Теми статей
Обрати теми

Транспортний збір замість транспортного податку: що змінилося?

Редакція ПБО
Стаття

Транспортний збір замість транспортного податку: що змінилося?

 

Як мовиться, звичка — друга натура. Саме тому натренована рука бухгалтера напередодні 1 березня за звичкою тягнеться заповнювати розрахунок транспортного податку. Однак з прийняттям Податкового кодексу цього робити вже не потрібно — зазначений податок скасовано. Водночас йому на зміну прийшов збір за першу реєстрацію транспортного засобу, сплачувати який більшості суб’єктів господарювання, можливо, ніколи й не доведеться. Однак тим, хто збирається обзавестися новим автомобілем для провадження своєї господарської діяльності, сплати транспортного збору та подання відповідної звітності не уникнути. Для них у першу чергу і призначено цю статтю.

Ігор ХМЕЛЕВСЬКИЙ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», i.khmelevskiy@id.factor.ua

 

Документи статті

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Порядок № 1388

— Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388 (у редакції від 23.12.2009 р. № 1371).

 

Отже, замість податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, який раніше з певною періодичністю справлявся з юридичних та фізичних осіб протягом усього строку перебування транспортного засобу в їх власності, з нового року справляється

разовий збір за першу реєстрацію транспортного засобу в Україні (далі — транспортний збір).

Підґрунтя такої трансформації слід шукати у визначеннях термінів «податок» і «збір», наведених у

ст. 6 Податкового кодексу. Нагадаємо, що податком є обов’язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу. А от якщо обов’язковий платіж до відповідного бюджету справляється з умовою отримання його платниками спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок учинення на їх користь державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій, то такий платіж у розумінні Податкового кодексу вважається збором. Щодо транспортного збору такою юридично значимою дією є перша реєстрація транспортного засобу*.

* Зауважимо: визначення практично всіх термінів, що мають відношення до транспортного збору (

перша реєстрація транспортного засобу, рік виготовлення транспортного засобу, новий транспортний засіб, транспортні засоби, що були в користуванні), наведено разом з докладними коментарями в тематичному номері газети «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 4.

Оскільки перше знайомство наших читачів з транспортним збором уже відбулося (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 102, с. 45), власне про нього багато не говоритимемо. Натомість систематизуємо інформацію про основні елементи цього збору, наведену в

розд. VII Податкового кодексу, у табличній формі, після чого окремо розглянемо питання складання та подання нової «транспортної» звітності.

 

Транспортний збір: основні елементи

Платники збору (ст. 231 Податкового кодексу)

Юридичні та фізичні особи при першій реєстрації в Україні транспортних засобів, які є об’єктами оподаткування. Звертаємо увагу: згідно з п. 6 Порядку № 1388 транспортні засоби, що належать фізичним особам — підприємцям, реєструються за ними як за фізособами

Об’єкти обкладення збором (ст. 232 Податкового кодексу)

колісні транспортні засоби (КТЗ), за деякими винятками (див. далі);

судна, зареєстровані в Державному судновому реєстрі України або в Судновій книзі України;
літаки і вертольоти, зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України або в Реєстрі державних повітряних суден України, за деякими винятками (див. далі)

Не є об’єктами обкладення збором (ст. 232 Податкового кодексу)

із числа КТЗ:
— транспортні засоби та інші самохідні машини і механізми, що закріплені на праві оперативного управління за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями ЗСУ, а також за військовими формуваннями МВС України та за підрозділами служби цивільного захисту, що повністю утримуються за рахунок бюджету;
 — транспортні засоби вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані
(код 8709 згідно з УКТ ЗЕД);
 — транспортні засоби швидкої медичної допомоги;
 — машини і механізми для сільськогосподарських робіт (коди 8432 і 8433 згідно з УКТ ЗЕД);
 — причепи (напівпричепи);
 — мопеди;
 — велосипеди;
з числа літаків і вертольотів:
 — літаки і вертольоти ЗСУ та МНС

База обкладення збором (ст. 233 Податкового кодексу)

щодо КТЗ:
 — для мотоциклів, легкових автомобілів (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном), автобусів (у тому числі мікроавтобусів), тракторів, вантажних автомобілів (у тому числі сідельних тягачів, інших спеціалізованих та спеціальних вантажних транспортних засобів) — за об’ємом циліндрів двигуна в куб. см;
 — для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, — за потужністю двигуна в кВт.
При цьому база оподаткування для КТЗ визначається окремо для кожного транспортного засобу;
щодо суден:
 — для суден, обладнаних двигуном, — за потужністю двигуна в кВт;
 — для суден, які не обладнані двигуном, — за довжиною корпусу судна в см;
щодо літаків, вертольотів — за максимальною злітною масою

Ставки збору

КТЗ (п. 234.1 Податкового кодексу)

для мотоциклів з об’ємом циліндрів двигуна, куб. см:

грн. за 100 куб. см

до 500

3

501 — 800

5

понад 800

10

для легкових автомобілів (крім автомобілів, обладнаних електродвигуном) з об’ємом циліндрів двигуна, куб. см:

грн. за 100 куб. см

до 1000

3

1001 — 1500

5

1501 — 1800

7

1801 — 2500

10

2501 — 3500

25

3501 — 4500

40

4501 — 5500

45

5501 — 6500

55

понад 6500

60

для автобусів, у тому числі мікроавтобусів

5

для тракторів

2,5

для вантажних* автомобілів з об’ємом циліндрів двигуна, куб. см:

грн. за 100 куб. см

* Збір за першу реєстрацію транспортного засобу для вантажопасажирських автомобілів сплачується в розмірах, установлених для вантажних автомобілів (п.п. 234.1.6 Податкового кодексу).

до 8200

15

8201 — 15000

20

понад 15000

25

для сідельних тягачів

15

для автомобілів спеціального призначення

5

для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном

0,5 грн. за 1 кВт потужності двигуна

Судна (п. 234.2 Податкового кодексу)

для суден, оснащених стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами) з потужністю, кВт:

грн. за 1 кВт потужності двигуна

до 55 (включно)

2,5

понад 55

3

для суден, не оснащених двигуном, з довжиною корпусу, метрів:

грн. за 100 см довжини корпусу судна

до 7,5 (включно)

7

понад 7,5

14

Літаки і вертольоти (п. 234.3 Податкового кодексу)

за кожний кілограм максимальної злітної маси, грн.

1

Коефіцієнти до ставки податку (п. 234.4 Податкового кодексу)

— 1 — для нових транспортних засобів;
 — 2 — для транспортних засобів, які використовувалися до 8 років (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, і тракторів);
 — 3 — для суден, а також літаків і вертольотів, які використовувалися понад 8 років;
 — 40 — для КТЗ (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, і тракторів), які використовувалися понад 8 років

Пільги щодо збору (ст. 235 Податкового кодексу)

Від сплати збору звільняються легкові автомобілі для інвалідів з об’ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. см, що придбані за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам відповідно до законодавства України, транспортні засоби будинків-інтернатів для громадян похилого віку та інвалідів, дитячих будинків-інтернатів, пансіонатів для ветеранів війни і праці, геріатричних пансіонатів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, що фінансуються з державного та місцевого бюджетів.
У разі відчуження зазначених вище транспортних засобів особи, які отримали такі транспортні засоби у власність, зобов’язані сплатити збір за ставками, у порядку та на умовах, передбачених Податковим кодексом

Податковий період (ст. 236 Податкового кодексу)

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року

Строк сплати збору (ст. 237 Податкового кодексу)

Збір сплачується перед проведенням першої реєстрації транспортного засобу в Україні

Порядок обчислення збору (ст. 238 Податкового кодексу)

Сума збору обчислюється щодо кожного транспортного засобу як добуток відповідної бази оподаткування, ставки збору та відповідного коефіцієнта, зазначеного в п. 234.4 Податкового кодексу

Порядок сплати збору (пп. 239.1 і 239.3 — 239.4 Податкового кодексу)

Збір сплачується за місцем реєстрації транспортних засобів за ставками, що діють на день сплати.
Платники збору зобов’язані при першій реєстрації в Україні пред’являти квитанції або платіжні доручення про сплату збору з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення, а платники, звільнені від сплати збору, — відповідний документ, що дає право на користування такими пільгами.
У разі відсутності документів про сплату збору або документів, що дають право на користування пільгами, перша реєстрація в Україні не проводиться

Звітність (п. 239.2 Податкового кодексу)

Юридичні особи в десятиденний строк після першої реєстрації в Україні транспортних засобів подають до відповідного органу ДПС за своїм місцезнаходженням та за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми збору за такі транспортні засоби. Форму розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів (далі — Розрахунок) затверджено наказом ДПАУ від 23.12.2010 р. № 994 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 7). До Розрахунку обов’язково додаються копії реєстраційних документів, посвідчені відповідним уповноваженим держорганом України, що проводив таку реєстрацію

 

Як бачимо, обов’язок з подання звітності з транспортного збору покладено тільки на юридичних осіб. При цьому така звітність подається до органу ДПС постфактум, тобто вже після того, як збір сплачено і перша реєстрація транспортного засобу відбулася. Отже, звітність з транспортного збору є не більш ніж формальністю, за допомогою якої податковий орган здійснює нарахування раніше сплачених сум за особовим рахунком платника. Проте нехтувати цією формальністю не варто, оскільки Розрахунок у розумінні

ст. 46 Податкового кодексу все ж вважається податковою декларацією, за неподання (несвоєчасне подання) якої передбачено відповідні штрафні санкції.

Розрахунок подається

окремо щодо КТЗ, суден та літаків і вертольотів, які відповідно до ст. 232 Податкового кодексу є об’єктами обкладення зазначеним збором.

Перші 5 рядків Розрахунку містять реквізити платника та вид Розрахунку (звітний, новий звітний або уточнюючий) — тут усе зрозуміло. Зупинимося на нюансах заповнення ряд. 6 Розрахунку, обмежившись тільки КТЗ, перша реєстрація яких здійснюється згідно з

Порядком № 1388. Вочевидь, що серед об’єктів обкладення транспортним збором саме КТЗ мають найбільшу питому вагу, тому наведена інформація буде корисною максимально великій кількості платників.

Відповідно до

п. 21 Порядку № 1388 місцем реєстрації транспортних засобів юридичних осіб є місцезнаходження таких осіб. Отже, здебільшого місце реєстрації транспортних засобів юридичної особи та місце знаходження самої юрособи збігатимуться, що дає можливість обмежитися поданням Розрахунку тільки за місцем реєстрації транспортних засобів.

Водночас,

якщо стоянка транспортних засобів розташована за місцем знаходження філій або представництв юридичних осіб, такі транспортні засоби реєструються за місцем їх стоянки, тобто місце реєстрації транспортних засобів юридичної особи та її місце знаходження відрізнятимуться. Оскільки відповідно до п. 239.1 Податкового кодексу збір сплачується за місцем реєстрації транспортних засобів, то в цьому випадку Розрахунок, що подається до органу держподатслужби за цим же місцем, слід вважати основним, а розрахунок, що одночасно подається до органу держподатслужби за місцезнаходженням платника, — поданим до відома.

При заповненні рядка 7 «Відомості про об’єкт оподаткування та суми збору за першу реєстрацію транспортного засобу» зазначаються:

— тип транспортного засобу (кол. 2), щодо якого встановлено ставки збору згідно зі

ст. 234 Податкового кодексу;

— його марка та модель (кол. 3);

— номерний знак транспортного засобу (кол. 4);

— дата першої реєстрації транспортного засобу в Україні (кол. 5);

— база оподаткування, тобто об’єм циліндрів двигуна, потужність двигуна, довжина корпусу, максимальна злітна маса згідно з реєстраційними документами на транспортний засіб (кол. 6);

— ставка збору в грн. на рік (кол. 7);

— сума збору (кол. 8), яка визначається як добуток бази оподаткування, ставки збору та відповідного коефіцієнта, установленого

п. 234.4 Податкового кодексу.

Обчислюючи суму збору в кол. 8, слід звернути увагу, що ставка податку для КТЗ установлена в грн. за 100 куб. см об’єму двигуна, а для окремих суден — за 100 см довжини, тому результат множення бази оподаткування на ставку та коефіцієнт потрібно ділити на 100.

За наявності пільги із транспортного збору в кол. 9 та 10 зазначають її суму та код*, після чого остаточно обраховують суму збору за першу реєстрацію транспортних засобів, що має бути нараховано в картці платника податку (кол. 11).

* Звертаємо увагу, що останній Довідник № 56 пільг, наданих чинним законодавством по сплаті податків, зборів, інших обов’язкових платежів станом на 01.01.2011 р., доведений листом ДПАУ від 26.01.2011 р., не містить пільг, передбачених Податковим кодексом, унаслідок чого заповнення кол. 10 на сьогодні залишається проблематичним.

Рядки 9 — 15 заповнюються тільки при поданні уточнюючого Розрахунку у зв’язку із самостійним виявленням помилки в раніше поданому Розрахунку. Зауважимо: у

ст. 238 Податкового кодексу, яка містить порядок обчислення транспортного збору, не зазначено, що його повинні розраховувати саме платники (на відміну, скажімо, від інших зборів — за використання радіочастотного ресурсу, за спеціальне використання води тощо, щодо яких це прямо передбачено відповідними нормами зазначеного Кодексу). Це наводить на думку, що за першу реєстрацію транспорту суб’єкту господарювання доведеться заплатити стільки, скільки визначить відповідний реєстраційний орган. А от якщо останній допустить помилку, то виправляти її вже доведеться платнику. З такою метою, найімовірніше, і задумано подання відповідного Розрахунку податківцям.

На завершення наведемо фрагмент заповнення звітного Розрахунку юридичною особою, яка 21.02.2011 р. здійснила першу реєстрацію легкового автомобіля Audi 100 1.8 (44) та вантажного автомобіля DAF FA 95 XF 480. Зазначені транспортні засоби раніше в експлуатації не були.

 

img 1 

одиниці виміру: грн. коп.

7

Відомості про об’єкт оподаткування та суми збору за першу реєстрацію транспортного засобу

№ з/п

Тип транспорт-
ного засобу3

Марка та модель транспорт-
ного засобу

Номерний знак транспорт-
ного засобу

Дата першої реєстрації транспорт-
ного засобу в Україні

1)Об’єм циліндрів двигуна(см3)
2)Потужність двигуна (кВт)
3)Довжина корпусу (см)
4)макси-
мальна злітна маса (кг)

Ставка збору в грн. на рік:
1) за 100 см3
2) за 1 кВт
3) за 100 см
4) за1 кг

Сума збору
(гр. 6 х
х гр.7 х коефі-
цієнт4)

Сума пільги щодо збору

Код пільги

Сума збору, що підлягає сплаті
(гр. 8 -
- гр. 9)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

1

Легковой автомобиль

Audi 100 1.8 (44)

АА1111ВВ

21.02.2011

1781

7

124,67

124,67

2

Грузовой автомобиль

DAF FA 95 XF 480

ВВ9999АА

21.02.2011

12580

20

2516,00

2516,00

Усього

Х

Х

Х

Х

Х

2640,67

 

Х

2640,67


8

Нараховано збору згідно з Розрахунком (кол. 11 р. 7 відомостей про об’єкт)

2640,67

9

Нараховано збору за даними раніше поданого Розрахунку, що уточнюється5 (р. 8 Розрахунку, що уточнюється)

10

Сума збору за першу реєстрацію транспортних засобів (недоплата), яка збільшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки5 (р. 8 - р. 9), якщо р. 8> р. 9

11

Сума збору за першу реєстрацію транспортних засобів (переплата), яка зменшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки5 (р. 9 - р. 8), якщо р. 9 > р. 8

12

Сума штрафу6 (нараховується платником самостійно) (р. 10 х 3 %)

13

Сума пені (нарахована платником самостійно відповідно до підпункту 129.1.2 пункту 129.1 статті 129 розділу ІІ Податкового кодексу України)

14

Пояснення (розкриття) окремих результатів фінансово-господарської діяльності

на

аркуші(ах)

15

Доповнення до податкової декларації (заповнюється і подається відповідно до пункту 46.4 статті 46 розділу ІІ Податкового кодексу України)

на

аркуші(ах)

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі