Теми статей
Обрати теми

Нова податкова накладна: з кодом УКТЗЕД і не тільки...

Редакція ПБО
Стаття

Нова податкова накладна: з кодом УКТЗЕД і не тільки…

 

Нарешті після появи Закону № 3609 Мінфін наказом від 01.11.2011 р. № 1379 оновив форму податкової накладної та порядок її заповнення (текст документа і форму див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 100). І хоча внесені правки, мабуть, не можна назвати вже надто кардинальними, проте, ураховуючи важливість для кожного з платників податків такого документа, як податкова накладна, зупинимося на них докладніше.

Людмила СОЛОШЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 3609 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.2011 р. № 3609-VI.

Закон про мови — Закон ВР УРСР «Про мови в Українській РСР» від 28.10.89 р. № 8312-ХI.

Порядок № 969 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969.

Порядок № 1002 — Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002.

Порядок № 1379 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 01.11.2011 р. № 1379.

Лист № 9497 — лист ДПАУ від 06.04.2011 р. № 9497/7/16-1517 (додаток до листа — Пам'ятка про адміністративні процедури виписування, видачі та отримання податкових накладних).

 

У цілому новий Порядок № 1379 за побудовою нагадує свого попередника — Порядок № 969 (більшість норм з якого перекочували до нового документа в незмінному вигляді). Водночас з'явилися й деякі нововведення, а також закріплено низку моментів, озвучених у минулому тільки в консультаціях та роз'ясненнях податківців (так, багато які доповнення просто повторюють уже відомі платникам податків рекомендації з Пам'ятки про адміністративні процедури виписування, видачі та отримання податкових накладних, доведеної в минулому листом ДПАУ від 06.04.2011 р. № 9497/7/16-1517 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 35).

Зауважимо: зміни, пов'язані з порядком заповнення податкової накладної, важливі насамперед тому, що податкова накладна, складена з порушенням порядку заповнення, як відомо, не дає платнику податків права на податковий кредит (п. 201.10 ПКУ), на що тепер також прямо вказується і в п. 6.3 Порядку № 1379. А тому ознайомимося з оновленими правилами докладніше.

 

З якої дати виписувати податкові накладні нової форми?

Перш за все зауважимо, що Порядок № 1379 набирає чинності з дня офіційного опублікування (на дату підготовки номера поки що не опубліковано, однак, за інформацією, розміщеною на сайті журналу «Офіційний вісник України» www.ovu.com.ua, Порядок № 1379 підготовлено до опублікування у № 95 від 16.12.2011 р.). А тому саме з цієї дати й потрібно починати виписувати податкові накладні (ПН) нової форми. Саме з цього моменту старий Порядок № 969 із затвердженою до нього формою податкової накладної втратить чинність.

 

Форма податкової накладної

Стосовно форми ПН, яка в цілому глобально не змінилася, зауважимо таке:

— у порядковому номері податкової накладної (а також її додатків 1 і 2) у знаменнику дробу (після знака «/») кількість клітинок збільшилася на одну (стало 5 замість 4). При цьому перша клітинка після дробу, як і раніше, відводиться для проставляння коду виду діяльності («2», «3» або «4» — у разі застосування платником податків спеціального режиму оподаткування), на що відтепер прямо вказує виноска 1, що з'явилася до неї. Нагадаємо, що вимога про проставляння першим після дробу коду спецрежимної діяльності існувала й раніше (п. 3 Порядку № 969), однак тепер у новій формі податкової накладної її викладено чіткіше; якщо платник не є суб'єктом спецрежиму, то перша клітинка після дробу залишається порожньою — не заповнюється. Решта чотири клітинки, нагадаємо, відводяться для проставляння номера філії (заповнення починається з останньої клітинки, у порожніх клітинках проставляються нулі — п. 21 листа № 9497);

— головне нововведення «мінфінівської» ПН — поява нової графи 4 «Код товару згідно з УКТЗЕД» (для проставляння відповідно до п.п. «і» п. 201.1 ПКУ коду щодо підакцизних та імпортних товарів). Нагадаємо: починаючи з 06.08.2011 р. цю вимогу запроваджено Законом № 3609, зробивши код УКТЗЕД (для підакцизу та імпорту) обов'язковим реквізитом податкової накладної. Водночас через відсутність спеціального поля для проставляння, його, як роз'яснювалося, поки що потрібно було вказувати слідом за найменуванням товару у графі 3 «Номенклатура товарів/послуг продавця» податкової накладної (лист ДПАУ від 08.09.2011 р. № 24316/7/15-3117 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 77). Тепер у новій формі ПН для цього відведено спеціальну графу 4 (у результаті нумерація подальших граф ПН зсунулася на 1, а їх кількість збільшилася з 11 до 12). Причому, як передбачено п. 12.3 Порядку № 1379, код товару згідно з УКТЗЕД щодо підакцизних та імпортних товарів проставляється у графі 4 ПН на всіх етапах поставки (на що податківці вказували й раніше — див., наприклад, консультацію в розділі 130.31 Єдиної бази податкових знань (далі — ЄБПЗ)). Також графа 4 «Код товару згідно з УКТЗЕД» є і в додатках до податкової накладної. У зв'язку з цим, наприклад, графу 4 розрахунку коригування (додатка 2 до податкової накладної) потрібно заповнювати при коригуваннях податкових зобов'язань щодо підакцизних та імпортних товарів (п. 23 Порядку № 1379).

На жаль, більше нічого про заповнення графи 4 (зокрема, яку кількість знаків коду УКТЗЕД у ній проставляти) у Порядку № 1379 не зазначається. Нагадаємо: розглядаючи подібне запитання в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 90, с. 27, ми зауважили, що краще в податковій накладній проставляти всі 10 знаків коду УКТЗЕД. Саме такі роз'яснення із цього приводу можна знайти і в консультації в журналі «Вісник податкової служби України», 2011, № 45, с. 13, де зазначалося, що у графі 4 «Код товару згідно з УКТЗЕД» проставляється весь 10-значний код товарів відповідно до УКТЗЕД (зазначений у ВМД), що вноситься при цьому суцільним порядком, без жодних розділових знаків (пробілів, крапок тощо). А от якщо у ВМД код УКТЗЕД містить меншу кількість знаків, то він переноситься до податкової накладної без дописування нулів чи будь-яких інших знаків, з вирівнюванням при цьому, як роз'яснювали податківці, по правому краю поля графи 4 (хоча, слід зауважити, вимоги про таке вирівнювання Порядок № 1379 не містить);

— унесені косметичні правки: коректнішою стала назва графи 2 «Дата виникнення податкового зобов'язання (постачання (оплати))», а також належним чином (відповідно до термінології ПКУ) у шапці ПН подано групування поставок на оподатковувані за:

• основною ставкою (ст. 194 ПКУ) — графа 8,

• нульовою ставкою (ст. 195 ПКУ), що об'єднала в собі відповідно «нульові» поставки на території України (графа 9) та експорт (графа 10), а також

• операції, звільнені від оподаткування (ст. 197 розд. V і підрозд 2. розд. ХХ ПКУ), — графа 11 податкової накладної;

— урегульовано порядок складання ПН при великій номенклатурі — дозволяється доповнювати бланк ПН необхідною кількістю рядків, якщо кількість найменувань товарів/послуг перевищить кількість рядків, відведених у бланку (п. 12.2 Порядку № 1379). У зв'язку з цим відзначимо, мабуть, подібну консультацію, розміщену в розділі 130.21 ЄБПЗ, де роз'яснювалося, що ПН з великою номенклатурою та значною кількістю рядків може оформлятися на декількох аркушах — у такому разі печатка проставляється на останньому аркуші (тобто скріплювати печаткою кожен аркуш не потрібно).

 

Порядок заповнення податкової накладної

Спосіб заповнення. Окремий пункт (п. 2) Порядку № 1379 присвячено порядку заповнення податкової накладної. Так, тепер прямо застерігається, що ПН може заповнюватися лише одним із двох способів:

— «ручним» — коли спочатку роздруковується порожня форма, яка потім заповнюється уручну (розбірливим почерком ручкою з чорнилом (пастою) синього або чорного кольору без підчищень та виправлень тексту і цифрових даних) або

— «друкарським» — коли спочатку ПН заповнюється в електронному вигляді, після чого роздруковується вже із заповненими показниками (причому в такому разі роздрукована ПН може бути або з клітинками, або без них).

Зауважимо: раніше саме про це йшлося і в п. 17 листа № 9497, де також зазначалося, що в одній ПН окремі поля не можуть одночасно заповнюватися друкарським способом, а окремі — від руки кульковою або чорнильною ручкою (тобто комбінований спосіб заповнення ПН не допускається). Це краще взяти до відома, щоб не порушувати установленого порядку заповнення ПН.

Заповнюючи шапку ПН, реквізити вирівнюють по правому краю поля (п. 2 Порядку № 1379). На цей момент зверталася увага і в листі № 9497, де роз'яснювалося, що службові поля заповнюються починаючи з останньої клітинки (тому вимога, очевидно, стосується відображення в шапці цифрових показників, що підтверджує і консультація в журналі «Вісник податкової служби України», 2011, № 45, с. 11. Тим більше, що вирівнювання по правому краю в заголовній частині написів виглядає абсурдним особливо при заповненні ПН ручним способом).

Порядковий номер. Порядковий номер, як і раніше, присвоюється податковій накладній відповідно до її номера в Реєстрі та не може (як тепер уже прямо уточнюється в п. 3 Порядку № 1379) містити літер чи інших символів (ком, дужок, тире тощо). При цьому щодо оновлення нумерації ПН (про що Порядок № 1379 чомусь умовчує) варто нагадати роз'яснення з п. 19 листа № 9497, де повідомлялося, що нумерація ПН може або щомісяця починатися з № 1, або бути наскрізною протягом року.

Дата в ПН. Уточнено формат дати ПН (п. 3 Порядку № 1379), що має вигляд ДДММРРРР, тобто записується цифрами в такій послідовності: день місяця (дві цифри), місяць (дві цифри), рік (чотири цифри). Крапки, коми та інші розділові знаки в даті ПН не проставляються (те саме стосується і дати укладення цивільно-правового договору, див. п. 4 Порядку № 1379). Свого часу про це йшлося і в п. 18 листа № 9497, де, наприклад, дата 25 березня 2011 року мала такий вигляд: «25032011». Хоча, очевидно, у першу чергу йдеться про формат записів дат у шапці податкової накладної (тобто відведених 6 клітинках, що випливає і з консультації, розміщеної у журналі «Вісник податкової служби України», 2011, № 45, с. 11). Що стосується проставляння дати у графі 2 податкової накладної, то вона може мати будь-який вигляд.

Вид цивільно-правового договору. Як тепер передбачає п. 4 Порядку № 1379, цей реквізит ПН заповнюють з урахуванням виду договірних зобов'язань, визначених ЦКУ. А отже, згідно з ЦКУ тут можуть зазначатися такі види цивільно-правових договорів: «Договір купівлі-продажу», «Договір роздрібної купівлі-продажу», «Договір поставки», «Договір про надання послуг», «Договір міни», «Договір дарування», «Договір комісії», «Договір доручення» тощо. На те, що в цьому випадку насамперед потрібно враховувати суть договору незалежно від того, є він письмовим чи усним, указувалося і в п. 30 листа № 9497 (де у зв'язку з цим також роз'яснювалося, що, наприклад, при усній домовленості сторін про продаж товару з оплатою готівковим або безготівковим способом у ПН як вид договору також потрібно зазначити «Договір купівлі-продажу»). Тому інших записів, наприклад таких, як «Рахунок», у цьому полі краще уникати. Зауважимо, що при усній домовленості, коли номер договору відсутній, далі в полі «від» проставляється дата виконання договору, а в полі «№» — прокреслення (п. 31 листа № 9497).

Мова ПН. Мова податкової накладної — тільки державна, тобто українська (п. 2 Порядку № 1379, ст. 10 Конституції України від 28.08.96 р. № 254к/96-ВР, ст. 2 Закону про мови). Тому якщо Свідоцтво платника ПДВ складено російською мовою, то адресу (місцезнаходження) платника податків доведеться вказати українською. Про «українське» заповнення ПН податківці говорили й раніше (див. п. 7 листа № 9497, а також роз'яснення в розділі 130.21 ЄБПЗ), відзначаючи, що українська мова є мовою ведення документації та діловодства. Отже, для спокою краще, щоб податковий кредит підтверджувався «українськими» податковими накладними (особливо у світлі положень п. 6.3 Порядку № 1379, що не визнає податковий кредит за податковими накладними, заповненими з порушенням порядку заповнення). Інакше, вимагаючи від продавця «українську» податкову накладну, покупець, щоб зберегти податковий кредит, змушений буде для перестрахування поскаржитися на продавця (п. 201.10 ПКУ).

Щоправда, сподіваємося, контролюючі органи при цьому не змінять своєї думки стосовно заповнення податкових накладних щодо імпортних товарів, і в разі неможливості перекладу з іноземної мови торговельної марки чи найменування товару з метою збереження ідентифікації товарів, як і раніше, дозволять у графі 3 «Номенклатура постачання товарів (послуг) продавця» податкової накладної вказувати назву торговельної марки у вигляді абревіатури номенклатури товару без перекладу українською мовою, тобто іноземною мовою (консультація в розділі 130.21 ЄБПЗ).

Печатка. Прямо прописано можливість скріплення податкових накладних печаткою «Для податкових накладних» (п. 16 Порядку № 1379), на якій, крім цього, також, очевидно, мають наводитися такі обов'язкові реквізити платника податків, як найменування та код згідно з ЄДРПОУ. Нагадаємо: у минулому про можливість використання подібної печатки йшлося і в листі ДПАУ від 26.05.2011 р. № 14839/7/16-1517 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 45, де водночас роз'яснювалося, що проставляння інших печаток, таких, як «Канцелярія», «Для документів», «Для довідок» тощо, на податкових накладних не допускається.

При цьому слід зауважити: з п. 16 Порядку № 1379 не випливає, що печатка «Для податкових накладних» передбачається тільки для філій (хоча в минулому податківці щодо цього дотримувалися саме такої точки зору — див. лист ДПАУ від 26.11.99 р. № 17621/7/16-1220-27).

Філії. Окремо врегульовано випадок із філіями (структурними підрозділами), яким делеговано право виписування податкових накладних. Так, філія, що виписує податкову накладну, у рядку «Особа (платник податку) — продавець» спочатку наводить найменування головного підприємства — платника ПДВ, передбачене статутними документами (повне або скорочене — п.п. «в» п. 201.1 ПКУ), а потім — своє найменування (філії/структурного підрозділу — п. 1 Порядку № 1379). Зауважимо, що на схожий підхід до заповнення ПН філіями податківці вказували й раніше в п. 22 листа № 9497, щоправда, дозволяючи тоді додавати назву філії (слідом за назвою головного підприємства) за бажанням. Тепер же, як випливає з Порядку № 1379, згадка про філію є обов'язковою.

Вважаємо, що за таким самим принципом філія може заповнювати й поле «Місцезнаходження (податкова адреса) продавця» податкової накладної, тобто наводячи спочатку місцезнаходження головного підприємства, а потім — місцезнаходження філії (в усякому разі, діяти саме так раніше радили податківці — див. п. 25 листа № 9497). Хоча в новому Порядку № 1379 цей момент чомусь залишено поза увагою.

Також найменування філії (іншого структурного підрозділу) разом із реквізитами самого платника податків може бути наявне і на печатці, що скріплює ПН (п. 16 Порядку № 1379).

Порушення порядку заповнення ПН. Прямо повторюються «кодексні» норми (з п. 201.10 ПКУ) про те, що порушення порядку заповнення податкової накладної, а також відсутність факту реєстрації продавцем «відповідних» (тобто таких, що підлягають реєстрації згідно з п. 11 підрозд. 2 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ) ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних не дає покупцю права на відображення за ними податкового кредиту (п. 6.3 Порядку № 1379). А отже, як і раніше, до заповнення податкових накладних потрібно ставитися уважно. І хоча, як відомо, традиційно в подібних випадках судова практика констатувала, що незначні недоліки в заповненні податкової накладної не можуть бути підставою для визнання її недійсною, тепер (після появи подібних застережень) по можливості для спокійного збереження податкового кредиту будь-яких недоліків у заповненні ПН краще все-таки уникати.

Окреме уточнення стосується передбаченого п. 201.9 ПКУ «судового» випадку: додано застереження, що не може підтверджувати податковий кредит податкова накладна, виписана звільненим за рішенням суду від сплати податку платником податків після набуття чинності таким судовим рішенням.

 

Типів причин стало більше

З'явилося 3 нові типи причин виписування податкових накладних (п. 8 Порядку № 1379) у випадках, коли всі примірники ПН залишаються у продавця (на випадок безоплатної передачі, негосподарського використання та отримання послуг від нерезидента), а саме:

«12» — Виписано на вартість безоплатно поставлених товарів/послуг, обчислену виходячи з рівня звичайних цін;

«13» — Використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності;

«14» — Виписано покупцем (одержувачем) послуг від нерезидента.

Безоплатна передача. Прямо прописано ситуацію з безоплатною передачею (п.п. 12.2, п. 17 Порядку № 1379). У цьому випадку виписуються дві податкові накладні (кожна у двох примірниках):

— перша ПН — на нульову суму (вартість поставки та сума ПДВ у ній указуються рівними нулю — «0»); як роз'яснювалося в п. 35 листа № 9497, оригінал такої «нульової» ПН видається покупцю, копія залишається у продавця (у такій «нульовій» ПН тип причини «12» не проставляється). Причому одержувач безоплатних товарів/послуг має відобразити таку «нульову» ПН у себе в розділі II Реєстру (консультація в розділі 130.23 ЄБПЗ);

— друга ПН — на вартість безоплатно поставлених товарів/послуг, обчислену за звичайними цінами (ЗЦ). У зв'язку з цим у «номенклатурній» графі 3 такої ПН так і записується: «звичайна ціна за товарами, послугами, указаними в податковій накладній № _______» (проставляється порядковий номер першої «нульової» ПН) із відображенням далі у графах вартості (тобто звичайної ціни) та суми податкових зобов'язань. У шапці такої ПН проставляється тип причини «12», її оригінал покупцю не видається, а обидва примірники залишаються у продавця (про що йшлося в п. 35 листа № 9497 і листі ДПСУ від 14.11.2011 р. № 2715/5/15-3416).

Отримання послуг від нерезидента. У п. 8.2 Порядку № 1379 ураховано вимоги з п. 11.6 Порядку № 1002 щодо проставляння умовного індивідуального податкового номера (ІПН) за операціями з нерезидентом. У зв'язку з цим у рядку «(індивідуальний податковий номер продавця)» ПН, що виписується на послуги нерезидента, як і в Реєстрі, також слід наводити умовний ІПН «300000000000» (а якщо нерезидентські послуги придбано не для використання в господарській діяльності або для використання в поставках послуг за межами України чи послуг, місце поставки яких визначається за п. 186.3 ПКУ, то умовний ІПН «200000000000»). А от у рядку «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (продавця)» такої ПН при цьому ставиться нуль («0»).

Також при цьому слід пам'ятати: на відміну від загальновстановлених правил, щодо послуг нерезидента одержувач згідно з п. 208.2 ПКУ виписує податкову накладну в одному примірнику (що тепер прямо застерігається і в п. 6 Порядку № 1379, хоча, до речі, і не зовсім коректно — чомусь зі згадкою в тексті разом із послугами і товарів, і водночас чомусь без прямої вказівки на те, що в цьому випадку йдеться саме про послуги, що отримуються від нерезидента).

Завершуючи на цьому ознайомлення з оновленим документом у цілому, зауважимо, що в Порядку № 1379, як бачимо, ураховано останні зміни законодавства, унесені Законом № 3609, а також урегульовано низку моментів, висвітлених у минулому тільки в роз'ясненнях податківців.

Також нагадаємо: починаючи з наступного року (з 01.01.2012 р.) зміниться критерій реєстрації податкових накладних в ЄРПН, де потрібно буде реєструвати ПН із сумою ПДВ понад 10 тис. грн. Суворіше контролюватимуть податкові накладні на поставки підакцизних та імпортних товарів — починаючи з 1 січня 2012 року їх доведеться реєструвати в ЄРПН незалежно від суми ПДВ (тобто навіть якщо вона при цьому виявиться менше 10 тис. грн.).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі