Теми статей
Обрати теми

Ви нам писали. Бухгалтер без права підпису звітності

Редакція ПБО
Стаття

Бухгалтер без права підпису звітності

 

Для невеликих підприємств підписання звітності директором і за себе, і за бухгалтера — звична справа. Але бувають і дещо нестандартні ситуації. Щодо однієї з них було поставлено таке запитання: на підприємство прийнято бухгалтера, проте всю звітність та інші документи, як і раніше (як і в період відсутності його посади на підприємстві), підписує тільки директор. Розглянемо, чи є це порушенням і якими можуть бути наслідки.

Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»

 

Форми ведення бухгалтерського обліку

Як відомо, можливі форми організації бухобліку перелічено в

ч. 4 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі — Закон № 996). Це, зокрема:

введення в штат підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;

— звернення до послуг фахівця з бухобліку, зареєстрованого як підприємець, що провадить підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;

— ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією чи аудиторською фірмою;

самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником чи керівником підприємства (щодо цієї форми організації бухобліку зроблено застереження: вона не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких має оприлюднюватися, і в бюджетних установах).

Досить поширена на практиці думка про те, що наявність у штаті посади «бухгалтер» (а не «

головний бухгалтер») вирішує проблему і дозволяє підписувати звітність лише керівнику, є помилковою. В оману суб’єктів господарювання вводить той факт, що в багатьох формах звітності та в інших документах графа, в якій ставить підпис особа, відповідальна за ведення бухгалтерського обліку, має назву «Головний бухгалтер». Та й самі податкові органи, відповідаючи на запитання платників податків в Єдиній базі податкових знань, акцентують увагу на ситуаціях, що виникають при заповненні звітності, коли штатним розписом не передбачено посади головного бухгалтера. Нагадаємо, що посада головного бухгалтера вводиться на підприємстві за наявності бухгалтерської служби (для цього досить увести до штату хоча б іще одного бухгалтера, щодо якого головний бухгалтер може бути наділений адміністративно-­розпорядчими повноваженнями). Якщо на підприємстві особа, яка відповідає за ведення податкового та бухгалтерського обліку, тільки одна, вона обіймає посаду бухгалтера (див. листи Мінпраці від 26.10.2009 р. № 642/13/84-09; від 30.03.2010 р. № 3200/0/14-10/13, від 13.01.2010 р. № 4/13/116-10, лист Мінфіну від 07.04.2010 р. № 31-34000-10-10/7408). При цьому її статус для цілей законодавчого регулювання повністю тотожний статусу головного бухгалтера, відмінність полягає тільки в тому, що головний бухгалтер має у своєму підпорядкуванні працівників, які утворюють бухгалтерську службу підприємства (див. також «Головний бухгалтер на підприємстві: що він має робити та знати» // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 55, с. 13).

Тому хоча законодавець прямо на це й не вказує, зміст наведеної вище

ч. 4 ст. 8 Закону № 996 має на увазі, що використання підприємством однієї з названих форм організації бухобліку виключає останній із зазначених варіантів — самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо керівником підприємства.

У тих випадках, коли ведення бухгалтерського обліку покладено на конкретну особу (чи то це головний бухгалтер, який очолює бухгалтерську службу, чи то бухгалтер чи фахівець з бухобліку або аудиторська фірма, з якими укладено цивільно-правові договори на надання відповідних послуг), обов’язки керівника зводяться до «створення необхідних умов для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечення неухильного виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера з дотримання порядку оформлення та надання до обліку первинних документів» (

ст. 8 Закону № 996).

 

Наслідки прийому на роботу бухгалтера

У цій ситуації на підприємстві особу прийнято на посаду бухгалтера. Це означає, що:

1.

Податковий орган має бути повідомлений про особу, до обов’язків якої входить ведення бухгалтерського (а на його основі — й податкового) обліку. Ведення бухгалтерського обліку включає і обов’язок підтвердження відомостей, відображених на його підставі в податковій звітності, шляхом проставляння підпису не тільки директора, а й особи, відповідальної за ведення податкового та бухгалтерського обліку. Повідом­лення відбувається шляхом подання заяви за формою № 1-ОПП із відміткою «Зміни» (п. 9.3 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 979). Для подання форми № 1-ОПП установлено 10-денний строк із дня виникнення змін в облікових даних платника податків. Проте при цьому Порядок № 979 не конкретизує, яку саме дію слід вважати моментом виникнення змін в облікових даних платника податків. У нашій ситуації очевидно, що таким моментом буде прийняття на роботу бухгалтера.

Неповідомлення податкового органу в зазначений строк про зміни, що відбулися, якщо цей факт надалі буде виявлено, може стати підставою для застосування штрафу за

п. 117.1 ПКУ в розмірі 510 грн.

2. Загрози того, що податковий орган не визнає звітність заднім числом (після встановлення факту, що її не було підписано особою, відповідальною за ведення бухгалтерського обліку), немає. Не визнати податківці можуть лише ту звітність, що подаватиметься після з’ясування того, що на підприємстві є бухгалтер, підпису якого немає на декларації.

3. Якщо податковим органом у ході перевірки будуть виявлені порушення порядку ведення податкового обліку, то адміністративний штраф за

ст. 1631 Кодексу про адміністративні правопорушення може бути накладено не лише на директора, а й на бухгалтера (незважаючи на відсутність його підпису на тих чи інших документах).

 

Якщо звітність підписує тільки директор

Якщо ж підприємство все-­таки вважає за краще, щоб звітність підписувалася тільки керівником і відповідальність за неї ніс тільки він, то цей варіант теж можливий, але з урахуванням певних нюансів:

1. На підприємстві

не повинно бути посади головного бухгалтера чи бухгалтера. Фахівця, який фактично виконуватиме функцію ведення бухгалтерського обліку та заповнюватиме звітність, можна назвати, наприклад, «Аналітик з питань фінансово­-економічної безпеки», «Консультант», «Фахівець з ефективності підприємництва» чи підібрати яку-небудь іншу назву у Класифікаторі професій. Але майте на увазі таке. Під будь-яку посаду необхідно скласти посадову інструкцію. І посадова інструкція відповідного фахівця (як би підприємство його не назвало) не може включати обов’язок із ведення бухгалтерського та податкового обліку (інакше це автоматично означатиме поєднання посад, у тому числі посади бухгалтера, таким працівником). Інакше кажучи, ідеться про спробу обійти вимоги законодавства. Але це у свою чергу означає, що:

— працівник у будь-який момент може відмовитися від фактичного виконання функцій бухгалтера, оскільки це його трудовими обов’язками не охоплюється;

— такий працівник не може бути притягнений до відповідальності за неправильне ведення бухгалтерського обліку;

— якщо на підприємство буде накладено штраф у зв’язку з порушеннями, зумовленими неправильним веденням бухгалтерського обліку, то стягнути із працівника суми таких санкцій у порядку застосування матеріальної відповідальності не можна, як це можна було б зробити, якби він обіймав посаду бухгалтера (див., наприклад,

лист Мінпраці від 15.02.2010 р. № 30/06/186-10 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 27).

2. За документами

обов’язки щодо ведення бухгалтерського та податкового обліку мають бути покладені на директора (він це може зробити своїм же наказом, пославшись на ст. 8 Закону № 996).

3.

У заяві за формою 1-ОПП має бути зазначено тільки керівника.

Якщо зазначені умови дотримуються, то при підписанні податкової звітності й у графі «Керівник», і у графі «Головний бухгалтер» ставить свій підпис директор. Якщо підприємство подає звітність в електронній формі, то в полі «Головний бухгалтер» зазначаються прізвище та ініціали керівника, а електронні цифрові підписи посадових осіб платника податків накладаються в такому порядку: першим — електронний цифровий підпис керівника, другим — електронний цифровий підпис, що є аналогом печатки платника податків (п. 7.1 Інструкції з підготовки та надання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку, затвердженої наказом ДПАУ від 10.04.2008 р. № 233).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі