Теми статей
Обрати теми

Місцеві податки і збори по-новому: знайомимося та готуємося до сплати

Редакція ПБО
Стаття

Місцеві податки і збори по-новому: знайомимося та готуємося до сплати

 

Напевно бухгалтери, які вже встигли хоча б нашвидку переглянути Податковий кодекс, помітили, що з 1 січня 2011 року порівняно з раніше діючим порядком, значно звузився перелік місцевих податків і зборів, що справляються в Україні. Про місцеві податки і збори, які тепер потрібно нараховувати і сплачувати підприємствам, і поговоримо в цій статті.

Наталя БІЛОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 1251

— Закон України «Про систему оподаткування» від 25.06.91 р. № 1251-XII.

Закон № 2464

— Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Декрет № 56-93

— Декрет КМУ «Про місцеві податки і збори» від 20.05.93 р. № 56-93.

Указ № 727

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.98 р. № 727/98.

 

Загальні положення

Насамперед зауважимо, що ця стаття є оглядовою та дає загальні уявлення про місцеві податки і збори, які відтепер справлятимуться в Україні. Докладніше ознайомлення з ними ми з вами почнемо вже дуже скоро.

Отже, згідно з

п. 8.3 Податкового кодексу до місцевих належать податки і збори, установлені відповідно до переліку та в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних і місцевих рад у межах їх повноважень та є обов’язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

Як ви пам’ятаєте,

ст. 15 Закону № 1251 було передбачено справляння в Україні 14 видів місцевих податків, зборів (обов’язкових платежів).

З 1 січня 2011 року, завдяки набуттю чинності

Податковим кодексом, цей довгий перелік канув у Лету та на сьогодні список місцевих податків і зборів включає всього лише 5 видів платежів.

Так, відповідно до

п. 10.1 Податкового кодексу до місцевих податків належать:

— податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

— єдиний податок.

А до місцевих

зборів належать:

— збір за місця для паркування транспортних засобів;

— збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності;

— туристичний збір.

При цьому податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, єдиний податок та збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності є

обов’язковими для встановлення місцевими радами (п. 10.3 Податкового кодексу).

Щодо збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору, то місцевим радам надано право

самостійно вирішувати питання відповідно до вимог Податкового кодексу щодо їх установлення (п. 10.4 Податкового кодексу).

Установлення місцевих податків і зборів, не передбачених цим

Кодексом, забороняється.

Порядок зарахування податків і зборів до відповідних місцевих бюджетів визначається згідно з

Бюджетним кодексом України від 08.07.2010 р. № 2456-VI.

Сільським, селищним, міським радам не дозволяється встановлювати

індивідуальні пільгові ставки місцевих податків і зборів для окремих юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців та фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків і зборів.

До повноважень сільських, селищних, міських рад належать, зокрема:

— установлення ставок єдиного податку в межах ставок, визначених відповідними законодавчими актами;

— визначення переліку податкових агентів щодо туристичного збору згідно зі

ст. 268 Податкового кодексу.

Принципово новим для платників податків із зазначеного переліку є лише податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, однак його запровадження планується

з 01.01.2012 р. (див. п. 1 розд. XІX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу), тому детальне ознайомлення з ним на деякий час можна відкласти. Решту чотири платежі можна назвати радше не новими, а оновленими. Їх суть залишилася тією самою, що і раніше, але порядок їх справляння зазнав деяких змін.

Для порівняння інформацію про нововведення наведемо в табл. 1.

 

Таблиця 1

Місцеві податки та збори до і після набуття чинності

Податковим кодексом

Місцеві податки і збори

До набуття чинності Податковим кодексом

Після набуття чинності Податковим кодексом

податок, збір

яким нормативним документів запроваджено податок, збір

податок, збір

яким нормативним документом запроваджено податок, збір

1

2

3

4

Податок з реклами

П. 1 ч. 1 ст. 15 Закону № 1251

Комунальний податок

П. 2 ч. 1 ст. 15 Закону № 1251

Ринковий збір

П. 3 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за видачу ордера на квартиру

П. 4 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за участь у бігах на іподромі

П. 6 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за виграш на бігах на іподромі

П. 7 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір з осіб, які беруть участь у грі на тоталізаторі
та іподромі

П. 8 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за право використання місцевої символіки

П. 9 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за право проведення кіно- і телезйомок

П. 10 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за проведення місцевого аукціону, конкурсного розпродажу і лотерей

П. 11 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг

П. 13 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір з власників собак

П. 14 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

 

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Ст. 265 Податкового кодексу

Єдиний податок*

Указ № 727

Єдиний податок

Указ № 727; підрозд. 8
розд. XX Податкового кодексу

Збір за припаркування автотранспорту

П. 2 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Збір за місця для паркування транспортних засобів

Ст. 266 Податкового кодексу

Плата за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності*

П. 18 ст. 14 Закону № 1251

Збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності

Ст. 267 Податкового кодексу

Курортний збір

П. 5 ч. 2 ст. 15 Закону № 1251

Туристичний збір

Ст. 268 Податкового кодексу

* До 01.01.2011 р. єдиний податок та плата за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності до місцевих податків і зборів не належали.

 

Нагадуємо: за місцевими податками і зборами, які скасовано з 01.01.2011 р., платникам обов’язково слід відзвітувати за останній звітний (податковий) період 2010 року в установлені для цього строки:

— якщо як базовий звітний (податковий) період визначено

календарний місяць, — протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, тобто за грудень 2010 року — не пізніше 20 січня 2011 року;

— якщо як базовий звітний (податковий) період визначено

календарний квартал, — протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, тобто за IV квартал 2010 року — не пізніше 9 лютого 2011 року.

Тепер докладніше зупинимося на розгляді окремих видів місцевих податків і зборів, які потрібно буде сплачувати з 01.01.2011 р.

 

Єдиний податок

Досить докладний аналіз нововведень, що стосуються єдиного податку, наведено у статтях «

Заява на спрощенку-2011: подаємо за старими правилами» та « Як працювати єдиноподатникам та підприємцям у 2011 році» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 99 і № 102 відповідно), тому зараз звернемо увагу лише на окремі нюанси сплати єдиного податку.

Згідно з

підрозд. 8 розд. XX Податкового кодексу з 1 січня 2011 року до внесення змін до розділу XIV цього документа оподаткування суб’єктів малого підприємництва здійснюватиметься відповідно до Указу № 727 з урахуванням деяких особливостей.

Так, зокрема, якщо до 01.01.2011 р. Держказначейство

розподіляло перераховані платниками суми єдиного податку у пропорціях, установлених ст. 2 Указу № 727, до місцевого бюджету (43 %), на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (15 %) та до Пенсійного фонду (42 %), то тепер такий розподіл не провадитиметься (див. п. 3 ст. 1 підрозд. 8 розд. XX Податкового кодексу).

Починаючи з 01.01.2011 р. платники сплачуватимуть єдиний податок

на рахунок відповідного бюджету тільки в розмірі 43 % від загальної суми єдиного податку, як це встановлено ст. 2 Указу № 727, а решту вони самостійно перераховуватимуть у вигляді єдиного соціального внеску (ЄСВ) у порядку, визначеному Законом № 2464. До речі, нагадаємо, що цим Законом залік суми ЄСВ з єдиним податком також не передбачено.

А от суми єдиного податку, які сплачуються в січні 2011 року за останній звітний (податковий) період 2010 року, перераховуються до бюджету та підлягають розподілу на тих самих умовах, що діяли до 1 січня 2011 року.

Повернення сум єдиного податку, сплачених до 1 січня 2011 року помилково або надмірно, а також зарахування сум погашення податкового боргу, який сформувався станом на 31 грудня 2010 року, здійснюється в установленому порядку з урахуванням норм

підрозд. 8 розд. XX Податкового кодексу.

 

Збір за місця для паркування транспортних засобів

Як ви пам’ятаєте, до 01.01.2011 р. порядок справляння збору за парковку автотранспорту регулювався

ст. 3 Декрету № 56-93 та відповідними положеннями органів місцевого самоврядування.

Тепер правила сплати збору за місця для паркування транспортних засобів установлює

ст. 266 Податкового кодексу.

Для зручності наведемо ці правила в табл. 2.

 

Таблиця 2

Порядок справляння збору за місця для паркування транспортних засобів

До набуття чинності
Податковим кодексом

Після набуття чинності
Податковим кодексом

збір за парковку
автотранспорту

збір за місця для паркування
транспортних засобів

1

2

Платники збору — юридичні особи та громадяни, які паркують автомобілі у спеціально обладнаних та відведених для цього місцях. Збір сплачувався водіями на місці паркування

Платники збору — юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи — підприємці, які відповідно до рішення сільської, селищної або місцевої ради організовують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках.
При цьому платник збору, який має підрозділ без статусу юридичної особи, що здійснює діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на земельній ділянці не за місцем реєстрації такого платника збору, зобов’язаний зареєструвати такий підрозділ як платника збору в органі державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки (п.п. 266.5.2 Податкового кодексу).
Під майданчиками для платного паркування мається на увазі площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді або державі, на якій відповідно до рішення органу місцевого самоврядування здійснюється платне паркування транспортних засобів (п. 14.1.104 Податкового кодексу).

А під спеціально відведеними автостоянками розуміється площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді або державі, яка визначається органами місцевого самоврядування із встановленням правил щодо відповідальності за збереження транспортного засобу.

До спеціально відведених автостоянок можуть належати комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету з метою здійснення організації паркування транспортних засобів.
Не належать до спеціально відведених автостоянок гаражі, автостоянки, власники або користувачі яких є платниками земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, а також земельні ділянки, що належать до прибудинкових територій
(п.п. 14.1.229 Податкового кодексу)

База оподаткування — одна година паркування

Об’єкт оподаткування — земельна ділянка, що згідно з рішенням сільської, селищної або міської ради спеціально відведена для забезпечення паркування транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування, тротуарах чи інших місцях, а також комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету.
Не є об’єктом оподаткування площа земельної ділянки, відведена для безоплатного паркування транспортних засобів, передбачених ст. 30 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII.
База оподаткування — площа земельної ділянки, відведена для паркування, а також площа комунальних гаражів, стоянок, паркінгів (будівель, споруд, їх частин), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету

Ставка збору за одну годину паркування:
— 3 % неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (0,51 грн.) — у спеціально обладнаних місцях;
— 1 % неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (0,17 грн.) — у відведених місцях

Ставка збору та порядок його сплати до бюджету встановлюються відповідною сільською, селищною або міською радою.
Ставки збору встановлюються за кожний день здійснення діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. м площі земельної ділянки, відведеної для організації та здійснення такої діяльності, у розмірі від 0,03 до 0,15 % мінімальної заробітної плати, установленої законом
на 1 січня податкового (звітного) року

Сплата збору здійснювалася до місцевого бюджету уповноваженою організацією, що надає послуги паркування. Строки сплати встановлювалися органами місцевого самоврядування

Сплата збору здійснюється до місцевого бюджету авансовими внесками до 30 числа (включно) кожного місяця (у лютому до 28 (29) включно) за місцем розташування спеціально відведеного місця для паркування транспортних засобів. Підсумкова сума збору, обчислена відповідно до податкової декларації за податковий (звітний) квартал (з урахуванням фактично внесених авансових платежів), сплачується у строки, визначені для квартального податкового періоду

Порядок подання Податкового розрахунку збору за припаркування автотранспорту встановлювався органами місцевого самоврядування. Так, Розрахунок подавався щомісячно або щоквартально залежно від того, який період (місяць чи квартал) було визначено як базовий звітний (податковий) період

Звітність зі збору за місця для паркування транспортних засобів подається щоквартально, оскільки базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному кварталу

 

Туристичний збір

Туристичний збір (

ст. 268 Податкового кодексу) прийшов на зміну курортному збору, порядок справляння якого до 01.01.2011 р. регулювався ст. 7 Декрету № 56-93 та відповідними положеннями органів місцевого самоврядування.

Інформацію про раніше діючий та нинішній порядок справляння збору наведемо в табл. 3.

 

Таблиця 3

Порядок справляння туристичного збору

До набуття чинності Податковим кодексом

Після набуття чинності Податковим кодексом

курортний збір

туристичний збір

1

2

Платники збору — громадяни, які прибувають до курортної місцевості

Платники збору — громадяни України, іноземці, а також особи без громадянства, які прибувають на територію адміністративно-територіальної одиниці, на якій діє рішення сільської, селищної та міської ради про встановлення туристичного збору, та отримують (споживають) послуги з тимчасового проживання (ночівлі) із зобов’язанням залишити місце перебування в зазначений строк

Особи, які звільняються від сплати збору:
— діти віком до 16 років;
— інваліди та супроводжуючі їх особи;
— учасники Великої Вітчизняної війни;
— воїни-інтернаціоналісти;
— учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;
— особи, які прибули за путівками та курсівками до санаторіїв, будинків відпочинку, пансіонатів, уключаючи містечка та бази відпочинку;
— особи, які прибули до курортної місцевості у службове відрядження, на навчання, постійне місце проживання, до батьків чи близьких родичів;
— особи, які прибули за плановими туристичними маршрутами туристично-екскурсійних установ та організацій, а також які здійснюють подорож за маршрутними книжками;
— чоловіки віком 60 років і старше, жінки віком
55 років і старше

Платниками збору не можуть бути:
а) особи, які постійно проживають, у тому числі на умовах договорів найму, у селі, селищі або місті, радами яких установлено такий збір;
б) особи, які прибули у відрядження;
у) інваліди, діти-інваліди та особи, які супроводжують інвалідів I групи або дітей-інвалідів (не більше одного супроводжуючого);
г) ветерани війни;
ґ) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;
д) особи, які прибули за путівками та курсівками в санаторії та пансіонати

База справляння збору — вартість усього періоду проживання (ночівлі) у готелях, кемпінгах, мотелях, гуртожитках для приїжджих, інших закладах готельного типа, санаторно-курортних закладах, у будинках (квартирах), що належать фізособам на праві власності або на праві користування за договором найму, за вирахуванням ПДВ.
До вартості проживання не включаються витрати на харчування чи побутові послуги (прання, чищення, ремонт та прасування одягу, взуття чи білизни), телефонні рахунки, оформлення закордонних паспортів, дозволів на в’їзд (віз), обов’язкове страхування, витрати на усний та письмовий переклади, інші документально оформлені витрати, пов’язані з правилами в’їзду

Розмір збору — у межах 10 % неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (тобто не вище 1,70 грн.). Збір сплачувався одноразово за весь період проживання

Ставка збору встановлюється в розмірі від 0,5 до 1 % до бази справляння збору

Справляння збору здійснювалося:
— адміністраціями готелів та іншими установами готельного типу при реєстрації прибулих;
— квартирно-посередницькими організаціями при направленні громадян (крім прибулих за путівками туристично-екскурсійних установ та організацій) на поселення до приватних будинків та квартир;
— у порядку, визначеному місцевими радами, що встановлювали курортний збір, з осіб, які поселяються в будинках (квартирах) громадян без направлення квартирно-посередницьких організацій, а також з осіб (крім тих, які здійснюють подорож за маршрутними книжками), які проживають у наметах, автомашинах тощо

Справляння збору може здійснюватися податковими агентами:
а) адміністраціями готелів, кемпінгів, мотелів, гуртожитків для приїжджих та іншими установами готельного типу, санаторно-курортними закладами;
б) квартирно-посередницькими організаціями, які направляють неорганізованих осіб на поселення до будинків (квартир), що належать фізичним особам на праві власності або на праві користування за договором найму;
в) юридичними особами або фізичними особами — підприємцями, уповноваженими місцевою радою справляти збір на умовах договору, укладеного з відповідною радою

Порядок справляння збору: не пізніше трьох днів із дня прибуття громадян до курортної місцевості за місцем їх тимчасового проживання.
При зміні платником місця проживання в межах курортної місцевості курортний збір повторно не справлявся

Порядок справляння збору: під час надання послуг, пов’язаних з тимчасовим проживанням (ночівлею), із зазначенням сум сплаченого збору окремим рядком у рахунку (квитанції) на проживання

Сплата збору здійснювалася до місцевого бюджету в порядку, установленому відповідними місцевими радами, організацією, уповноваженою справляти збір

Сплата збору здійснюється податковими агентами до місцевого бюджету авансовими внесками до 30 числа (включно) кожного місяця (у лютому до 28 (29) включно). Суми нарахованих щомісячних авансових внесків відображаються у квартальній податковій декларації. Загальна сума збору, обчислена відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал (з урахуванням фактично внесених авансових платежів), сплачується у строки, визначені для квартального податкового періоду

Порядок подання Податкового розрахунку курортного збору встановлювався органами місцевого самоврядування. Так, Розрахунок подавався щомісячно або щоквартально залежно від того, який період (місяць чи квартал) було визначено як базовий звітний (податкового) період

Звітність за туристичним збором подається щоквартально, оскільки базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному кварталу

 

На цьому перший етап знайомства з правилами справляння місцевих податків і зборів, установлених

Податковим кодексом, завершуємо, але в подальшому ми з вами ще неодноразово повертатимемося до цієї теми.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі