Коли виникає спір з податковим органом: можливі спірні ситуації
Податкова інспекція — той орган, що супроводжує суб'єкта господарювання все його підприємницьке життя: з моменту створення і до моменту ліквідації. Будь-яке спільне «співіснування», як відомо, рідко обходиться без спорів та розбіжностей. Сьогодні поговоримо про найбільш поширені конфлікти, що виникають у взаємовідносинах платника податків та податкового органу.
Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»
Можливість оскаржити неправомірні дії або рішення суб'єкта владних повноважень — одна з базових гарантій, наданих учасникам правовідносин. Окремо обумовлено це право і
п.п. 17.1.7 ПКУ. Зупинимося на ситуаціях, коли може виникнути необхідність вирішення спору з податковим органом у порядку адміністративного або судового оскарження. Умовно їх можна поділити на дві великі категорії — спори, ініціатором розгляду яких в установленому порядку виступає сам платник податків, та спори, вирішення яких здійснюється за заявою податкового органу.
Розгляд спорів з ініціативи платника податків
Наведемо найбільш поширені категорії спорів платників податків з податковими органами в табличній формі (див. таблицю на с. 5).
Далі в цьому номері розглянемо докладніше порядок оскарження в межах адміністративної (на с. 12) та судової (на с. 20) процедур.
Спори, що виникають з ініціативи податкових органів
Слід зазначити, що іноді вступати в судовий процес платнику податків доводиться не з власної ініціативи. Є низка вимог, які податковий орган може пред’явити виключно в судовому порядку. Серед них найбільш поширені вимоги:
— про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізособи-підприємця у випадках, передбачених законом (
п.п. 20.1.12 ПКУ);— про припинення видаткових операцій платника податків на рахунках такого платника в банках та інших фінансових установах (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, ЄСВ, а також визначених контролюючим органом грошових зобов’язань платника податків) у разі недопуску посадових осіб органів державної податкової служби до дослідження територій та приміщень (це повноваження податкові органи отримають тільки з 01.01.2015 р., хоча вже зараз намагаються ним скористатися і не завжди суди першої інстанції згадують про
п. 1 розд. ХІХ ПКУ, яким набуття чинності зазначеним пунктом відстрочене);— про накладення арешту на кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку, якщо у платника податків, який має податковий борг, відсутнє майно та/або його балансова вартість менше суми податкового боргу, та/або таке майно не може бути джерелом погашення податкового боргу (
п.п. 20.1.17 ПКУ);— про стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника, на суму податкового боргу або його частини (
п.п. 20.1.18 ПКУ);— про стягнення з дебіторів платника податків, який має податковий борг, сум дебіторської заборгованості, строк погашення якої настав і право вимоги якої перекладено на органи державної податкової служби, у рахунок погашення податкового боргу такого платника податків (
п.п. 20.1.19 ПКУ).Платник податків завжди має право брати участь у судовому розгляді справ, ініційованих податковим органом, та обґрунтовувати свою позицію. Крім того, якщо суд першої інстанції задовольняє вимогу податкового органу, платник податків може подати апеляцію, яка є перешкодою для набуття чинності таким рішенням.
Зауважимо також, що іноді податкові органи намагаються скористатися судовою процедурою в непередбачених законом випадках, наприклад, подаючи позови з вимогами зобов’язати суб’єкта господарювання допустити податковий орган до перевірки або зобов’язати подати податкову декларацію тощо. Як правило, суди у задоволенні подібних вимог відмовляють, указуючи на їх неналежний характер. Головне для платника податків — пам’ятати про свої права.
№ з/п | Категорія спорів | Предмет оскарження | Формулювання вимог, що висуваються | Порядок оскарження та його законодавчі підстави |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Оскарження суми податкового зобов’язання, визначеного податковим органом за причинами, не пов’язаними з порушенням податкового чи іншого законодавства | Податкове повідомлення-рішення, в якому податковим органом визначена сума податкових зобов’язань, за формою згідно з додатком 1 для платників податків — фізичних осіб (форма «Ф») | Скасувати (визнати направомірним) податкове повідомлення-рішення | Протягом 30 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення, може бути подана скарга до вищого за рівнем податкового органу (п. 56.12 ПКУ) або протягом місяця до адміністративного суду (ст. 99 КАСУ). |
2 | Оскарження суми податкового зобов’язання | Податкове повідомлення-рішення: — за формою згідно з додатком 6 про заниження заявленої суми бюджетного відшкодування ПДВ (форма «В2»); | Скасувати податкове повідомлення-рішення
| Якщо платник податків обирає адміністративну процедуру оскарження, то строк, протягом якого слід звернутися до вищого за рівнем податкового органу, становить 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення рішення, що оскаржується. |
Примітка. Слід зауважити, що в основному форми податкових повідомлень-рішень залишилися колишніми за винятком буквально декількох. Поява нових форм податкових повідомлень-рішень пов’язана із запровадженням ПКУ деяких нових складів податкових правопорушень. Це: | ||||
3 | Відмова в наданні бюджетного відшкодування ПДВ | Податкове повідомлення-рішення за формою згідно з додатком 7 про відмову в наданні бюджетного відшкодування ПДВ (форма «В3»); | Скасувати податкове повідомлення-рішення | Процедура аналогічна порядку, зазначеному в п. 2 цієї таблиці |
4 | Оскарження вимоги про сплату: | Податкова вимога | Скасувати податкову вимогу | Процедура аналогічна порядку, зазначеному в п. 2 цієї таблиці. |
Примітка. Податкова вимога не направляється, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, тобто 17 грн. | ||||
5 | Оскарження індивідуальної податкової консультації (або відмови в її наданні) | Індивідуальна податкова консультація, надана у письмовій формі / Відсутність протягом місяця з дня направлення запиту про надання консультації відповіді на нього або отримання відмови надати консультацію | Визнати податкову консультацію неправомірною / | Згідно з п. 53.3 ПКУ платник податків може оскаржити в суді як правовий акт індивідуальної дії податкову консультацію контролюючого органу, викладену в письмовій формі, яка, на думку такого платника податків, суперечить нормам або змісту відповідного податку або збору.
|
Примітка. Оскаржити можна тільки індивідуальну податкову консультацію, надану письмово (підписану керівником податкового органу з проставлянням відповідної печатки). Роз’яснення податкового законодавства, отримані платником податків факсом або електронною поштою, статусу індивідуальних письмових податкових консультацій не мають. Не можна звертатися з вимогою про скасування і щодо консультацій, розміщених в Єдиній базі податкових знань, або наданих під час проведення поширених останнім часом веб-конференцій. Якщо податкова консультація була надана одному платнику податків, будь-який інший суб’єкт господарювання її оскаржити не зможе, навіть якщо вона доведена до загального відома шляхом опублікування в ЗМІ. | ||||
6 | Оскарження нормативно-правового акта у сфері оподаткування | Постанова Кабміну, наказ ДПАУ або інший нормативно-правовий акт з питань оподаткування, інших питань, підконтрольних податковим органам | Скасувати або визнати недійсним акт відповідного органу повністю або окремі його положення | Оскаржити нормативно-правовий акт у сфері оподаткування можна тільки в судовому порядку шляхом подання позову до адміністративного суду. |
7 | Оскарження дій або бездіяльності податкового органу | Рішення податкового органу про відмову в реєстрації платником податків або у вчиненні інших дій (відмова у видачі свідоцтва про сплату єдиного податку, відмова в реєстрації платником ПДВ або анулювання реєстрації, невизнання або відмова в прийнятті декларації, відмова в заліку або поверненні переплати з податків і зборів, штрафів тощо). | Визнати рішення податкового органу неправомірним / | Скарга може бути подана до вищого за рівнем податкового органу протягом 10 днів, наступних за днем, коли платник податків був ознайомлений з рішенням, яке, на його думку, порушує його права або законні інтереси. |
8 | Оскарження рішень та дій, що здійснюються податковим органом у ході перевірки | Наказ податкового органу про проведення перевірки, про продовження або припинення перевірки, вимога про проведення інвентаризації, про надання документів та їх копій тощо | Визнати наказ (вимогу) неправомірним | Оскарження подібних наказів (вимог) податкового органу у вищому за рівнем податковому органі виглядає малоперспективним, хоча і допускається чинним законодавством. |
Примітка. Звертаємо увагу, що сам акт перевірки оскарженню ні в адміністративному, ні в судовому порядку не підлягає. До акта перевірки можуть бути подані тільки заперечення платника податків. | ||||
9 | Вимога про повне відшкодування збитків (шкоди), завданих незаконними діями (бездіяльністю) контролюючих органів (їх посадових осіб) | Дії (акти) податкового органу, що порушують права та законні інтереси платника податків | Визнати дії (бездіяльність, акт) податкового органу незаконними (якщо вони раніше не визнавалися незаконним під час іншої процедури оскарження). | Подібні спори вирішуються в судовому порядку, однак, як правило, основною перешкодою для платника податків стає питання доведення причинного зв’язку між незаконними діями (бездіяльністю, актом) податкового органу та зазнаними ним збитками |
10 | Оскарження рішень про накладення адміністративних стягнень на посадових осіб та інших працівників суб’єкта господарювання | Постанова податкового органу про накладення адміністративного стягнення | Скасувати постанову у справі про адміністративне правопорушення | Згідно зі ст. 2342 КпАП органи державної податкової служби України розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з ухиленням від подання декларацій про доходи (ст. 1641 КпАП), порушенням порядку подання фінансової звітності та ведення бухгалтерського обліку при ліквідації юридичної особи (ст. 1666 КпАП). |
Примітка. Повноваження податкових органів з прийняття постанов про накладення адміністративних стягнень слід відрізняти від їх повноважень зі складання адміністративного протоколу. Податкові органи уповноважені на складання адмінпротоколів (крім уже названих ст. 1641 і 1666 КпАП, за якими вони ж приймають і постанови про накладення адмінстягнень) за ст. 512, 1551, 1631 — 1634, 16312, 164, 1645, 1772 КпАП. Такі адмінпротоколи оскарженню не підлягають. Оскаржити можна буде тільки постанову про накладення адміністративного стягнення, яку буде винесено на підставі такого протоколу. |