Теми статей
Обрати теми

Оподаткування дитячих новорічних подарунків

Редакція ПБО
Стаття

Оподаткування дитячих новорічних подарунків

 

Новий рік — найбільш довгоочікуване, яскраве та веселе свято. На нього з нетерпінням чекають навіть дорослі, а що вже говорити про дітей! І якщо в кожного дорослого свої причини для любові до цього свята (від повсюдної святкової атмосфери до можливості ще раз поспілкуватися з друзями або провести час із близькими), то всі діти незалежно від віку очікують від нього одного — якомога більше подарунків! Тим приємніше, що коло тих, хто бажає порадувати діточок, не обмежується батьками та іншими близькими. Хорошою традицією стало надання дітям новорічно-різдвяних подарунків від ФТВП*, профспілкових організацій, а також безпосередньо від роботодавців. У пропонованій вашій увазі статті розглянемо основні організаційні та облікові питання, пов'язані з придбанням і роздачею дитячих подарунків залежно від джерел їх фінансування.

Алла МАЛЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

* Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

 

Дитячі подарунки від ФТВП

Виділення ФТВП коштів для придбання дитячих новорічних подарунків здійснюється на виконання вимог п. 6 ст. 34 і ст. 48 Закону № 2240. Саме цим нормативним документом придбання дитячих новорічних подарунків визнано одним із видів соціальних послуг, що фінансуються за рахунок коштів ФТВП.

Механізм витрачання коштів ФТВП на придбання дитячих новорічних подарунків, а також особливості їх розподілу та видачі встановлено Порядком № 48.

Відповідно до вимог Порядку № 48 закупівлею та розподілом дитячих новорічних подарунків займається безпосередньо ФТВП. Роботодавцю залишається тільки отримати подарунки у виконавчій дирекції відділення Фонду і роздати їх своїм працівникам (батькам дітей). А от новорічні подарунки, придбані страхувальником або застрахованою особою самостійно, за рахунок коштів ФТВП не оплачуються (п. 1.6 Порядку № 48).

Хто має право на подарунок від ФТВП. У принципі, надати дітям своїх працівників новорічні подарунки від ФТВП можуть усі підприємства-страхувальники. Питання в тому, чи всі працівники можуть претендувати на отримання дитячого подарунку від Фонду?

Як відомо, у загальному випадку право на отримання матеріального забезпечення та соціальних послуг за рахунок коштів ФТВП (у тому числі на дитячі новорічні подарунки) мають застраховані особи (ч. 1 ст. 4 Закону № 2240). Докладніше про те, які працівники мають право на дитячі новорічні подарунки, та про основні обмеження в цьому питанні, див. у табл. 1.

 

Таблиця 1

Кому може бути надано дитячі подарунки від ФТВП

Дитячі новорічні подарунки надаються

Примітка

Застрахованим особам (батьку, матері, усиновлювачу, опікуну чи піклувальнику*) за основним місцем роботи (абзац перший ч. 1 ст. 50 Закону № 2240, п. 3.4 Порядку № 48), уключаючи осіб, які:

Із цієї причини працівникам-сумісникам дитячі новорічні подарунки не надають

— перебувають на випробуванні

— працюють на сезонних роботах (див. лист ФТВП від 29.11.2007 р. № 01-16-2583 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 1 — 2)

За умови, що на момент надання подарунка такі працівники перебувають у трудових відносинах з роботодавцем і відповідно є застрахованими особами

— перебувають у відпустці для догляду за дитиною до 3 років** (див. постанову № 41, лист ФТВП від 17.06.2011 р. № 01-16-1789)

Такі особи перебувають у трудових відносинах з роботодавцем, а отже, є застрахованими особами

На дітей, яким станом на 1 січня 2012 року не виповниться 14 років (п. 1.5 Порядку № 48)

Якщо 14 років дитині виповниться 1 січня 2012 року, то надати їй подарунок уже не можна

* Подарунок надається кожній із таких осіб на кожну дитину. Наприклад, на одному підприємстві працюють мати й батько двох дітей, яким станом на 01.01.2012 р. не виповниться 14 років. У цьому випадку кожен з батьків (і мати, й батько) має право отримати подарунок на кожну дитину (тобто всього сім'я отримає 4 подарунки). Бабусі та дідусі права на подарунок від ФТВП не мають.

** На практиці особам, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до 6 років, новорічні подарунки на дітей за рахунок ФТВП не надаються. Водночас справедливості заради зауважимо, що стосовно таких осіб повинні діяти ті самі аргументи на користь надання соціальних послуг за рахунок Фонду, що й для осіб, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до 3 років.

 

Документальне оформлення отримання та видачі подарунків від ФТВП. Документальне оформлення отримання дитячих подарунків від ФТВП починається з того, що роботодавці складають і завчасно подають до відповідних виконавчих дирекцій ФТВП (районних, міжрайонних, міських) заявки на виділення новорічних подарунків із зазначенням необхідної їх кількості (пп. 2.2 і 3.2 Положення № 48). Така заявка складається в довільній формі на підставі списків дітей працівників, яким надається новорічний подарунок за рахунок коштів ФТВП.

Зверніть увагу: строк подання такої заявки законодавчо не встановлено. А тому, щоб не запізнитися з її оформленням, підприємству слід уточнити, в які строки потрібно подати заявку до свого відділення фонду.

Видача подарунків страхувальникам здійснюється виконавчою дирекцією відділення ФТВП за накладною та на підставі довіреності, виписаної підприємством на ім'я довіреної особи (п. 3.2 Порядку № 48).

Рішення про виділення новорічних подарунків від ФТВП дітям застрахованих осіб приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства на підставі складеної ним відомості на видачу новорічних подарунків (п. 3.1 Порядку № 48). При цьому таке рішення комісія (уповноважений) оформляє Протоколом засідання комісії із соціального страхування (рішення уповноваженого), форму якого наведено в додатку до Положення № 25.

Що стосується відомості, то вона складається в довільній формі. Єдина вимога до її оформлення висувається в п. 3.1 Порядку № 48, згідно з яким у ній обов’язково має бути зазначено: прізвища та ініціали застрахованих осіб (батьків) та їх дітей; число, місяць і рік народження дітей.

Джерелом перелічених відомостей є копії свідоцтв про народження дітей застрахованих осіб, які слід зберігати на підприємстві для підтвердження віку дітей. При проведенні перевірки ці копії можуть витребувати працівники виконавчої дирекції відділення ФТВП.

Видача подарунків працівникам здійснюється за складеною раніше відомістю на видачу подарунків. При цьому факт їх отримання застраховані особи підтверджують своїм підписом у згаданій відомості (п. 3.4 Порядку № 48).

Відповідальність за порушення при видачі подарунків. Перш за все відповідно до п. 4.2 Порядку № 48 сума витрат ФТВП на новорічні подарунки, видані з порушенням, не приймається до заліку та має бути відшкодована за рахунок страхувальника.

За порушення порядку використання отриманих новорічних подарунків згідно з ч. 1 ст. 30 Закону № 2240 страхувальники сплачують штраф у розмірі 50 % від вартості виданих з порушенням подарунків.

Крім того, на посадових осіб підприємства, винних у порушенні порядку використання коштів ФТВП, може бути накладено адміністративний штраф за ст. 1655 КУпАП у розмірі від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.), а за повторне порушення особою, яка протягом року притягалася до адміністративної відповідальності за ті самі порушення, — від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.).

Щоб уникнути перелічених штрафних санкцій, підприємству слід не допускати порушень при видачі дитячих новорічних подарунків, а для цього — чітко дотримуватись вимог Порядку 48 стосовно документального оформлення таких операцій, а також категорій працівників, які мають право на дитячі новорічні подарунки.

Податок на доходи фізичних осіб та єдиний внесок на соціальне страхування. Вартість дитячих новорічних подарунків, що надаються застрахованим особам (працівникам підприємства) за рахунок коштів ФТВП, не підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб (далі — ПДФО) на підставі п.п. 165.1.1 ПКУ. Водночас відповідно до вимог Порядку № 1020 роботодавець має відобразити вартість таких новорічних подарунків у Податковому розрахунку за формою № 1ДФ з ознакою доходу «128».

Вартість дитячих подарунків не включається до бази для нарахування та утримання єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі — ЄСВ). Такий висновок випливає з того, що вартість новорічних подарунків, які надаються за рахунок коштів ФТВП, не включається до фонду оплати праці підприємства, а отже, не відповідає визначенню бази оподаткування, наведеному в ст. 7 Закону № 2464.

У звіті за формою Ф4-ФСС з ТВП відображати вартість отриманих від ФТВП новорічних подарунків страхувальникам не потрібно.

Податок на прибуток та ПДВ. Оскільки підприємство-роботодавець фактично є тільки посередником між ФТВП та застрахованими особами, дітям яких надаються новорічні подарунки, вартість таких подарунків ні до складу доходів, ні до складу витрат підприємства не включається.

Що стосується ПДВ, то операція з роздачі дитячих подарунків, придбаних за рахунок ФТВП, працівникам підприємства не відповідає визначенню поставки товарів, наведеному в п.п. 14.1.191 ПКУ. А оскільки так, то й жодних податкових наслідків з ПДВ при здійсненні такої операції в підприємства також не виникне.

Бухгалтерський облік. Оскільки отримані від ФТВП дитячі подарунки у власність підприємства не передаються, то й обліковувати такі цінності на рахунках балансового обліку підприємству не потрібно. Водночас з метою контролю за наявністю та рухом дитячих подарунків слід організувати їх облік на позабалансовому рахунку 02 «Активи на відповідальному зберіганні». Надходження подарунків відображається по дебету рахунка 02, а їх видача — по кредиту.

 

Дитячі подарунки від профспілки

Наступний потенційний «дарувальник» дитячих новорічних подарунків — профспілкова організація.

Придбавати новорічні подарунки для дітей та квитки на новорічно-різдвяні заходи профспілкова організація може як за рахунок власних коштів, отриманих для здійснення своєї статутної діяльності, так і за рахунок коштів, спеціально перерахованих для цих цілей підприємством*.

* Докладніше про податковий облік витрат, понесених підприємством у зв’язку з перерахуванням грошових коштів профспілковій організації, див. на с. 35.

Умови надання дитячих подарунків від профспілки. У разі придбання дитячих новорічних подарунків за рахунок коштів профспілкової організації слід ураховувати такі нюанси:

1) такі витрати має бути передбачено кошторисом видатків профспілки, а також її статутом;

2) порядок надання подарунків за рахунок бюджету профспілки визначається рішенням профспілкового комітету;

3) вік дітей, яким планується надати подарунки та (або) квитки на новорічно-різдвяні свята, визначається первинною профспілковою організацією самостійно (на засіданні профкому), оскільки чинним законодавством його не обмежено (див. лист Федерації профспілок України від 12.04.2005 р. № 05-30-513). Однак, як правило, новорічними подарунками забезпечуються малолітні діти, до яких згідно з ч. 2 ст. 6 Сімейного кодексу України від 10.01.2002 р. № 2947-III належать діти, які не досягли 14-річного віку;

4) що подарувати дітям як новорічний подарунок, профспілкова організація вибирає на власний розсуд. При цьому, якщо як подарунки буде надано набори кондитерських виробів, іграшки вітчизняного виробництва, фрукти, а також квитки на новорічно-різдвяні заходи для дітей, то при оподаткуванні їх вартості можна буде скористатися описаними нижче пільгами, установленими Законом № 2117. А от на вартість інших подарунків такі пільги не поширюються.

Документальне оформлення. Придбання та роздачу новорічних подарунків дітям членів профспілки слід належним чином оформити документально. З цією метою профспілкова організація складає такі документи:

рішення профкому про видачу дитячих новорічних подарунків та (або) квитків на дитячі новорічно-різдвяні свята. Зауважимо, що таке рішення обов'язково має містити відомості про кількість та граничний вік обдаровуваних дітей, а також вартість подарунків (квитків);

кошторис доходів та видатків на проведення заходів;

список дітей членів профспілки, яким надаються новорічні подарунки та (або) квитки на новорічні заходи;

довіреність на отримання новорічних подарунків та квитків за накладною від постачальника;

відомість на видачу подарунків та квитків, у якій має бути зазначено прізвища членів профспілки, їх дітей, а також підписи членів профспілки (батьків) про отримання подарунків та (або) квитків. Якщо на видачу подарунків та квитків складається одна відомість, члени профспілки повинні поставити два підписи, один — в отриманні подарунка, другий — в отриманні квитка;

акт про списання подарунків та квитків, придбаних за рахунок профспілкових коштів.

Особливості оподаткування дитячих подарунків. Опис порядку оподаткування подарунків за рахунок коштів профспілки почнемо з того, що нагадаємо: мінімізувати податкові наслідки заходів, пов'язаних з організацією новорічних та різдвяних свят для дітей, дозволяє Закон № 2117. Цей Закон діє щороку в період з 15 листопада поточного року до 15 січня наступного року та передбачає низку пільг в оподаткуванні дитячих новорічних подарунків та квитків на новорічно-різдвяні заходи для дітей.

Водночас фахівці податкових органів в окремих своїх консультаціях ставлять під сумнів можливість застосування Закону № 2117, а отже, і встановлених ним пільг, після набуття чинності ПКУ (див. лист ДПА в Донецькій області від 07.07.2011 р. № 12656/10/15-213, а також консультацію, розміщену в розділі 130.05 ЄБПЗ на офіційному сайті ДПСУ: www.sta.gov.ua // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, спецвипуск № 1). При цьому податківці аргументують свою точку зору тим, що згідно з п. 3 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, якщо іншими нормативними актами встановлено інші правила оподаткування, ніж ПКУ, пріоритет мають норми Кодексу. Оскільки ПКУ не передбачає звільнення від обкладення ПДВ операцій поставки дитячих новорічних подарунків, а також квитків на новорічно-різдвяні заходи, то такі операції оподатковуються в загальному порядку.

Змушені не погодитися з думкою податківців. І на підтвердження своєї позиції наведемо такі аргументи.

По-перше, про те, щоб Закон № 2117 залишався спеціальним нормативним актом з питань оподаткування дитячих новорічних подарунків навіть у період дії ПКУ, потурбувалися самі законодавці. Саме вони Законом № 2856, що набрав чинності з 01.01.2011 р., привели преамбулу цього Закону у відповідність до чинного законодавства і тепер він застосовується
«як виняток із загальних положень, установлених Податковим кодексом України».

По-друге, повністю суперечить викладеній вище позиції податківців, але при цьому є підтвердженням точки зору, що нами обстоюється, і той факт, що пільгу з ПДВ, установлену ст. 2 Закону № 2117, передбачено в Довіднику пільг № 59 за кодом 14010204.

І нарешті, по-третє, знову-таки в ЄБПЗ, але вже за кодом 160.04, міститься ще одне роз'яснення податківців, в якому розглядається порядок обкладення дитячих новорічно-різдвяних подарунків ПДФО. У ньому фахівці ДПСУ, посилаючись на ст. 3 Закону № 2117, відзначають, що вартість таких подарунків у розмірі, передбаченому цим Законом, не включається до сукупного оподатковуваного доходу їх одержувачів та не обкладається ПДФО.

Таким чином, на нашу думку, Закон № 2117 залишається чинним і на сьогодні, а тому в новорічно-різдвяний період 2011 — 2012 рр. при закупівлі дитячих новорічних подарунків за рахунок коштів профспілки можна повною мірою керуватися встановленими цим Законом пільгами. Розглянемо їх докладніше.

ПДФО та ЄСВ. Відповідно до ст. 3 Закону № 2117 не включається до сукупного оподатковуваного доходу батьків дітей та не обкладається ПДФО:

1) вартість дитячих святкових подарунків. При цьому під святковими подарунками слід розуміти набори товарів, що містять лише кондитерські вироби та іграшки вітчизняного виробництва і фрукти загальною вартістю, що не перевищує 8 % прожиткового мінімуму для працездатної особи, установленого законом на 1 січня звітного податкового року (у 2011 році 75,28 грн. (941 грн. х 8 %)) (ст. 4 Закону № 2117);

2) вартість квитків на новорічно-різдвяні заходи для дітей (незалежно від вартості).

Зазначена пільга застосовується в разі надання подарунків організаціями, переліченими у ст. 1 Закону № 2117, зокрема профспілковими організаціями.

Таким чином, вартість дитячих святкових подарунків, що придбаваються за рахунок коштів профспілки, у межах 75,28 грн. не включається до сукупного оподатковуваного доходу батьків дітей та не обкладається ПДФО. Причому зауважте: граничний розмір для необкладення ПДФО вартості дитячого подарунка застосовується з розрахунку на один новорічний подарунок.

Якщо придбані профспілковою організацією подарунки для дітей не відповідають переліченим вище умовам (наприклад, як подарунки куплено іграшки або цукерки іноземного виробництва, книги тощо), пільга, установлена Законом № 2117, не застосовується. Крім того, не можна розраховувати на повне звільнення від ПДФО на підставі ст. 3 Закону № 2117 і в тому випадку, коли вартість дитячих новорічних подарунків перевищує 75,28 грн.

Водночас у разі, якщо прийнято рішення про придбання подарунків, що не підпадають під норми Закону № 2117, то можна скористатися нормами ПКУ. Справа в тому, що з 2011 року паралельно з пільгою з ПДФО, передбаченою ст. 3 Закону № 2117, діє й інша норма законодавства, що дозволяє не обкладати цим податком вартість дитячих новорічних подарунків. Ідеться про п.п. 165.1.39 ПКУ*, згідно з яким не обкладаються ПДФО подарунки, що відповідають таким умовам: подарунок надано в негрошовій формі та його вартість не перевищує 50 % мінімальної заробітної плати, установленої на 1 січня звітного податкового року (у 2011 році — 470,50 грн.) з розрахунку на місяць.

* Звичайно ж, цю пільгу можна застосувати лише в тому випадку, якщо працівнику в поточному місяці не було надано інші подарунки, вартість яких сукупно з дитячим подарунком перевищує 470,50 грн.

Зверніть увагу: п.п. 165.1.39 ПКУ не ставить можливість застосування пільгового порядку оподаткування в залежність від того, кому та ким надається подарунок. Тому дія цього підпункту повною мірою поширюється й на таких дарувальників, як профспілкові організації. До речі, на те, що п.п. 165.1.39 ПКУ можуть застосовувати і профспілки, зверталася увага у спільному листі ДПАУ та Федерації професійних спілок України від 15.02.2011 р. № 4284/7/17-0717, 3071/6/17-0715, від 15.02.2011 р. № 58/01-16/330 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 27).

Ще одна норма ПКУ, якою може скористатися профспілка для необкладення ПДФО вартості подарунків, — п.п. 165.1.47 ПКУ. Нагадаємо, що відповідно до неї сума виплат або відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат і відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюється професійними спілками своїм членам протягом року, не включається до місячного (річного) оподатковуваного доходу членів профспілки при виконанні таких умов:

сукупний розмір таких виплат і відшкодувань за рік не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 ПКУ, установленого на 1 січня такого року (у 2011 році — 1320 грн.);

— виплати здійснюються в розмірах та на цілі, установлені загальними зборами членів профспілки.

Зверніть увагу: профспілка може скористатися зазначеною пільгою, якщо на момент надання подарунка сума інших наданих члену профспілки виплат, що не оподатковуються на підставі п.п. 165.1.47 ПКУ, не перевищила 1320 грн.

У Податковому розрахунку за формою № 1ДФ вартість дитячих новорічних подарунків відображаються таким чином:

— якщо вартість дитячого подарунка не перевищує 75,28 грн. та не обкладається ПДФО на підставі ст. 3 Закону № 2117, — з кодом ознаки доходів «127»;

— якщо вартість подарунка перевищує 75,28 грн. і при цьому не обкладається ПДФО лише частина вартості подарунка в межах цієї суми на підставі ст. 3 Закону № 2117, — неоподатковувана сума (75,28 грн.) відображається з кодом «127», а сума перевищення — з кодом «126»;

— якщо вартість дитячого подарунка не перевищує 470,50 грн. та не обкладається ПДФО на підставі п.п. 165.1.39 ПКУ, — з кодом ознаки доходів «160»;

— якщо вартість дитячого подарунка перевищує 470,50 грн., — неоподатковувана сума (470,50 грн.) відображається з кодом «160», а сума перевищення — з кодом «126»;

— якщо вартість дитячого подарунка не обкладається ПДФО на підставі п.п. 165.1.47 ПКУ, — з кодом  «167» у сумі перевищення граничною сумою з кодом «126».

Водночас не можна не відзначити, що у своїй консультації, опублікованій у розділі 160.04 ЄБПЗ на офіційному сайті ДПСУ, податківці рекомендують заповнювати податковий розрахунок тільки щодо тих новорічних подарунків, вартість яких перевищує 75,28 грн. При цьому сума перевищення відображається з ознакою доходу «126». При такому підході вартість подарунка, що не обкладається ПДФО, до Податкового розрахунку за формою № 1 ДФ не потрапить.

На нашу думку, ця рекомендація податківців не відповідає вимогам ПКУ, а також Порядку № 1020. Адже, як відомо, у Податковому розрахунку за формою № 1ДФ наводиться інформація про всі доходи: як оподатковувані, так і неоподатковувані. Тому в цьому випадку потрібно дотримуватися того самого принципу, а отже, й неоподатковувану частину дитячих подарунків має бути показано в Податковому розрахунку за формою № 1 ДФ.

Вартість дитячих «профспілкових» подарунків до бази обкладення ЄСВ не включається незалежно від того, чи обкладається вартість подарунків ПДФО. Причина — члени профспілки не є працівниками профспілкової організації, а тому така виплата не належить до фонду оплати праці, що є базою для нарахування та утримання ЄСВ.

 

Дитячі подарунки за рахунок підприємства

Новорічні подарунки або квитки на новорічні заходи для дітей працівників підприємство може придбати за рахунок власних коштів.

При цьому роботодавець повинен мати на увазі, що пільги, передбачені ст. 1 — 3 Закону № 2117, на такий варіант закупівлі дитячих новорічних подарунків (квитків на новорічно-різдвяні заходи) не поширюються. Принаймні, такий висновок напрошується з формулювань цих норм згаданого Закону. А це, у свою чергу, означає, що в частині обкладення податком на прибуток, ПДВ та ПДФО операцій з придбання підприємством дитячих подарунків за рахунок власних коштів слід керуватися загальними правилами оподаткування, установленими ПКУ.

Податок на прибуток та ПДВ. На підставі п.п. 139.1.1 ПКУ витрати на придбання та розповсюдження дитячих новорічних подарунків, не пов'язані з веденням господарської діяльності, не включаються до складу витрат підприємства. Водночас операції з безоплатної передачі товарів відповідно до п.п. 14.1.202 ПКУ для цілей оподаткування прирівнюються до їх продажу. У зв'язку з цим вартість дитячих подарунків (квитків), придбаних за рахунок підприємства, при передачі їх працівникам уключається до складу інших доходів. При цьому розмір доходу визначається виходячи з договірної вартості подарунків, але не нижче за їх звичайну ціну (у разі, якщо договірна ціна відрізняється від звичайної ціни більш ніж на 20 %) (пп. 153.2.1, 153.2.3 ПКУ).

Для визначення звичайної ціни до 01.01.2013 р. необхідно застосовувати положення п. 1.20 Закону про податок на прибуток, а із зазначеної дати — ст. 39 ПКУ.

На нашу думку, це найменш штрафонебезпечний, але не єдиний можливий варіант оподаткування такої операції. Зокрема, фахівці головного податкового відомства останнім часом висловлюють ліберальнішу точку зору та дозволяють відображати витрати за операціями, пов'язаними з безоплатною передачею товарів (робіт, послуг). Зі свого боку, зауважимо: незважаючи на такий позитивний для платників податків висновок, не рекомендуємо відразу ж ним користуватися. Для уникнення фінансових санкцій перед тим, як відображати витрати на дитячі новорічні подарунки, бажано отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання.

Негосподарська спрямованість використання новорічних подарунків (квитків на новорічні заходи) призводить до того, що підприємство не має права включати до податкового кредиту суму ПДВ, сплаченого у зв'язку з їх придбанням. Це випливає з п. 198.3 ПКУ. Водночас при безоплатній передачі дитячих подарунків (квитків) у підприємства виникають податкові зобов'язання з ПДВ. При цьому база оподаткування визначається виходячи з договірної вартості, але не нижче за звичайні ціни (п. 188.1 ПКУ).

ПДФО та ЄСВ. На операції з придбання дитячих новорічних подарунків (квитків на новорічно-різдвяні заходи) за рахунок звичайних підприємств пільга, передбачена ст. 3 Закону № 2117, не поширюється.

Зауважимо, що в «докодексний» період податківці вважали за можливе поширити дію ст. 3 Закону № 2117 на випадки, коли дитячі подарунки придбаваються безпосередньо роботодавцями (податковими агентами) за власні кошти (див. лист ДПАУ від 20.12.2006 р. № 23990/7/17-0717 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 4). Дійсно, така позиція ДПСУ приваблива для платників податків, однак і тоді вона була далеко не беззаперечна. На сьогодні будь-які роз'яснення податківців із цього приводу відсутні.

Разом з тим для необкладення дитячих подарунків ПДФО підприємство може скористатися вже описаною вище пільгою, передбаченою п.п. 165.1.39 ПКУ.

Виплати на придбання подарунків та квитків на видовищні заходи для дітей працівників згідно з п. 3.23 Інструкції № 5 не включаються до фонду оплати праці, і тому з них ЄСВ не справляється.

Приклад. У грудні 2011 року підприємство купило дитячі подарунки у вигляді наборів цукерок вітчизняного виробництва в кількості 35 штук. Вартість одного набору 103,50 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 17,25 грн.). Інші подарунки працівникам підприємства у звітному періоді не надавалися.

У податковому та бухгалтерському обліку підприємства придбання та видачу подарунків буде відображено таким чином:

 

Таблиця 2

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,
грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

Придбання дитячих новорічних подарунків

1

Перераховано грошові кошти постачальнику в оплату вартості подарунків

371

311

3622,50

2

Оприбутковано набори подарунків (з урахуванням ПДВ)

209

631

3622,50*

3

Відображено залік заборгованостей

631

371

3622,50

Нарахування доходу у вигляді вартості подарунка з розрахунку на одного працівника

4

Нараховано працівнику дохід у вигляді вартості дитячого новорічного подарунка

949

663

103,50

5

Видано дитячий новорічний подарунок

663

209

103,50

103,50

— **

6

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ

949

641/ПДВ

17,25

* Підприємство не має права на податковий кредит з ПДВ, тому сума цього податку включається до первісної вартості придбаних подарунків (п. 9 П(С)БО 9).

** ДПСУ дозволяє платникам податків відображати витрати за операціями, пов'язаними з безоплатною передачею товарів (робіт, послуг). Така позиція податківців приваблива для платників податків, однак аж ніяк не беззаперечна.

 

Таким чином, найневигіднішим способом привітати дітей своїх працівників є придбання подарунків за рахунок коштів підприємства. Саме в цьому випадку виникають певні негативні податкові наслідки. Тому за наявності такої можливості краще організувати придбання подарунків за рахунок коштів підприємства, але через первинну профспілкову організацію.

Для цього підприємство перераховує кошти на придбання подарунків (квитків) дітям своїх працівників (членів профспілки) профспілковій організації. А профспілка придбаває та розподіляє подарунки між працівниками.

При цьому обкладення доходів працівників ПДФО та ЄСВ здійснюватиметься в розглянутому вище порядку. Крім того, набагато «гуманнішими», ніж у випадку із самостійним придбанням подарунків, будуть податкові наслідки з податку на прибуток та ПДВ.

Так, якщо роботодавець перераховує профспілковій організації кошти на придбання дитячих подарунків (квитків на новорічні заходи) у період з 15 листопада 2011 року до 15 січня 2012 року, він має право скористатися нормами ст. 1 Закону № 2117, згідно з якими сума таких коштів уключається до складу витрат у розмірі, що не перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього (звітного) періоду.

На наш погляд, якщо підприємство перераховує кошти профспілковій організації в період з 15 листопада 2011 року по 31 грудня 2011 року, то 4-відсоткову межу слід розраховувати від оподатковуваного прибутку, отриманого за результатами 9 місяців звітного податкового року (показники декларацій з податку на прибуток за I квартал 2011 року та II — III квартали 2011 року). У разі якщо кошти на проведення новорічних заходів для дітей перераховуються в січні 2012 року (з 1 до 15 числа), межа розраховуватиметься виходячи з оподатковуваного прибутку за 2011 рік (показники декларацій з податку на прибуток за I квартал 2011 року та II — IV квартали 2011 року).

Причому зверніть увагу: на нашу думку, ст. 1 Закону № 2117 працює незалежно від благодійної норми, передбаченої п.п. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ, згідно з якою до складу витрат підприємства включаються суми коштів, перераховані роботодавцями первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, передбачені колективними договорами (угодами) відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.99 р. № 1045-XIV, у межах 4 % оподатковуваного прибутку за попередній звітний рік.

Для платників податків можливість одночасного застосування і ст. 1 Закону № 2117, і п.п. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ насамперед означає таке: вичерпавши благодійний ліміт, передбачений Кодексом, підприємство не позбавляється можливості включити до витрат суму коштів, перерахованих профспілковій організації для фінансування дитячих новорічних подарунків.

Крім того, при перерахуванні грошових коштів профспілці для придбання дитячих новорічних подарунків не виникають податкові зобов'язання з ПДВ.

 

Облік ПДВ у виробників та торговельних підприємств

Опис порядку оподаткування дитячих новорічних подарунків буде неповним, якщо не пригадати ще про одну пільгу, передбачену ст. 2 Закону № 2117.

Так, відповідно до згаданої норми Закону № 2117 звільняються від обкладення ПДВ операції з продажу виробничими і торговельними підприємствами дитячих святкових подарунків, а також квитків на новорічно-різдвяні заходи для дітей, що купуються за рахунок коштів ФТВП, профспілкових комітетів підприємств та організацій, інших неприбуткових організацій.

Як бачимо, без нарахування ПДВ виробничі та торговельні підприємства продають дитячі подарунки лише обмеженому колу осіб, а саме:

— ФТВП;

— профспілковим комітетам підприємств та організацій;

— іншим неприбутковим організаціям.

Що стосується подарунків, які продаються іншим суб'єктам господарювання (за рахунок їх коштів), то пільга з ПДВ, установлена ст. 2 Закону № 2117, на них не поширюється.

Однак це не єдина вимога Закону № 2117, яка має дотримуватися для одержання пільги з ПДВ.

По-перше, Закон № 2117 передбачає тимчасове обмеження при користуванні пільгою з ПДВ. Оскільки згаданий Закон діє щороку в період з 15 листопада поточного (2011) року до 15 січня наступного (2012) року, то й період користування пільгою обмежено тими ж числами.

По-друге, ПДВ-пільга поширюється на операції з продажу дитячих святкових подарунків, а також квитків на новорічно-різдвяні заходи для дітей. При цьому під подарунками розуміють набори товарів, що містять кондитерські вироби, іграшки вітчизняного виробництва та фрукти.

По-третє, для застосування пільги з ПДВ вартість одного подарунка не повинна перевищувати 8 % прожиткового мінімуму для працездатної особи, установленого на 1 січня звітного податкового року (у 2011 році 75,28 грн. (941 грн. х 8 %)). Якщо вартість подарунка перевищує встановлену Законом № 2117 межу, то на всю його вартість доведеться нарахувати ПДВ. Не працює пільга з ПДВ і щодо подарунків, до складу яких входять імпортні кондитерські вироби та іграшки.

При застосуванні цієї пільги з ПДВ суми цього податку, сплачені виробниками дитячих святкових подарунків у зв'язку з придбанням сировини та матеріалів для їх виробництва, до складу податкового кредиту не включаються, а відносяться на витрати. Про це прямо зазначено у ст. 2 Закону № 2117. Крім того, аналогічні норми передбачаються й відповідними розділами ПКУ: п.п. 139.1.6 ПКУ розд. III «Податок на прибуток» і п. 198.4 ПКУ розд. V «Податок на додану вартість».

Якщо підприємство придбало сировину для виробництва дитячих святкових подарунків у попередніх податкових періодах та відобразило суму «вхідного» ПДВ у складі податкового кредиту, то в періоді використання такої сировини для виробництва пільгових подарунків підприємство зобов'язане нарахувати податкове зобов'язання з ПДВ (п. 198.5 ПКУ). При цьому датою використання сировини, тобто датою нарахування податкових зобов'язань вважатиметься дата визнання витрат відповідно до розд. III «Податок на прибуток» ПКУ.

Відповідно до п. 138.4 ПКУ витрати, що формують собівартість реалізованої продукції, визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано дохід від реалізації такої продукції. Інакше кажучи, у цій ситуації датою нарахування податкових зобов'язань з ПДВ буде дата нарахування доходів від продажу пільгової продукції (дитячих новорічних подарунків).

 

Зауважимо, що в описаній вище ситуації (коли придбану для оподатковуваних операцій сировину підприємство використало у виробництві неоподатковуваних подарунків) підприємство позбавляється можливості віднести суму нарахованого ПДВ до «податкових» витрат (тобто застосувати правила абзацу третього п.п. 139.1.6 ПКУ в цьому випадку не вдасться, тому фактично «податкові» витрати на суму ПДВ платником податків буде втрачено). Аналогічну точку зору висловлювали податківці в консультації, розміщеній у ЄБПЗ на сайті ДПСУ.

І ще один момент. Якщо підприємство провадить одночасно оподатковувані та неоподатковувані операції, йому доведеться здійснювати розподіл сум ПДВ, сплачених у складі вартості товарів (робіт, послуг), що беруть участь як в оподатковуваних, так і в неоподатковуваних операціях. На необхідність проведення такого перерахунку вказує п. 199.1.

У звітному періоді, в якому розподіл податкового кредиту з ПДВ здійснювався вперше, разом з декларацією з ПДВ подається також додаток Д7. Докладніше з порядком проведення перерахунку сум ПДВ можна ознайомитися у статті «Розподіл «вхідного» ПДВ» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 40.

Для відображення операцій з відпуску дитячих «пільгових» подарунків найприйнятнішим, на нашу думку, є рядок 5 декларацій з ПДВ. При цьому в нашому випадку не має принципового значення те, що в найменуванні рядка йдеться лише про операції, звільнені від оподаткування на підставі ПКУ та міжнародних договорів. Адже інших рядків для відображення звільнених операцій декларація не передбачає.

Разом з декларацією платник податків заповнює та подає додаток Д6, в якому вказується вид операції, звільненої від оподаткування, а також робиться посилання на норму ПКУ, що передбачає таке звільнення. Так, у додатку Д6 може бути зазначено:

— у графі 2 таблиці 3 — операція поставки дитячих святкових подарунків;

— у графі 3 таблиці 3 — ст. 2 Закону України «Про звільнення від оподаткування грошових коштів, що спрямовуються на проведення новорічно-різдвяних свят для дітей та на придбання дитячих святкових подарунків» від 30.11.2000 р. № 2117-III.

І, нарешті, останнє. Підприємства, що здійснюють продаж дитячих святкових подарунків, подають до місцевої ДПІ Звіт щодо сум податкових пільг, затверджений постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1233. При цьому згідно з Довідником пільг № 59 ця пільга діє з 15 листопада поточного (2011) року до 15 січня наступного (2012) року, код пільги — 14010204.

Згадаємо відомий афоризм: «Подарунки, як і добрі поради, приносять радість тому, хто дає». І так хотілося б, щоб цю радість не затьмарювала величезна кількість запитань, пов'язаних з порядком оподаткування таких подарунків! Саме тому так важливо не лише мати бажання привітати діточок з новорічно-різдвяними святами, а й добре розумітися на податкових наслідках цього кроку. А в цьому, сподіваємося, вам допоможе наша стаття.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі