Теми статей
Обрати теми

«Соцстрахівські» допомоги: виплачуємо по-новому

Стаття

«Соцстрахівські» допомоги: виплачуємо по-новому

 

У зв'язку з набуттям чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI було змінено механізм фінансування для надання застрахованим особам допомог за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Якщо до 1 січня 2011 року виплата допомог страхувальником здійснювалася за принципом «взаємозаліку» — за рахунок нарахованих страхових внесків, то із зазначеної дати за фінансуванням виплати допомог страхувальники повинні звертатися до робочого органу Фонду. Про те, як сьогодні отримати матеріальне забезпечення від Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності при настанні страхового випадку, ітиметься в цій статті.

Катерина СКРИПКІНА, економіст-аналітик «Видавничого будинку «Фактор»
Лілія УШАКОВА, економіст-аналітик «Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

КпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 2240

— Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III.

Закон № 2464

— Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Порядок № 26

— Порядок фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України від 22.12.2010 р. № 26.

Положення № 25

— Положення про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, затверджене постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України від 23.06.2008 р. № 25.

Наказ № 39-ос

— наказ Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України «Про окремі питання, пов'язані з опрацюванням робочими органами відділень Фонду заяв-розрахунків страхувальників-роботодавців» від 25.02.2011 р. № 39-ос.

Лист № 01-16-489

— лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України від 12.03.2011 р. № 01-16-489.

Лист № 01-16-707

— лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України від 31.03.2011 р. № 01-16-707.

Лист № 01-16-755

— лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України від 05.04.2011 р. № 01-16-755.

 

З 01.01.2011 р. згідно зі

ст. 21 Закону № 2240 фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється безпосередньо Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — Фонд).

Із метою роз'яснення питань практичного застосування зазначеної норми

Закону № 2240 Фондом було розроблено та затверджено Порядок № 26, який визначає умови фінансування Фондом роботодавців для надання ними матеріального забезпечення, передбаченого ст. 34 Закону № 2240, за видами:

— допомога по тимчасовій непрацездатності (уключаючи догляд за хворою дитиною);

— допомога по вагітності та пологах;

— допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві).

Новий порядок фінансування діє щодо зазначених вище видів допомог, нарахованих

страхувальником після 01.01.2011 р. (див. лист Фонду від 13.01.2011 р. № 01-16-45).

Розглянемо поетапно дії страхувальника, комісії із соціального страхування та робочого органу Фонду, необхідні для виплати допомоги застрахованим особам.

 

Призначення допомог

Призначення застрахованим особам матеріального забезпечення за соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюється:

— за основним місцем роботи — для допомоги на поховання;

— за основним місцем роботи та за сумісництвом — для допомог по тимчасовій втраті працездатності та по вагітності та пологах.

Рішення про призначення допомог приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, створеною на підприємстві, на підставі

документів, необхідних для призначення допомоги, а саме:

для допомоги по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах — виданого в установленому порядку листка непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом — копії листка непрацездатності, завіреної підписом керівника та печаткою за основним місцем роботи, та довідки про середню заробітну плату з основного місця роботи, довідок про середню заробітну плату за місцями роботи за сумісництвом (якщо застрахована особа працює на декількох роботах за сумісництвом). Застраховані особи, які мають пільги щодо розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності, установлені ст. 37 Закону № 2240, крім зазначених документів, подають копії відповідних посвідчень чи інші документи, що підтверджують право на пільгу;

для допомоги на поховання свідоцтва про смерть та оригіналу витягу з Державного реєстру актів цивільного стану, що видається відділом РАЦС. У разі смерті члена сім'ї застрахованої особи, крім перелічених документів, необхідно надати довідку з місця проживання про те, що померлий член сім'ї перебував на утриманні застрахованої особи.

Документи для призначення

допомоги по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах розглядаються комісією (уповноваженим) із соціального страхування не пізніше 10 днів із дня їх надходження, а для призначення допомоги на поховання не пізніше дня, наступного за днем звернення.

Рішення комісії (уповноваженого) оформляється

протоколом у день його прийняття. Форму протоколу засідання комісії із соціального страхування (рішення уповноваженого) наведено в додатку до Положення № 25.

Оформлений протокол разом із документами, що є підставою для призначення допомог, передається до бухгалтерії підприємства для розрахунку, нарахування та видачі допомог.

Що стосується строків передавання комісією протоколу до бухгалтерії, то

Положенням № 25 їх не встановлено. Водночас, ураховуючи тривалу процедуру фінансування Фондом, рекомендуємо передавати протоколи та документи, необхідні для нарахування допомог, без затримок.

 

Розрахунок та нарахування допомог

На підставі отриманого протоколу комісії (уповноваженого) із соціального страхування та документів, що є підставою для призначення допомог, бухгалтерія підприємства здійснює розрахунок та нарахування допомог.

Нагадаємо, що розмір

допомоги по тимчасовій непрацездатності залежить від страхового стажу застрахованої особи (у разі відсутності в неї права на пільгу) та розміру її середньої зарплати.

Відповідно до

ст. 37 Закону № 2240 допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам залежно від страхового стажу в таких розмірах:

60 % середньої заробітної плати — для осіб зі страховим стажем до 5 років;

80 % середньої заробітної плати — для осіб зі страховим стажем від 5 до 8 років;

100 % середньої заробітної плати — для осіб зі страховим стажем понад 8 років.

Незалежно від страхового стажу в розмірі

100 % середньої заробітної плати виплачується допомога по тимчасовій непрацездатності таким застрахованим особам:

— особам, віднесеним до 1 — 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, згідно зі

ст. 14 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.91 р. № 796-XIІ;

— одному з батьків або особі, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи;

— ветеранам війни та особам, на яких поширюється дія

Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.93 р. № 3551-XII;

— особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань згідно із

Законом України «Про жертви нацистських переслідувань» від 23.03.2000 р. № 1584-III;

— донорам, які мають право на пільгу, передбачену

ст. 10 Закону України «Про донорство крові та її компонентів» від 23.06.95 р. № 239/95-ВР (право на таку пільгу мають донори, які протягом року безоплатно здали кров та (або) її компоненти в сумарній кількості, що дорівнює двом разовим максимально допустимим дозам. Пільга надається протягом року після здачі крові та (або) її компонентів у зазначеній кількості).

Звертаємо увагу: з 01.01.2011 р. набрала чинності нова редакція

ст. 7 Закону № 2240, що визначає порядок обчислення страхового стажу застрахованої особи.

Необхідність у визначенні страхового стажу за новими правилами виникає у страхувальника щодо застрахованих осіб, які

на початок 2011 року мають страховий стаж менше 8 років та не мають пільг згідно з чинним законодавством. Роз'яснення Фонду з цього питання (лист Фонду від 04.02.2011 р. № 04-29-196) та коментар редакції до листа див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 31, с. 11.

Що стосується допомоги по вагітності та пологах, то вона виплачується

в розмірі 100 % середньої зарплати незалежно від страхового стажу працівниці.

Середня зарплата для визначення розміру

допомог по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах розраховується відповідно до Порядку № 1266. Докладно на порядку визначення середньої заробітної плати для розрахунку виплат за соціальним страхуванням не зупинятимемося, оскільки наразі він не змінився (див. тематичний номер «Декретні, лікарняні…» // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 24).

Допомога на поховання

виплачується у фіксованій сумі, установленій Фондом. Розмір цієї допомоги визначено постановою правління Фонду від 25.12.2007 р. № 83 та становить 1400 грн.

Нарахування сум допомог здійснюється в місяці, коли надійшли до бухгалтерії підприємства оформлений протокол та документи, що є підставою для призначення допомоги.

 

Фінансування Фондом

Визначивши розмір допомог, що виплачуються за рахунок коштів Фонду,

для отримання фінансування від Фонду страхувальник-роботодавець має заповнити заяву-розрахунок за формою, наведеною в додатку до Порядку № 26.

У заяві-розрахунку на лицьовому боці вказується інформація про нараховані застрахованим особам суми допомог, що виплачуються за рахунок коштів Фонду, за їх видами

без вирахування обов'язкових платежів (нарахована сума). На його зворотному боці щодо кожної застрахованої особи наводиться розшифровка зазначеної інформації, зокрема, відображається загальна сума лікарняних та сума допомоги, що виплачується за рахунок коштів Фонду. Звертаємо увагу: інформація про лікарняні, що виплачуються тільки за рахунок коштів підприємства відповідно до Порядку оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації, затвердженого постановою КМУ від 06.05.2001 р. № 439 (наприклад, якщо непрацездатність працівника тривала п'ять або менше днів) у заяві-розрахунку не відображається (див. лист № 01-16-707 на с. 15).

Відмовити у фінансуванні сум допомог, зазначених у заяві-розрахунку, у разі відсутності в застрахованої особи страхового свідоцтва, номер якого проставляється на зворотному боці заяви-розрахунку, робочий орган Фонду не має права. Згідно з роз'ясненнями Фонду, наведеними в

листі від 01.03.2011 р. № 01-16-345, для працівників, в яких відсутні страхові свідоцтва, дозволяється у графі 3 зворотного боку заяви-розрахунку вказувати номер облікової картки застрахованої особи, а саме:

— ідентифікаційний номер фізичної особи згідно з ДРФО;

— серію і номер паспорта (БКNNXXXXXX, де «БК» — константа, що вказує на реєстрацію за паспортними даними; «NN» — дві українські літери серії паспорта (верхній регістр); «XXXXXX» — шість цифр номера паспорта) — для застрахованих осіб, які з релігійних переконань відмовилися від ідентифікаційного номера, про що мають відповідну відмітку в паспорті);

— серію і номер документа, що засвідчує особу, — для осіб, які не є громадянами України, але працюють на території України і не мають ідентифікаційного номера.

Це пов'язане з тим, що положення, які стосуються пред'явлення посвідчень застрахованої особи, передбачені

Законом № 2464, наберуть чинності тільки з 2014 року (ч. 12 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464).

Заява-розрахунок заповнюється

у двох примірниках, підписується керівником, головним бухгалтером та завіряється печаткою підприємства. Один примірник заяви-розрахунку залишається у страхувальника разом із документами, що є підставою для нарахування допомог, а другий подається до робочого органу Фонду за місцем обліку в органі Фонду або за місцем обліку, зазначеним у Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011 р.).

Слід зауважити, що ні

Закон № 2240, ні Порядок № 26 не встановлюють конкретних строків подання заяви-розрахунку на розгляд до робочого органу Фонду. Згідно з роз'ясненнями Мінпраці та Фонду для забезпечення своєчасності страхових виплат роботодавець має право подавати заяви-розрахунки в міру опрацювання документів, поданих застрахованими особами, без обмеження періодичності та частоти їх подання (див. лист від 18.02.2011 р. № 1742/0/14-11/18 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 17, лист № 01-16-707 ).

При опрацюванні заяви-розрахунку, поданої страхувальником, фахівці Фонду перевіряють:

— відповідність

форми поданої заяви-розрахунку формі, наведеній у додатку до Порядку № 26;

правильність заповнення реквізитів заяви-розрахунку;

наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування;

дані про сплату страхувальником єдиного внеску на загальнообов'язкове соціальне страхування (далі — ЄСВ). Якщо під час опрацювання заяви-розрахунку фахівцями робочого органу Фонду виявлено факти несплати страхувальником ЄСВ, то проводиться перевірка правильності нарахування страхувальником допомог та за відсутності порушень провадиться фінансування. Відмовити у фінансуванні сум допомог, зазначених у заяві-розрахунку, у разі несплати страхувальником ЄСВ з будь-яких причин (наприклад, простій підприємства, відсутність коштів на рахунках страхувальника) робочий орган Фонду не має права, але може повідомити про порушення порядку сплати ЄСВ до Пенсійного фонду та Держнаглядпраці (див. лист № 01-16-707);

показники середньоденного розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності і допомоги по вагітності та пологах, що визначається на підставі заяви-розрахунку страхувальника. Цей показник порівнюється з показником середньоденної заробітної плати за даними форми Ф4-ФСС з ТВП за 2010 рік такого страхувальника. Якщо в результаті проведення звірки виявлено, що показник середньоденного розміру допомоги перевищує показник середньоденної заробітної плати за 2010 рік більше ніж у 1,5 раза, то робочий орган Фонду проводить позапланову перевірку страхувальника-роботодавця. Подальше фінансування страхувальника здійснюватиметься Фондом за результатами перевірки (п. 1.4 наказу № 39-ос).

Згідно з роз'ясненнями Фонду, наданими в

листі № 01-16-707, у разі виявлення фахівцями робочого органу Фонду у процесі опрацювання заяви-розрахунку помилок, у тому числі пов'язаних з неправильним нарахуванням сум допомог, за якими фінансування не здійснювалося, фінансові (штрафні) санкції не застосовуються, оскільки факт використання страхових коштів відсутній.

Після опрацювання заяви-розрахунку робочим органом Фонду приймається рішення про можливість фінансування страхувальника для надання матеріального забезпечення застрахованим особам.

Згідно з

п. 8 Порядку № 26 фінансування страхувальників здійснюється протягом 10 робочих днів після надходження від роботодавця заяви-розрахунку.

Для отримання фінансування з Фонду страхувальник-роботодавець має відкрити

окремий поточний рахунок для зарахування страхових коштів у банку в порядку, установленому Національним банком України, а страхувальник-роботодавець, який є бюджетною установою, — окремий рахунок для зарахування страхових коштів у відповідальному органі Державного казначейства України в порядку, установленому Державним казначейством України. Реквізити цих рахунків зазначаються страхувальниками в заяві-розрахунку.

 

Виплата допомог та сплата обов'язкових платежів

Отримані від Фонду

страхові кошти, зараховані на окремий спеціальний рахунок у банку, може бути використано страхувальником виключно на:

надання матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам (абзац четвертий ч. 2 ст. 21 Закону № 2240);

сплату обов'язкових платежів (ПДФО, ЄСВ, аліментів), утримання яких здійснюється з нарахованих сум допомоги по тимчасовій непрацездатності (лист Мінпраці від 18.02.2011 р. № 1742/0/14-11/18 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 17, лист НБУ від 21.02.2011 р. № 25-111/406-2738). Щодо сум допомоги по вагітності та пологах та допомоги на поховання, то вони не обкладаються ні ЄСВ, ні ПДФО.

Відповідно до

п. 9 Порядку № 26 після отримання коштів із Фонду страхувальник-роботодавець має здійснити виплату допомог працівникам підприємства у строки, визначені ст. 52 Закону № 2240 , а саме:

— допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги по вагітності та пологах —

у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати;

— допомоги на поховання —

не пізніше наступного робочого дня після отримання страхувальником страхових коштів від Фонду.

Як бачимо, строки, установлені

ст. 52 Закону № 2240, роботодавець зможе дотримати тільки при виплаті допомоги на поховання, оскільки ч. 4 ст. 52 Закону № 2240 пов'язує їх із днем отримання коштів від Фонду.

А от дотримати законодавчо встановлений строк виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності або допомоги по вагітності та пологах роботодавець здебільшого не зможе, адже для них згідно з

ч. 2 ст. 52 Закону № 2240 строк виплати допомоги прив'язаний до дня призначення допомоги. Водночас згідно з п. 9 Порядку № 26 виплата матеріального забезпечення здійснюється відповідно до ст. 52 Закону № 2240 після отримання коштів від Фонду. Також на те, що виплата допомог по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах має здійснюватися страхувальниками не пізніше найближчого дня, установленого для виплати заробітної плати, після отримання коштів від органу Фонду, а не після дня призначення, указує Фонд в листі від 13.01.2011 р. № 01-16-45. Зауважимо, що це дуже важливе роз'яснення, адже згідно з новим порядком страхувальник не може самостійно виплачувати допомоги до отримання коштів від Фонду.

Утім, отримавши кошти з Фонду на виплату допомог по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах, страхувальник може не очікувати найближчого дня виплати зарплати, а

виплатити допомоги раніше (див. листи № 01-16-489 та № 01-16-707).

Що стосується сум допомог, не отриманих працівниками у зв'язку з хворобою або з інших поважних причин, то такі суми має бути віднесено на рахунок

депонентів до отримання їх застрахованою особою (лист № 01-16-707).

Як уже зазначалося, частина отриманих на окремий рахунок страхових коштів на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності має бути спрямована страхувальником

на сплату обов'язкових платежів (ПДФО та ЄСВ).

Щодо сум оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, то їх слід виплачувати в найближчий після призначення день, установлений для виплати заробітної плати, незалежно від надходження коштів Фонду на виплату допомог. Цього ж дня сплачуються суми ЄСВ у частині нарахувань на всю суму лікарняних (оскільки це витрати роботодавця), ЄСВ у частині утримань та ПДФО із суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності.

Разом із тим, великий розкид у часі між датою призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності та датою її виплати може призвести до того, що за вже нарахованими, але ще не отриманими від Фонду сумами лікарняних настане граничний

строк сплати обов'язкових платежів. Нагадаємо: суми ЄСВ у частині утримань має бути перераховано до Пенсійного фонду не пізніше 20 числа місяця, наступного за місяцем нарахування доходу, незалежно від його виплати (пп. 4.4.2 та 4.3.6 Інструкції про порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої постановою Пенсійного фонду України від 27.09.2010 р. № 21-5), а ПДФО з нарахованої, але не виплаченої допомоги — до закінчення 10 календарного дня, наступного за граничним строком подання Податкового розрахунку за формою № 1ДФ (абзац перший п. 57.1 ПКУ).

На нашу думку, якщо до кінця граничного строку сплати обов'язкових платежів з нарахованих страхувальниками-роботодавцями допомог, зазначених у заяві-розрахунку,

кошти з Фонду не надійшли, обов'язкові платежі, що утримуються із сум допомог, підприємство має сплатити самостійно зі свого основного поточного рахунка за рахунок власних коштів. Після надходження допомоги від Фонду на окремий рахунок слід перерахувати такі платежі повторно. Ці дії призведуть до виникнення переплати, яку можна зарахувати в рахунок сплати внесків (податків), утриманих із суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за іншими листками непрацездатності або повернути за процедурою, передбаченою Порядком зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування або повернення помилково сплачених коштів, затвердженим постановою Пенсійного фонду України від 27.09.2010 р. № 21-1.

Щодо можливості перерахування зі спеціального рахунка на поточний рахунок роботодавця раніше сплачених за рахунок його власних коштів сум ЄСВ і ПДФО, за якими настав граничний строк сплати, зауважимо таке. У

листі від 16.03.2011 р. № 01-16-506 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 31, с. 16) Фонд зазначив, що він не заперечує проти перерахування страхувальниками обов'язкових платежів, що утримуються із сум допомог, з поточного рахунка страхувальника з подальшою компенсацією цих витрат за рахунок коштів Фонду з окремого рахунка на розрахунковий рахунок страхувальника. Водночас на сьогодні таку процедуру чинним законодавством не передбачено (раніше Фонд в листі від 04.03.2011 р. № 02-24-416 також вказував на це). Зважаючи на це та враховуючи обмеження щодо використання коштів зі спецрахунка, установлені абзацом четвертим ч. 2 ст. 21 Закону № 2240, страхувальники, які мають намір «перекинути» кошти, що надійшли на нього, у частині раніше сплачених сум ЄСВ і ПДФО на основний поточний рахунок, можуть наразитися на перешкоди з боку банку, в якому відкрито спецрахунок.

У разі виявлення страхувальниками помилок у заявах-розрахунках, поданих до робочих органів Фонду, що полягають у завищенні сум на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам, такі страхувальники повинні терміново письмово повідомити робочий орган Фонду за місцем обліку про зміст помилки (прізвище та ініціали застрахованої особи, номер листка непрацездатності та вид допомоги, за якою виявлено помилку) (див.

лист № 01-16-755 на с. 16).

Повернення надміру отриманих сум, у тому числі у зв'язку з наявністю помилок у заявах-розрахунках, провадиться страхувальниками на рахунок органу відділення Фонду, з якого здійснювалося фінансування у строки, визначені

абзацом четвертим ч. 1 ст. 21 Закону № 2240 та п. 10 Порядку № 26, протягом 3 робочих днів. Згідно з роз'ясненнями Фонду, наведеними в листі № 01-16-755, зазначений триденний строк слід відлічувати від дати виплати допомоги застрахованим особам.

Суми допомог по тимчасовій непрацездатності, допомог по вагітності та пологах та допомог на поховання, що виплачуються застрахованим особам Фондом,

підлягають відображенню у звіті за формою Ф4-ФСС з ТВП.

 

Відповідальність

Положеннями

ч. 1 ст. 30 Закону № 2240 передбачено фінансову відповідальність:

1)

за порушення порядку використання страхових коштів — на страхувальників накладається штраф у розмірі 50 % неправомірно використаної суми страхових коштів. Також вони зобов'язані компенсувати Фонду в повному обсязі неправомірно використану суму страхових коштів;

2)

за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів, отриманих та не використаних для надання матеріального забезпечення найманим працівникам, — на страхувальників накладається штраф у розмірі 10 % несвоєчасно повернених або повернених не в повному обсязі страхових коштів та стягується пеня в розмірі 0,1 % таких сум за кожний день прострочення платежу

Крім того, за порушення законодавства про соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності

КпАП передбачена адміністративна відповідальність. Так, згідно зі ст. 1655 КпАП порушення посадовими особами підприємств, установ, організацій, фізичними особами, які використовують найману працю, порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, несвоєчасне або неповне їх повернення, несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності, подання недостовірної звітності про використання страхових коштів тягне за собою накладення штрафу від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.). Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, зазначених вище, тягнуть за собою накладення штрафу від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.).

 

Податковий та бухгалтерський облік

Лікарняні.

Як уже зазначалося, суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, що виплачуються за рахунок фондів соціального страхування, та оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок роботодавця, уключаються до бази для нарахування та утримання ЄСВ (ч. 1 ст. 7 Закону № 2464). Згідно зі ст. 8 Закону № 2464 лікарняні обкладаються ЄСВ за спеціальними ставками:

— у частині нарахування — 33,2 %;

— у частині утримання — 2 %.

Лікарняні враховуються при визначенні максимальної величини бази нарахування ЄСВ. «Перехідні» лікарняні для цілей обкладення ЄСВ розподіляються за місяцями, за які вони нараховані, та порівнюються з максимальною величиною бази нарахування ЄСВ, що діяла в період, за який здійснюється нарахування. У разі коли працівнику, крім суми лікарняних, нараховуються й інші доходи, що обкладаються ЄСВ, при визначенні максимальної величини бази нарахування ЄСВ лікарняні слід ураховувати в останню чергу (

п.п. 4.3.2 Інструкції № 21-5).

Лікарняні обкладаються ПДФО за ставками, установленими

п. 167.1 ПКУ (15 і 17 %) у складі заробітної плати (лист ДПАУ від 19.01.2011 р. № 697/6/17-0715 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 14). У зв'язку з цим лікарняні:

— при визначенні бази оподаткування зменшуються на суму ЄСВ у частині утримань та на суму податкової соціальної пільги (за наявності права на неї);

— ураховуються при визначенні граничного розміру доходу, що дає право на податкову соціальну пільгу.

Суми допомоги по тимчасовій непрацездатності

, що виплачуються з Фонду, до складу витрат підприємства не включаються.

Сума оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється

за рахунок роботодавця, включається до витрат підприємства на підставі пп. 138.10.1 — 138.10.3 та п. 142.2 ПКУ . Крім того, на витрати можна віднести суму ЄСВ, нарахованого на всю суму лікарняних (п.п. 138.10.4, п. 143.1 ст. 143 ПКУ).

Допомога по вагітності та пологах та допомога на поховання.

Ці види соцстрахівських допомог не обкладаються ЄСВ, оскільки вони не включаються до фонду оплати праці згідно з п. 3.2 Інструкції № 5 та не зазначені окремо як база для нарахування та утримання ЄСВ у ст. 7 Закону № 2464.

ПДФО

допомога по вагітності та пологах та допомога на поховання також не обкладаються.

Допомога по вагітності та пологах

не включаються до загального оподатковуваного доходу платника податків як компенсація, отримана з фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на підставі п.п. 165.1.1 ПКУ (див. лист Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 23.02.2011 р. № 04-27/108 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 19). Допомога на поховання не включається до загального оподатковуваного доходу на підставі п.п. 165.1.22 ПКУ.

Суми допомоги по вагітності та пологах та допомоги на поховання

не включаються до складу витрат підприємства, оскільки повністю виплачуються за рахунок коштів Фонду.

У бухгалтерському обліку операції з нарахування допомог відображаються так:

— нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги по вагітності та пологах, що виплачуються за рахунок коштів Фонду, відображається проводкою: дебет субрахунку 652 «За соціальним страхуванням» — кредит субрахунку 663 «Розрахунки за іншими виплатами»;

— нарахування допомоги на поховання, що виплачується за рахунок коштів Фонду, — дебет субрахунку 652 «За соціальним страхуванням» — кредит субрахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами».

Сума оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності в бухгалтерському обліку відображається за кредитом субрахунку 663 «Розрахунки за іншими виплатами» у кореспонденції з дебетом субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності». Можуть використовуватися й інші рахунки обліку витрат — 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут».

 

Числовий приклад

У березні 2011 року на підставі рішення комісії із соціального страхування підприємства від 21.03.2011 р. застрахованим особам нараховано:

— Прокопенку І. П. (№ страхового свідоцтва — 2700551111) — оплата листка непрацездатності в сумі 1133,84 грн., у тому числі оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності — 566,92 грн., допомога по тимчасовій непрацездатності — 566,92 грн. (підстава — листок непрацездатності АВК № 892482, що свідчить про хворобу працівника з 01.03.2011 р. по 11.03.2011 р.);

— Марченко Т. В. (№ страхового свідоцтва — 2988798235) — допомога по вагітності та пологах у сумі 25002,18 грн. (підстава — листок непрацездатності АБХ № 018035, згідно з яким працівниці надано відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами з 14.03.2011 р. по 17.07.2011 р.);

— Любченко В. А. (№ страхового свідоцтва — 2563272659) — допомога на поховання працівника підприємства Любченка Р. П. у сумі 1400 грн. (підстава — свідоцтво про смерть 1-ВЛ № 282449, витяг з Державного реєстру актів цивільного стану про смерть, виданий відділом РАЦС, дата смерті — 10.03.2011 р.).

На підставі рішення комісії із соціального страхування роботодавець нарахував допомоги. Для отримання фінансування з Фонду для виплати допомог з фонду роботодавець склав заяву-розрахунок.

 

ЗАЯВА-РОЗРАХУНОК

<…>

№ з/п

Види матеріального забезпечення

Кількість днів

Сума (в грн. з коп.)

1

По тимчасовій непрацездатності (за винятком допомоги по догляду за хворою дитиною або хворим членом сім'ї)

4

566,92

2

По тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною або хворим членом сім'ї

3

По вагітності та пологах

126

25002,18

4

На поховання (кількість виплат)

1

1400,00

 

Разом

х

26969,10

 

№ з/п

П. І. Б.

№ страхового свідоцтва

№ листка непрацездатності

Причина непрацездатності: захворювання загальне — 1; наслідок аварії на ЧАЕС — 3; невиробничі травми — 5; контакт з хворими на інфекційні захворювання та бактеріоносійство — 6; санаторно-курортне
лікування — 7; вагітність та пологи — 8; ортопедичне протезування — 9;
догляд — 10

Період непрацездатності

Кількість днів, що підлягають оплаті

Сума

разом

в т. ч.
за рахунок коштів Фонду

разом

в т. ч.
за рахунок коштів Фонду

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1

Прокопенко І. П.

2700551111

АВК № 892482

1

01.03.2011 — 11.03.2011

8

4

1133,84

566,92

2

Марченко Т. В.

2988798235

АБХ № 018035

8

14.03.2011 — 17.07.2011

126

126

25002,18

25002,18

3

Любченко В. А.

2563272659

1-ВЛ № 282449 (поховання)

10.03.2011

1

1

1400,00

1400,00

18 березня 2011 року Керівник підприємства (установи) Романенко
(підпис)
Романенко В. Г.
(прізвище, ім'я, по батькові)
 

 

Роботодавець подав заяву-розрахунок до органу Фонду 21.03.2011 р. Фінансування сум допомог, зазначених у заяві-розрахунку, отримано на окремий рахунок роботодавця 30.03.2011 р.

Відображення операцій з нарахування та виплати соцстрахівських допомог у бухгалтерському та податковому обліку розглянемо на прикладі працівника АУП Прокопенка І. П. За відпрацьовані дні березня працівнику нараховано заробітну плату в сумі 1909,09 грн. Заробітна плата та лікарняні, у тому числі допомога по тимчасовій непрацездатності, виплачені працівнику 06.04.2011 р. Ставка ЄСВ, установлена підприємству згідно з класом професійного ризику виробництва, становить 37,26 %.

Бухгалтерський та податковий облік операцій з нарахування і виплати заробітної плати та лікарняних за березень 2011 року наведемо в таблиці.

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума,
грн.

Податковий облік (витрати)

Дт

Кт

1

2

3

4

5

6

1

Нараховано заробітну плату працівнику підприємства

92

661

1909,09

1909,09

2

Нараховано оплату перших п'яти днів тимчасової непрацездатності

949

663

566,92

566,92

3

Нараховано допомогу по тимчасовій непрацездатності

652

663

566,92

4

Утримано ЄСВ:

— із суми заробітної плати за березень
(1909,09 х 3,6 : 100)

661

657

68,73

— із суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності
(566,92 х 2 : 100)

663

657

11,34

— із суми допомоги по тимчасовій непрацездатності

(566,92 х 2 : 100)

663

657

11,34

5

Нараховано ЄСВ:

— на суму заробітної плати
(1909,09 х 37,26 : 100)

92

657

711,33

711,33

— на загальну суму лікарняних (1133,84 х 33,2 : 100)

949

657

376,43

376,43

6

Утримано ПДФО:

— із суми заробітної плати
((1909,09 - 68,73) х 15 : 100)

661

641/ПДФО

276,05

— із суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності
((566,92 - 11,34) х 15 : 100)

663

641/ПДФО

83,34

— із суми допомоги за рахунок Фонду
((566,92 - 11,34) х 15 : 100)

663

641/ПДФО

83,34

7

Отримано допомогу від Фонду на спеціальний рахунок, відкритий підприємством для цих цілей

313

652

566,92

8

Перераховано ЄСВ у частині нарахувань і утримань із зарплати та оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності і в частині нарахувань на допомогу
(68,73 + 11,34 + 711,33 + 376,43)

657

311

1167,83

9

Перераховано ЄСВ у частині утримань із допомоги по тимчасовій непрацездатності

657

313

11,34

10

Перераховано ПДФО із зарплати та оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності
(276,05 + 83,34)

641/ПДФО

311

359,39

11

Перераховано ПДФО з допомоги по тимчасовій непрацездатності

641/ПДФО

313

83,34

12

Отримано з поточного рахунка до каси підприємства грошові кошти для виплати зарплати за березень 2011 року та оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності
(1909,09 + 566,92 - 68,73 - 11,34 - 276,05 - 83,34)

301

311

2036,55

13

Отримано до каси з окремого банківського рахунка грошові кошти для виплати допомоги
(566,92 - 11,34 - 83,34)

301

313

472,24

14

Виплачено працівнику:

— зарплату за березень 2011 року
(1909,09 - 68,73 - 276,05)

661

301

1564,31

— лікарняні
(1133,84 - 11,34 - 11,34 - 83,34 - 83,34)

663

301

944,48

 

У I кварталі 2011 року, крім зазначених вище допомог, роботодавець-страхувальник більше не нараховував допомог, що фінансуються за рахунок коштів Фонду. На початок 2011 року розрахунки з Фондом було закрито.

Наведемо порядок заповнення звіту за формою Ф4-ФСС з ТВП за І квартал 2011 року.

 

img 1
img 2

Теги Соцстрах
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі