Теми статей
Обрати теми

Дотації для працевлаштування безробітних

Редакція ПБО
Стаття

Дотації для працевлаштування безробітних

 

Використання дотацій на створення додаткових місць для працевлаштування безробітних завжди було вигідним для роботодавця, оскільки він фактично отримував на рік «безплатну» робочу силу. Мінпраці періодично вдосконалює механізм надання дотацій на працевлаштування. Про те, як сьогодні роботодавець може отримати дотації від Фонду соціального страхування на випадок безробіття, ітиметься в цій статті.

Лілія УШАКОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

КпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 803 —

Закон України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-ХII.

Закон про оплату праці

— Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Закон № 1533

— Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III.

Закон № 2464

— Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Постанова № 463

— постанова Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття України «Про затвердження форми договору про працевлаштування безробітного з наданням дотації та форми довідки про нараховану та виплачену заробітну плату особі, працевлаштованій за направленням центру зайнятості, та сплату страхових внесків та/або сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування відповідно до законодавства» від 30.08.2007 р. № 463.

Інструкція № 5

— Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5.

Порядок № 1

— Порядок надання роботодавцю дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних, затверджений наказом Мінпраці від 10.01.2001 р. № 1.

 

Одним із видів соціальних послуг, що надаються Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі — Фонд), є пошук відповідної роботи та сприяння у працевлаштуванні, у тому числі шляхом

надання роботодавцю дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних (далі — дотації) (ч. 2 ст. 7 і ч. 1 ст. 30 Закону № 1533).

Відразу виникають запитання: що розуміє під терміном «дотація» Фонд та чим отримання дотації цікаве для роботодавця? На ці та багато інших запитань відповімо в цій статті.

Отже,

дотація — це кошти Фонду, надані роботодавцю, який створює додаткові робочі місця для працевлаштування безробітних за направленням державної служби зайнятості, для покриття витрат на заробітну плату прийнятих на них осіб (абзац другий п. 3 Порядку № 1).

Умови та механізм надання роботодавцю дотації від Фонду визначені

Порядком № 1.

 

Хто має право на отримання дотації?

Право на отримання дотації мають роботодавці, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору

, до яких належать:

— підприємства, установи, організації (крім бюджетних);

— фізичні особи — підприємці (далі — ФОП).

Дотації не може бути надано роботодавцям, які

:

1) перебувають на обліку як платники ЄСВ

менше 3 місяців;

2) на день звернення

мають заборгованість:

— зі страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та/або зі сплати ЄСВ.

Під днем звернення тут і далі слід розуміти дату надання письмової згоди роботодавця на направлення на працевлаштування безробітного або листа ФОП про його попередню згоду на працевлаштування безробітного;

— зі сплати фінансових санкцій за порушення

Закону № 1533 та Закону № 803;

3) не забезпечили виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до вимог

ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII — у разі працевлаштування безробітних із числа інвалідів;

4)

протягом останніх 3 місяців:

— скорочували чисельність працівників за професією (спеціальністю), за якою працевлаштовується безробітний (для роботодавців — юридичних осіб);

— не використовували найману працю (для роботодавців-ФОП);

5) є бюджетними організаціями.

Роботодавець, який не потрапив до «чорного» списку та формально має право на отримання дотації з Фонду на працевлаштування безробітних, зможе отримати її тільки в разі дотримання певних умов. Їх ми розглянемо далі.

 

Якими є умови надання дотації?

Фонд надає дотації роботодавцю при виконанні таких умов, установлених нормами

Порядку № 1:

1.

Роботодавець працевлаштовує безробітного за направленням державної служби зайнятості. Право на працевлаштування на дотаційні місця в першу чергу мають:

— жінки, які мають дітей віком до шести років;

— одинокі матері, які мають дітей віком до 14 років або дітей-інвалідів;

— молодь, що закінчила або припинила навчання в середніх загальноосвітніх школах, професійно-технічних і вищих навчальних закладах різних рівнів акредитації, звільнилася зі строкової військової або альтернативної (невоєнної) служби та якій надається перше робоче місце;

— діти (сироти), які залишилися без піклування батьків, а також особи, яким виповнилося 15 років і які з відома одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть як виняток прийматися на роботу;

— особи передпенсійного віку (за два роки до настання права на пенсію);

— особи, звільнені після відбуття покарання або примусового лікування;

— особи, в сім'ї яких двоє або більше її членів є безробітними. Членами сім'ї вважаються чоловік, дружина та неодружені діти, які живуть разом з батьками;

— інваліди, які не досягли пенсійного віку, за умови, що для їх працевлаштування не потрібно створення спеціального робочого місця або таке місце роботодавець створює за рахунок власних коштів. Зауважимо, що спеціальне робоче місце для інваліда створюється за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів згідно з

Порядком надання дотації роботодавцю за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів на створення спеціальних робочих місць для інвалідів, зареєстрованих в державній службі зайнятості, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2006 р. № 1836;

— жінки, які повідомили центр зайнятості про свою вагітність та підтвердили її документально довідкою за формою № 147/о, затвердженою

наказом МОЗ України «Про затвердження форм облікової документації щодо призначення державної допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами жінкам, які не застраховані в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування, та інструкцій щодо їх заповнення» від 18.03.2002 р. № 93.

Зазначені категорії безробітних мають право на працевлаштування на дотаційні місця

з дня встановлення їм статусу безробітного (п. 4 Порядку № 1). Решта безробітних може бути працевлаштована на дотаційне місце тільки за умови, що строк їх перебування на обліку в державній службі зайнятості як безробітних становить не менше 1 місяця. Обчислення зазначеного строку в 1 місяць здійснюється з дня надання особі статусу безробітного (абзац чотирнадцятий п. 4 Порядку № 1). Якщо особа звертається до служби зайнятості повторно, строк перебування на обліку в державній службі зайнятості враховується сумарно, тобто підсумовується весь час, протягом якого особа перебувала на обліку в державній службі зайнятості як безробітний з моменту першого звернення.

2.

Безробітний працевлаштується на постійну роботу.

3.

Роботодавець гарантує, що працевлаштовує безробітного на строк більше 2 років.

4. Протягом 2 років дії договору

про працевлаштування безробітного з наданням дотації, який укладається між роботодавцем та центром зайнятості за формою, затвердженою постановою № 463, трудовий договір з працівником, прийнятим на дотаційне місце, не має бути розірвано за такими підставами:

— у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці, у тому числі реорганізацією або перепрофілюванням підприємства, установи, організації, скороченням чисельності чи штату працівників (

ч. 1 ст. 40 КЗпП);

— за згодою сторін (

п. 1 ст. 36 КЗпП).

При цьому роботодавець повинен мати на увазі, що

в дворічний період дії договору час перебування жінки, прийнятої на дотаційне місце, у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (шестирічного віку — за медичним висновком) не враховується.

5

. Кількість осіб, які працюють у роботодавця протягом першого року дії договору про працевлаштування безробітного з наданням дотації, з урахуванням осіб, яких буде працевлаштовано за новими договорами, не повинна перевищувати:

— для підприємств, установ, організацій —

50 % середньооблікової чисельності штатних працівників*, розрахованої за місяць, що передує останньому місяцю, за який сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове соціальне страхування (далі — ЄСВ);

— для ФОП —

50 % загальної чисельності найманих працівників.

* Підтверджується даними з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування за відповідний звітний період.

Ця вимога не поширюється на роботодавців — юридичних осіб та ФОП, чия державна реєстрація проводилася в сільській місцевості або малих, у тому числі монофункціональних містах, за умови, що їх наймані працівники працюють за місцем державної реєстрації роботодавця, а також на підприємства і організації інвалідів з чисельністю інвалідів не менше 50 % середньооблікової чисельності штатних працівників.

Звертаємо увагу: за інших рівних умов

перевагу щодо надання дотації мають роботодавці, які:

— створюють додаткові робочі місця для працевлаштування

вагітних жінок, молоді на перше робоче місце, а також безробітних, не здатних на рівних конкурувати на ринку праці, понад установлену квоту;

виконали норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів понад установлену норму.

Якщо професійно-кваліфікаційний рівень та досвід роботи безробітного не відповідають вимогам роботодавця, державна служби зайнятості

може організовувати професійне навчання, у тому числі в роботодавця, з подальшим вирішенням питання працевлаштування такого безробітного з наданням дотації.

Якщо щодо роботодавця виконуються всі перелічені вище умови, він може розраховувати на отримання дотації від Фонду. А які дії необхідно йому вчинити для отримання дотації, розповімо далі.

 

Якою є процедура надання дотації?

Процедуру отримання дотації визначено нормами

Порядку № 1. Розглянемо її покроково.

КРОК 1.

Підприємство, установа, організація подає до центру зайнятості за своїм місцезнаходженням на обліку як платник ЄСВ (далі — за місцем узяття на облік) інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) за формою № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», затвердженою наказом Мінпраці України від 19.12.2005 р. № 420 (далі — звіт за ф. № 3-ПН), а ФОП — лист про свою попередню згоду на працевлаштування безробітного.

КРОК 2.

Центри зайнятості на підставі даних про потрібних працівників, що наведені у звіті або листі, направляє роботодавцю для працевлаштування осіб, які мають статус безробітних та які зобов'язані вручити роботодавцю направлення на працевлаштування (додаток 1 до Порядку № 1).

КРОК 3.

Після проведення співбесіди з кандидатом від центру зайнятості на вакантну посаду роботодавець приймає рішення щодо його працевлаштування. Про прийняте рішення роботодавець повідомляє центр зайнятості, який направив безробітного, письмово, заповнюючи корінець направлення на працевлаштування, де вказує інформацію про те, з якої дати буде прийнято особу на роботу та при виконанні яких умов, а в разі відмови від прийняття на роботу — причину відмови, проставляє дату, підпис та завіряє печаткою. Якщо роботодавець на корінці направлення на працевлаштування вказав, що згоден працевлаштувати безробітного за умови надання йому дотації з Фонду, то йому варто або зняти копію направлення, або виписати реквізити центру зайнятості, що направив безробітного на працевлаштування, та прізвище, ім'я, по батькові безробітного для прискорення подальшої процедури. Заповнений корінець направлення на працевлаштування повертається безробітному, який передає його до центру зайнятості.

КРОК 4.

Роботодавець, який претендує на отримання дотації, протягом трьох днів інформує центр зайнятості за місцем узяття на облік про своє рішення працевлаштувати безробітного з наданням дотації, заповнює заяву згідно із зразком, що надається центром зайнятості, у разі працевлаштування безробітних із числа інвалідів надає довідку про виконання на день звернення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до вимог ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII.

КРОК 5.

Робочий орган виконавчої дирекції Фонду після отримання від роботодавця всіх необхідних документів ініціює створення комісії, до складу якої входять представники виконавчої дирекції Фонду, районної або міської держадміністрації, організацій роботодавців та їх об'єднань, професійних спілок (за згодою).

КРОК 6.

Протягом 10 робочих днів комісія розглядає питання про можливість надання дотації роботодавцю на підставі таких документів:

1)

звіту за ф. № 3-ПН (листа про свою попередню згоду на працевлаштування безробітного) роботодавця, який погодився працевлаштувати безробітного від центру зайнятості за умови надання дотації;

2)

письмової згоди роботодавця на корінці направлення на працевлаштування;

3)

довідки роботодавця про виконання на день звернення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів — у разі працевлаштування безробітних з числа інвалідів;

4)

відомостей центру зайнятості про:

відсутність у роботодавця протягом останніх 3 місяців скорочення на підприємстві чисельності (штату) працівників за професією (спеціальністю), на яку працевлаштовується безробітний, а для ФОП — про використання найманої праці протягом останніх 3 місяців;

перебування роботодавця на обліку як платника ЄСВ не менше 3 місяців та про відсутність на день звернення заборгованості зі сплати ЄСВ*;

перебування роботодавця на обліку як платника внесків на випадок безробіття за період до 1 січня 2011 року — у разі потреби підтвердження строку перебування на обліку як платника внесків на випадок безробіття;

відсутність у роботодавця на день звернення заборгованості зі сплати страхових внесків на випадок безробіття та сум штрафних санкцій за період до 1 січня 2011 року, а також заборгованості зі сплати фінансових санкцій за порушення норм

Закону № 1533 та Закону № 803.

* Незважаючи на те що в Порядку № 1 зазначено, що ці відомості до комісії подає центр зайнятості, не виключено, що на практиці надати їх попросять роботодавця.

Висновок комісії направляється

на розгляд директору центру зайнятості.

КРОК 7.

Директор центру зайнятості з урахуванням висновку комісії про можливість надання роботодавцю дотації, що має рекомендаційний характер, виносить рішення про надання дотації протягом 5 календарних днів після отримання такого висновку комісії.

КРОК 8.

У разі прийняття позитивного рішення центр зайнятості протягом 5 календарних днів направляє роботодавцю проект договору між центром зайнятості та роботодавцем про працевлаштування безробітного з наданням дотації за формою, затвердженою постановою № 463. Договір укладається у двох примірниках, по одному для кожної зі сторін договору.

КРОК 9.

У п'ятиденний строк із дня фактичного допуску дотаційного працівника до роботи роботодавець зобов'язаний подати до центру зайнятості копію наказу (розпорядження) про прийняття на роботу із зазначенням умов та розміру оплати праці.

 

В яких розмірах надається дотація?

Дотації на працевлаштування безробітних надаються Фондом у межах його коштів, передбачених бюджетом та кошторисами Фонду на ці цілі (

п. 5 Порядку № 1).

Дотації надаються

щомісячно в розмірі фактичних витрат на заробітну плату прийнятого за направленням центру зайнятості працівника, але не вище середнього рівня заробітної плати за всіма видами економічної діяльності у відповідній області за місяць, за який нараховано заробітну плату, або розрахованої виходячи з її величини відповідної суми, якщо особа відпрацювала неповний місяць. Зауважимо, що показники середньомісячної заробітної плати за регіонами публікуються щомісячно на офіційному сайті Державного комітету статистики України www.ukrstat.gov.ua.

Під фактичними витратами на заробітну плату слід розуміти такі витрати:

основну та додаткову заробітну плату, що визначаються відповідно до ч. 1 і 2 ст. 2 Закону про оплату праці. Оскільки єдиним нормативним документом, розробленим відповідно до Закону про оплату праці, є Інструкція № 5, то для визначення переліку складових основної та додаткової заробітної плати роботодавцю слід використовувати її положення. Відповідно до абзацу четвертого п. 1.5 Інструкції № 5 фонд оплати праці працівників, прийнятих на постійну роботу за направленнями державної служби зайнятості згідно з договором із роботодавцем про надання дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних, ураховується на загальних підставах. Докладно ознайомитися зі складовими фонду оплати праці наші читачі могли у статті «Виплати працівникам відповідно до Інструкції № 5» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 34, с. 4). Варто звернути увагу роботодавців на те, що інші заохочувальні й компенсаційні виплати (п. 2.3 Інструкції № 5) та виплати, які не включаються до фонду оплати праці (п. 3 Інструкції № 5), не належать до витрат, що відшкодовуються Фондом, тобто не дотуються. Інакше кажучи, наприклад, премія за виконання важливого або особливо важливого завдання, нарахована дотаційному працівнику, або оплата перших п'яти днів його тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця не компенсуватимуться Фондом. Звертаємо увагу: заробітна плата дотаційного працівника підлягає індексації відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078. Тобто сума індексації також ураховується при визначенні фактичних витрат на заробітну плату прийнятого за направленням центру зайнятості працівника;

суму ЄСВ, нарахованого на суму основної та додаткової заробітної плати дотаційного працівника відповідно до Закону № 2464 (абзац другий п. 7 Порядку № 1).

Особливий порядок визначення розміру дотації встановлено для випадків, коли:

1) працівник

відпрацював у роботодавця повний місяць, а строк надання дотації припиняється в середині місяця та його заробітна плата перевищила середній рівень заробітної плати за всіма видами економічної діяльності у відповідній області;

2) працівник

відпрацював неповний місяць та його заробітна плата перевищила середній рівень заробітної плати за всіма видами економічної діяльності у відповідній області.

У зазначених ситуаціях розмір дотації обчислюється роботодавцем у два етапи:

— на першому етапі середня заробітна плата, яка склалася за всіма видами економічної діяльності у відповідній області за місяць, за який нарахована заробітна плата, ділиться на кількість робочих днів місяця, установлених законодавством;

— на другому етапі отриманий результат помножується для першого випадку

на кількість робочих днів, за які надається дотація, для другого випадку — на кількість робочих днів, відпрацьованих працівником відповідно до табеля обліку використання робочого часу.

Для отримання дотації

з Фонду роботодавець зобов'язаний щомісячно протягом 5 робочих днів після виплати заробітної плати працівнику, працевлаштованому з наданням дотації, подавати до центру зайнятості за місцем узяття на облік довідку про нараховану та виплачену заробітну плату особі, працевлаштованій за направленням центру зайнятості, використання робочого часу працівника та сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за формою, затвердженою постановою № 463.

Перерахування суми дотації здійснюється центром зайнятості після отримання зазначеної довідки від роботодавця

щомісячно протягом 30 календарних днів із дня отримання інформації про середній рівень заробітної плати за всіма видами економічної діяльності по області за місяць, за який нараховано заробітну плату.

 

Протягом якого строку надається дотація?

Дотація надається

щомісячно протягом року (тобто протягом 12 місяців). Зважаючи на те що, укладаючи договір із центром зайнятості на працевлаштування безробітного з наданням дотації, роботодавець гарантує, що такий працівник благополучно відпрацює в нього не менше двох років, то слід мати на увазі, що починаючи з другого року його роботи оплачувати працю працівника роботодавець повинен буде вже за рахунок власних коштів.

Якщо роботодавець розриває трудовий договір із працівником, працевлаштованим за направленням центру зайнятості, до закінчення першого року роботи, виплата дотації припиняється.

У разі переведення працівника

на тому ж підприємстві з одного робочого місця на інше дотація продовжує надаватися, якщо одночасно виконуються такі умови, визначені п. 9 Порядку № 1:

— на робочому місці, на яке надавалася дотація, працівник відпрацював

більше 3 місяців;

— переведення здійснювалося

з відома працівника;

— на новому робочому місці

зберігаються гарантії зайнятості, передбачені умовами надання дотації.

Про переведення працівника на інше робоче місце, що відбулося за його згодою, роботодавець зобов'язаний повідомити центр зайнятості

протягом 5 робочих днів.

Також

не припиняється виплата дотації в разі призначення пенсії дотаційному працівнику, який відповідно до законодавства досяг пенсійного віку, або встановлення йому інвалідності, за умови, що зазначений працівник продовжує працювати.

 

Як у податковому та бухгалтерському обліку відображається заробітна плата дотаційного працівника?

Оподаткування заробітної плати

дотаційного працівника здійснюється роботодавцями в загальному порядку, тобто вона є базою для справляння ЄСВ (як у частині нарахувань, так і в частині утримань) та з неї утримується податок на доходи фізичних осіб (далі — ПДФО). Якщо нарахована за місяць заробітна плата працівника не перевищує граничного розміру доходу, що дає право на застосування податкової соціальної пільги (далі — ПСП) (у 2011 році — 1320 грн.), він може скористатися правом на ПСП, подавши відповідну заяву та підтвердні документи (за необхідності). Довідкову інформацію «Розмір ПСП на 2011 рік та перелік документів, необхідних для її отримання» ви зможете знайти в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 10, с. 20.

Сума дотації

, отримана роботодавцем з центру зайнятості, уключається до складу доходів підприємства на підставі п.п. 135.5.10 ПКУ та відображається в рядку 03.15 додатка ІД декларації з податку на прибуток. Датою визнання доходів є момент фактичного отримання дотації (п.п. 137.2.2 ПКУ).

Заробітна плата дотаційного працівника відноситься на витрати підприємства

на підставі пп. 138.8.2, 138.10.1 — 138.10.3 та п. 142.1 ПКУ.

Сума ЄСВ

, нарахованого на суму заробітної плати дотаційного працівника, уключається до складу витрат підприємства на підставі п.п. 138.10.4, п. 143.1 ПКУ.

Приклад 1.

Відповідно до договору про працевлаштування безробітного з наданням дотації, укладеним з центром зайнятості, ТОВ «Вега» (м. Харків) прийняло на роботу з 1 липня 2011 року Зозуліну Т. С. на посаду економіста, з окладом 2000 грн.

Згідно з положеннями колективного договору, заробітна плата на підприємстві виплачується двічі на місяць 7 і 22 числа. Розмір заробітної плати за першу половину місяця становить 60 % від окладу.

Ставка ЄСВ, установлена підприємству згідно з класом професійного ризику виробництва, становить 37,26 %.

Бухгалтерський облік операцій з отримання та використання дотації з центру зайнятості наведемо в таблиці.

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума грн.

Витрати

Доходи

дебет

кредит

1

2

3

4

5

6

7

1

Перераховано ЄСВ із суми авансу (1200 х 37,26 : 100)

651

311

447,12

2

Перераховано ПДФО із суми авансу (1200 х 15 : 100)

641/ПДФО

311

180,00

3

Отримано грошові кошти з банку для виплати авансу працівниці (1200 - 180)

301

311

1020,00

4

Видано працівниці аванс

661

301

1020,00

5

Нараховано заробітну плату працівниці за липень 2011 року

92

661

2000,00

2000,00

6

Нараховано ЄСВ (2000 х 37,26 : 100)

92

651

745,20

745,20

7

Утримано ЄСВ (2000 х 3,6 : 100)

661

651

72,00

8

Утримано ПДФО ((2000 - 72) х 15 : 100)

661

641/ПДФО

289,20

9

Перераховано ЄСВ у частині нарахувань на зарплату (745,20 - 447,12)

651

311

298,08

10

Перераховано ЄСВ у частині утримань

651

311

72,00

11

Перераховано ПДФО (289,20 - 180)

641/ПДФО

311

109,20

12

Отримано грошові кошти з банку для виплати зарплати (2000 - 72 - 289,20 - 1020)

301

311

618,80

13

Виплачено працівниці зарплату за липень 2011 року

661

301

618,80

14

Отримано дотацію від центру зайнятості (2000 + 745,20)*

311

378

2745,20

2745,20

15

Відображено заборгованість центру зайнятості на суму дотації

378

482

2745,20

16

Відображено доходи на суму дотації

482

718

2745,20

* Сума дотації складається з витрат підприємства на виплату заробітної плати дотаційному працівнику та ЄСВ (у частині нарахувань). У цьому прикладі заробітна плата дотаційного працівника, нарахована за липень 2011 року, не перевищила середнього рівня заробітної плати за всіма видами економічної діяльності у Харківській області за липень 2011 року, тому центр зайнятості компенсував підприємству всю суму витрат на заробітну плату та ЄСВ. В іншому випадку компенсації підлягала б тільки частина зарплати, що не перевищує зазначеного рівня.

 

Як взаємодіють Фонд та роботодавець у період виплати дотації?

З метою контролю достовірності відомостей, що надаються роботодавцем до центру зайнятості для отримання дотації, та дотримання ним порядку використання коштів Фонду центр зайнятості має право проводити

не рідше одного разу на півроку перевірку такого роботодавця.

Ця перевірка проводиться, як правило, відповідно до затвердженого плану. Однак підставою для її проведення може також бути письмове звернення юридичної особи (наприклад, правоохоронних чи контролюючих органів) або фізичної особи (наприклад, працівника, працевлаштованого за направленням центру зайнятості), де вказується на факти порушення роботодавцем умов надання дотації. У разі наявності такого звернення

центр зайнятості має право тимчасово припинити перерахування роботодавцю дотації для з'ясування обставин порушення законодавства при використанні дотації на строк, що не перевищує 5 робочих днів.

Під час перевірки центр зайнятості має право отримувати від роботодавця необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) щодо питань, які виникають у ході перевірки.

Якщо роботодавець

відмовляє або перешкоджає проведенню перевірки, виявлено факти надання роботодавцем центру зайнятості недостовірних відомостей або порушення порядку використання коштів Фонду, центр зайнятості має право призупинити виплату дотації.

Водночас, якщо

за результатами перевірки, проведеної центром зайнятості протягом 10 робочих днів з наступного дня після закінчення встановленого строку надання відомостей, не виявлено порушень вимог Порядку № 1 та умов договору про працевлаштування безробітного з наданням дотації або їх усунено, центр зайнятості виплату дотації повинен відновити.

 

Яку відповідальність передбачено за порушення роботодавцем порядку використання дотації?

Відповідно до

п. 15 Порядку № 1 роботодавець несе відповідальність:

за достовірність відомостей, що є підставою для прийняття рішення про надання дотації для працевлаштування безробітних та визначення розміру дотації;

за забезпечення гарантій особам, прийнятим на роботу з наданням дотації, установлених п. 3 договору про працевлаштування безробітних з наданням дотації;

за порушення порядку використання коштів Фонду.

У разі

виявлення в ході перевірки недостовірності наданих роботодавцем відомостей з метою отримання дотації, порушення встановленого порядку використання дотації роботодавець добровільно або на підставі рішення суду зобов'язаний компенсувати Фонду заподіяну шкоду (ч. 3 ст. 35 Закону № 1533). Згідно з ч. 2 ст. 38 Закону № 1533 за порушення порядку використання коштів Фонду на роботодавця накладається штраф у розмірі наданої Фондом суми, використаної з порушенням.

Відповідно до

ст. 1653 КпАП порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення, несвоєчасне подання або неподання визначених Законом № 1533 відомостей, надання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду загрожує посадовим особам підприємств, установ, організацій та фізичним особам, які використовують найману працю, накладенням на них штрафу в розмірі від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.).

Перешкоджання уповноваженим особам Фонду у проведенні перевірок використання страхових коштів Фонду у випадках, передбачених законом, тягне за собою накладення на посадових осіб

штрафу в розмірі від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 грн. до 255 грн.) (ст. 18823 КпАП).

І ще один важливий момент, який має враховувати роботодавець. Як уже зазначалося, для отримання дотації роботодавець повинен гарантувати, що направленого центром зайнятості працівника не буде звільнено протягом двох років за підставами, зазначеними в

п. 1 ч. 1 ст. 40 і п. 1 ч. 1 ст. 36 КЗпП. У разі незабезпечення таких гарантій сума дотації, отриманої з Фонду, має бути ним повернена в повному обсязі з урахуванням індексації на рівень інфляції. Також сума дотації підлягає поверненню в разі звільнення працівника на підставі ч. 3 ст. 38 КЗпП (невиконання роботодавцем законодавства про працю, умов колективного або трудового договору). При звільненні за підставами іншими, ніж приведені вище, наприклад, за власним бажанням працівника (ст. 38 КЗпП), роботодавцю повертати дотацію не потрібно.

Розрахунок суми індексації проводиться окремо за кожний місяць, в якому була отримана дотація.

Сума, що підлягає поверненню, розраховується шляхом множення суми отриманої дотації на

добуток індексів зростання цін на споживчі товари починаючи за період з місяця початку отримання дотації до місяця, що передує місяцю її повернення, поділених на 100. Індекси споживчих цін публікуються щомісячно на офіційному сайті Державного комітету статистики України www.ukrstat.gov.ua.

Рішення про відшкодування коштів

роботодавцем приймається директором центру зайнятості та оформляється наказом. Протягом 2 робочих днів після прийняття рішення про відшкодування коштів роботодавцем центр зайнятості надсилає роботодавцю рекомендованим листом повідомлення про необхідність повернути кошти протягом 15 календарних днів із дня отримання повідомлення.

У разі неможливості вручення листа з повідомленням за підставами, зазначеними в

п. 117 Правил надання послуг поштового зв'язку, затверджених постановою КМУ від 05.03.2009 р. № 270, або відмови роботодавця повернути кошти, а також у разі неповернення їх у встановлений строк Фонд стягує такі кошти в судовому порядку.

Звертаємо увагу роботодавця: у разі порушення ним гарантій зайнятості осіб, прийнятих на роботу з наданням дотації, та використання коштів Фонду на покриття витрат на заробітну плату дотаційних працівників з порушенням законодавства, такий

роботодавець не має права на отримання дотації протягом 3 років із дня отримання останньої суми коштів (п. 17 Порядку № 1).

Порядок розрахунку суми дотації, що підлягає поверненню, покажемо на конкретному прикладі.

Приклад 2.

Працівника підприємства прийнято на роботу за направленням центру зайнятості з умовою надання дотації з 1 лютого 2011 року. 1 липня 2011 року його було звільнено за згодою сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП). Щомісячні суми дотації, отримані підприємством від центру зайнятості, наведено в таблиці. На дату звільнення працівника дотацію за червень і липень 2011 року підприємством не отримано.

 

Місяць

Сума отриманої дотації, грн.

Розрахунок добутку індексу зростання цін на споживчі товари за період

Сума дотації, що підлягає поверненню (гр. 2 х гр. 3), грн.

Березень

2745,20

1,008 х 1,013 х 1,014

2842,38

Квітень

2745,20

1,008 х 1,013

2803,13

Травень

2745,20

1,008

2767,16

Разом

8235,60

Х

8412,67

 

При настанні такої ситуації цілком слушним буде запитання: як позначиться на податковому обліку підприємства повернення дотації центру зайнятості?

На нашу думку, у разі повернення дотації центру зайнятості у зв'язку з незабезпеченням дотаційному працівнику гарантій, визначених у договорі про прийняття на роботу з наданням дотації, на суму отриманої дотації необхідно відкоригувати доходи підприємства. Річ у тім, що при поверненні дотації витрати на виплату заробітної плати працівнику, направленому центром зайнятості, стають витратами роботодавця. При цьому необхідно мати на увазі, що

сума індексації дотації до складу витрат підприємства не включається (п.п. 139.1.11 ПКУ). Однак ураховуючи, що наразі жодних роз'яснень ДПАУ з цього питання немає, ми б радили платникам податків перш ніж коригувати доходи отримати щодо цього питання індивідуальну податкову консультацію у ДПС за місцем узяття на облік.

Таким на сьогодні є порядок отримання дотації на працевлаштування безробітних. Сподіваємося, що після прочитання нашої статті кількість роботодавців, які побажали працевлаштувати безробітних за направленням центру зайнятості, істотно збільшиться.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі