Теми статей
Обрати теми

Прийняття об'єктів в експлуатацію по-новому

Редакція ПБО
Стаття

Прийняття об’єктів в експлуатацію по-новому

 

У зв’язку з прийняттям нового Закону про містобудування Кабінет Міністрів України, міністерства та відомства почали роботу з приведення підзаконних нормативних актів у відповідність до вимог Закону. Одними з перших таких документів стали Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів та Порядок внесення плати за видачу сертифіката про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта. Нижче наведено деякі міркування щодо суті таких змін.

Борис Бідій, юрист (м. Київ)

 

Зміни почалися з… прийняття в експлуатацію

12 березня 2011 року набрав чинності

Закон про містобудування. Пункт 12 Прикінцевих положень Закону про містобудування приписує Кабміну (відповідно міністерствам та відомствам) привести свої нормативні акти у відповідність до зазначеного Закону протягом трьох місяців. А отже, сьогодні триває робота над прийняттям низки нормативних документів, що регламентують будівельні процедури. Одним з перших таких документів є постанова № 461.

 

Зазначений Порядок являє собою єдиний документ, що регламентує процедурні питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів та одночасно скасовує низку попередніх нормативних актів, що регламентували відповідні питання, у тому числі форму сертифіката відповідності, розмір оплати за його видачу тощо*. Вважаємо, таку тенденцію до спрощення регулятивних актів можна тільки вітати. Принаймні, якщо розгорнути невиправдано величезний попередній лістинг тарифів за видачу сертифіката, розумієш, що стало простіше.

*Було скасовано такі нормативні акти:

— постанову КМУ «Про Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів» від 08.10.2008 р. № 923;

— постанову КМУ «Про затвердження Порядку внесення плати за видачу сертифіката відповідності та її розміру і доповнення додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2001 р. № 702» від 29.12.2009 р. № 1423;

— постанову КМУ «Про затвердження Порядку ведення реєстру виданих сертифікатів відповідності та відмов у їх видачі і внесення змін до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів» від 29.12.2009 р. № 1424.

Наведемо перелік основних аспектів, що регламентуються

постановою № 461:

— порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;

— форма декларації про готовність об’єкта до експлуатації;

— форма заяви про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта і видачу сертифіката;

— форма акта готовності об’єкта до експлуатації;

— форма сертифіката, що свідчить про закінченість будівництвом об’єкта;

— форма документа, що свідчить про відмову у видачі сертифіката;

— порядок унесення плати за видачу сертифіката, що видається в разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, і її розмір

.

Головною новелою

постанови № 461 є диференціація процедури прийняття об'єктів в експлуатацію залежно від складності об’єкта, як передбачено Законом про містобудування.

Прийняття в експлуатацію об'єктів закінченого будівництва, як і раніше, здійснюється Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами (далі — інспекція).

 

Об'єкти I — III категорій складності

Об'єкти I — III категорій складності

та будови, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, приймаються в експлуатацію на підставі реєстрації архітектурно-будівельною інспекцією декларації про готовність об’єкта, що подається забудовником. Згідно з постановою № 461 така декларація подається на загальних підставах до дозвільного центру (і звідти надсилається архітектурно-будівельній інспекції, яка перевіряє її на повноту і достовірність наявних у ній даних) та або реєструється, або повертається на доопрацювання.

 

Приватні будови — як з ними бути?

Постанова № 461

містить окреме застереження про прийняття в експлуатацію низки «приватних будов»* без затвердженої в установленому порядку проектної документації та отримання необхідних дозволів, так званого самобуду. Очевидно, ця проблема мала не поодинокий характер, оскільки для її вирішення у 2009 році було видано спеціальний підзаконний акт — Тимчасовий порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів приватних житлових будинків садибного типу, дачних і садових будинків з господарськими спорудами, споруджених без дозволу на проведення будівельних робіт, затверджений постановою КМУ від 09.09.2009 р. № 1035, тому зауважимо, що згаданий Тимчасовий порядок втратив чинність.

* По суті, приватних будинків садибного типу, дачних і садових будинків.

Вважаємо, що законодавець у такий спосіб визначив строк, до якого потрібно було подати до ДАБК заяву про прийняття «самобуду» в експлуатацію. Той факт, що в

постанові № 461 у «переліку документів, що втратили чинність» відсутній власне Тимчасовий порядок, свідчить про те, що останній діє і сьогодні: тобто ті «самобуди», заяви щодо яких було подано до 31.12.2010 р., продовжують прийматися в експлуатацію за старим порядком, прописаним у Тимчасовому порядку. Виходить, що механізм узаконення «самобудів», заяви щодо яких було подано до ДАБК уже після 31.12.2010 р., підпадає під новий порядок, прописаний у постанові № 461. А в останньому зазначено, що «особливості реєстрації декларації та її форма визначаються Міністерством будівництва та житлово-комунального господарства», тобто на сьогодні знову-таки маємо невизначеність унаслідок відсутності такого «визначення» з боку будівельного міністерства.

 

Об'єкти IV — V категорій складності

Об'єкти IV — V категорій складності

підлягають прийняттю в експлуатацію в усталеному порядку, з видачею сертифіката відповідності. Для цього замовник будівництва подає заяву встановленої форми до інспекції, яка раніше видавала дозвіл на проведення будівельних робіт на об'єкті, який приймався. Заява подається разом з актом готовності до експлуатації, підписаним учасниками будівництва: замовником, генпроектувальником, генпідрядником, субпідрядниками тощо.

Узагалі, потрібно відзначити загальну тенденцію, що намітилася в будівництві, щодо посилення ролі, яка відводиться суб'єктам будівництва, насамперед архітектору, генпроектувальнику, генеральному підряднику та замовнику в контролі якості протягом усього процесу створення об'єктів архітектури. Як наслідок такої тенденції контрольні функції інспекції як органу нагляду зводяться до остаточного контролю отриманого результату робіт. Вважаємо, такий підхід відповідає принципам ринкової економіки.

Інспекція в найкоротші строки** здійснює перевірку поданих заяв та Акта готовності об’єкта до експлуатації та проводить перевірку об’єкта на місці на відповідність його проектній документації та будівельним нормам, стандартам і правилам. Після цього інспекція приймає рішення про видачу сертифіката або відмову в його видачі. При цьому

постанова № 461 містить вичерпний перелік підстав, з яких може бути відмовлено у видачі сертифіката.

** Перевірку має бути розпочато не пізніше ніж через три дні після реєстрації заяви, і її тривалість не повинна перевищувати 4 днів. Рішення про видачу або відмову у видачі сертифіката має бути прийнято інспекцією протягом 10 робочих днів.

Зазначимо дещо про прийняття в експлуатацію будов без закінчення робіт з оздоблення фасадів чи благоустрою. Це пов'язане з можливим перешкоджанням проведенню таких робіт унаслідок погодних умов при здаванні об’єкта в I, II кварталах року (але тільки якщо такі обставини мали місце).

Здавання житла в експлуатацію можливе без внутрішніх оздоблювальних робіт. Водночас соціальне житло має здаватися з оздобленням, придатним для проживання. Слід зауважити, що ці положення не нові, на практиці так воно й було, а якщо пригадати недавнє минуле, то й нормативне регулювання цього питання здійснювалося так само (до 2008 року діяв

Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затверджений постановою КМУ від 22.09.2004 р. № 1243 (п. 24)).

Промислові об'єкти приймаються в експлуатацію після закінчення пусконалагоджувальних робіт установлюваного обладнання згідно з проектом будівництва.

 

Якщо право власності… через суд

Дуже правильна, на наш погляд,

постанова № 461 підійшла до вирішення прийняття в експлуатацію об'єктів, право власності на які визнано в судовому порядку, у частині того, що такі об'єкти також підлягають прийняттю в експлуатацію в установленому порядку(!). Право власності — правом власності, а технічних характеристик в частині міцності, довговічності, санітарних норм дотримуватись потрібно.

У

Порядку зазначається, що зареєстровані декларація або сертифікат відповідності є підставою для таких юридично значущих дій, як оформлення (реєстрація) права власності на будову та укладення договорів на поставку на прийнятий в експлуатацію об'єкт електрики, тепла, води тощо.

 

Підключення до інженерних мереж

Зате встановлення правовідносин

з постачальними організаціями має істотно спроститися. Для таких організацій надання ними послуг на об'єкті, прийнятому в експлуатацію, згідно з постановою № 461 стало обов'язком. Таке підключення має здійснюватися в найкоротший термін — 10 днів. На практиці встановлення таких відносин було значно тривалішим процесом. Більше того, забудовник не був убезпечений від певного формалізму і, ми б сказали, свавілля постачальних організацій — монополістів. У нього запитували пакет документів, уключаючи дозвіл на проведення будівельних робіт, до будь-якого з документів могли прискіпуватися*, маючи на увазі відмову і необхідність «домовлятися».

* Хоча перевірятися повинні лише повнота документів і даних, що подаються, перевірялася й форма цих документів, що, звичайно ж, виходить за межі повноважень таких організацій — це справа державних контролюючих органів, зокрема інспекції. Наприклад, на практиці «Київводоканал» «не хотів визнавати» наявне на підставі закону (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» від 16.09.2008 р. № 509-IV) продовження дії до закінчення будівництва дозволу на проведення будівельних робіт, отриманого до дати, зазначеної в законі.

Згідно з

постановою № 461 датою прийняття об’єкта в експлуатацію є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката.

 

Категорії складності

На закінчення звернемо увагу на таке запитання:

хто і як відносить майбутню будову до тієї чи іншої категорії складності.

Це робить

за участі замовника проектна організація (архітектурне бюро), що має відповідну ліцензію і здатна кваліфікувати складність об’єкта.

Згідно зі

ст. 32 Закону про містобудування порядок віднесення будов до IV — V категорій складності має бути встановлено КМУ .

Такий порядок затверджено постановою КМУ від 27.04.2011 р. № 557.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі