Теми статей
Обрати теми

Школа правових знань. Ліквідовуватися стане легше

Редакція ПБО
Стаття

Ліквідовуватися стане легше

 

19 грудня набере чинності Закон, одна з цілей прийняття якого — спрощення процедури припинення юросіб та фізосіб-підприємців за їх рішенням. Розглянемо докладніше, яким чином, на думку законодавця, цю мету буде реалізовано.

Костянтин КРІУЛІН, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»
Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-ІV.

Закон № 3384 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур припинення юридичних осіб та підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців за їх рішенням» від 19.05.2011 р. № 3384-VI.

Закон № 755 — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Закон № 3263 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури започаткування підприємництва» від 21.04.2011 р. № 3263-VI.

 

Ліквідація без довідок про відсутність заборгованості

Згідно із Законом № 3384 основою нововведень, покликаних спростити механізм ліквідації юрособ та фізосіб-підприємців, є «принцип мовчазної згоди у сфері державної реєстрації». Упровадження цього принципу у процедуру припинення суб'єкта господарювання має стати гарантією від необґрунтованих зволікань та вичікувань контролюючих органів (див. також статтю «Спрощення процедури започаткування підприємницької діяльності» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 71).

Суть принципу полягає в тому, що юрособа та фізособа-підприємець, які припиняються (після закінчення строку пред'явлення кредиторських вимог та вчинення ними всіх потрібних від них дій) набувають права подати пакет документів для держреєстрації факту свого припинення (як шляхом реорганізації — злиття, поділу, приєднання, перетворення, так і шляхом ліквідації) навіть без наявності довідок контролюючих органів, якщо останні ухиляються:

— від призначення, проведення позапланової перевірки та складання довідки (акта);

— від підписання керівником та видачі довідки про відсутність заборгованості;

— від учинення інших дій, що вимагаються від них згідно з порядком проведення ліквідації юросіб та фізосіб-підприємців.

Отже, з 19.12.2011 р. процедура припинення суб'єкта господарювання матиме такий вигляд:

1. Згідно з ч. 1 ст. 34 Закону № 755 первісно держреєстратору для внесення до Єдиного держреєстру запису про рішення щодо припинення юрособи подається (або направляється рекомендованим листом з описом вкладення) оригінал або нотаріально завірена копія рішення засновників (учасників)* або уповноваженого ними органу про припинення юрособи.

* У цій частині законодавець явно робить крок назад, адже зовсім недавно Законом № 3263, що набрав чинності 07.06.2011 р., навпаки, надавалася можливість замість оригіналу або нотаріально завіреної копії подати просту ксерокопію. Змінами, унесеними Законом № 3384, це ліберальне нововведення, як бачимо, скасоване.

Слід зауважити, що тепер установлено строк у три робочі дні, протягом якого госптовариство, що прийняло рішення про внесення змін до установчих документів, має повідомити про це держреєстратора. Раніше він становив п'ять робочих днів. Аналогічний триденний строк установлено й для випадків прийняття рішення про припинення діяльності (раніше була передбачена необхідність повідомити держреєстратора «негайно», що викликало суперечливі тлумачення). Поставитися до нього слід уважно, оскільки тепер державний реєстратор про порушення строків повідомлення про прийняте рішення щодо припинення юрособи або підприємницької діяльності фізосіб буде зобов'язаний повідомити правоохоронні органи, що може стати підставою для проведення оперативно-розшукових заходів. А от щодо порушення триденного строку на повідомлення держреєстратора про зміну інших відомостей про себе, що містяться в Єдиному держреєстрі, то за таке порушення, як і раніше, відповідальність не передбачена.

Подавати документ про плату за опублікування повідомлення про прийняття рішення щодо припинення юрособи та фізособи-підприємця з 19.12.2011 р. буде не потрібно. Закон № 3384 її скасовує. Водночас підвищиться оплата за внесення інформації до Єдиного держреєстру про зміну місцезнаходження або найменування юрособи, прийняття рішення про виділення, зменшення статутного капіталу, втрату оригіналів установчих документів. З 19.12.2011 р. вона становитиме 51 грн. замість 17 грн.

Не пізніше наступного дня після отримання зазначених вище відомостей щодо припинення юрособи відповідний запис вноситься держреєстратором до Єдиного держреєстру. Із цього моменту юрособа не зможе зареєструвати зміни до відомостей, що містяться в Єдиному держреєстрі.

Зверніть увагу на перелік відомостей, які повинне містити рішення про припинення юрособи:

— персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації або ліквідаційної комісії);

— відомості про голову комісії або про ліквідатора;

— реєстраційні номери облікових карток платників податків щодо членів комісії;

— відомості про порядок та строк заявлення кредиторами своїх вимог.

Якщо наведеної інформації у рішенні про припинення юрособи не буде, держреєстратор поверне документи для усунення цих недоліків.

У разі припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця підприємець направляє (цінним листом з описом вкладення) або подає особисто держреєстратору заяву про припинення діяльності із зазначенням порядку та строку заявлення кредиторами своїх вимог.

Держреєстратор не пізніше наступного робочого дня після отримання рішення про припинення суб'єкта повинен повідомити про це контролюючі органи та органи статистики.

Слід зазначити також про те, що Законом № 3384 змінено друкований засіб масової інформації, де повинні друкуватися оголошення про прийняття рішення про припинення юрособи та про саме припинення, а також про припинення діяльності фізосіб-підприємців. Після 19 грудня такі оголошення потрібно відстежувати не у спеціальному доповненні до газети «Урядовий кур'єр» та не в офіційному друкованому виданні органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням суб'єкта господарювання, а у спеціальному виданні органу держреєстрації — Бюлетені державної реєстрації.

Варто нагадати, що прийняття рішення про припинення юрособи або підприємницької діяльності фізособи-підприємця та надання його держреєстратору не є безповоротним процесом. Таке рішення можна відкликати в будь-який момент до внесення до Єдиного реєстру запису про припинення юрособи/припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця (див. лист Держкомпідприємництва від 04.06.2010 р. № 7093 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 76).

2. Органи державної податкової служби, Пенсійного фонду протягом 10 робочих днів із дати опублікування повідомлення про рішення засновників (учасників) щодо припинення юрособи повинні направити держреєстратору одне із таких повідомлень:

— про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з припиненням юрособи;

— про неможливість проведення позапланової перевірки.

В останньому випадку (при направленні повідомлення про неможливість провести позапланову перевірку) орган державної податкової служби або орган Пенсійного фонду України повинен протягом наступних двох місяців направити держреєстратору повідомлення або про проведення перевірки, або про свої заперечення проти припинення юрособи з обґрунтуванням мотивів таких заперечень.

3. Позитивним і новим для контрагентів є те, що законодавець, нарешті, чітко визначив черговість задоволення їх вимог до фізосіб, які ліквідуються. Вона аналогічна тій, що передбачена ЦКУ при ліквідації юросіб (ч. 1 ст. 112 ЦКУ).

Передбачено новації й щодо строку пред'явлення вимог кредиторами. Відносно кредиторів юридичних осіб, як і раніше, він не може бути менше двох місяців, але тепер також запроваджено обмеження його максимально можливої тривалості — не більше шести місяців. Розглянути вимоги кредиторів, що пред'являються в ході процедури припинення, необхідно протягом 30 календарних днів. Якщо ліквідкомісія відмовляє у задоволенні вимоги кредитора, то в останнього є один місяць на те, щоб оскаржити в суді таку відмову.

Фізособа-підприємець має письмово проінформувати про своє рішення припинити діяльність усіх своїх кредиторів та повідомити їм строк для пред'явлення вимог від двох до трьох місяців з моменту опублікування оголошення у пресі. Кожна вимога розглядається фізособою в п’ятнадцятиденний строк з обов'язковим повідомленням про своє рішення кредитора. Як і кредитори юрособи, кредитори фізособи-підприємця обмежені встановленим Законом № 3384 місячним строком для подання позову до суду при повному або частковому невизнанні їх вимог фізособою, що ліквідується.

У цілому дії ліквідаційної комісії на цій стадії повинні включати:

1) вжиття всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості та письмове повідомлення кожного з боржників про припинення юрособи; до речі, в які саме строки юрособа повинна повідомити боржників про рішення про свою ліквідацію, незрозуміло. Звідси — ризик виникнення спорів з приводу притягнення посадових осіб до адмінвідповідальності за порушення порядку припинення юрособи. Можна припустити, що якщо юрособа зібралася ліквідовуватися і має дебіторку, то допоки вона не отримає рішення суду за таким стягненням, що набрало законної сили, процес ліквідації буде заморожено. Водночас комісія з припинення юрособи тепер не зобов'язана вживати всіх можливих заходів щодо виявлення кредиторів, а також письмово повідомляти їх про припинення діяльності їх боржником;

2) повідомлення учасників юрособи, суду або органу, який прийняв рішення про припинення, про участь підприємства в інших юрособах, надання цим особам відомостей про створені підприємством госптовариства або дочірні підприємства;

3) закриття (до закінчення строку пред'явлення вимог кредиторів) рахунків у фінустановах, крім рахунка, який використовують для розрахунків з кредиторами;

4) інвентаризацію майна юрособи, її філій та представництв, дочірніх підприємств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юрособах, виявлення та повернення майна, що перебуває у третіх осіб;

5) закриття відокремлених підрозділів (філій, представництв);

6) звільнення працівників;

7) повернення ліцензій, документів дозвільного характеру та інших документів, а також печаток та штампів, що підлягають поверненню органам влади;

8) своєчасне надання органам ДПС та Пенсійного фонду, фондів соцстрахування документів юрособи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення перевірок та визначення наявності чи відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, ЄСВ, страхових коштів; до моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає до органів ДПС, Пенсійного фонду та фондів соцстрахування звітність за останній звітний період;

9) складання проміжного ліквідаційного балансу (після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами), який включає відомості про склад майна юрособи, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду;

10) виплату грошових сум кредиторам, у тому числі з податків і зборів (у порядку черговості, установленому ст. 112 ЦКУ), організацію реалізації майна при недостатності коштів;

11) складання ліквідаційного балансу, забезпечення його затвердження учасниками юрособи (або судом чи органом, який прийняв рішення про припинення) та подання до органів ДПС.

4. Після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку на пред'явлення кредиторами своїх вимог, держреєстратору має бути подано такі документи:

заповнену реєстраційну картку на проведення держреєстрації припинення юрособи у зв'язку з ліквідацією (голова ліквідкомісії або ліквідатор в реєстраційній картці підтверджують своїм особистим підписом, що здійснено всі передбачені законодавством дії з припинення юрособи, уключаючи завершення розрахунків з кредиторами) або у зв'язку зі злиттям, приєднанням, поділом або перетворенням (у цьому випадку також подається примірник оригіналу або нотаріально завірена копія передавального або розподільного балансу, а от нотаріальне посвідчення підписів членів комісії з припинення на передавальному акті або розподільному балансі юрособи перестане бути обов'язковим);

довідку органу податкової служби про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів;

довідку органу ПФУ про відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ та страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соцстрахування;

довідку архівної установи про прийняття документів, які згідно із законом підлягають довгостроковому зберіганню.

Як бачимо, у переліку відсутня вимога про подання оригіналу установчих документів та акта ліквідаційної комісії (при припиненні шляхом ліквідації).

5. Якщо орган податкової служби або орган ПФУ не надають відповідних довідок, не направляючи при цьому рішення про відмову в їх виданні, то після закінчення 10 робочих днів після закінчення строку, наданого кредиторам на заявлення їх вимог, юридична особа звільняється від необхідності їх подання державному реєстратору.

Аналогічну можливість передбачено й для фізосіб-підприємців при проведенні держреєстрації припинення їх підприємницької діяльності в разі, якщо органи ПФУ, податкової служби, архівна установа порушують вимоги, що висуваються до них під час ліквідаційної процедури.

6. Держреєстратор реєструє припинення юрособи або припинення діяльності фізособою-підприємцем не пізніше наступного робочого дня із дня отримання відповідних документів (раніше строк становив три робочі дні). Не пізніше наступного робочого дня після реєстрації припинення держреєстратор зобов'язаний видати особі відповідне повідомлення (ця норма діє вже з 19.06.2011 р.).

Як бачимо, після набуття чинності Законом № 3384 суб'єкти господарювання зможуть не побоюватися того, що контролюючий орган знову «втратив заяву» за формою № 8-ОПП та про зняття з обліку або «забув передати» її відповідальному інспектору. Не має непокоїти суб'єктів господарювання й відсутність інспектора у зв'язку з відпусткою чи хворобою. Нові норми Закону № 3384 ставлять контролюючі органи в чіткі рамки шляхом запровадження для них обов'язку на всіх етапах у встановлені строки інформувати держреєстратора про прийняті рішення та процеси, що відбуваються.

Звернемо увагу, що Законом № 3384 доповнено підстави, за наявності яких держреєстратор може відмовити в державній реєстрації припинення юрособи. Серед них такі:

— в Єдиному держреєстрі щодо юрособи, яка припиняється, є відомості про те, що вона є учасником (власником) інших юросіб та/або має незакриті відокремлені підрозділи;

— не скасовано реєстрацію всіх випусків акцій, якщо юрособа, яка припиняється, є акціонерним товариством;

— не зазначено та не підтверджено особистим підписом глави ліквідаційної комісії або ліквідатора відомості про здійснення всіх передбачених законодавством дій з припинення юрособи, уключаючи завершення розрахунків з кредиторами.

 

Нові санкції за порушення порядку ліквідації

Разом з новими обов'язками обох сторін процесу ліквідації Закон № 3384 запроваджує адміністративну відповідальність за порушення порядку припинення юросіб та фізосіб-підприємців. Поряд з відповідальністю самих суб'єктів, що ліквідуються, передбачено й адмінштрафи для посадових осіб контролюючих органів.

 

Порушення

Суб'єкт, на якого накладається санкція

Штрафні санкції

1

2

3

1. Неподання в установлений законом строк держреєстратору документів, обов'язкове подання яких установлено законом для припинення юрособи, або надання недостовірних відомостей у таких документах

Голова комісії з припинення юрособи, ліквідаційної комісії, ліквідатор або посадові особи

Штраф від 1020 до 1360 грн.

2. Дії, учинені особою, яку протягом року було піддано адмінстягненню за такі самі порушення

Штраф від 1360 до 1700 грн.

Притягують до відповідальності (виносять постанову про накладення штрафу) за порушення, зазначені в пунктах 1, 2 таблиці, районні, районні у місті, міські або міськрайонні суди (судді).

3. Відсутність бухобліку або ведення його з порушенням установленого порядку, несвоєчасне, неповне або з порушенням установленого порядку проведення інвентаризації майна, порушення порядку проведення оцінки майна, складання ліквідбалансу (проміжного балансу), розподільного балансу, передавального акта при припиненні юрособи

Посадові особи юрособи, інші особи, залучені до припинення юрособи

Штраф від 1700
до 2550 грн.

4. Дії, учинені особою, яку протягом року було піддано адмінстягненню за такі самі порушення

Штраф від 2550 до 4250 грн.

5. Ухилення від проведення припинення юрособи або від складання ліквідбалансу (проміжного балансу), розподільного балансу, передавального акта, обов'язкове надання якого встановлено законом для проведення припинення юрособи

Голова комісії з припинення юрособи, ліквідкомісії, ліквідатор, інші особи, залучені до припинення юрособи

Штраф від 1700 до 2550 грн.

6. Дії, учинені особою, яку протягом року було піддано адмінстягненню за такі самі порушення

Штраф від 2550 до 4250 грн.

7. Неподання, несвоєчасне подання або подання не в повному обсязі на вимогу органів ДПС або Пенсійного фонду для проведення позапланових перевірок первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, податкової звітності та інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ЄСВ, страхових коштів, інших сум, пов'язаних з такими зобов'язаннями, дотриманням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на зазначені органи та фонди, несвоєчасне, неповне або з порушенням установленого порядку проведення на вимогу органу ДПС інвентаризації основних фондів, товарно-матеріальних цінностей та грошових коштів при припиненні юрособи

Штраф від 1700 до 2550 грн.

8. Дії, учинені особою, яку протягом року було піддано адмінстягненню за такі самі порушення

Штраф від 2550 до 4250 грн.

9. Порушення порядку припинення підприємницької діяльності ФОП

Фізособа-підприємець

Штраф від 1020 до 1360 грн.

За порушення, зазначені в пунктах 3 — 9 таблиці, притягують до відповідальності органи державної контрольно-ревізійної служби в Україні, органи ДПС, Національний банк України.

10. Безпідставне заперечення органів ДПС, Пенсійного фонду, фондів соцстрахування проти проведення держреєстрації припинення юрособи або підприємницької діяльності ФОП

Посадові особи ДПС, Пенсійного фонду, фондів соцстрахування

Штраф від 3400 до 4250 грн.

11. Непроведення або несвоєчасне проведення органами ДПС, фондів соцстрахування та Пенсійного фонду перевірок, пов'язаних з припиненням юрособи або підприємницької діяльності ФОП, та ненадання або несвоєчасне надання відповідних довідок про відсутність заборгованості

За порушення, зазначені в пунктах 10, 11 таблиці, притягують до відповідальності районні, районні в місті, міські або міськрайонні суди (судді).

 

Фіксуватимуть наведені в таблиці порушення (складатимуть адмінпротоколи) посадові особи спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування, державної регуляторної політики і дозвільної системи у сфері господарської діяльності та його територіальних органів.

Усе це також вселяє надію на викорінення інертності в поведінці контролюючих органів при взаємодії із суб'єктами господарювання, які ліквідуються. Загальна оцінка Закону № 3384 дає підставу для висновку про закріплювані ним реальні законодавчі передумови дійсного спрощення та прискорення процедури припинення юросіб та фізосіб-підприємців за їх рішенням.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі