Теми статей
Обрати теми

Складаємо декларацію з податку на прибуток за 2010 рік: за старими правилами востаннє

Редакція ПБО
Стаття

Складаємо декларацію з податку на прибуток за 2010 рік: за старими правилами востаннє

 

Ось і закінчився 2010 рік. Сподіваємося, що для більшості платників податків він був успішним у фінансовому плані. Утім, незалежно від результатів діяльності підприємства, підсумки минулого року мають знайти своє відображення в декларації з податку на прибуток. Причому за старими правилами річна декларація складається та подається платниками податків востаннє, оскільки Податковий кодекс, що набрав чинності, передбачає з 01.04.2011 р. інший порядок визначення оподатковуваного прибутку. Деяким нюансам заповнення декларації з податку на прибуток за 2010 рік і присвячено цю статтю.

Наталя БІЛОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон № 889

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Закон № 1251

— Закон України «Про систему оподаткування» від 25.06.91 р. № 1251-XII.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Закон № 2275

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.2010 р. № 2275-VI.

Порядок № 143

— Порядок складання декларації з податку на прибуток підприємства, затверджений наказом ДПАУ від 29.03.2003 р. № 143.

Порядок № 761

— Примірний порядок проведення невиїзної документальної (камеральної) перевірки та здійснення контролю за справлянням податку на прибуток, затверджений наказом ДПАУ від 05.12.2008 р. № 761.

Узагальнююче податкове роз'яснення № 552

— Узагальнююче податкове роз'яснення щодо відображення в декларації з податку на прибуток підприємства витрат на добровільне перерахування коштів, передачу товарів (виконання робіт, надання послуг), які включаються до валових витрат, затверджене наказом ДПАУ від 27.08.2008 р. № 552.

 

Загальні моменти

 

Форма декларації

Декларація з податку на прибуток за 2010 рік подається платниками податків до органів державної податкової служби

за формою, що діяла у 2010 році, згідно з правилами, установленими Порядком № 143 .

Нагадаємо, що річна декларація з податку на прибуток відрізняється від квартальної кількістю додатків. Так, у складі річної декларації, крім щоквартальних додатків з позначкою «К» (квартал) (К1 — К7), підприємства подають

річні додатки з позначкою «Р» (Р1 — Р3). При цьому, якщо окремі рядки декларації не заповнюються у зв'язку з відсутністю відповідних операцій, додатки, передбачені такими рядками, не подаються (п. 3.1 Порядку № 143).

Декларація та додатки до неї подаються

всіма платниками податку на прибуток, крім страховиків та банків, для яких передбачено окремі порядки складання декларацій, незалежно від того, виникло у звітному періоді у платника податкове зобов'язання чи ні.

Податок на прибуток розраховується

наростаючим підсумком з початку звітного календарного року.

 

Обов'язкові реквізити декларації

Відповідно до

п. 48.3 Податкового кодексу до переліку обов'язкових реквізитів, які повинна містити податкова декларація, належать:

— тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий);

— звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація;

— звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку);

— повне найменування (прізвище, ім'я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами;

— код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

— реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку в паспорті);

— місцезнаходження (місце проживання) платника податків;

— найменування органу державної податкової служби, до якого подається звітність;

— дата подання звіту (або дата заповнення — залежно від форми);

— ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток посадових осіб платника податків;

— підписи платника податку — фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених

Податковим кодексом, завірені печаткою платника податку (за наявності).

В окремих випадках форма податкової декларації

додатково може містити такі обов'язкові реквізити (п. 48.4 Податкового кодексу):

— відмітку про звітування за спеціальним режимом;

— код виду економічної діяльності (КВЕД);

— код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ;

— індивідуальний податковий номер та номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість згідно з даними реєстру платників податку на додану вартість за звітний податковий період.

Згідно з

п. 48.5 Податкового кодексу податкова декларація має бути підписана:

— керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до органу державної податкової служби. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується керівником та особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку
(

п.п. 48.5.1 Податкового кодексу);

— особою, відповідальною за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації згідно із договором про спільну діяльність або угодою про розподіл продукції (

п.п. 48.5.3 Податкового кодексу).

 

Правила прийняття декларації

Як і раніше у

Законі № 2181, у Податковому кодексі передбачено, що прийняття податкової декларації є обов'язком органу державної податкової служби (п. 49.8).

При цьому на стадії прийняття податкової декларації уповноважений працівник податкового органу перевіряє наявність та достовірність усіх обов'язкових реквізитів (їх наведено вище).

Якщо платником податків

допущено порушення у заповненні обов'язкових реквізитів, у прийнятті податкової декларації може бути відмовлено. Така відмова здійснюється шляхом направлення платнику податків письмового повідомлення із зазначенням причин у такі строки:

— у разі отримання податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв'язку, — протягом

5 робочих днів із дня її отримання;

— у разі отримання такої податкової декларації особисто від платника податку або його представника — протягом

3 робочих днів із дня її отримання.

Нагадаємо: раніше зазначені підстави використовувалися для невизнання декларації, тепер же вони стали підставами для відмови в її прийнятті.

 

Строки подання декларації

З набуттям чинності

Податковим кодексом строки подання річної декларації з податку на прибуток не змінилися — як і раніше, вона подається протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу. Це випливає з пп. 49.18 і 49.19 Податкового кодексу.

Таким чином, декларацію з податку на прибуток за 2010 рік має бути подано

не пізніше
9 лютого 2011 року
.

Згідно з

п. 49.3 Податкового кодексу платник податків для подання декларації може вибрати один із таких способів:

а) подати її особисто або через уповноважену на це особу;

б) відіслати поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення. Це потрібно зробити

не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання декларації (п. 49.5 Податкового кодексу). При цьому звертаємо увагу: у разі відмови працівників податкового органу прийняти декларацію у зв'язку з тим, що вона, наприклад, містить від’ємне значення об’єкта оподаткування, підприємство також має дотримуватись установленого 10-денного строку. Річ у тім, що норми, аналогічної нормі п.п. 4.1.7 Закону № 2181, згідно з якою декларація в подібних ситуаціях вважається поданою в момент її вручення підприємству поштового зв'язку, а граничний 10-денний строк, установлений для поштових відправлень, не діє, Податковим кодексом не передбачено;

в) направити засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, установленому законодавством. Зауважимо: платники податків, які належать до

великих та середніх підприємств*, повинні подавати податкові декларації в електронному вигляді в обов'язковому порядку (п. 49.4 Податкового кодексу). Однак податкові декларації за 2010 рік такі категорії платників податків можуть подати на паперових носіях (див. консультацію податківців, опубліковану у спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 1, с. 40).

* Згідно з ч. 7 ст. 63 ГКУ малими (незалежно від форми власності) вважаються підприємства, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період не перевищує 70 млн грн. Великими підприємствами вважаються підприємства, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує 250 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за рік перевищує суму 100 млн грн. Решта підприємств вважається середніми.

 

Строки сплати податкового зобов'язання, визначеного в декларації

За правилом, установленим

п. 57.1 Податкового кодексу, суму податкового зобов'язання, зазначеного в податковій декларації, платник податків повинен самостійно сплатити до бюджету протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання цієї декларації.

У 2011 році останній день граничного строку сплати податкового зобов'язання, визначеного в декларації з податку на прибуток за 2010 рік, припадає на 19 лютого 2011 року, тобто на

суботу (вихідний день).

Як ви пам'ятаєте, раніше

п.п. 5.3.3 Закону № 2181 для випадків, коли останній день граничного строку сплати податкового зобов'язання припадав на вихідний або святковий день, було передбачено перенесення такого строку на наступний за вихідним або святковим робочий операційний (банківський) день.

Однак з 01.01.2011 р.

Закон № 2181 утратив чинність, а Податковим кодексом таке перенесення не передбачено, тому сплатити суму податку на прибуток, зафіксований у декларації за 2010 рік, слід не пізніше 18 лютого 2011 року.

 

Деякі нюанси складання декларації

 

Минулорічні збитки

Нагадаємо:

Законом № 2275 в пп. 6.1 і 22.4 Закону про податок на прибуток уведено норми, що встановлюють 20 % обмеження для віднесення платником податків до валових витрат у 2010 році (рядок 04.9 декларації з податку на прибуток) сум від’ємного значення об’єкта оподаткування з податку на прибуток, що утворилося станом на 01.01.2010 р. (від’ємний показник рядка 08 декларації з податку на прибуток за 2009 рік).

Ці обмеження почали «працювати» щодо показників, які відображаються в декларації з податку на прибуток

за звітний податковий період «3 квартали 2010 року». Тобто, складаючи декларацію за півріччя 2010 року, платник податків міг зберегти в ній той самий показник рядка 04.9 декларації за I квартал 2010 року, який він переніс туди з рядка 08 декларації за 2009 рік. А от за підсумками трьох кварталів таку збиткову суму потрібно було урізати до 20 % і вже такий усічений показник відобразити в декларації за 3 квартали 2010 року. Докладніше про це див. лист ДПАУ від 14.07.2010 р. № 14009/7/15-0417 та статтю « Відображаємо минулорічні збитки в декларації з податку на прибуток за 3 квартали 2010 року» // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 63 і № 87 відповідно.

При заповненні декларації з податку на прибуток

за 2010 рік підприємствам також слід пам'ятати про 20 % обмеження на перенесення минулорічних збитків.

Ті 80 % минулорічних збитків, які виявилися «замороженими» до кінця 2010 року, зможуть «зіграти» на збільшення валових витрат (потрапити до рядка 04.9 декларації) у I кварталі 2011 року разом із сумою збитків 2010 року (на це вказує

абзац другий п. 22.4 Закону про податок на прибуток).

Якщо ж у майбутньому за підсумками I кварталу 2011 року в декларації знову виникнуть збитки, їх сума в подальшому

також підлягає перенесенню — вона включатиметься до витрат II кварталу 2011 року та подальших періодів до повного погашення такого від’ємного значення (див. п. 3 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу).

При цьому нагадаємо: за роз'ясненнями ДПАУ, викладеними в

листі від 04.01.2011 р. № 23/7/15-0317, від’ємний фінансовий результат операцій з цінними паперами не є від’ємним значенням об’єкта оподаткування, тому норми п. 22.4 Закону про податок на прибуток для цілей ведення окремого обліку операцій з цінними паперами не застосовуються.

 

Роль показника рядка 11 декларації з податку на прибуток за 2010 рік у визначенні деяких видів витрат I кварталу 2011 року

У

Законі про податок на прибуток зустрічається такий показник, як оподатковуваний прибуток попереднього періоду або року (див. пп. 5.2.2, 5.2.3, 5.2.13, 5.2.18, 5.4.4). Цей показник має важливе значення для визначення розміру деяких видів витрат у звітному податковому періоді з метою зменшення оподатковуваного прибутку, наприклад, витрат на благодійність, рекламних витрат.

Значення рядка 11 «Прибуток, що підлягає оподаткуванню» декларації і є тим показником, на який слід орієнтуватися в таких випадках. Причому всупереч

Закону про податок на прибуток, який прив'язує перелічені валові витрати до оподатковуваного прибутку як попереднього року (пп. 5.2.2, 5.4.4), так і попереднього періоду (пп. 5.2.3, 5.2.13, 5.2.18), річний додаток Р2 побудовано таким чином, що прив'язка йде тільки до оподатковуваного прибутку попереднього року (до речі, підтвердженням того, що і в межах одного року є попередні податкові періоди, є назва рядка 15 «Сума нарахованого податку за попередній податковий період поточного року» декларації). Звідси важливість визначення цього показника саме в річній декларації.

ДПАУ ж під терміном «попередній звітний період» (у всякому разі стосовно

п.п. 5.2.13 Закону про податок на прибуток) розглядає календарні квартал, півріччя, три квартали, рік (див. консультацію, опубліковану в журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 6). Однак в Узагальнюючому податковому роз'ясненні № 552, як і в додатку Р2, як попередній податковий період розглядається тільки попередній рік.

Таким чином, орієнтуючись на показник оподатковуваного прибутку за 2010 рік, платник податків визначатиме в I кварталі 2011 року розмір таких витрат, як витрати на благодійність (

пп. 5.2.2, 5.2.3, 5.2.13, 5.2.18 Закону про податок на прибуток) та рекламні витрати (п.п. 5.4.4 Закону про податок на прибуток).

 

Витрати, розмір яких залежить від показників звітного періоду

Витрати на довгострокове страхування життя, недержавне пенсійне забезпечення (рядок 04.5 декларації з податку на прибуток).

Згідно з п.п. 5.6.2 Закону про податок на прибуток платник податків має право включити до складу своїх валових витрат суми добровільних внесків, що перераховуються згідно з договором довгострокового страхування життя або будь-якого іншого виду недержавного пенсійного забезпечення його найманого працівника, у межах 15 % від заробітної плати, нарахованої такому найманому працівнику протягом звітного періоду (наростаючим підсумком). При цьому сума таких щомісячних платежів для валововитратних цілей не може перевищувати розмірів, визначених у п.п. 6.5.1 Закону № 889, протягом такого податкового періоду. Нагадаємо, що в цьому підпункті встановлено граничний розмір доходу, що дає право на отримання податкової соціальної пільги. У 2010 році він становив 1220 грн.

Витрати на добровільне страхування (рядок 04.12 декларації з податку на прибуток).

Для витрат на добровільне страхування (крім витрат за медичним, пенсійним страхуванням, а також за обов'язковими видами страхування) установлено ліміт у розмірі 5 % валових витрат звітного періоду наростаючим підсумком з початку року, а для сільгосппідприємств — за звітний податковий рік (п.п. 5.4.6 Закону про податок на прибуток). Такі витрати відображаються в рядку 04.12 декларації, який заповнюється на підставі таблиці 5 додатка К1/1.

Витрати на навчання та професійну підготовку кадрів (рядок 04.13 декларації з податку на прибуток).

Згідно з п.п. 5.4.2 Закону про податок на прибуток витрати платника податків, пов'язані з професійною підготовкою, навчанням, перепідготовкою або підвищенням кваліфікації осіб, які перебувають із ним у трудових відносинах, уключаються до його валових витрат у межах 3 % фонду оплати праці звітного періоду. При цьому, оскільки звітним періодом згідно з п. 11.1 Закону про податок на прибуток є квартал, півріччя, три квартали і рік, така 3 % межа протягом року визначається наростаючим підсумком.

 

Витрати, що відображаються в рядку 04.13 декларації

Відповідно до

Порядку № 143 в рядку 04.13 декларації з податку на прибуток відображаються всі інші витрати, які не було вписано в жоден із її «витратних» рядків 04.1 — 04.11, за винятком коригувань валових витрат, що вказуються в рядку 05 декларації.

Заповнюючи рядок 04.13, слід керуватися

ст. 5, 7, пп. 8.1.4, 8.3.7, 8.4.3, 8.4.7, 8.4.8, 8.4.10, 8.9.4, пп. 9.5, 9.6, 22.25 Закону про податок на прибуток.

Для зручності детальну інформацію про такі інші витрати наведемо в табл. 1.

 

Таблиця 1

Витрати, що відображаються в рядку 04.13 декларації

Вид витрат

Норма Закону про податок на прибуток, яким слід керуватися

1

2

Суми поворотної фінансової допомоги, які повернені неплатникам податку на прибуток, нестандартним його платникам, нерезидентам

П.п. 4.1.6

Витрати, не віднесені до складу валових витрат минулих періодів у зв'язку з втратою, знищенням або зіпсуттям документів, установлених правилами податкового обліку, та підтверджені такими документами у звітному податковому періоді

П.п. 5.2.6

Суми безнадійної заборгованості в частині, не віднесеній до валових витрат, якщо відповідні заходи щодо стягнення таких боргів не призвели
до позитивного результату

П.п. 5.2.8

Витрати, пов'язані з підтвердженням відповідності продукції, систем якості, систем управління якістю, систем управління навколишнім природним середовищем, персоналу встановленим вимогам відповідно до Закону України «Про підтвердження відповідності» від 17.05.2001 р. № 2406-III

П.п. 5.2.15

Витрати, пов'язані з розвідкою (дорозвідкою) та облаштуванням нафтових
та газових родовищ (за винятком витрат на спорудження будь-яких свердловин, що використовуються для розробки нафтових та газових родовищ, а також інших витрат, пов'язаних з придбанням (виготовленням) основних фондів, які підлягають амортизації на умовах ст. 8 Закону про податок на прибуток)

П.п. 5.2.16

Витрати на забезпечення найманих працівників спеціальним одягом, взуттям, обмундируванням, необхідними для виконання професійних обов'язків, а також продуктами спеціального харчування відповідно до Переліку заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до валових витрат, затвердженого постановою КМУ від 27.06.2003 р. № 994

П.п. 5.4.1

Витрати, крім тих, що підлягають амортизації, пов'язані з науково-технічним забезпеченням господарської діяльності, на винахідництво та раціоналізацію, проведення дослідно-експериментальних та конструкторських робіт, виготовлення і дослідження моделей та зразків, виплатою роялті
та придбанням нематеріальних активів (крім тих, що підлягають амортизації) для їх використання у госпдіяльності

Абзац перший п.п. 5.4.2

Витрати на придбання літератури для інформаційного забезпечення
та передплату спеціалізованих періодичних видань, проведення аудиту, у тому числі добровільного

Абзац другий п.п. 5.4.2

Витрати на професійну підготовку або перепідготовку працівників за профілем підприємства, на навчання та (або) професійну підготовку потенційних працівників в українських навчальних закладах, а також на організацію навчально-виробничої практики за профілем основної діяльності платника податків осіб, які навчаються у вищих та професійно-технічних навчальних закладах, у межах 3 % фонду оплати праці звітного періоду

Абзац третій п.п. 5.4.2

Витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, але не більше 10 % сукупної вартості проданих товарів, щодо яких не звкінчився строк гарантійного обслуговування

П.п. 5.4.3

Витрати на проведення передпродажних та рекламних заходів щодо товарів (робіт, послуг), які продаються (надаються) таким платником податку

Абзац перший п.п. 5.4.4

Витрати на організацію прийомів і презентацій, свят, придбання
та розповсюдження подарунків, уключаючи безоплатне роздавання зразків товарів або безоплатне надання послуг (виконання робіт) з рекламною метою, але не більше 2 % оподатковуваному прибутку попереднього звітного (податкового) року

Абзац другий п.п. 5.4.4

Витрати із самостійного зберігання, переробки, захоронення або оплати послуг із зберігання, переробки, захоронення та ліквідації відходів від виробничої діяльності платника податку сторонніми організаціями, з очищення стічних вод, інші витрати на збереження екологічних систем, які перебувають під негативним впливом господарської діяльності платника податку

П.п. 5.4.5

Витрати на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів, виданих державними органами для ведення господарської діяльності, уключаючи плату за реєстрацію підприємства в органах державної реєстрації

П.п. 5.4.7

Витрати на відрядження, що включаються до валових витрат з урахуванням установлених обмежень

П.п. 5.4.8

Витрати на утримання, експлуатацію та забезпечення основної діяльності об'єктів соціальної інфраструктури, крім капітальних витрат, що підлягають амортизації, які перебували на балансі платника податку на 01.07.97 р. При цьому витрати, пов'язані із забезпеченням основної діяльності об'єктів соціальної інфраструктури, включаються до складу валових у розмірі 50 % суми понесених витрат до моменту передачі таких об'єктів на баланс відповідного бюджету або приватизації згідно із законом

П.п. 5.4.9, п. 5 розділу II
Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 01.07.2004 р. № 1957

Витрати на утримання, експлуатацію та забезпечення основної діяльності пунктів медичного огляду працівників, наявність яких зумовлена законодавством або колективним договором. При цьому витрати, пов'язані із забезпеченням основної діяльності пунктів медичного огляду, включаються до складу валових у розмірі 50 % суми понесених витрат до моменту передачі таких об'єктів на баланс відповідного бюджету або приватизації згідно із законом

Абзац другий п.п. 5.4.10, п. 5 розділу II Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 01.07.2004 р. № 1957

Витрати на утримання, експлуатацію та забезпечення основної діяльності (крім тих, які підлягають амортизації):
— приміщень житлового фонду, що належать юрособам, основною діяльністю яких є надання платних послуг з туробслуговування сторонніх громадян або здавання таких приміщень в оренду стороннім громадянам або організаціям у порядку, визначеному Законом про податок на прибуток;
— легкових автомобілів, побутових літальних апаратів, моторних човнів, катерів та яхт, призначених для відпочинку, що належать платникам податків, основною діяльністю яких є надання платних послуг з транспортного чи туристичного обслуговування сторонніх громадян або організацій, а також якщо ці транспортні засоби належать спортивним організаціям і використовуються як спортивне знаряддя

Абзаци третій — четвертий п.п. 5.4.10

Витрати на придбання ПММ для легкових автомобілів та оперативну оренду легкових автомобілів у розмірі 50 % понесених витрат

Абзац п'ятий п.п. 5.4.10

Витрати, пов'язані з виплатою або нарахуванням процентів за борговими зобов'язаннями (у тому числі за будь-якими кредитами, депозитами), з урахуванням обмежень, установлених пп. 5.5.2 — 5.5.5 Закону про податок на прибуток

П.п. 5.5.1

Курсові різниці, що включаються до валових витрат у податковому обліку при перерахунку валютної заборгованості та/або валютних коштів, які значаться на поточному рахунку платника та/або в його касі на кінець звітного періоду

П.п. 7.3.3

Балансова вартість проданої іноземної валюти

П.п. 7.3.5

Витрати на конверсійні (обмінні) послуги банку

П.п. 7.3.7

Витрати за орендними операціями

П.п. 7.9.6

Витрати першого кредитора, пов’язані з операцією з продажу права вимоги
у грошовій формі

п.п. 7.9.7

Сума витрат, пов'язаних з придбанням (виготовленням) проданих невиробничих фондів (без урахування зносу) та їх поліпшенням

П.п. 8.1.4

Залишкова вартість окремого об’єкта основних фондів групи 1, що досягла 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн.)

П.п. 8.3.7

Збиток від продажу об'єктів основних фондів групи 1 — сума перевищення балансової вартості окремого об’єкта над виручкою від продажу

Абзац другий п.п. 8.4.3

Збиток від продажу нематеріального активу — сума перевищення балансової вартості активу над виручкою від продажу

Абзац другий п.п. 8.4.3

Балансова вартість груп 2, 3 і 4, якщо на початок звітного кварталу така група не містить матеріальних цінностей (це не стосується поліпшень об'єктів основних фондів, отриманих в оперативну оренду)

П.п. 8.4.7

Балансова вартість об’єкта основних фондів групи 1, що ліквідується

П.п. 8.4.8, п.п. 8.4.10

Витрати, які може відобразити орендар в разі повернення об’єкта основних фондів групи 1 згідно з установленими правилами

П.п. 8.8.2

Балансова вартість окремого об’єкта основних фондів групи 1, в якому відображалася вартість капітальних поліпшень якості землі, у разі продажу землі як окремого об’єкта власності або відчуження в інший спосіб

П.п. 8.9.4

Витрати, пов'язані з проведенням ремонту, реконструкцією, модернізацією та іншим поліпшенням свердловин, що використовуються для розробки нафтових та газових родовищ, у сумі, що не перевищує 10 % первісної вартості окремої свердловини

Абзац тринадцятий п. 9.5

Витрати на ремонт та поліпшення свердловин, що використовуються для розробки нафтових та газових родовищ, у сумі, що не перевищує 10 % первісної вартості окремої свердловини

П. 9.5

Витрати, пов'язані з розвідкою (дорозвідкою) або розробкою запасів (родовищ) корисних копалини, коли проведена діяльність не привела до їх відкриття або припинена у зв'язку з економічною недоцільністю

П. 9.6

Суми коштів, унесені платником податків на рахунки учасників фондів банківського управління або за договором пенсійних вкладів, але не більше 10 % валового доходу звітного періоду

П. 22.25

Інші суми, що підлягають віднесенню до складу валових витрат (наприклад, нарахування до пенсійного фонду на виплати за виконані роботи, надані послуги за цивільно-правовими договорами фізособам — непрацівникам підприємства, а також витрати на підтримку виробництва національних фільмів, указані в п.п. 5.2.18 Закону про податок на прибуток, оскільки їм немає місця у рядку 04.8 декларації та додатку Р2 до неї)

 

Порядок заповнення річних додатків до декларації

Вище зазначалося, що

п. 3.1 Порядку № 143 передбачено необхідність подання разом із річною декларацією з податку на прибуток трьох додатків (Р1 — Р3). Інформацію про них наведемо в табл. 2.

 

Таблиця 2

Річні додатки до декларації з податку на прибуток

Додаток до річної декларації з податку на прибуток

Відповідний рядок декларації з податку на прибуток

Що відображається в додатку

На підставі якого пункту Закону про податок на прибуток заповнюється

Р1

04.6

Суми нарахованих податків, зборів (обов'язкових платежів), які включаються до валових витрат

П.п. 5.2.5

Р2

04.8

Витрати на добровільне перерахування коштів, передачу товарів (виконання робіт, надання послуг)

Пп. 5.2.2 — 5.2.3, 5.2.11, 5.2.13, 5.2.17

Р3

04.11

Розрахунок валових витрат при здійсненні операцій з нерезидентом, який має офшорний статус

П. 18.3

 

Тепер зупинимося на кожному із зазначених додатків докладніше.

 

Додаток Р1

Цей додаток є розшифровкою за рік рядка 04.6 декларації, яка щоквартально наростаючим підсумком заповнюється на підставі

п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток.

Згідно з цим

підпунктом до складу валових витрат уключаються суми внесених (нарахованих) податків, зборів (обов'язкових платежів), установлених Законом № 1251, у тому числі акцизний збір та рентні платежі, а також збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію.

При цьому винятком є:

— податок на прибуток;

— авансовий внесок з податку на прибуток при виплаті дивідендів;

— податок з доходів нерезидента;

— податок на додану вартість, уключений до ціни товарів (робіт, послуг), що придбавалися платником податку для виробничого або невиробничого використання;

— податок з доходів фізичних осіб;

— вартість торгових патентів;

— суми пені, штрафів, неустойок, сплачених за рішенням сторін договору та за рішенням відповідних державних органів, суду.

Перелічені податки (обов'язкові платежі) не включаються до валових витрат, тому до рядка 04.6

не потрапляють. Не відображаються в ньому й суми внесків на обов'язкове державне пенсійне страхування та загальнообов'язкове державне соціальне страхування — для них передбачено рядок 04.4 декларації.

При заповненні додатка Р1 слід звернути увагу на заповнення деяких його рядків.

Рядок 4.6.1 «Акцизний збір».

Його заповнюють тільки платники акцизного збору, які сплачували цей збір до бюджету. Суми акцизного збору, сплачені суб'єктами господарювання у складі ціни придбаних підакцизних товарів, у цьому рядку не відображаються . Такі суми включаються до валових витрат у складі ціни придбаних товарів, тому їх місце в рядку 04.1 декларації.

Рядок 4.6.2 «мито».

У цьому рядку не повинно відображатися мито, сплачене при імпортуванні товару, оскільки воно потрапить до валових витрат у складі первісної вартості такого товару та відображається в рядку 04.1 декларації.
А от експортне мито має бути записано до цього рядка.

Рядок 4.6.15 «Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з вартості продажу нерухомого майна»

і рядок 4.6.18 « Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з вартості продажу легкових автомобілів». До цих рядків уключаються суми пенсійного збору, сплаченого при придбанні нерухомості та легкових автомобілів відповідно. Причому, на думку податківців (див. лист ДПАУ від 19.12.2006 р. № 23881/7/15-0317), такі витрати мають бути безпосередньо пов'язані з господарською діяльністю платника податків.

Рядок 4.6.22 «Податок з реклами».

Його заповнюють виключно ті юридичні особи, які надавали послуги з установлення та розміщення реклами. Замовники ж суму такого податку відображають разом з вартістю послуг у рядку 04.1 декларації. Це стосується й інших місцевих податків, що справлялися та сплачувалися до бюджету податковими агентами.

 

Додаток Р2

У цьому додатку розшифровується сума витрат на добровільне перерахування коштів, передачу товарів (виконання робіт, надання послуг), що включаються до валових витрат та відображаються в рядку 04.8 декларації. Тут же наведено відповідний алгоритм розрахунку.

До зазначених витрат належать:

— суми коштів, перераховані до державного або місцевих бюджетів (рядок В1), неприбутковим організаціям, зазначеним у

п. 7.11 Закону про податок на прибуток (рядок В2), які включаються до складу валових витрат у межах від 2 до 5 % оподатковуваного прибутку попереднього року (дозволена сума відображається в рядку 1). Правила розрахунку такої суми наведено, зокрема, в Узагальнюючому податковому роз'ясненні № 552.

Приклад.

У рядку 11 декларації з податку на прибуток за 2009 рік була зазначена сума оподатковуваного прибутку 50000 грн., тоді в рядку 1 додатка Р2 до декларації за 2010 рік платник податків може відобразити суму таких витрат у розмірі від 1000 грн. (50000 грн. х 2 % : 100 %) до 2500 грн. (50000 грн. х 5 % : 100 %). Якщо фактично платник податків перерахував суму 800 грн., то вона в рядку 1 додатка Р2 не відображається (оскільки 800 грн. < 1000 грн.), а якщо сума таких витрат становила 3000 грн., то до рядка 1 додатка Р2 слід записати суму 2500 грн. (оскільки 3000 грн. > 2500 грн.);

— суми коштів, перерахованих підприємствами всеукраїнських об'єднань осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, цим об'єднанням на їх благодійні цілі (рядок 2) у межах 10 % оподатковуваного прибутку попереднього року;

— витрати на безоплатне надання певним категоріям працівників вугільної промисловості вугілля на побутові потреби в межах установлених норм (у розмірах, передбачених колективним договором, але не більше 5,9 т на домогосподарство. На це вказує

постанова КМУ «Деякі питання обкладення податком з доходів фізичних осіб вартості безоплатно наданих вугілля та вугільних брикетів» від 14.04.2004 р. № 462, а також лист ДПАУ від 15.09.2006 р. № 4903/А/15-1114). Такі витрати включаються до валових витрат підприємствами вугільної промисловості, причому без обмеження їх загальної суми та відображаються в рядку 3 додатка Р2;

— суми коштів, перерахованих організаціям роботодавців та їх об'єднанням у вигляді вступних, членських та цільових внесків, у межах 0,2 % фонду оплати праці платника податку за звітний рік (показник рядка Б додатка Р2, який не повинен перевищувати показник рядка 04.3 декларації, оскільки до цього рядка можуть потрапити деякі витрати, що не належать до фонду оплати праці, наприклад суми вихідної допомоги та оплата перших 5 днів непрацездатності). Дозволена сума таких витрат відображається в рядку 4 додатка Р2;

— суми коштів, перераховані установам науки, освіти, культури, заповідникам, музеям-заповідникам для використання з метою охорони культурної спадщини (рядок Г додатка Р2), уключаються до складу валових витрат у межах від 2 до 10 % оподатковуваного прибутку попереднього року. Дозволена сума таких витрат відображається в рядку 5 додатка Р2.

У рядку А зазначається сума оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (показник рядка 11 декларації за попередній рік), який є базою для розрахунку показників рядків 1, 2 і 5.

Загальна сума благодійних витрат підприємства, яку буде зазначено в рядку 04.8 додатка Р2 та відповідно в рядку 04.8 декларації з податку на прибуток, визначається як сума дозволених витрат за кожним із перелічених видів витрат.

 

Додаток Р3

Цей додаток складають тільки ті платники податку, які протягом звітного року придбавали товари (роботи, послуги) у

нерезидентів, які мають офшорний статус, або здійснювали розрахунки через таких нерезидентів (нагадаємо, що перелік офшорних зон наведено в розпорядженні КМУ від 24.02.2003 р. № 77-р).

У графі 3 додатка вказується загальна сума витрат на придбання товарів (робіт, послуг) в офшорного нерезидента. Сюди ж потрапляють суми процентів, сплачені нерезидентам, які мають офшорний статус (див.

лист ДПАУ від 01.09.2006 р. № 16369/7/15-0517 у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 75).

А от авансові виплати нерезидентам у цій графі не відображаються, оскільки згідно з

п.п. 11.2.3 Закону про податок на прибуток датою збільшення валових витрат платника податку при здійсненні операцій з нерезидентами є дата оприбуткування товарів, а для робіт (послуг) — дата фактичного їх отримання від нерезидентів незалежно від наявності їх оплати.

Платник податків згідно з вимогами

п. 18.3 Закону про податок на прибуток може включити до валових витрат тільки 85 % вартості придбаних товарів (робіт, послуг), тому у графі 4 додатка Р3 записується сума, яку отримують, помноживши дані графи 3 додатка Р3 на коефіцієнт 0,85.

Підсумкова сума показників графи 4 за всіма договорами з офшорними нерезидентами дає показник рядка 04.11 додатку Р3, який переноситься до рядка 04.11 декларації з податку на прибуток.

Зауважимо, що алгоритми порівняння податківцями річних додатків Р1 — Р3 з даними інших звітів наведено в

п. 3 додатка 1 до Порядку № 761.

Ось такі нюанси слід ураховувати при складанні декларації з податку на прибуток за 2010 рік. Бажаємо вам якнайкраще впоратися з цим завданням!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі