Теми статей
Обрати теми

Єдиний соціальний внесок: основи

Редакція ПБО
Стаття

Єдиний соціальний внесок: основи

 

1 січня 2011 року набрав чинності Закон № 2464, що визначає умови та порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Норми зазначеного Закону вже аналізувалися на шпальтах нашої газети. У цій статті відповімо на найцікавіші запитання наших читачів, що стосуються нарахування та сплати платниками єдиного соціального внеску, а також відповідальності за порушення законодавства про єдиний соціальний внесок, соціальне страхування на випадок безробіття, від нещасних випадків на виробництві та з тимчасової втрати працездатності.

Лілія УШАКОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Хто є платником ЄСВ?

Платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — ЄСВ) є:

1)

роботодавці, до яких, зокрема, належать юридичні особи, їх філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, що мають окремий баланс та самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами; фізичні особи — підприємці, які використовують працю інших осіб, а також ФОП, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, що сплачують ЄСВ «за себе»;

2)

наймані працівники — фізичні особи, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами.

При цьому перші є

страхувальниками , другі — застрахованими особами.

 

Що є базою нарахування ЄСВ?

Базою для нарахування ЄСВ є:

для роботодавців-страхувальників та застрахованих осіб — нарахована заробітна плата за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються згідно із Законом України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР; оплата перших п’яти днів тимчасової втрати працездатності за рахунок коштів роботодавця та допомога по тимчасовій непрацездатності; винагорода фізичних осіб за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами;

— для

ФОП, які працюють на загальній системі оподаткування, — чистий дохід (різниця між виручкою та витратами), що розраховується для сплати податку на доходи фізичних осіб (п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464). У місяцях, коли отримано дохід (прибуток), база оподаткування не може бути менше розміру мінімальної заробітної плати (п. 3.3 Інструкції № 21-5) і більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ;

— для

ФОП на спрощеній системі оподаткування — сума, що визначається ними самостійно, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ і не менше мінімального розміру заробітної плати, установленої законом на відповідний місяць (п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464 та п. 3.4 Інструкції № 21-5).

 

Які ставки ЄСВ установлено законодавством про ЄСВ?

Розміри ЄСВ визначено у

ст. 8 Закону № 2464 та розділі ІІІ Інструкції № 21-5.

Для роботодавців розмір ЄСВ

у частині нарахувань на заробітну плату залежить від класу професійного ризику виробництва, до якого платників віднесено залежно від виду економічної діяльності. При цьому мінімальна ставка ЄСВ у частині нарахувань для них становить 36,76 %, максимальна — 49,7 % (таблицю з розмірами ставок ЄСВ залежно від класів професійного ризику виробництва наведено в ч. 5 Закону № 2464 та п.п. 3.1.1 Інструкції № 21-5).

Для бюджетних організацій

та роботодавців найманих працівників із числа осіб льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації встановлено фіксований розмір ЄСВ у частині нарахувань (36,3 % і 45,96 % відповідно).

Для окремих платників-роботодавців установлено спеціальні (пільгові) ставки ЄСВ у частині нарахувань на заробітну плату. Наприклад, для роботодавців, в яких працюють

інваліди, ставка ЄСВ становить 8,41 % суми заробітної плати працівників-інвалідів.

Для «звичайних»

найманих працівників застрахованих осіб розмір ставки ЄСВ у частині утримань становить 3,6 %.

На суми

лікарняних ЄСВ нараховується за ставкою 33,2 %. Розмір ставки внеску в частині утримань із сум лікарняних становить 2 %.

Окремі ставки ЄСВ як у частині нарахувань, так і в частині утримань, передбачено

для доходів фізичних осіб у вигляді винагороди за цивільно-правовими договорами (34,7 % і 2,6 % відповідно).

ФОП за найманих працівників сплачують ЄСВ за загальними правилами, залежно від класу професійного ризику виробництва. Щодо сплати ФОП ЄСВ «за себе», то для них розмір «обов’язкової» ставки ЄСВ установлено на рівні

34,7 % бази нарахування. Разом із тим, нормами Закону № 2464 та Інструкції № 21-5 установлено можливість ФОП добровільно брати участь у соціальному страхуванні у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та/або в соціальному страхуванні від нещасного випадку. Природно, що при цьому розмір ставки ЄСВ збільшиться.

Узагальнимо викладену інформацію в таблиці.

 

Для роботодавців («нарахування»)

Для найманих працівників («утримання»)

об’єкт оподаткування

ставка страхового внеску в % до об’єкта оподаткування

об’єкт оподаткування

ставка страхового внеску в % до об’єкта оподаткування

1

2

3

4

Сума нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі (абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464, п.п. 3.1.1 Інструкції № 21-5)

 

Розмір страхового внеску встановлюється залежно від класу професійного ризику виробництва
(абз. 1, 2 ч. 5 ст. 8 Закону № 2464, п.п. 3.1.1 Інструкції № 21-5)

Сума нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі
(абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464, пп. 3.5, 3.6, 3.8 Інструкції № 21-5)

3,6 %

(абз. 1 ч. 7 ст. 8 Закону № 2464,
п. 3.5 Інструкції № 21-5
)

Для бюджетних установ — 36,3 %
(абз. 3 ч. 5 ст. 8 Закону № 2464, п.п. 3.1.2 Інструкції № 21-5)

2,85 % — для працівників-інвалідів, які працюють на підприємствах УТОГ, УТОС
(абз. 2 ч. 7 ст. 8 Закону № 2464,
п. 3.6 Інструкції № 21-5
)

Для роботодавців, які використовують працю найманих працівників із числа осіб льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілоти, штурмани, бортінженери, бортмеханіки, бортрадисти, льотчики-спостерігачі) і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах:
45,96 % — для осіб льотних екіпажів і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах (абз. 4 ч. 5 ст. 8 Закону № 2464, п.п. 3.1.3 Інструкції № 21-5);
страховий внесок залежно від класу професійного ризику виробництва
для інших працівників

6,1 % — для платників, які працюють на посадах, робота на яких зараховується
до стажу, який дає право на отримання пенсії відповідно до законів України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII, «Про прокуратуру» від 05.11.91 р. № 1789-XII, «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» від 23.09.97 р. № 540/97-ВР, «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.91 р. № 1977-XII, «Про статус народного депутата України» від 17.11.92 р. № 2790-XII, «Про Національний банк України» від 20.05.99 р. № 679-XIV, «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III, Митного кодексу України від 11.07.2002 р. № 92-IV, Положення про помічника — консультанта народного депутата України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 13.10.95 р. № 379/95-ВР, для льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотів, штурманів, бортінженерів, бортмеханіків, бортрадистів, льотчиків-спостерігачів) та бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах
(ч. 9 ст. 8 Закону № 2464, п. 3.8 Інструкції № 21-5)

Для підприємств, установ і організацій,
де працюють інваліди:
8,41 % — для працюючих інвалідів*;
страховий внесок залежно від класу професійного ризику виробництва
для інших працівників

(ч. 13 ст. 8 Закону № 2464, п. 3.11 Інструкції № 21-5)

 

5,3 % — для всіх працівників підприємств всеукраїнських громадських організацій інвалідів, зокрема, товариств УТОГ і УТОС, в яких кількість інвалідів* складає не менше 50 % загальної чисельності працюючих, та за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить не менше 25 % суми витрат на оплату праці
(абз. 1 ч. 14 ст. 8 Закону № 2464,
п. 3.12 Інструкції № 21-5
)

Для підприємств і організацій громадських організацій інвалідів, в яких кількість інвалідів складає не менше 50 % загальної чисельності працюючих, та за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить не менше 25 % суми витрат на оплату праці:
5,5 % — для працюючих інвалідів* (абз. 2 ч. 14 ст. 8 Закону № 2464, п. 3.12 Інструкції № 21-5);
страховий внесок залежно від класу професійного ризику виробництва
для інших працівників

 

Сума допомоги по тимчасовій непрацездатності та оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця (абз. 2 п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464, п.п. 3.2.2 Інструкції № 21-5)

33,2 %
(абз. 2 ч. 6 ст. 8 Закону № 2464, п.п. 3.2.2 Інструкції № 21-5)

Сума допомоги по тимчасовій непрацездатності
(абз. 1 п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464, п. 3.10 Інструкції № 21-5) та оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця**

2 %**

(ч. 12 ст. 8 Закону № 2464, п. 3.10 Інструкції № 21-5)

Сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами
(абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464, п.п. 3.1.4 Інструкції № 21-5)

34,7 %
(абз. 5 ч. 5 ст. 8 Закону № 2464, п.п. 3.1.4 Інструкції № 21-5)

Сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами

(абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464, п. 3.7 Інструкції № 21-5)

2,6 %

(ч. 8 ст. 8 Закону № 2464, п. 3.7 Інструкції № 21-5)

* Підтвердженням установлення працівнику інвалідності є завірена копія довідки з акта огляду в медико-соціальній експертній комісії
про встановлення групи інвалідності. Посвідчення копії довідки здійснюється безпосередньо роботодавцем (абз. 2 п. 3.13 Інструкції № 21-5).

** Оплату перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця не зазначено як базу для утримання ЄСВ. І в Законі № 2464, і в Інструкції № 21-5 ставку ЄСВ у частині утримань у розмірі 2 % установлено тільки для допомоги по тимчасовій непрацездатності. Однак, на нашу думку, із суми оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності так само, як й із суми допомоги по тимчасовій втраті працездатності, ЄСВ має утримуватися за ставкою 2 %.

 

Який порядок нарахування ЄСВ?

ЄСВ нараховується на суми, визначені базою для його нарахування, незалежно від того, виплачено такі суми фактично після їх нарахування чи ні.

Нарахування ЄСВ

здійснюється в межах максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (ч. 3 ст. 7 Закону № 2464, п. 3.15 Інструкції № 21-5).

При нарахуванні ЄСВ на

суми лікарняних, відпускних, період яких перевищує один місяць, застосування максимальної величини здійснюється окремо за кожний місяць.

Якщо

нарахування заробітної плати здійснюється за попередній період, зокрема у зв’язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, виявленням помилок, вони включаються до заробітної плати місяця, в якому було здійснено нарахування (п.п. 4.3.3 Інструкції № 21-5).

Якщо в минулих періодах зарплату (дохід) було нараховано, але не включено до бази для справляння ЄСВ, при виправленні помилки

обчислення ЄСВ здійснюється виходячи з розміру ставки, що діяв на день нарахування заробітної плати (доходу), на яку нараховується ЄСВ (п.п. 4.1.4 Інструкції № 21-5).

ЄСВ

нараховується виключно в національній валюті, у тому числі з виплат, які здійснюються в натуральній формі.

 

Які строки сплати ЄСВ?

Відповідно до

п.п. 4.3.7 Інструкції № 21-5 страхувальники-роботодавці сплачують ЄСВ у частині нарахувань при кожній виплаті заробітної плати (доходу), на суми якої нараховується ЄСВ, одночасно з видачею зазначених сум . Суми ЄСВ перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу), у тому числі в безготівковій або натуральній формі.

Якщо

заробітну плату (дохід) нараховано, але не виплачено своєчасно, суми ЄСВ у частині нарахувань роботодавці сплачують не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним місяцем.

Суми ЄСВ у частині утримань сплачуються не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним місяцем

(пп. 4.4.2 і 4.3.6 Інструкції № 21-5).

ФОП на загальній системі оподаткування

сплачують ЄСВ «за себе» протягом року до 15 березня, 15 травня, 15 серпня та 15 листопада у вигляді авансових платежів, розмір яких складає 25 % річної суми ЄСВ, обчисленої від суми, визначеної податковим органом для сплати авансових сум податку на доходи ФОП (п.п. 4.5.2 Інструкції № 21-5). Остаточний розрахунок за ЄСВ здійснюється ФОП до 1 квітня року, наступного за звітним роком, на підставі даних річної податкової декларації.

ФОП

, які працюють на спрощеній системі оподаткування, сплачують ЄСВ щомісячно у вигляді авансових платежів до 20 числа місяця, наступного за місяцем, за який сплачується внесок (п. 4.6 Інструкції № 21-5). Ці платежі згодом ураховуються ФОП при остаточному розрахунку, який здійснюється ними не пізніше 20 числа місяця, наступного за базовим звітним періодом, яким є календарний рік.

ЄСВ

підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника ЄСВ.

Днем сплати ЄСВ

вважається день списання банком або Держказначейством суми платежу з рахунка страхувальника-роботодавця незалежно від часу її зарахування на рахунок Пенсійного фонду.

 

Хто контролюватиме дотримання законодавства про ЄСВ та про соціальне страхування на випадок безробіття, від нещасних випадків на виробництві та з тимчасової втрати працездатності?

Після набуття чинності

Законом № 2464, тобто з 01.01.2011 р., контролюючі функції щодо дотримання законодавства про збирання та ведення обліку ЄСВ , правильності нарахування, обчислення, повноти та своєчасності сплати ЄСВ виконуватиме Пенсійний фонд. З метою виконання покладеної на нього функції контролю за сплатою ЄСВ територіальним органам Пенсійного фонду, серед іншого, надано право проводити не частіше ніж один раз на календарний рік планову, а у випадках, передбачених законом, — позапланову перевірку на підприємствах, в установах та організаціях, у фізичних осіб — підприємців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення та сплату ЄСВ, отримувати необхідні пояснення, довідки та відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки. Зазначені перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ повинні здійснюватися з дотриманням вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Водночас

повноваження з проведення перевірок роботодавців у частині дотримання ними законодавства про соціальне страхування на випадок безробіття, від нещасних випадків на виробництві та з тимчасової втрати працездатності залишаться в інших фондів соціального страхування. Так, Фонд соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (далі — ФТВП) матиме право перевіряти правильність використання страхових коштів (ст. 28 Закону № 2240), Фонд соціального страхування на випадок безробіття (далі — ФБ) — достовірність відомостей, поданих роботодавцями для отримання коштів Фонду та дотримання порядку їх використання (ч. 1 ст. 34 Закону № 1533), Фонд соціального страхування від нещасних випадків (далі — ФНВ) — дотримання порядку використання страхових коштів, а також достовірність поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основної) для віднесення їх до класу професійного ризику виробництва (ст. 241 Закону № 1105).

Крім того, стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за видами соціального страхування, що діяли до 01.01.2011 р., та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 01.01.2011 р., у тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01.01.2011 р. не настав, здійснюється ФТВП, ФБ, ФНВ та Пенсійним фондом відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. При цьому до повного погашення страхувальниками зазначених сум заборгованостей та штрафних санкцій за видами соціального страхування, що діяли до 01.01.2011 р., за фондами соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування штрафних санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності

Законом № 2464 (розділ VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464).

Отже, фонди соціального страхування, а саме Пенсійний фонд, Фонд соціального страхування на випадок безробіття, Фонд соціального страхування від нещасних випадків, Фонд соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, матимуть право здійснювати перевірки правильності обчислення, нарахування та сплати страхувальниками страхових внесків за страховими внесками, нарахованими страхувальниками до 01.01.2011 р.

 

Які фінансові санкції може бути застосовано до страхувальників-роботодавців?

Фінансові санкції, що застосовуються до платників ЄСВ Пенсійним фондом.

Суми ЄСВ, своєчасно не нараховані та/або не сплачені платниками ЄСВ (роботодавцями та ФОП) у встановлені Законом № 2464 строки, вважаються недоїмкою та підлягають стягненню з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Пеня нараховується на суму недоїмки

з розрахунку 0,1 % суми недоплати за кожний день прострочення платежу починаючи з першого календарного дня, наступного за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.

Фінансові санкції у вигляді

штрафів і пені застосовуються до платників ЄСВ, на яких покладено обов’язок обчислення, нарахування і сплати єдиного внеску, за порушення вимог законодавства про ЄСВ.

Строк давності

щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується (ч. 16 ст. 25 Закону № 2464).

Фінансові санкції, що застосовуються до страхувальників ФТВП та ФБ

. Як уже зазначалося, певні повноваження щодо проведення перевірок страхувальників залишаться й у цих фондів.

Розміри штрафів за порушення законодавства про ЄСВ, про соціальне страхування на випадок безробіття, про соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності наведемо в таблиці.

 

Фонд, що має право накладати штраф

Види порушень

Розмір штрафу

Порушення законодавства про ЄСВ

Пенсійний фонд

Несплата (неперерахування)
або несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) ЄСВ (п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464, п.п. 7.2.2 Інструкції № 21-5)

10 % своєчасно не сплачених сум

Донарахування органом Пенсійного фонду або платником своєчасно не нарахованого ЄСВ (п. 3 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464, п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5)

5 % донарахованої суми за кожний повний або неповний базовий звітний період*, за який її донараховано, але не більше 50 % суми донарахованого ЄСВ

Неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності (п. 4 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464, п.п. 7.2.4 Інструкції № 21-5)

10 нмдг** (170 грн.)

Неналежне ведення бухгалтерської документації, на підставі якої нараховується ЄСВ (п. 5 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464, п.п. 7.2.5 Інструкції № 21-5)

Штраф у розмірі від 8 до
15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Несплата, сплата не в повному розмірі або несвоєчасна сплата суми ЄСВ, одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄСВ (авансових платежів) (п. 6 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464, п.п. 7.2.6 Інструкції № 21-5)

10 % несплачених або несвоєчасно сплачених сум (авансових платежів)

* Кількість звітних періодів розраховується починаючи з місяця, на який припадає строк подання звітності за період, за який донараховано (обчислено) суми ЄСВ, і закінчуючи місяцем, на який припадає отримання таким платником акта перевірки від органу Пенсійного фонду або в якому він подав звітність, де зазначені такі донараховані суми.
** Неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Порушення законодавства про соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності

ФТВП

Порушення порядку використання страхових коштів (ч. 1 ст. 30 Закону № 2240)

Штраф у розмірі 50 % таких коштів

Несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі неправомірно використаних коштів (вартості наданих соціальних послуг) (ч. 1 ст. 30 Закону № 2240) *

Штраф у розмірі 10 % несвоєчасно повернених
або повернених не в повному обсязі страхових коштів

* На суми несвоєчасно повернених або повернених не в повному обсязі страхових коштів та штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожен день прострочення платежу (ч. 1 ст. 30 Закону № 2240).

Порушення законодавства про соціальне страхування на випадок безробіття

ФБ

Порушення порядку використання коштів Фонду (ч. 2 ст. 38 Закону № 1533)

Штраф у розмірі наданої суми, використаної з порушенням

 

Чи встановлено адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення законодавства про ЄСВ, про соціальне страхування на випадок безробіття, від нещасних випадків на виробництві та з тимчасової втрати працездатності?

Так, таку відповідальність установлено

КпАП та КК. Заходи адміністративної та кримінальної відповідальності залежно від виду вчиненого порушення наведемо в таблиці.

 

Порушення

Захід відповідальності

Підстава

1

2

3

АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Порушення законодавства про облік та збір ЄСВ

— порушення порядку нарахування, обчислення та строків сплати ЄСВ;
— неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності з ЄСВ;
— надання недостовірних відомостей, що використовуються в Державному реєстрі загальнообов’язкового соціального страхування, інших відомостей, передбачених Законом № 2464

Штраф на посадових осіб підприємств, установ, організацій* від 20 до 30 нмдг (від 340 до 510 грн.)

Ч. 1 і 2 ст. 1651 КпАП

За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі порушення, — штраф від 30 до 40 нмдг (від 510 до 680 грн.)

Порушення законодавства про соціальне страхування на випадок безробіття

— порушення порядку використання коштів соціального страхування на випадок безробіття, несвоєчасне
або неповне їх повернення;
— несвоєчасне подання або неподання визначених Законом № 1533 відомостей, подання недостовірних відомостей про використання коштів соціального страхування на випадок безробіття

Штраф на посадових осіб підприємств, установ,
організацій або фізичних осіб,
які використовують найману працю, від 8 до 15 нмдг
(від 136 до 255 грн.)

Ст. 1653 КпАП

За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі порушення, — штраф на посадових осіб підприємств, установ, організацій від 10 до 20 нмдг
(від 170 до 340 грн.)

Порушення законодавства про соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві
та професійного захворювання

— порушення порядку використання коштів соціального страхування від нещасного випадку на виробництві, несвоєчасне або неповне їх повернення;
— несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності, подання недостовірної звітності щодо страхових коштів;
— несвоєчасне інформування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві про річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання, що сталися на підприємстві, про зміни технології робіт чи виду діяльності підприємства

Штраф на посадових осіб підприємств, установ,
організацій або фізичних осіб,
які використовують найману працю, від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Ст. 1654 КпАП

За ті самі дії, вчинені особою,
яку протягом року вже було піддано адміністративному стягненню за такі порушення, — штраф від 10 до
20 нмдг (від 170 до 340 грн.)

Порушення законодавства про соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням

— порушення порядку використання коштів соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, несвоєчасне або неповне їх повернення;
— несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності, подання недостовірної звітності щодо використання страхових коштів

Штраф на посадових осіб підприємств, установ, організацій
або фізичних осіб, які використовують найману працю, від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Ст. 1655 КпАП

За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі порушення, — штраф
від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.)

Перешкоджання уповноваженим особам Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування у проведенні перевірок

— учинення дій, що перешкоджають уповноваженим особам Пенсійного фонду України у проведенні перевірок, пов’язаних з нарахуванням, обчисленням та сплатою ЄСВ;
— учинення дій, що перешкоджають уповноваженим особам фондів соціального страхування у проведенні перевірок щодо використання страхових коштів у випадках, передбачених законом

Штраф на посадових осіб підприємств, установ, організацій* від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Ст. 18823 КпАП

За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі порушення, — штраф на посадових осіб підприємств, установ, організацій від 10 до 20 нмдг
(від 170 до 340 грн.)

КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Навмисне ухилення від сплати ЄСВ, що призвело до фактичного ненадходження до фондів соціального страхування коштів у значних розмірах (від 1000 до 3000 нмдг, у 2011 році — від 470,5 тис. грн. до 1411,5 тис. грн.**)

Штраф від 300 до 500 нмдг
(від 5100 до 8500 грн.)
або позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років***

Ст. 2121 КК

Ті самі дії, вчинені за попередньою змовою групою осіб, або що призвели до фактичного ненадходження до фондів соціального страхування коштів у великих розмірах (від 3000 до 5000 нмдг, у 2011 році — від 1411,5 тис. грн.
до 2352,5 тис. грн.)

Штраф від 500 до 2000 нмдг
(від 8500 до 34000 грн.)

або виправні роботи на строк
до 2 років, або обмеження волі на строк до 5 років з позбавленням права обіймати певні посади
або займатися певною діяльністю на строк до 3 років***

Ст. 2121 КК

Ті самі дії, вчинені особою, раніше судимою за ухилення від сплати ЄСВ або страхових внесків на пенсійне страхування, або що призвели до фактичного ненадходження до фондів соціального страхування коштів в особливо великих розмірах
(від 5000 нмдг, у 2011 році — від 2352,5 тис. грн.)

Позбавлення волі на строк
від 5 до 10 років з позбавленням права обіймати певні посади
або займатися певною діяльністю на строк до 3 років з конфіскацією майна

* До адміністративної відповідальності за зазначені порушення фізичні особи — підприємці не притягуються, оскільки вони не є посадовими особами.

** При кваліфікації порушень розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян приймають таким, що дорівнює розміру податкової соціальної пільги (п. 5 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» ПК).

*** Якщо це порушення вчинене особою вперше, то така особа звільняється від кримінальної відповідальності, за умови, що до притягнення до кримінальної відповідальності вона сплатила ЄСВ
та відшкодувала соціальним фондам шкоду, заподіяну несвоєчасною сплатою (штрафні санкції, пеня).

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі