Теми статей
Обрати теми

Про затвердження листа

Редакція ПБО
Рішення від 25.05.2011 р. № 568

Про затвердження листа

Рішення від 25 травня 2011 року № 568

(витяг)

 

З метою однакової практики правозастосування уповноваженими особами центрального апарату Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку та її територіальних органів Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку

вирішила:

1.

Затвердити лист «Щодо дій уповноважених осіб у разі виявлення порушень вимог частини 2 статті 20 Закону України «Про акціонерні товариства» (додається).

2. Начальникам територіальних управлінь Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку

здійснити дії, передбачені зазначеним листом, протягом двох місяців з дати прийняття цього рішення.

<…>

Голова Комісії Д. Тевелєв

Протокол засідання Комісії

від 25 травня 2011 р. № 22

 

 

Додаток

Начальникам територіальних управлінь Державної комісії
 з цінних паперів та фондового ринку

 

Щодо дій уповноважених осіб Комісії у разі виявлення порушень вимог частини 2 статті 20 Закону України «Про акціонерні товариства»

 

Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про акціонерні товариства» визначено, що усі акції товариства є іменними. Акції товариств існують виключно в бездокументарній формі.

Відповідно до частини 1 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, крім другого речення частини другої статті 20, яке набирає чинності через тридцять місяців з дня опублікування цього Закону.

Закон України «Про акціонерні товариства» був опублікований в офіційному друкованому виданні — газеті «Урядовий кур’єр», № 202 від 29.10.2008 р.

Згідно з п. 5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Таким чином, враховуючи вимоги законодавства,

до 30 квітня 2011 року акції, які випущені у документарній формі, повинні бути переведені у бездокументарну форму існування.

Відповідно до пункту 2 розділу XIV Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Комісії від 11.12.2007 № 2272 (далі — Правила), розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери може бути винесено незалежно від порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів.

Враховуючи вищевикладене, з метою однакової практики правозастосування у центральному апараті Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку та у її територіальних органах, у випадку виявлення порушень вимог частини 2 статті 20 Закону України «Про акціонерні товариства», а саме, нездійснення емітентами переведення випуску акцій документарної форми існування у бездокументарну до 30 квітня 2011 року, уповноважена особа Комісії повинна винести

розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери. При цьому термін для усунення порушення повинен становити 6 місяців.

У випадку невиконання розпорядження

про усунення порушень законодавства про цінні папери уповноважена особа порушує справу про правопорушення на ринку цінних паперів та застосовує фінансову санкцію у розмірі від тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, передбачену пунктом 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», та виносить нове розпорядження.

При цьому при повторному винесенні розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери термін для усунення порушення повинен становити 3 місяці.

У разі невиконання повторного розпорядження

про усунення порушень законодавства про цінні папери уповноважена особа порушує справу про правопорушення на ринку цінних паперів, застосовує відповідну санкцію, передбачену пунктом 8 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», та направляє відповідні матеріали стосовно не усунення емітентом порушень вимог частини 2 статті 20 Закону України «Про акціонерні товариства» разом з проектом рішення про зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів певного емітента на строк до усунення порушення до департаменту корпоративних відносин центрального апарату Комісії, а у разі, якщо порушення вчинено інститутом спільного інвестування до управління спільного інвестування центрального апарату Комісії.

Департамент корпоративних відносин (управління спільного інвестування) центрального апарату Комісії забезпечує винесення проекту рішення про зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів певного емітента на строк до усунення порушення на засідання Комісії.

Пунктом 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» передбачено, що Комісія застосовує до юридичних осіб

фінансові санкції за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів у розмірі від тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За ті самі дії, вчинені повторно протягом року, у розмірі від п’яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Голова Комісії Д. Тевелєв



коментар редакції

Штрафи за акції в документарній формі: не раніше 30 жовтня 2011 року

Законом України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 р. № 514-VI (далі — Закон про АТ; див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 91) для всіх акціонерних товариств було передбачено обов’язок до 30 жовтня 2010 року перевести випуск акцій виключно в бездокументарній формі (про те, які негативні наслідки можуть загрожувати акціонерним товариствам, що не виконали цього обов’язку, див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 81, с. 34). Однак пізніше Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про акціонерні товариства» щодо вдосконалення механізму діяльності акціонерних товариств» від 03.02.2011 р. № 2994-VI дату набуття чинності зазначеною вимогою було на півроку перенесено, у зв’язку з чим випуск акцій у документарній формі зберігав легальний статус до 30.04.2011 р. Цим же Законом було передбачено організаційні дії, які має бути вчинено для забезпечення існування акцій виключно в бездокументарній формі. Так, наглядова рада акціонерного товариства в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, зобов’язана прийняти рішення про переведення випуску цінних паперів з документарної форми у бездокументарну (далі — рішення про дематеріалізацію) та забезпечити вчинення нижчезазначених дій у такій послідовності:

1) опублікування в офіційному друкованому органі повідомлення про прийняте рішення про дематеріалізацію цінних паперів та повідомлення про це персонально кожного акціонера, зареєстрованого в реєстрі власників іменних цінних паперів випуску, що дематеріалізується, у спосіб, визначений при прийнятті рішення про дематеріалізацію (крім випадку, коли акції товариства належать одній особі);

2) подання до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку документів для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних акцій документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зобов’язана видати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування протягом 10 робочих днів з дати подання емітентом належним чином оформлених документів відповідно до встановлених нею вимог;

3) припинення обслуговування випуску цінних паперів у документарній формі у реєстроутримувача в системі реєстру власників іменних цінних паперів за цим випуском. Реєстроутримувач припиняє ведення реєстру протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Датою закриття реєстру є дата припинення ведення реєстру;

4) укладення в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, договору про обслуговування емісії цінних паперів з обраним наглядовою радою депозитарієм, який буде обслуговувати випуск акцій, що дематеріалізується, з наступним відкриттям рахунку в цінних паперах емітента в цьому депозитарії та укладення договору про відкриття рахунків у цінних паперах власникам з обраним наглядовою радою зберігачем;

5) депонування глобального сертифіката в обраному депозитарії та надання йому необхідних розпоряджень та інших документів відповідно до вимог Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Депонування депозитарієм глобального сертифіката здійснюється протягом 10 робочих днів із дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування;

6) забезпечення передачі реєстру власників іменних цінних паперів та переведення обліку прав власності на акції у бездокументарній формі до зберігача. Передача реєстру власників іменних цінних паперів до зберігача здійснюється протягом трьох робочих днів з дати припинення ведення реєстру. Дата передачі реєстру власників іменних цінних паперів спільно визначається емітентом, реєстратором та зберігачем. Зберігач цінних паперів зобов’язаний відкрити рахунки в цінних паперах акціонерам та зарахувати на них акції на підставі договору з емітентом та переданого йому (зберігачу) реєстру власників іменних цінних паперів протягом двох місяців з дати передачі реєстру;

7) зберігання відповідно до законодавства реєстру власників іменних цінних паперів, складеного на дату припинення ведення системи реєстру, та інших документів.

Про негативні наслідки за непереведення акцій у бездокументарну форму ДКЦПФР уже попереджала (див. рішення ДКЦПФР від 02.11.2010 р. № 1656 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 91).

Алгоритм дій територіального органу ДКЦПФР буде аналогічним тому, який має місце при виявленні неприведення діяльності АТ у відповідність до вимог Закону про АТ (див. рішення ДКЦПФР від 31.05.2011 р. № 675 на с. 6):

I. Акціонерному товариству виноситься розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери з установленням шестимісячного строку на його виконання.

II. У разі невиконання або несвоєчасного виконання розпорядження до акціонерного товариства може бути застосовано штраф у розмірі від 1000 до 5000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17000 до 85000 грн.).

III. Якщо територіальний орган ДКЦПФР унаслідок нездійснення переведення акцій у бездокументарну форму повторно винесе розпорядження про усунення цього порушення, то також має бути надано строк на усунення порушень у 3 місяці. У разі невиконання повторного розпорядження розмір штрафу може досягти 10000 нмдг (170000 грн.).

Крім того, до посадових осіб акціонерних товариств може бути застосовано штраф, передбачений ст. 18830 Кодексу України про адміністративні правопорушення, у розмірі від 500 до 750 нмдг (від 8500 до 11900 грн.).

Слід зауважити, що Прикінцеві та перехідні положення Закону про АТ вимагають від акціонерних товариств двох видів дій:

1) приведення статутів та внутрішніх положень у відповідність до Закону про АТ шляхом державної реєстрації відповідних змін;

2) переведення випуску акцій виключно в бездокументарну форму.

Можна припустити, що якщо акціонерне товариство не виконало ні першої, ні другої вимоги, територіальні органи ДКЦПФР виходитимуть з того, що суб’єктом господарювання допущено два порушення чинного законодавства з винесенням двох розпоряджень про необхідність усунення порушення з подальшим застосуванням окремих штрафів у разі невиконання зазначених розпоряджень.

 

Олена Уварова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі