

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі