Теми статей
Обрати теми

Про затвердження листа

Редакція ПБО
Рішення від 31.05.2011 р. № 675

Про затвердження листа

Рішення від 31 травня 2011 року № 675

(витяг)

 

З метою однакової практики правозастосування уповноваженими особами центрального апарату Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку та її територіальних органів Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку

вирішила:

1.

Затвердити лист «Щодо дій уповноважених осіб у разі виявлення порушень вимог п. 5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» (додається).

<…>

Голова Комісії Д. Тевелєв

 

 

Протокол засідання Комісії
 від 31 травня 2011 р. № 25

Додаток

Уповноваженим особам центрального апарату
 та територіальних органів Комісії

Щодо дій уповноважених осіб Комісії у разі виявлення порушень вимог п. 5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства»

 

Згідно з п. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини 1 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, крім другого речення частини другої статті 20, яке набирає чинності через тридцять місяців з дня опублікування цього Закону.

Закон України «Про акціонерні товариства» був опублікований в офіційному друкованому виданні — газеті «Урядовий кур’єр» № 202 від 29.10.2008 р.

Таким чином, враховуючи вимоги законодавства,

до 30 квітня 2011 року акціонерні товариства повинні були привести свої статути та внутрішні положення товариств у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства».

Відповідно до пункту 2 розділу XIV Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Комісії від 11.12.2007 № 2272 (далі — Правила), розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери може бути винесено незалежно від порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів.

Враховуючи вищевикладене, з метою однакової практики правозастосування у центральному апараті Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку та у її територіальних органах,

у випадку виявлення порушень вимог п. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства», а саме, неприведення до 30.04.2011 року статутів та внутрішніх положень акціонерних товариств у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», уповноважена особа Комісії повинна винести розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери.

При цьому термін для усунення порушення повинен становити 6 місяців.

У випадку невиконання розпорядження

про усунення порушень законодавства про цінні папери уповноважена особа порушує справу про правопорушення на ринку цінних паперів та застосовує фінансову санкцію у розмірі від тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, передбачену пунктом 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» та виносить нове розпорядження.

При цьому при повторному винесенні розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери термін для усунення порушення повинен становити 3 місяці.

У разі невиконання повторного розпорядження

про усунення порушень законодавства про цінні папери уповноважена особа порушує справу про правопорушення на ринку цінних паперів, застосовує відповідну санкцію, передбачену пунктом 8 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

Уповноважена особа територіального управління Комісії направляє відповідні матеріали стосовно неусунення емітентом порушень вимог п. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» разом з

проектом рішення про зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів певного емітента на строк до усунення порушення до департаменту корпоративних відносин центрального апарату Комісії, а у разі, якщо порушення вчинено інститутом спільного інвестування — до управління спільного інвестування центрального апарату Комісії.

Департамент корпоративних відносин (управління спільного інвестування) центрального апарату Комісії забезпечує винесення проекту рішення про зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів певного емітента на строк до усунення порушення на засідання Комісії.

Уповноважена особа центрального апарату Комісії, яка порушила справу за фактом повторного невиконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери, здійснює підготовку відповідних матеріалів стосовно неусунення емітентом порушень вимог п. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» та забезпечує винесення проекту рішення про зупинення внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів певного емітента на строк до усунення порушення на засідання Комісії.

Пунктом 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» передбачено, що Комісія застосовує до юридичних осіб

фінансові санкції за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів у розмірі від тисячі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За ті самі дії, вчинені повторно протягом року, — у розмірі від п’яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Голова Комісії Д. Тевелєв



коментар редакції

Діяльність акціонерних товариств: час застосовувати санкції

Минуло вже більше двох років з моменту набуття чинності Законом України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 р. № 514-VI (далі — Закон про АТ; див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 91). Нагадаємо: Закон про АТ зобов’язав всі акціонерні товариства, створені до набуття ним чинності

(до 30.04.2009 р.), привести свою діяльність у відповідність до вимог нового законодавства, серед іншого — змінити найменування з відкритих та закритих АТ на публічні та приватні. Для повного переходу на нові правила було надано період у два роки.

Слід зауважити, що в самому Законі про АТ первісно не було передбачено, які дії повинні вчинити акціонерні товариства для виконання зазначеної вимоги щодо приведення своєї діяльності у відповідність до законодавчих вимог, що змінилися. Але необхідні роз’яснення було надано ДКЦПФР (див. зокрема роз’яснення від 14.07.2009 р. № 8 «Про порядок застосування окремих положень розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» у зв’язку з набуттям ним чинності»). І лише з прийняттям Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про акціонерні товариства» щодо вдосконалення механізму діяльності акціонерних товариств» від 03.02.2011 р. № 2994-VI, який набрав чинності 02.03.2011 р., тобто буквально напередодні закінчення граничного строку приведення діяльності акціонерних товариств у відповідність до законодавчих вимог, зазначені рекомендації набули статусу приписів Закону (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 19).

Отже,

приведення діяльності акціонерних товариств, створених до 30.04.2009 р., у відповідність до вимог Закону про АТ передбачає вчинення таких дій:

1)

внесення змін до статуту товариства, які у тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого АТ на публічне АТ або з відкритого або закритого АТ на приватне АТ за умови, що кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також виконання всіх інших вимог Закону про АТ у статуті товариства;

2)

приведення внутрішніх положень товариства у відповідність до вимог Закону про АТ (серед внутрішніх документів можна назвати положення про загальні збори акціонерного товариства, наглядову раду, виконавчий орган та ревізійну комісію (ревізора) товариства).

Датою приведення діяльності акціонерних товариств у відповідність до вимог Закону про АТ є

дата державної реєстрації змін до статуту.

Нагадаємо, що

перетворенням такі зміни не вважаються і тому будь-яких податкових наслідків не спричинять.

Водночас, оскільки інформація про організаційно-правову форму є частиною найменування юридичної особи, акціонерні товариства після державної реєстрації зазначених змін, що підлягають опублікуванню, повинні

повідомити про це всіх осіб, з якими вони перебувають у договірних відносинах. Закон вимог до порядку та форми повідомлення не висуває. Оптимальним виглядає направлення письмового повідомлення про зміни, що відбулися. Водночас для акціонерних товариств, які, наприклад, працюють з великою кількістю фізичних осіб — споживачів, достатнім буде розміщення відповідного повідомлення на місці, доступному для огляду, безпосередньо в своїх структурних підрозділах.

Зміна найменування вимагатиме від суб’єкта господарювання здійснення й інших додаткових дій. Так, наприклад, відповідно до п. 9.4 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 979, у разі внесення змін до даних, що вказуються в довідці про взяття на облік платника податків за ф. № 4-ОПП (назва, місцезнаходження платника податків або органу державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, зміна керівництва тощо),

видається нова довідка про взяття на облік платника податків за ф. № 4-ОПП замість старої. Для отримання нової довідки платник податків подає до органу державної податкової служби звернення із зазначенням причин заміни та доданою до нього старою довідкою. Орган державної податкової служби протягом двох робочих днів після такого звернення перевіряє інформацію про внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру та видає нову довідку.

Доведеться також

змінити печатку та переоформити дозвільні документи . Так, відповідно до ч. 8 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 р. № 2806-IV однією з підстав для переоформлення документа дозвільного характеру є зміна найменування суб’єкта господарювання — юридичної особи або прізвища, імені, по батькові фізичної особи — підприємця.

Необхідно також урахувати вимоги Положення про порядок заміни свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв’язку зі зміною найменування акціонерного товариства, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30.12.2009 р. № 1638.

Якими можуть бути санкції для акціонерних товариств, які наразі не привели свої статути та внутрішні положення у відповідність до вимог Закону про АТ? Як зазначається в роз’ясненні, що коментується, щодо таких АТ територіальний орган ДКЦПФР може винести припис про необхідність усунення порушень чинного законодавства, надавши шестимісячний строк для його виконання. І лише якщо акціонерним товариством у зазначений строк не буде здійснено необхідні дії, до нього може бути застосовано штраф у розмірі від 1000 до 5000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (

від 17000 до 85000 грн.) з винесенням повторного розпорядження та наданням тримісячного строку на усунення порушень та приведення своєї діяльності у відповідність до вимог законодавства. Невиконання повторного розпорядження може спричинити застосування штрафу в розмірі від 5000 до 10000 нмдг (від 85000 до 170000 грн.) та припинення можливості внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів на строк до приведення діяльності акціонерного товариства у відповідність до вимог Закону про АТ.

Хоча ДКЦПФР у роз’ясненні, що коментується, про це і не згадує, але слід також пам’ятати, що до посадових осіб акціонерних товариств може бути застосовано передбачений ст. 18830 Кодексу України про адміністративні правопорушення штраф за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень ДКЦПФР щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів у розмірі від 500 до 750 нмдг (

від 8500 до 11900 грн.).

 

Олена Уварова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі