Теми статей
Обрати теми

Пошта редакції. Звіти про прийнятих та звільнених працівників: коли подавати?

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Звіти про прийнятих та звільнених працівників: коли подавати?

 

Наш центр зайнятості вимагає подекадного подання звітів про прийнятих та звільнених працівників, указуючи на нововведення в законодавстві з початку цього року та загрожуючи накласти на підприємство штрафні санкції за неподання. Чи правомірні такі вимоги?

(м. Дніпропетровськ)

 

Обов’язок подання до центрів зайнятості звітів про прийнятих та звільнених працівників було передбачено законодавством і до 01.01.2011 р. Так, згідно з

п. 4 ст. 20 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII (далі — Закон про зайнятість населення) підприємства, установи та організації незалежно від форми власності щомісячно подають до центрів зайнятості дані в повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, і в десятиденний строк — про всіх прийнятих працівників у порядку, встановленому законодавством. Однак за неподання зазначених даних відповідальність передбачено не було.

З 01.01.2011 р. набрала чинності нова редакція

ст. 1653 Кодексу про адміністративні правопорушення (далі — КпАП), що передбачає, зокрема, штраф за несвоєчасне подання або неподання визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III (далі — Закон № 1533) відомостей у розмірі від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.), за неподання зазначених відомостей особою, яка протягом року вже притягувалася до адміністративної відповідальності за ст. 1653 КпАП, розмір штрафу може скласти від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.). Штраф накладається на посадових осіб підприємства, а не на само підприємство. Виносять постанови про застосування цього адмінстягнення від імені Фонду керівник виконавчої дирекції Фонду, його заступники, керівники робочих органів виконавчої дирекції Фонду — центру зайнятості АР Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських, районних, міськрайонних, міських та районних у містах центрів зайнятості та їх заступники (ст. 2449 КпАП).

Як бачимо, у

ст. 1653 КпАП штраф передбачено за порушення вимог Закону № 1533, а не Закону про зайнятість населення. Закон № 1533 вказує на необхідність подання роботодавцем відомостей про прийняття на роботу працівників (п. 2 ч. 2 ст. 35), але в ньому немає норм, що встановлюють обов’язок подання звітів про вільні робочі місця. Із цього можна зробити висновок, що чинне на сьогодні законодавство передбачає адмінштраф для посадових осіб підприємства за неподання звіту про прийнятих працівників, санкцій за неподання звіту про вакансії немає*.

* У зв’язку з цим Федерація профспілок України, наприклад, наполягала на необхідності зазначення в колективних договорах обов’язку роботодавця своєчасно подавати інформацію до служби зайнятості про наявність вільних робочих місць (робочі матеріали від 11.01.2007 р.). Це може бути непрямою вказівкою на можливу загрозу кваліфікації неподання звіту про вакансії як порушення законодавства про працю. Про виявлене порушення центр зайнятості може повідомити до інспекцій з праці, що, у свою чергу, може потягти штраф за ст. 41 КпАП. Однак ця загроза, на наш погляд, має виключно гіпотетичний характер.

Форми звітності (зокрема форма № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», форма № 5-ПН «Звіт про прийнятих працівників») та інструкції щодо їх заповнення затверджено

наказом Мінпраці від 19.12.2005 р. № 420.

Згідно з

Інструкцією щодо заповнення форми звітності № 5-ПН форма складається за періоди: з 1 до 10 числа звітного місяця, з 11 до 20 числа звітного місяця, з 21 по останнє число звітного місяця та подається не пізніше 3-го дня після закінчення звітної декади. У разі відсутності прийнятих працівників протягом звітної декади форма не подається. Порядок заповнення форми передбачає таке:

у графі 1 наводяться прізвища, імена і по батькові (

без скорочення) відповідно до даних паспорта українською мовою всіх прийнятих на роботу громадян протягом звітної декади;

у графі 2 проставляється реєстраційний номер облікової картки (відомий раніше як ідентифікаційний код);

у графі 3 зазначаються найменування професій (посад), на які прийнято громадян відповідно до Державного класифікатора професій;

у графі 4 проставляється код професії (посади) згідно з Державним класифікатором професій;

у графі 5 проставляються номер та дата наказу про прийняття на роботу працівника;

у графі 6 у разі прийняття працівника на роботу за направленням центру зайнятості проставляються номер та дата видачі направлення;

у графі 7 ставиться відмітка «V», що свідчить про прийняття працівника на роботу за направленням державної служби зайнятості з компенсацією виплати заробітної плати;

у графі 8 ставиться відмітка «V», якщо працівника прийнято на новостворене робоче місце (тобто робоче місце, яке створене у зв’язку з реєстрацією підприємства або після впровадження чи розширення нового виду виробництва (робіт, послуг) та зміни умов праці);

у графі 9 указується місце проживання (місто, вулиця, будинок, квартира) і номер телефону прийнятого працівника.

Звіт підписується керівником підприємства із зазначенням дати заповнення форми і проставлянням печатки.

Звіт подається у тому числі на працівників, які є іноземними громадянами.

Будь-яких спеціальних застережень із приводу можливості чи неможливості направлення звіту поштою ні в

Законі про зайнятість населення, ні в Законі № 1533, ні в Інструкції немає. Цю обставину можна трактувати як відсутність заборони та надіслати за необхідності звіт поштою.

На завершення звернемо увагу на такі моменти:

1. Якщо підприємство не подало декілька звітів про прийнятих працівників і центр зайнятості ці факти розглядає всі одночасно, то до посадових осіб застосовується тільки один штраф за

ст. 1653 КпАП (з можливим застосуванням штрафу від 136 до 255 грн.). Підвищений штраф може бути застосовано тільки у випадку, якщо факт повторного неподання буде виявлено вже після того, як було накладено штраф за попередній факт неподання звіту.

2. Неподання звіту про вакансії не впливає на застосування санкцій за неподання звіту про прийнятих працівників*. На практиці іноді працівники центрів зайнятості при поданні звіту про прийнятих працівників указують підприємству на те, що ним попередньо не було подано звіт про вакансії, і на цій підставі застосовують адмінштраф за

ст. 1653 КпАП. Такі дії не мають законодавчих підстав.

* Щодо звіту за формою № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», який подається щомісячно, можна говорити про те, що якщо протягом місяця утворилася вакансія, але на неї було прийнято працівника і станом на момент подання звіту вільного робочого місця немає, то і звіт подаватися не повинен. До того ж, метою такої звітності, як зазначено в Інструкції щодо її заповнення, є «інформування населення про наявність вакансій, сприяння працевлаштуванню громадян, зареєстрованих у центрах зайнятості як такі, що шукають роботу, для підбору персоналу на замовлення роботодавців, для оцінки поточної потреби в кадрах та організації професійної підготовки населення відповідно до потреб ринку праці». Однак переконати працівників центрів зайнятості в обґрунтованості такої аргументації вкрай складно, оскільки вони виходять з того, що прийняти когось на роботу можна тільки у випадку, якщо до цього утворилася вакансія.

Однак відмовлятися від подання звіту про вакансії все ж не варто. Річ у тім, що суди розглядають

факт надання відомостей про наявність вільних місць до центрів зайнятості як доказ того, що підприємством було виконано його зобов’язання з працевлаштування інвалідів, передбачені Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII (див. постанову Київського окружного адміністративного суду від 03.03.2010 р. у справі № 2-а-817/10/1070, ухвалу ВАСУ від 23.12.2010 р. у справі № К-29130/10, ухвалу Київського апеляційного адмінсуду від 15.07.2009 р. у справі № 22-а-23903/08).

3. Одне з найбільш спірних питань — питання про строки давності, протягом яких може бути застосовано штраф за

ст. 1653 КпАП. Як відомо, згідно зі ст. 38 КпАП адміністративне стягнення, що накладається не в судовому порядку, а самим контролюючим органом, може бути застосовано не пізніше ніж через два місяці з дня вчинення порушення, а при триваючому порушенні — два місяці з дня його виявлення (див. тематичний номер «Посадові адмінштрафи» // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 14). Але 18.05.2011 р. набрали чинності зміни, унесені до Закону № 1533. У результаті в Законі з’явилася норма, згідно з якою «строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом та Законом України «Про зайнятість населення», адміністративних штрафів, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується» (ч. 4 ст. 38). Слід зауважити, що схожа норма була в Законі № 1533 і раніше, але до внесення змін у ній не фігурували адміністративні штрафи. Як складатиметься практика застосування оновленої редакції цього припису, наразі невідомо. На наш погляд, відмову від застосування строків давності щодо штрафів, передбачених КпАП, можна спробувати оскаржити як неправомірну, оскільки ч. 4 ст. 38 Закону № 1533 щодо цього питання вступає в протиріччя з КпАП, який не передбачає можливості відхилення від передбачених в ньому процедурних правил.

 

Олена Уварова, юрист

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі