Теми статей
Обрати теми

Заповнюємо Реєстр податкових накладних (із січня — за новим Порядком № 1002)

Редакція ПБО
Стаття

Заповнюємо Реєстр податкових накладних(із січня — за новим Порядком № 1002)

 

Порядок № 1002, що прийшов на заміну Порядку № 244, не дуже змінив існуючі правила заповнення Реєстру. Та все ж без новацій не обійшлося. Розглянемо особливості заповнення оновленої форми цього документа докладніше.

Людмила СОЛОШЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-ХIV.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Лист № 2049

— лист ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117.

Порядок № 1002

— Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002.

Порядок № 244

— Порядок ведення реєстру отриманих та виданих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 30.06.2005 р. № 244.

Порядок № 969

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969.

Порядок № 165

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165.

 

Про

необхідність ведення Реєстру виданих та отриманих податкових накладних як головного облікового регістра, що збирає дані ПДВ-обліку, ідеться в п. 201.15 розд. V Податкового кодексу. Як уже зазначалося, нещодавно його форму та порядок заповнення було оновлено наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 5), у зв'язку з чим «попередники» (колишні форма та порядок, затверджені наказом ДПАУ від 30.06.2005 р. № 244) втратили чинність. У цілому, слід зазначити, що будь-яких кардинальних та глобальних змін при цьому не відбулося. Проте враховуючи всю важливість для платників ПДВ цього документа, зупинимося на окремих моментах, пов'язаних з його заповненням.

 

Про форму Реєстру

Нова форма Реєстру.

Насамперед відразу зауважимо: хоча сам наказ набрав чинності з дня опублікування (з 10 січня 2011 року — тобто «не з початку періоду»), саме за такою новою формою, як роз'яснюють контролюючі органи (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 8, с. 7), потрібно вести Реєстр за січень 2011 року (тобто розбивати січень на два проміжки — з двома Реєстрами за «старою» і «новою» формами відповідно «до» і «після» цієї дати — не потрібно; при цьому порядкова нумерація документів, що відображаються в січневому Реєстрі, після 10 січня продовжується, тобто переривати її та починати заново з 11 січня «з одиниці» не слід).

Причому

вести Реєстр тепер в обов'язковому порядку потрібно в електронній формі (і тільки за бажанням платник податків може мати ще і його паперовий варіант, п. 201.15 розд. V Податкового кодексу, п. 3 Порядку № 1002). Адже подавати Реєстр податковим органам також потрібно «електронно»:

— за допомогою телекомунікаційних мереж загального користування (за допомогою Інтернету) з використанням ЕЦП (електронного цифрового підпису) у форматі, затвердженому центральним органом податкової служби;

— на електронних носіях (флешках, дисках тощо).

У цілому, у формі Реєстру тепер усе стало на свої місця:

у розділі I віднині відображаються видані податкові накладні, а в розділі II отримані. Щоправда, більш офіційною та інформативною стала шапка документа — тепер її побудовано в дусі податкової декларації: є поля для проставляння відповідних відміток про звітний період, відомостей про платника, форму ПДВ-декларації, що подається. Причому за аналогією із заповненням податкової накладної в службових полях шапки 011 — 012 та 021 — 024 позначкою «Х» тепер слід позначати «потрібне», а не закреслювати непотрібне. Щодо службового поля 013 «Номер порції Реєстру» (у якому згідно з п. 5 Порядку № 1002 указується номер порції від 01 до 99), то його передбачено на випадок великого обсягу операцій платника податків, коли Реєстр, що виявився у зв'язку з цим досить довгим, розбивається на порції (як роз’яснювалося в листі ДПАУ від 26.01.20011 р. № 2049/7/16-1117, із розрахунку порція — не більше 20 тисяч записів). Якщо порція одна, то у полі 013 ставиться прокреслення. При цьому платникам податків, які мають філії з «делегованими» ПДВ-повноваженнями, слід мати на увазі, що дані Реєстрів філій уключаються до загального Реєстру платника податків та є його складовими частинами (п. 2 Порядку № 1002).

На додаток у завершальній частині Реєстру з'явилося місце для проставляння П. І. Б. та підписів керівника, головного бухгалтера або фізособи-підприємця (хоча, вочевидь, підписувати Реєстр за допомогою ЕЦП удасться тільки в разі його подання першим способом — через телекомунікаційні мережі). У результаті завдяки всім цим «форменим» атрибутам Реєстр став більше схожим на додаток до декларації, хоча, зауважимо, таким і не є.

При цьому, як і раніше, розділи Реєстру побудовано за тим самим принципом, і в них, як і раніше,

окремо враховуються операції з поставки товарів (послуг), що оподатковуються за ставками 20 %, 0 %, звільнені або не є об'єктом оподаткування, операції з експорту товарів та супутніх послуг, а також операції з придбання товарів (послуг) залежно від цілей їх подальшого використання — в оподатковуваних за ставками 20 % і 0 % операціях, звільнених операціях або операціях, що не є об'єктом оподаткування, або з метою використання не в господарській діяльності.

Щомісячне подання електронної копії Реєстру до ДПІ.

Згідно з п. 201.15 Податкового кодексу копію Реєстру в електронному вигляді платники ПДВ зобов'язані подавати до податкового органу щомісячно у строки, відведені для подання податкової звітності за календарний місяць . Причому ця вимога тепер також поширюється й на квартальних платників ПДВ (серед яких, нагадаємо, з 01.01.2011 р. залишилися підприємства-єдиноподатники, а з 2012 року можуть опинитися «нульові» платники податку на прибуток, які мають право на застосування ставки 0 % згідно з п.п. «б» п. 154.6 Податкового кодексу, докладніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 8, с. 9; лист ДПАУ від 24.01.2011 р. № 1705/7/16-1517). Отже, починаючи із січня 2011 року щомісячно подавати електронні Реєстри до ДПІ зобов'язані і квартальники (незважаючи на те, що сама декларація з ПДВ при цьому задаватиметься ними тільки за квартал).

Нумерація документів у Реєстрі (порядковий номер)

. Окремо варто зупинитися на нумерації документів у Реєстрі. Адже Порядок № 1002 тепер до неї висуває оновлені вимоги. Так, при відображенні виданих податкових накладних у розділі I Реєстру до графи 3 «порядковий номер» переноситься номер із графи 1, який одночасно при цьому є також і порядковим номером податкової накладної, що виписується (п. 9.3 Порядку № 1002). Аналогічним чином тепер присвоюється порядковий номер і розрахункам коригування, які виписуються. Отже, колишньої звичної всім нумерації розрахунків коригування (через дріб з порядковим номером самого розрахунку коригування в чисельнику та номером податкової накладної, що коригується, у знаменнику, див. п. 28 «старого» Порядку № 165) більше не буде, а порядковий номер виписуваного розрахунку коригування просто відповідатиме номеру порядкового запису з графи 1 у Реєстрі (без будь-якого дробу*). У результаті здебільшого графа 3 розділу I Реєстру дублюватиме графу 1. Водночас незбіг може виникати при експорті (коли до графи 3 згідно з п. 9.3 Порядку № 1002 слід заносити номер «експортної» ВМД), або, скажімо, при «неоподатковуваних» (що не є об'єктом обкладення ПДВ згідно зі ст. 196 Податкового кодексу ) поставках (що відображаються в Реєстрі на підставі документів бухгалтерського обліку, п. 8.4 Порядку № 1002, у зв'язку з чим до графи 3 розділу I потраплятиме порядковий номер відповідного «бухоблікового» документа). Наочніше особливості нумерації буде показано далі на числовому прикладі.

*Дріб у нумерації податкових накладних або розрахунків коригування згідно з п. 3 Порядку № 969 тепер можливий тільки у філій, структурних підрозділів або спецрежимів — із зазначенням у чисельнику відповідного порядкового номера податкової накладної або розрахунку коригування, а у знаменнику — коду філії, структурного підрозділу або спецрежиму (також на це зверталася увага й у листах ДПАУ від 11.01.2011 р. № 547/7/16-1117 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 7 та від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117).

Крім того, наскрізна

нумерація податкових накладних, що виписуються, у Реєстрі (із продовженням із місяця в місяць до кінця року, як це дозволялося раніше) тепер скасовується та, за роз'ясненнями контролюючих органів, кожного місяця її потрібно починати заново з «1» (одиниці), тобто з 1 лютого 2011 року потрібно знову виписати податкову накладну № 1, потім податкову накладну № 2 і так далі (див. рубрику «Думка фахівців офіційних органів» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 9, с. 46). Пояснюють це податківці необхідністю щомісячного подання копій «електронних» Реєстрів (отже, працює свого роду принцип: новий місяць — новий Реєстр), у зв'язку з чим кожний місяць для Реєстру начебто є «звітним» та потребує оновлення нумерації.

Щодо відображених у Реєстрі

отриманих податкових накладних або інших документів, які їх замінюють, то зазначений у них порядковий номер переноситься до графи 4 розділу II Реєстру. При цьому, у свою чергу, на саму податкову накладну (чи інший «замінюючий» документ), що надійшла, переноситься відповідний порядковий номер запису з графи 1 (п. 11.1 Порядку № 1002).

«

Вид документа» та умовні позначення в Реєстрі. Оновлена форма, як і раніше, передбачає скорочене відображення виду документа в Реєстрі (відповідно графа 4 розділу I та графа 5 розділу II). Наведемо ці скорочення.

 

Умовні скорочення видів документів у Реєстрі

Розділ I Реєстру
(п. 9.4 Порядку № 1002)

Розділ II Реєстру
(п. 11.4 Порядку № 1002)

поставки

покупки

У графі 4 «Вид документа» вказується:
ПН — податкова накладна

(при виписуванні податкових накладних в особливих випадках — коли обидва примірники податкової накладної залишаються в особи, яка їх виписала, — до скорочення ПН додається код операції, так званий тип причин із п. 8 Порядку № 969, наприклад, ПН11 — податкова накладна,
що виписується за щоденними підсумками операцій тощо;
нагадаємо існуючі типи причин:
01 — перевищення звичайної ціни над фактичною;
02 — поставка неплатнику ПДВ;
03 — натуральна виплата в рахунок оплати праці фізичним особам;
04 — поставка в межах балансу для невиробничого використання;
05 — ліквідація основних фондів за самостійним рішенням платника;
06 — переведення основних фондів до складу невиробничих;
07 — експортні поставки;
08 — поставка для операцій, що не є об'єктом обкладення ПДВ;
09 — поставка для операцій, звільнених від обкладення ПДВ;
10 — визнання умовної поставки при анулюванні ПДВ-реєстрації (п. 184.7);
11 — податкова накладна, виписана за щоденними підсумками операцій);
РК — розрахунок коригування (додаток 2
до податкової накладної);
ВМД — вантажна митна декларація;
БО — документ бухгалтерського обліку
(для поставок товарів/послуг, що не є об'єктом оподаткування згідно зі ст. 196; п. 8.4 Порядку № 1002)

У графі 5 «Вид документа» вказується:
ПН — податкова накладна

(при цьому до скорочення ПН додається літера «Р», наприклад, ПНР — у разі розподілу в останній день звітного місяця податкового кредиту з ПДВ за правилами ст. 199; п. 11.10 Порядку № 1002);
РК — розрахунок коригування (додаток 2 до податкової накладної);
ВМД — вантажна митна декларація
(при цьому одночасно у графі 7 замість ІПН згідно з п. 11.6 Порядку № 1002 проставляється умовний ІПН:
 — «300000000000» — у разі придбання товарів/послуг у нерезидента;
 — «200000000000» — в «особливому» випадку — при придбанні в нерезидента товарів/послуг, не призначених для використання в госпдіяльності або призначених для використання в поставках послуг за межами України з визначенням місця поставки за правилами п. 186.3);
ЧК — касовий чек;
ТК — транспортний квиток;
ГР — готельний рахунок;
ПЗ — рахунок за послуги зв'язку;
ПО — послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку;
ЗП — заява платника та копії товарних чеків чи інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, які складено відповідно до Закону про бухоблік та підтверджують факт отримання таких товарів/послуг (п. 201.10);
НП — документ, що засвідчує придбання товарів/послуг на території України в осіб — неплатників ПДВ
(у цьому випадку одночасно у графі 7 замість ІПН згідно з п. 11.6 Порядку № 1002 проставляється умовний ІПН:
 — «400000000000» — придбання товарів/послуг в особи, не зареєстрованої платником ПДВ)

При цьому до скороченого виду документа додається літера «У» (наприклад ПНУ, РКУ),
якщо виправляються помилки і ці документи включаються до уточнюючих розрахунків.

 

Як бачимо, до збереженого переліку скорочень додалися ще два (див. останні позиції в обох колонках таблиці): БО — для поставок, які не обкладаються ПДВ та за якими податкова накладна, як відомо, не виписується, у зв'язку з чим підтвердженням операції є первинний документ бухгалтерського обліку, та НП — для придбання, що здійснюється в неплатників ПДВ. Щодо умовного ІПН «100000000000», який зник (у минулому, нагадаємо, він проставлявся при купівлі за касовими чеками «без ІПН» постачальників,

п. 9.7 «старого» Порядку № 244), зауважимо: його просто було скасовано як непотрібний.

І ще один момент. Нагадаємо: податкові накладні (розрахунки коригування), які підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН), повинні видаватися покупцям тільки після їх реєстрації в ЄРПН* із проставлянням про це відповідної відмітки «Х» у комірці «Включено до ЄРПН» у верхньому лівому кутку (

пп. 6.1, 21 Порядку № 969; лист ДПАУ від 11.01.2011 р. № 547/7/16-1117 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 7). Це необхідно враховувати при заповненні Реєстру, що відображає податковий кредит покупцям, адже «незареєстрована» податкова накладна, нагадаємо, не дає права на податковий кредит (п. 201.10).

* Нагадаємо: реєстрація в ЄРПН запроваджується для «дорогих» податкових накладних,

сума ПДВ в яких виявиться більше з 01.01.2011 р. — 1 млн грн., з 01.04.2011 р. — 500 тис. грн., з 01.07.2011 р. — 100 тис. грн., з 01.01.2012 р. — 10 тис. грн. (див. п. 11 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу). Для решти податкових накладних (з меншою сумою ПДВ) реєстрація в Єдиному реєстрі не передбачається. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

 

Ситуації та їх відображення в Реєстрі

Перш ніж перейти до розгляду конкретних ситуацій зауважимо, що під оновлену форму Реєстру ДПАУ видала «свіжі» роз'яснення у вигляді

листа від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117 (далі — лист № 2049). Щоправда, здебільшого, слід зауважити, він усе ж дублює положення самого Порядку № 1002.

 

Експорт/імпорт

Експорт

. Відображення експортних операцій у розділі I Реєстру має свої особливості.

По-перше, за правилами

п. 8 Порядку № 969 при поставці товарів на експорт експортер повинен виписати податкову накладну у двох примірниках, обидва з яких залишити в себе. Причому в шапці такої податкової накладної згідно з новими вимогами Порядку № 969 необхідно вказати тип причини 07 — «експортні поставки». Водночас, незважаючи на виписування такої податкової накладної, у графі 3 розділу I Реєстру при експорті згідно з вимогами п. 9.3 Порядку № 1002 потрібно вказувати номер «експортної» ВМД (отже, замість виписаної ПН07 з відповідним порядковим номером експортні поставки в Реєстрі відображатимуться на підставі оформленої при експорті ВМД зі своїм номером). Відповідно до графи 4 в такому разі потрапить скорочене позначення «ВМД», а до графи 3 — номер такої ВМД (останні шість знаків порядкового номера ВМД МД-2 із гр. 7 ВМД, лист № 2049).

По-друге, як відомо, застосування

нульової ставки при експорті товарів/супутніх послуг стає можливим тільки після підтвердження факту вивезення «експортною» ВМД, оформленою відповідно до вимог митного законодавства (пп. 187.1, 195.1.1 Податкового кодексу). Тобто тільки після завершення оформлення «експортної» ВМД з проставлянням відповідної відмітки митного органу «товари вивезені…» експортер на дату такої відмітки має право відобразити податкові зобов'язання з ПДВ за нульовою ставкою, виписавши на цю дату «експортну» податкову накладну. Разом із тим, зважаючи на цілком об'єктивні причини саму ВМД може бути повернено митним органом експортеру після проставляння відмітки про фактичне вивезення дещо пізніше такої дати. Тому можливий варіант, коли у графі 2 «дата виписки» розділу I Реєстру «експортна» ВМД буде дещо порушувати хронологію дат, оскільки встигнувши вже виписати податкові накладні, скажімо, за 25.01.2011 р. після них платник податків відобразить «експортну» ВМД, отриману після цієї дати, проте оформлену, припустимо, 21.01.2011 р. Це аж ніяк не повинно лякати платників податків, оскільки є особливістю, властивою експортним операціям.

По-третє, за роз'ясненнями податківців (з якими, зокрема, можна ознайомитися в розділі «Єдина база податкових знань» на сайті ДПАУ) при експорті

у графі 5 Реєстру вказується найменування покупця-нерезидента, у графі 6 замість ІПН покупця проставляється при цьому відмітка «Х» (хоча, зауважимо, згідно з п. 8.1 Порядку № 969 в «експортній» податковій накладній там значитиметься «0» — нуль). При цьому обсяги експорту (митна вартість експортованих товарів за курсом НБУ на дату складання ВМД) указуються в графі 7, а також дублюються у спеціальній «експортній» графі 12. А от графи 8 — 11 при експорті не заповнюються, у них проставляється прокреслення.

Імпорт

. Схожа ситуація складається й щодо імпортних операцій, які відображаються в розділі II Реєстру також на підставі належно оформлених (але вже «імпортних») ВМД (п. 10.2 Порядку № 1002). Однак це пов'язане насамперед із тим, що при імпорті «вхідної» податкової накладної в підприємства-імпортера просто не буде, а її замінником та документом, що засвідчує право платника податків на податковий кредит, буде вантажна митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства (п. 201.12).

Відображення імпортних операцій у розділі II Реєстру має такі особливості:

— у графах 3 — 5 відображаються реквізити «імпортної» ВМД (відповідно: дата оформлення, останні шість знаків порядкового номера ВМД та умовне позначення виду документа — «ВМД»);

у графі 6 вказуються країна та найменування нерезидента (п. 11.5 Порядку № 1002);

у графі 7 наводиться умовний ІПН «300000000000» (п. 11.6 Порядку № 1002) (а якщо товари/послуги, що придбавалися в нерезидента, не призначені для використання в господарській діяльності або придбані з метою використання в поставках послуг за межами України або послуг, місце поставки яких визначається відповідно до п. 186.3 — умовний ІПН «200000000000»).

Отримання послуг від нерезидента.

У цьому випадку п. 10.3 Порядку № 1002 нагадує передбачений законодавством (пп. 187.8, 190.2, 198.2, ст. 208 Податкового кодексу) підхід до оподаткування послуг нерезидентів та уточнює, що послуги, отримані від нерезидента, відображаються в Реєстрі на підставі податкової накладної, податкові зобов'язання за якою включено до податкової декларації попереднього періоду (тобто, інакше кажучи, потрапляють до розділу II Реєстру в наступному періоді після їх відображення в розділі I). Залишається нагадати: на відміну від загальновстановлених правил, податкова накладна за нерезиденськими послугами виписується в одному примірнику (п. 208.2) та залишається в одержувача послуг, який виступає в цьому випадку в ролі податкового агента нерезидента. Причому, на відміну від інших податкових накладних, що виписуються платником податків «самому собі» в особливих випадках, жодного спеціального коду (типу причини за аналогією з кодами з п. 8 Порядку № 969) для такої податкової накладної за нерезидентськими послугами в цьому випадку не передбачено.

 

Повернення (товарів, передоплат)

Особливості ПДВ-обліку при поверненнях обумовлює спеціальна

ст. 192 розд. V Податкового кодексу. Як і «старий» п. 4.5 Закону про ПДВ, вона передбачає можливість проведення сторонами коригування ПДВ при поверненні товару шляхом перерахунку (зменшення) податкових зобов'язань продавцем та податкового кредиту покупцем. Підставою для проведення такого перерахунку, як і раніше, буде розрахунок коригування (додаток 2 до податкової накладної, пп. 18 — 29 Порядку № 969), один примірник якого продавець передає покупцю — платнику ПДВ та дані якого сторонам потрібно відобразити в Реєстрі. При цьому розрахунок коригування (зі скороченим позначенням «РК» у графі «вид документа») сторони заносять до Реєстру в такому самому порядку (тобто за тими самими графами), що і раніше відображене на підставі первісної податкової накладної податкове зобов'язання (податковий кредит), але тільки зі знаком «-» (пп. 9.8, 11.8 Порядку № 1002). Тим самим податкові наслідки буде відкориговано.

Варте уваги: у

п. 192.1 (на відміну, зауважимо, від колишнього п. 4.5 Закону про ПДВ) уже прямо зазначається, що він поширюється також і на випадок повернення передоплати. А отже, при поверненні покупцю авансу аналогічним чином сторони відобразять у Реєстрі й коригування ПДВ, що проводиться в цьому випадку на підставі розрахунку коригування, складеного до раніше виписаної (за передоплатою) податкової накладної.

 

Операції з неплатниками ПДВ

У Реєстрі повинні враховуватися всі операції, що здійснюються платником податків, незалежно від того, є його контрагент при цьому платником ПДВ чи ні

(п. 6, п.п. 10.4 Порядку № 1002).

Продажі неплатникам ПДВ.

За поставками неплатникам ПДВ продавець, як відомо, в обов'язковому порядку виписує податкову накладну у двох примірниках, обидва з яких залишає в себе (п. 8 Порядку № 1002). При цьому в шапці такої податкової накладної (залежно від ситуації) указується тип причини, що її ідентифікує:

02 — поставка неплатнику ПДВ;

03 — натуральна виплата в рахунок оплати праці фізичним особам;

11 — податкова накладна, виписана за щоденними підсумками операцій.

Відповідно при відображенні таких податкових накладних у розділі I Реєстру до

графи 4 «вид документа» слід занести таке їх скорочене позначення (ПН02, ПН03, ПН11, див. п. 9.4 Порядку № 1002), проставивши при цьому, судячи з усього, аналогічно експорту у графі 6 замість ІПН покупця відмітку «Х» та перенісши до графи 5 відповідно відомості про покупця з податкової накладної.

Придбання в неплатників ПДВ.

При придбанні товарів (послуг) у неплатників ПДВ податкової накладної у платника-покупця не буде. Облік придбаних товарів (послуг) у такому разі ведеться на підставі документів, що засвідчують їх поставку (п. 10.4 Порядку № 1002). Такими документами можуть бути товарні накладні, акти наданих послуг, платіжні документи тощо. Проте всі вони в розділі II Реєстру у графі 5 «вид документа» відображаються під загальним скороченим позначенням «НП» — документ, що засвідчує придбання товарів (послуг) на території України в осіб, не зареєстрованих платниками ПДВ.

Особливості заповнення Реєстру в цій ситуації обумовлюють

пп. 11.6, 11.9 Порядку № 1002, якими передбачено, що в разі придбання товарів (послуг) у неплатника ПДВ у графі 7 відображається умовний ІПН «400000000000», а в графах 10, 12, 14 і 16 проставляється відмітка «Æ» (що означає «нуль», як пояснювалося в листі № 2049).

 

Пільгові (звільнені від ПДВ) операції

Як відомо, поставки товарів/послуг, звільнених від ПДВ (згідно зі

ст. 197 розд. V і підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу), також супроводжуються виписуванням податкової накладної (у розділі III за графою 10 якої робиться при цьому відмітка «без ПДВ» з обов'язковим посиланням на «звільняючу» норму — пункт, підпункт, статтю Податкового кодексу, п. 10 Порядку № 969). Щоб уникнути можливих непорозумінь, варто застерегти: у цьому випадку (при пільгових поставках) проставляти тип причини 09 у шапці такої «пільгової» податкової накладної не потрібно, оскільки він призначений для абсолютно іншої «особливої» ситуації (випадку нарахування ПДВ відповідно до п. 198.5 розд. V Податкового кодексу, коли товари, послуги, при придбанні яких сума «вхідного» ПДВ потрапила до податкового кредиту, згодом стали фактично використовуватися в пільгових операціях, і коли обидва примірники податкової накладної, виписаної за нарахованим у зв'язку з цим «самому собі» ПДВ залишаються у платника податків, який їх виписав, п. 8 Порядку № 969).

У нашому ж випадку з «пільговими» поставками оригінал, як і належить, видаватиметься покупцю на його вимогу (

п. 6.1 Порядку № 969). Відповідно дані такої «пільгової» податкової накладної (ПН) будуть підставою для відображення пільгових поставок/покупок сторонами в Реєстрі. При цьому в разі здійснення «пільгових» поставок (продажів) їх обсяги продавець покаже у спеціальній графі 11 розділу I Реєстру. А от у зворотній ситуації, при здійсненні «пільгових» покупок покупець у графах 10, 12, 14 і 16 розділу II Реєстру, як передбачає п. 11.9 Порядку № 1002, проставить відмітку «Æ».

 

Операції, що не обкладаються ПДВ

У господарській діяльності платника податків можуть зустрічатися неоподатковувані операції (

що не є об'єктом оподаткування згідно зі ст. 196 розд. V Податкового кодексу). Інформація про них також повинна знайти відображення в Реєстрі (п. 6 Порядку № 1002). При цьому в Реєстрі потрібно відображати тільки ті з них, які є поставкою (відповідають визначенню поставки з пп. 14.1.191, 14.1.185). Тому до Реєстру, наприклад, потраплять послуги з розрахунково-касового обслуговування, інкасації (п.п. 195.1.6), консультаційні, юридичні, бухгалтерські та інші неоподатковувані послуги з п.п. «в» п. 186.3. А от, скажімо, операції, що не є об'єктом обкладення ПДВ, з передачі майна в оперативну оренду або на відповідальне зберігання (п.п. 196.1.2), виплати у грошовій формі заробітної плати
(п.п. 196.1.6), емісії цінних паперів (п.п. 196.1.1) не вважаються водночас поставкою, тому в Реєстрі не відображаються.

Оскільки за такими операціями

податкова накладна не виписується, то в Реєстрі такі, що не є об'єктом оподаткування:

— поставки — відображаються на підставі

документів бухгалтерського обліку (у графі 4 розділу I Реєстру при цьому проставляється скорочене позначення «БО», п. 8.4 Порядку № 1002); обсяги поставок вказуються в цьому випадку у спеціальній графі 11. У листі № 2049 із цього приводу уточнювалося, що так само (на підставі бухгалтерських документів) в Реєстрі відображаються послуги, які поставляються за межами України або місце поставки яких визначається за межами України;

— купівлі — показуються на підставі відповідних

документів, що підтверджують придбання неоподатковуваних товарів, робіт, послуг, зокрема: касових чеків (з проставлянням скороченого позначення «ЧК» у графі 5 розділу II Реєстру); документів з придбання у продавців — неплатників ПДВ (з умовним позначенням «НП» — у графі 5, п. 10.4 Порядку № 1002) та інших документів (щоправда, якщо в числі таких виявляться документи, що не ввійшли до переліку з п. 11.4 Порядку № 1002, то в графі 5, судячи з усього, доведеться проставити прокреслення). При цьому у графах 10, 12, 14 та 16 розділу II Реєстру проставляється відмітка «Æ» (п. 11.9 Порядку № 1002).

 

Податкова накладна з «вхідним» ПДВ, що розподіляється (ст. 199)

Нагадаємо, що необхідність розподілу «вхідного» ПДВ за правилами

ст. 199 розд. V Податкового кодексу (на частину, що включається до податкового кредиту, і таку, що до нього не включається) виникає в разі, коли товари (послуги), що придбавалися, призначаються для одночасного використання в оподатковуваній і неоподатковуваній діяльності. Слід зауважити: сам порядок розподілу з 1 січня 2011 року дещо змінився. Тепер розподіляти «вхідний» ПДВ протягом усього поточного року потрібно із застосуванням єдиного коефіцієнта, розрахованого за підсумками попереднього (тобто 2010) року (для «новачків» — визначеного за підсумками першого звітного періоду, в якому з'явилися неоподатковувані поставки).

На відміну від «старого»

Порядку № 244, що умовчував щодо відображення «розподілюваної» податкової накладної в Реєстрі, у Порядку № 1002 цій ситуації присвячено окремий п. 11.10, який передбачає, що:

спершу отримані «розподілювані» податкові накладні відображаються в Реєстрі у звичайному порядку (тобто як звичайні накладні, що дають право на податковий кредит);

— а після закінчення звітного періоду (

наприкінці місяця), здійснивши за ними розподіл «вхідного» ПДВ (та позначивши при цьому «розподілювані» податкові накладні доданою літерою «Р», тобто як «ПНР» у графі 5 «вид документа»), останнім днем періоду робиться один «коригуючий» запис, що уточнює суму раніше відображеного податкового кредиту відповідно з належним зменшенням сум (зі знаком «-») у графах 9, 10 і одночасним їх збільшенням (зі знаком «+») у графах 11, 12 Реєстру.

Великою мірою, у зв'язку зі зміною самого механізму розподілу з 01.01.2011 р. (що проводиться тепер уже на базі

відомого, розрахованого за підсумками попереднього року, коефіцієнта розподілу, і не визначається відповідно кожного місяця, як це було раніше) платник податків протягом року фактично міг би розподіляти «вхідний» ПДВ уже безпосередньо при отриманні податкових накладних та їх відображенні в Реєстрі. Водночас п. 11.10 Порядку № 1002, як бачимо, у цьому випадку встановлює з цього приводу свої правила, вимагаючи спершу відображення «розподілюваних» податкових накладних у Реєстрі у звичайному порядку з подальшим (наприкінці місяця) проведенням розподілу та уточненням сум.

Документи, що включаються до уточнюючих розрахунків

У Реєстрі також відображаються документи, дані яких при виправленні помилок включалися

до уточнюючих розрахунків. У таких випадках при відображенні в Реєстрі виду документа (графа 4 розділу I, графа 5 розділу II) до його скороченого позначення додається літера «У» — наприклад, ПНУ, ВМДУ, ТКУ(пп. 9.4, 11.4 Порядку № 1002). Згодом, підбиваючи наприкінці місяця в Реєстрі підсумки, інформація з документів з літерою «У» враховуватиметься при підбитті підсумків за уточнюючими розрахунками.

А тепер розглянемо приклад.

Приклад

. У січні 2011 року у платника податків були такі операції:

 

Операції поставки

1

Поставка

10.01.2011 р. отримано передоплату за товар від покупця
(ТОВ «Сигма») у сумі 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.)

2

Повернення товару

11.01.2011 р. покупець (ТОВ «Альфа») повернув товар вартістю 2400 грн. (у тому числі ПДВ — 400 грн.)

3

Поставка неплатнику ПДВ

12.01.2011 р. відвантажено товар вартістю 3600 грн. (у тому числі ПДВ — 600 грн.) ФОП Петрову В. В. (неплатнику ПДВ)

4

Експорт товару

Отримано «експортну» ВМД № 124738, оформлену 10.01.2011 р.,
про експорт товару вартістю 9000 грн.

5

Поставка, що не обкладається ПДВ (не є об'єктом оподаткування)

18.01.2011 р. з ПП «Сатурн» підписано акт № 12 про надання послуг з тестування ПЗ на суму 800 грн. (послуги не є об'єктом обкладення ПДВ згідно з п.п. 196.1.14)

6

Пільгова поставка

25.01.2011 р. відвантажено пільгову книжкову продукцію ТОВ «Весна» на суму 7500 грн. (пільга згідно з п.п. 197.1.25)

Операції придбання

1

Придбання товару

11.01.2011 р. перераховано передоплату за товар ТОВ «Фрегат» у сумі 4800 грн. (у тому числі ПДВ — 800 грн.)

2

Імпорт товару

12.01.2011 р. увезено товар за «імпортною» ВМД № 145312 вартістю 15000 грн., сума ПДВ, сплачена при ввезенні, — 3000 грн.

3

Повернення передоплати

14.01.2011 р. постачальник (ТОВ «Стимул») повернув передоплату в сумі 1440 грн. (у тому числі ПДВ — 240 грн.)

4

Пільгова купівля

15.01.2011 р. отримано від ТОВ «Вектор» пільгову продукцію вартістю 5000 грн.

5

Придбання в неплатника ПДВ

18.01.2011 р. отримано товар від ФОП Смірнової О. А. (неплатника ПДВ) вартістю 3000 грн. за товарною накладною № 12.

 

Реєстр виданих та отриманих податкових накладних за січень 2011 року заповнено далі.

 

Реєстр виданих та отриманих податкових накладних

Розділ I. Видані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, ВМД тощо

Загальна сума постачання, включаючи ПДВ

Постачання товарів/послуг та послуги, надані нерезидентом на митній території України, які:

Експорт товарів та супутніх такому експорту послуг (база оподаткування)

дата виписки

порядковий номер

вид документа

платник податку — покупець

підлягають оподаткуванню за ставкою

звільнені від оподаткування, не є об'єктами оподаткування (сума постачання)

найменування (П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця)

індивідуальний податковий номер

20 %

0 %

база оподаткування

сума ПДВ

база оподаткування

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

10.01.2011

1

ПН

ТОВ «Сигма»

157349112842

12000

10000

2000

2

11.01.2011

2

РК

ТОВ «Альфа»

123456789012

-2400

-2000

-400

3

12.01.2011

3

ПН02

ФОППетров В. В.

Х*

3600

3000

600

4

10.01.2011

124738

ВМД

ООО «Старт»*

Х*

9000

9000

5

18.01.2011

12

БО

ПП «Сатурн»

486345910432

800

800

6

25.01.2011

6

ПН

ТОВ «Весна»

121345789654

7500

7500

Усього за місяць

30500

11000

2200

8300

9000

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

* За роз’ясненнями податківців (у розділі «Єдина база податкових знань» на сайті ДПАУ), у графі 6 при експорті замість ІПН покупця проставляється відмітка «Х»; аналогічно, за ідеєю, слід заповнювати графу 6 і при поставках неплатникам ПДВ. Хоча раніше в п. 1.12 листа ДПАУ від 12.03.2010 р. № 5119/7/16-1617 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 31, зазначалося про проставляння при експорті у графі 5 разом з найменуванням також і країни нерезидента.

 

Розділ II. Отримані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, ВМД, касовий чек, транспортний квиток, готельний рахунок, рахунок за послуги зв'язку, рахунок за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, заява та копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу тощо

Загальна сума, включаючи ПДВ

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт товарів/ послуг, включаючи одержання від нерезидента:

дата отримання

дата виписки

порядковийномер

вид документа

постачальник

з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які:

які не призначаються для їх використання у господарській діяльності

для постачання послуг за межами митної території України або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до пункту 186.3 статті 186 розділу V Кодексу за межами митної території України

найменування (П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця)

індивідуальний податковий номер

підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %

звільнені від оподаткування, не є об'єктами оподаткування

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1

11.01.2011

11.01.2011

5

ПН

ТОВ «Фрегат»

123456654321

4800

4000

800

2

12.01.2011

12.01.2011

145312

ВМД

B&P(Данія)

300000000000

18000

15000

3000

3

14.01.2011

14.01.2011

1

РК

ТОВ«Стимул»

451876392012

-1440

-1200

-240

4

15.01.2011

15.01.2011

7

ПН

ТОВ «Вектор»

341267845361

5000

5000

0

5

18.01.2011

18.01.2011

12

НП

ФОП Смірнова О. А.

400000000000

3000

3000

0

Усього за місяць

29360

20800

3560

5000

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі