Теми статей
Обрати теми

Місцеві податки і збори

Редакція ПБО
Стаття

Місцеві податки і збори

З усього переліку місцевих податків і зборів, що міститься у

ст. 10 ПКУ, Закон № 3609 так чи інакше торкнувся кожного з них. Стисло наведемо майбутні зміни щодо таких податків/зборів.

1. Податок на нерухоме майно, що відрізняється від земельної ділянки

. Як раніше передбачалося п. 1 розд. XIX «Прикінцеві положення» ПКУ, податок на нерухомість мали запровадити з 1 січня наступного року. Вочевидь, через те, що новий порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно, установлений Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» від 11.02.2010 р. № 1878-VI , теж запрацює тільки починаючи із зазначеної дати, знадобився певний строк для узгодження відповідних норм цього Закону та ПКУ для ефективного адміністрування податку на нерухомість. У зв'язку з цим початок його справляння Законом № 3609 перенесено на 01.07.2012 р.

2. Єдиний податок.

Як відомо, на сьогодні єдиний податок ПКУ не регулюється, однак у розд. XX «Перехідні положення» цього Кодексу є підрозд. 8, що визначає особливості його справляння за старими правилами, установленими ще Указом № 727. При цьому вся «єдиноподаткова» громадськість терпляче продовжує чекати давно обіцяного закону, яким би ситуація з єдиним податком приводилася в нормальне правове русло (див. про це у статті «Нова «спрощенка»: готовність № 1» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 45).

А поки дійде до діла,

Законом № 3609 згаданий підрозд. 8 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ доповнено досить суперечливою нормою, згідно з якою «у разі повернення авансів (інших платежів), отриманих в період перебування платника податків на спрощеній системі оподаткування, з яких був сплачений єдиний податок, на суму такого повернення здійснюється коригування суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) відповідно до коригування суми єдиного податку в порядку, передбаченому цим Кодексом».

Трактувати цю норму можна по-різному, але нам найближче варіант, згідно з яким вона призначена для єдиноподатників, в яких і отримання авансу (що супроводжувалося сплатою ЄП), і його повернення (що, за ідеєю, повинно супроводжуватися зменшенням податкових зобов'язань з ЄП на відповідну суму) відбулося в період їх перебування на спрощеній системі. Оскільки в

Указі № 727 ідеться тільки про визначення виручки (касовим способом), але нічого не зазначено про порядок її коригування, можна припустити, що законодавцю знадобилася процитована вище норма для заповнення цієї прогалини.

Водночас можливість такого коригування виручки юрособами-єдиноподатниками і раніше допускалася податківцями. А от щодо фізосіб-підприємців, які сплачують єдиний податок, підхід був іншим, про що свідчить консультація з ЄБПЗ за кодом 23.08. У ній стверджується, що сума виручки такої фізособи від реалізації, що обчислюється для порівняння з граничною 500-тисячною межею, не зменшується на суму кош­тів, повернену у зв'язку з розірванням договору купівлі-продажу.

У зв'язку з цим висловимо своє припущення: норма, що розглядається, цілком можливо, призначена для відновлення справедливості в порядку обчислення виручки фізособами-єдиноподатниками. Щоправда, не виключено і абсолютне інше прочитання цієї норми: наприклад, що вона виписана для суб'єктів господарювання — «загальносистемників», які, перебуваючи на спрощеній системі оподаткування, свого часу отримали аванс та сплатили єдиний податок, а тепер, у період перебування на загальній системі, повертають такий аванс. Оскільки до витрат з податку на прибуток такі повернення не потрапляють, то можна припустити, що їм дозволять здійснити відповідне зменшення податкових зобов'язань з єдиного податку шляхом подання уточненого розрахунку та, можливо, навіть вимагати з бюджету переплату з ЄП, що утворилася внаслідок цього.

Є ще декілька гіпотез із цього приводу, але їх не варто озвучувати зараз — може так статися, що вже восени ми отримаємо закон про спрощену систему, в якому остаточно буде розставлено всі крапки над «i», у тому числі й у питанні коригування виручки та єдиного податку в разі повернення авансів.

3. Збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності

.
У статті, присвяченій нюансам сплати цього збору (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 21, с. 17), зазначалося, що місцеві ради не можуть установлювати його ставки на свій розсуд, а повинні керуватися максимальною і мінімальною межами, визначеними п. 267.3 ПКУ. Водночас згідно з п. 5 розд. XIX «Прикінцеві положення» цього Кодексу органи місцевого самоврядування мали забезпечити в місячний строк із дня набуття чинності ПКУ прийняття рішень щодо встановлення місцевих податків і зборів, у тому числі і збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності. У разі невстановлення таких ставок збори сплачуються за мінімальними ставками.

Так-от, вийшло, що оскільки

абз. «в» п.п. 267.3.2 ПКУ мінімальну ставку збору за провадження торговельної діяльності та діяльності з надання платних послуг на території інших населених пунктів (крім м. Києва та обласних центрів, а також м. Севастополя, міст обласного значення та районних центрів) установлено не було , то якщо місцева рада вчасно не потурбувалася про прийняття відповідного рішення, сплачувати такий збір у будь-якому розмірі взагалі не було необхідності.

Закон № 3609

виправив зазначену помилку — віднині мінімальний розмір такої ставки встановлено на рівні 0,02 мінімальної заробітної плати. Нагадаємо, що в цьому випадку згідно з п.п. 267.3.1 ПКУ до розрахунку слід брати мінімальну зарплату, установлену на 1 січня календарного року (на 1 січня 2011 року — 941 грн.).

4. Збір за місця для паркування транспортних засобів

. Чинний на сьогодні порядок сплати збору за парковку, про який, серед іншого, йшлося у статті «Місцеві податки і збори по-новому: знайомимося та готуємося до сплати» («Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 1 — 2), заслужено викликав нарікання платників податків. Нагадаємо: відповідно до п.п. 266.5.1 ПКУ зазначений збір мав сплачуватися до місцевого бюджету авансовими внесками до 30 числа (включно) кожного місяця (у лютому — до 28 (29) включно) за місцем розташування спеціально відведеного місця для паркування транспортних засобів. Підсумкову суму збору, обчислену відповідно до податкової декларації за податковий (звітний) квартал (з урахуванням фактично внесених авансових платежів), слід було сплатити у строки, визначені для квартального податкового періоду.

Тепер же

Законом № 3609 сума збору за місця для паркування транспортних засобів, обчислена відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал, сплачуватиметься у строки, визначені для квартального податкового періоду, що означає скасування авансових внесків з цього збору.

5. Туристичний збір.

Скасування авансових платежів передбачено Законом № 3609 і щодо турзбору. Крім того, до переліку осіб, які не можуть бути платниками цього збору, наведеного в п.п. 268.2.2 ПКУ, внесено дітей віком до 18 років та дитячі лікувально-профілактичні, фізкультурно-оздоровчі та санаторно-курортні заклади. Останнє доповнення виглядає досить дивно з урахуванням того, що згідно з п.п. 268.2.1 цього Кодексу платниками збору названо виключно фізосіб, які одержують (споживають) послуги з тимчасового проживання (ночівлі) із зобов'язанням залишити місце перебування в зазначений строк. Найімовірніше, малося на увазі звільнити зазначені заклади від обов'язків податкових агентів, серед яких в абз. «а» п.п. 268.5.1 ПКУ згадуються й санаторно-курортні заклади.

Також

Законом № 3609 уточнюється, що особи, які прибули за путівками (курсівками) на лікування, оздоровлення, реабілітацію до лікувально-профілактичних, фізкультурно-оздоровчих та санаторно-курортних закладів, не можуть бути платниками турзбору, якщо такі заклади мають ліцензію на медичну практику та акредитацію Міністерства охорони здоров'я України (див. абз. «д» п.п. 268.2.2 ПКУ в редакції зазначеного Закону).

І нарешті, слід зауважити, що

норми, внесені до ПКУ Законом № 3609 щодо місцевих податків і зборів, починають діяти з дня, наступного за днем його опублікування.

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі