Теми статей
Обрати теми

Щодо механізму сплати єдиного податку

Редакція ПБО
Лист від 14.02.2011 р. № 4019/7/15-0117

Щодо механізму сплати єдиного податку

Лист Державної податкової адміністрації України від 14.02.2011 р. № 4019/7/15-0117

 

У зв’язку з надходженням численних запитів від регіональних органів державної податкової служби та від платників податків Державна податкова адміністрація України надає роз’яснення щодо механізму сплати єдиного податку суб’єктами малого підприємництва в умовах дії Податкового кодексу України.

Підрозділом 8 Розділу XX Податкового кодексу України дія Указу Президента України від 3 липня 1998 року № 727 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» (в редакції Указу від 28.06.99 № 746/99) (далі — Указ) продовжена до внесення змін до розділу XIV Податкового кодексу України в частині оподаткування суб’єктів малого підприємництва.

Особливістю

є те, що єдиний податок буде сплачуватись на рахунок відповідного бюджету в розмірі частини єдиного податку, що підлягає перерахуванню до бюджетів відповідно до норм Указу (крім єдиного податку, який сплачується у січні 2011 року за останній звітний (податковий) період 2010 року). При цьому розподіл коштів єдиного податку на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та/або до Пенсійного фонду України Державним казначейством України не здійснюється.

Нарахування, обчислення та сплата єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування здійснюються суб’єктами малого підприємництва, які сплачують єдиний податок відповідно до Указу у порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Таким чином,

починаючи з 7 лютого 2011 року, тобто з дати відкриття Державним казначейством України рахунків з обліку надходжень до державного та місцевих бюджетів відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», наказу Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію та її запровадження», нараховані за звітні періоди 2011 року суми єдиного податку будуть сплачуватись платниками до місцевих бюджетів у розмірі 43 відсотка від загальної нарахованої суми на рахунки, відкриті за кодами бюджетної класифікації 18050300 для юридичних осіб та за кодом 18050400 для фізичних осіб — платників єдиного податку, а єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування — на окремий рахунок, відкритий Державним казначейством України у порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», який набрав чинності з 1 січня 2011 року.

Окремо слід наголосити, що оскільки раніше відкриті рахунки (за кодами 16050100 та 16050200) є

розподільчими , то будь-які суми, що надходили на них, розподілялись відповідно до вимог Указу: 43 відсотка — до місцевих бюджетів, 57 відсотків — до фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Тому авансові платежі, сплачені платниками єдиного податку на зазначені рахунки у січні — лютому за звітні періоди 2011 року,

розподілені органами Державного казначейства України у встановленому раніше порядку.

У разі якщо до 07.02.2011 платниками єдиного податку вказані авансові платежі сплачувались у розмірі 43 відсотків єдиного податку, то

з метою упередження виникнення недоплат єдиного податку до місцевих бюджетів зазначеній категорії платників необхідно самостійно доплатити суми раніше сплачених та розмежованих органами Держказначейства авансових внесків до рівня 43 відсотків єдиного податку. Кошти повинні бути спрямовані на рахунки, відкриті за кодом бюджетної класифікації 18050300 для платників — юридичних осіб та за кодом 18050400 для платників — фізичних осіб.

Крім того, платежі, що підлягають сплаті до бюджету

після 07.02.2011, вносяться платниками податку в сумі 43 відсотків нарахованого єдиного податку на рахунки, відкриті за кодами бюджетної класифікації 18050300 для платників — юридичних осіб та за кодом 18050400 для платників — фізичних осіб.

В той же час,

у разі наявності у платника заборгованості з єдиного податку станом на 07.02.2011, кошти, спрямовані в рахунок погашення такого податкового боргу, повинні сплачуватись на розподільчі рахунки, відкриті за кодами бюджетної класифікації 18050100 та 18050200, які за економічним змістом є аналогами кодів 16050100 та 16050200, оскільки ці кошти підлягають розподілу за нормативно встановленими пропорціями до місцевого бюджету та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, які діяли в період виникнення цього боргу.

Державна податкова адміністрація України зобов’язує довести зазначене до відома органів державної податкової служби всіх рівнів та платників єдиного податку.

 

Заступник голови Комісії з проведення реорганізації ДПА України,
 заступник Голови ДПА України О. Любченко



коментар редакції

Єдиний податок за січень (лютий), або Історія про те,
як неузгодженість дій держорганів перетворюється на недоїмку
для платників податків

У наданих листах контролюючі органи мали намір донести до платників податків інформацію, яку можна умовно згрупувати у три блоки.

1.

З 07.02.2011 р. для сплати єдиного податку
(а точніше, 43 % від його загальної суми) відкрито нові рахунки: для юросіб — рахунок 18050300, для фізосіб — 18050400. У цій частині ми не маємо жодних зауважень до контролерів.

2. Якщо сплата єдиного податку

здійснювалася до 7 лютого (це стосується всіх фізосіб, які сплатили єдиний податок за січень, лютий і заздалегідь за березень, а також юросіб, які вирішили «не тягнути» та сплатити єдиний податок за січень у перших числах лютого), то сума, що надійшла, розподілялася за правилами, що діяли до 2011 року*. Контролери також зазначили: якщо платник перераховував уже розподілену суму, то в нього утворюється недоплата, яку він повинен погасити перерахуванням суми, якої не вистачає, на нові рахунки: для юросіб — 18050300, для фізосіб — 18050400.

* У принципі, податківці вже говорили про те, що до відкриття відповідних рахунків перераховані суми єдиного податку розподілятимуться за старими правилами.

Передбачаючи подив читачів,

перефразовуємо останній висновок податківців: (1) якщо платник податків додержувався приписів п. 1 підрозд. 8 ПКУ і п. 6 постанови Кабміну «Про роз’яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. № 727» від 16.03.2000 р. № 507, в яких прямо вказується, що з 01.01.2011 р. платник повинен розподіляти єдиний податок самостійно, (2) то він учинив неправомірно й у нього утворюється недоплата. Маємо явний абсурд. Чому через неузгодженість дій держорганів страждати повинні платники податків? Але це зі сфери риторичних запитань, а в нашому випадку потрібно шукати вихід із ситуації.

Вочевидь, що

якщо зазначену «недоплату» не погасити, то доведеться вступати у спір із податківцями. Щоб уникнути можливих конфліктів, ми радимо доплатити суму, якої не вистачає, на відповідний рахунок (для юросіб — на рахунок 18050300, для фізосіб — 18050400). Причому доплатити потрібно 57 % від раніше перерахованої (уже розподіленої) суми єдиного податку. Водночас платники з розряду сміливих та готових захищати свої законні інтереси можуть спробувати відстояти свої права перед фіскальними органами (позиція судів нам невідома, але не виключено, що вони підтримають платників податків).

Щодо сум,

які було розподілено до фондів соцстраху (це стосується як тих, хто заплатив за січень 43 % суми єдиного податку, так і тих, хто заплатив усі 100 %), то, на наш погляд, платник може спробувати повернути ці суми: для цього йому слід звернутися з письмовою заявою до своїх відділень Пенсійного фонду, Фонду соцстрахування від безробіття та Фонду соцстрахування з тимчасової непрацездатності.

3.

У завершальній частині листа ДПАУ від 14.02.2011 р. № 4019/7/15-0117 було висловлено думку: якщо у платника податків станом на 07.02.2011 р. є заборгованість за єдиним податком, то її необхідно погашати перерахуванням коштів на спеціальні розподільчі рахунки (для юросіб — 18050100, для фізосіб — 18050200), які здійснюють розподіл у пропорціях, що діяли до 01.01.2011 р. При цьому є ймовірність, що податківці, не вникаючи в суть висновків цих листів, вимагатимуть перерахування на ці розподільчі рахунки і сум недоплати, що утворилася за січень (нескладно підрахувати, що в цьому випадку втрати платника податків збільшаться ще й від подвійного розподілу). Якщо податківці на місцях висуватимуть такі вимоги, то майте на увазі — вони позбавлені законних підстав, оскільки оплата за січень має здійснюватися на рахунки, які враховують зміни в законодавстві і не передбачають будь-якого розподілу. Більше того, сама назва цих рахунків наводить на думку, що їх відкрито для інших цілей — а саме для сплати єдиного податку, нарахованого до січня 2011 року.

 

Віталій Смердов, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі