Публікація та оприлюднення інформації про держзакупівлі — дві сторони однієї медалі
Одним із ключових принципів здійснення держзакупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях їх проведення. Замовники реалізують цей принцип шляхом публікації інформації про закупівлі в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та її оприлюдненням на веб-порталі Уповноваженого органу. Звертаємо увагу, що публікація та оприлюднення такої інформації має низку організаційних особливостей. Допомогти замовникам виконати майже неможливо — дотриматися численних вимог законодавства, розберемося разом у цих хитросплетіннях.
Дмитро БРЮХОВИЧ, начальник відділу державних закупівель КП «Харківські теплові мережі»
Отже, замовники публікують та оприлюднюють інформацію про державні закупівлі (далі — Інформація) у порядку та терміни, установлені
ст. 10 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон № 2289). Відповідно до наказу Міністерства економіки України від 28.07.2010 р. № 932:— офіційним друкованим виданням з питань державних закупівель визначено інформаційний бюлетень «Вісник державних закупівель» (далі — ВДЗ);
— міжнародним інформаційним виданням з питань державних закупівель визначено міжнародне друковане видання «Announcer of the public purchasing»;
— веб-порталом Уповноваженого органу у сфері закупівель визначено офіційний загальнодержавний веб-портал «Державні закупівлі» за адресою в мережі Internet www.tender.me.gov.ua (далі — веб-портал).
Звертаємо увагу, що відповідно до
ст. 10 Закону № 2288 терміни для публікації Інформації у ВДЗ збігаються із термінами її оприлюднення на веб-порталі.На допомогу замовникам пропонуємо їм самостійно заповнювати таблицю наведену нижче. Ця таблиця містить повний перелік Інформації та терміни, у які замовник повинен опублікувати та оприлюднити зазначену Інформацію. Тобто замовник (як правило, секретар комітету з конкурсних торгів) самостійно заносить до такої таблиці дату опублікування та оприлюднення Інформації (конкретного документа) та граничну дату — останній день, яким повинна відбутися публікація та оприлюднення такої Інформації.
Абзац 6 п. 2 ст. 10 Закону № 2289
покладає відповідальність за повноту та достовірність опублікованої та оприлюдненої Інформації на голову та секретаря комітету з конкурсних торгів, тож варто витратити певний час на заповнення такої таблиці. Це дозволить голові комітету (на практиці — його заступнику) підстрахувати секретаря та самому проконтролювати виконання вимог ст. 10 Закону № 2289, зокрема щодо термінів публікації та оприлюднення Інформації. Бо ж погодьтеся, що краще запровадити внутрішній контроль, ніж за вас у подальшому це зроблять посадові особи контрольно-ревізійного управління.Слід пам’ятати, що Інформація, розміщена на веб-порталі, має бути ідентична Інформації, опублікованій у ВДЗ.
Стаття 10 Закону № 2289 із цього приводу передбачає виникнення таких ситуацій:— у разі коли Інформація, розміщена на веб-порталі, містить відомості, що відрізняються від тих, які опубліковано у ВДЗ, автентичною вважається Інформація, опублікована у ВДЗ;
— у разі якщо дата оприлюднення та дата публікації Інформації не збігаються, дата публікації у такому випадку вважається визначальною.
Як кажуть у народі, що написано пером, того не вирубаєш і сокирою, мабуть, тому законодавець надав певних привілеїв саме друкованому виданню.
Публікація та оприлюднення інформації про державні закупівлі
Документ | Строк | веб-портал | Вісник (ВДЗ) | Граничний термін публікації та оприлюднення | Посилання на статтю |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Оголошення про закупівлю (відкритих торгів, двоступеневих торгів попередньої кваліфікації, запит цінових пропозицій, інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника) | Після публікації у ВДЗ, не пізніше |
|
|
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 2; |
Обґрунтування застосування процедури в одного учасника | Одночасно з оголошенням про закупівлю |
| Не публікується |
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 3; |
Відомості щодо рішення Уповноваженого органу про погодження або відмову у погодженні застосування процедури закупівлі в одного учасника | Не пізніш як через 15 роб. дн. з дати видачі листа-погодження |
|
|
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 4 |
Документацію конкурсних торгів або кваліфікаційну документацію | Після публікації оголошення про закупівлю у ВДЗ, але не пізніш як за 30 днів до дня розкриття конкурсних або кваліфікаційних пропозицій |
| Не публікується |
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 5 |
Зміни до документації конкурсних торгів або кваліфікаційної документації та роз’яснення до неї (у разі наявності) | Протягом 3 роб. дн. з дня прийняття рішення про внесення змін, але не пізніш як за 7 днів до дати розкриття конкурсних або кваліфікаційних пропозицій |
| Не публікується |
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 6 |
Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій | Протягом 3 роб. дн. з дня розкриття конкурсних, цінових або кваліфікаційних пропозицій |
| не публікується |
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 7 |
Інформацію про відхилення пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій та підстави такого відхилення у вигляді протоколу | Протягом 3 роб. дн. з дня прийняття такого рішення |
| не публікується |
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 8; |
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції | Протягом 3 роб. дн. з дня прийняття рішення про визначення переможця |
|
|
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 9; |
Повідомлення учасників про результати процедури закупівлі | Протягом 3 роб. дн. з дня прийняття рішення про визначення переможця |
|
|
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 10 |
Повідомлення про результати проведення попередньої кваліфікації | Протягом 3 роб. дн. після її завершення |
|
|
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 11; |
Оголошення про результати процедури закупівлі | Після публікації у ВДЗ, але не пізніш як через 7 днів з дня укладення договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися |
|
|
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 12; |
Повідомлення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, повідомлення про відміну процедури закупівлі в одного учасника (у разі наявності) | Протягом 3 роб. дн. з дати прийняття такого рішення |
|
|
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 13; |
Звіт про результати проведення процедури закупівлі | Протягом 3 роб. дн. з дня його затвердження |
| не публікується |
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 14 |
Інформацію про одностороннє розірвання договору про закупівлю (у разі наявності) | Протягом 5 роб. дн. з дня прийняття такого рішення |
| не публікується |
| — Ст. 10, ч. 1, абз. 15 |
Таким чином, у таблиці на с. 31 уточнено перелік документів та терміни, в які замовнику необхідно їх опублікувати та оприлюднити.
Звернемося до
абз. 7 ч. 3 ст. 8 Закону № 2289, відповідно до якого рішення органу оскарження підлягає обов’язковій публікації в державному офіційному друкованому виданні з питань держзакупівель. Однак зазначена норма не уточнює, хто саме подає на публікацію таке рішення — замовник чи власне Антимонопольний комітет України. Для роз’яснення ситуації знову звернемося до ст. 10 Закону № 2289, яка визначає вичерпний перелік документів для публікації та оприлюднення. Абзац 4 ч. 1 ст. 10 Закону № 2289 зобов’язує саме замовника публікувати та оприлюднювати відомості щодо рішення Уповноваженого органу про погодження або відмову у погодженні застосування процедури закупівлі в одного учасника.
Публікація у «Віснику державних закупівель» через веб-портал «Державні закупівлі»
Розглянемо тонкощі роботи із веб-порталом. Почнемо з того, що веб-портал має:
—
регламент роботи, який визначає організаційні та технічні умови функціонування веб-порталу (далі — Регламент);—
Порядок подання замовниками інформації для публікації в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» через веб-портал «Державні закупівлі» (далі — Порядок);—
Інструкцію подання, прийому, реєстрації та розміщення інформації про державні закупівлі в інформаційному виданні «Вісник державні закупівель» та на офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі» (далі — Інструкція).Проаналізуємо основні «робочі моменти» згаданих документів. Крім цього, наполегливо рекомендуємо замовникам особисто ознайомитися з ними. Безпосередньо це можна зробити на веб-порталі за адресою www.tender.me.gov.ua.
Замовник має можливість опублікувати Інформацію у ВДЗ за допомогою веб-порталу. Зазначений механізм регулюється
Порядком, який у свою чергу посилається на Інструкцію.На перший погляд здається, що
Регламент, Порядок та Інструкція не розрізняють веб-портал «Державні закупівлі» та редакцію інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель». Цю ситуацію повністю проясняє вже згадуваний нами наказ Мінекономіки від 28.07.2010 р. № 932, відповідно до якого на Державне госпрозрахункове видавничо-поліграфічне підприємство «Зовнішторгвидав» (далі — Підприємство) покладено функції здійснювати:— видання офіційного друкованого видання з питань державних закупівель;
— видання міжнародного інформаційного видання з питань державних закупівель;
— наповнення веб-порталу Уповноваженого органу у сфері закупівель.
Тобто редакції ВДЗ та веб-портал це одна організація — ДП «Зовнішторгвидав»
з такою юридичною адресою: 01601, м. Київ, вул. Воровського, 22, тел./факс: (044) 234-59-45. Хоча організація одна, проте замовник має виконати вимоги ст. 10 Закону № 2289 і щодо публікації, і щодо оприлюднення інформації.У ВДЗ інформація для друку розміщується таким чином:
За рубриками | За галузями |
— Оголошення про проведення процедури закупівлі; | — Будівництво, будівельні матеріали та спецтехніка; |
Інформація для публікації
подається замовником особисто, телефаксом або через веб-портал (п.п. 6.2 п. 6 Інструкції).Щоб розпочати роботу із веб-порталом, відповідно до Порядку
замовникам необхідно:— надіслати на адресу редакції ВДЗ офіційного листа та надати відомості про склад комітету конкурсних торгів (додаток до офіційного листа);
— зареєструватися в редакції ВДЗ (мається на увазі — реєстрація на веб-порталі).
Інформація в електронному вигляді, яка надходить до редакції ВДЗ через веб-портал (далі — Електронна інформація), має бути заповнена відповідно до
Інструкції. Звертаємо увагу, що зазначена інформація перевіряється структурним підрозділом редакції ВДЗ на відсутність вірусів і відповідність вимогам чинного законодавства.Реєстрація Електронної інформації, що надходить до редакції ВДЗ, здійснюється у тому ж порядку, що й вхідних документів на папері. Замовник має можливість одержувати відомості про стан Електронної інформації, що була передана, у розділі «Управління закупівлями» веб-порталу. На сьогодні існують такі варіанти інформування замовників про стан поданої Електронної інформації:
— Електронна інформація подана замовником — замовник отримує повідомлення про прийняття її до розгляду;
— Електронна інформація прийнята для публікації — замовник отримує вхідний номер;
— Електронна інформація не прийнята для публікації — замовник отримує повідомлення про причини неприйняття.
Звертаємо увагу, що відповідно до
п. 16 Порядку у разі публікації інформації про закупівлі у ВДЗ через веб-портал замовники зобов’язані у термін до двох календарних днів з дати отримання вхідного номера надіслати до редакції ВДЗ оригінал Електронної інформації. У разі неотримання редакцією ВДЗ від замовника у зазначений термін оригіналу та виявлення невідповідності Електронної інформації оригіналу в паперовому вигляді функція подання Електронної інформації блокується. У такому разі замовник на свою електронну адресу отримає повідомлення про блокування зазначеної функції.
Подання та приймання інформації
Інформація для публікації у ВДЗ та інформація для оприлюднення на веб-порталі подається секретарем комітету з конкурсних торгів замовника або іншою уповноваженою особою замовника.
Подання Інформації для публікації у «Віснику державних закупівель» | Подання Інформації для розміщення на веб-порталі «Державні закупівлі» | |||
Особисто | Телефаксом | Через веб-портал | Особисто | Електронною поштою |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|
| У поточний номер Інформація подається: | Інформація подається на електронних носіях | Замовник надсилає лист з Інформацією |
Замовник надсилає оригінал (копія відомості щодо рішення Уповноваженого органу про погодження або відмову у погодженні застосування процедури закупівлі в одного учасника, завірена печаткою замовника) на поштову адресу Підприємства протягом 2 роб дн з дня отримання підтвердження щодо прийняття Інформації для друку | ||||
Замовник надсилає копію оригіналу на поштову адресу Підприємства протягом 2 роб. дн. з дня отримання підтвердження щодо прийняття відповідної Інформації | ||||
Підтвердженням прийняття Інформації | Підтвердженням прийняття Інформації є сквозний номер, що надається: | |||
Інформаційним відділом | Відділом інформаційної підтримки | Інформаційним відділом | Відділом інформаційної підтримки | |
У разі проведення процедури закупівлі в одного учасника підтвердженням прийняття інформації та обґрунтування про застосування процедури закупівлі є штамп редакції ВДЗ із зазначенням дати прийняття, вхідного номера, номер ВДЗ та дати його публікації | Сквозний номер надсилається на електронну адресу замовника, з якої було направлено Листа протягом 1 роб. дн. Сквозний номер для певних типів документів: ДКТ — сквозний номер/1, ЗДКТ — сквозний номер/1/1, РДКТ — сквозний номер/1/р1, ЗЦП — сквозний номер/1, ОБГ — сквозний номер/1, ПР — сквозний номер/2, ІВ — сквозний номер/3, ПОВ — сквозний номер/4, ЗВІТ — сквозний номер/5, ІРД — сквозний номер/6 |
Прийом інформації для друку та для оприлюднення на веб-порталі здійснюється згідно з графіком прийому інформації Підприємства (далі — Графік), що готується та розміщується на веб-порталі щомісяця.
Публікація Інформації для публікації | ||
Документ | Подання | Публікація |
— Оголошення про проведення процедури закупівлі; | першого тижня поточного місяця | у третій понеділок поточного місяця |
другого тижня поточного місяця | у четвертий понеділок поточного місяця | |
третього тижня поточного місяця | у перший понеділок наступного місяця або у п’ятий понеділок поточного місяця, якщо в поточному місяці п’ять понеділків | |
четвертого тижня поточного місяця | у другий понеділок наступного місяця або у перший понеділок наступного місяця, якщо у поточному місяці п’ять понеділків | |
— Відомості щодо рішення Уповноваженого органу про погодження або відмову в погодженні застосування процедури закупівлі (у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника); | з четверга попереднього тижня по середу поточного тижня | публікуються у ВДЗ, який виходить наступного понеділка |
Інформація для публікації, що подається поза Графіком, може додатково прийматися та публікуватися у рубриці «Терміново в номер», виходячи з технологічних можливостей Підприємства. Публікацію такої Інформації Замовник оплачує на умовах термінового розміщення Інформації згідно з рахунком, що надає Підприємство.
Інформація для оприлюднення на веб-порталі, що відповідає встановленим вимогам, оприлюднюється на веб-порталі в наступному порядку:
Документ | Оприлюднення |
— Оголошення про проведення процедури закупівлі; | У день публікації відповідної Інформації у ВДЗ |
— Документація конкурсних торгів або кваліфікаційна документація; | У день публікації оголошення про проведення відповідної процедури закупівлі у ВДЗ |
— Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій; | Протягом 2 роб. дн. днів із дати прийому відповідної Інформації Підприємством |
Пункт 10 Інструкції
ще раз нагадує, що замовник несе відповідальність за достовірність та відповідність поданої Інформації вимогам законодавства. У разі невідповідності Інформації, поданої замовником нормам законодавства Підприємство має право не прийняти її та запропонувати доопрацювати. Після доопрацювання Інформація подається до Підприємства у порядку, встановленому Інструкцією.Насамкінець, відзначаємо, що Закон № 2289 не має прямої норми щодо визнання договору про закупівлю недійсним у разі недодержання строків публікації та оприлюднення Інформації, або її публікації та оприлюднення не в повному обсязі. Однак замовникам не слід розслаблятися, оскільки недотримання вимог ст. 10 Закону № 2289 може привести до оскарження з боку пильних учасників та поставити під сумнів результати процедури закупівлі. Ураховуючи терміни перебігу процедур закупівель, замовники не можуть дозволити собі такої розкоші, як повторне проведення процедури закупівлі.