Окремі питання ПДВ-«розреєстрації»

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Червень, 2011/№ 50
В обраному У обране
Друк
Стаття

Окремі питання ПДВ-«розреєстрації»

 

Анулювання ПДВ-реєстрації далеко не завжди є бажаною подією — адже воно пов'язане з безліччю негативних наслідків, і не лише податкових. Щоб уникнути такої «розреєстрації» чи пом'якшити її наслідки, іноді доводиться вдаватися до певних прийомів — їм і присвячено цю статтю.

Віталій СМЕРДОВ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Матеріал цієї статті буде викладено в розрізі декількох ситуацій:

 

Свідоцтво платника ПДВ анулюється (за власним бажанням або рішенням податківців). На день подання заяви (анулювання) на його обліку перебувають значні обсяги товарів.

Тут необхідно пам'ятати, що

не пізніше дати подання заяви про анулювання (дати анулювання) за товарами і необоротними активами, при придбанні яких було сформовано податковий кредит, платник повинен визнати умовне постачання (п. 184.7 ПКУ). Таке постачання здійснюється виходячи зі звичайних цін, що, як правило, перевищують ті, за якими такі об'єкти могли б бути реалізовані. Щоб уникнути цих негативних наслідків, можна скористатися такою рекомендацією: продати товарні залишки дружньому підприємству (підприємцю) з тим, щоб через деякий час у нього ж їх і викупити за ту саму ціну. Якщо таке дружнє підприємство — платник ПДВ, то зазначений продаж слід оформляти датою, що припадає на період до анулювання реєстрації продавця платником ПДВ, а зворотний — у період після повторної реєстрації. У такому разі жодних втрат не понесе жоден з учасників такого правочину. Особливо вигідна така схема, якщо «розреєстрація» відбувається за пп. «ж» та «и» п. 184.1 ПКУ при великих (понад 300 тис. грн.) оборотах.

Якщо побудувати таку ж схему з неплатником ПДВ, то податковий кредит при зворотній купівлі вже не відновиться, але сума ПДВ, що «сидить» у ціні, хоча б збільшить витрати (щоправда, не в момент зворотного оприбуткування товарів, а в момент визнання доходу від їх продажу — див.

п. 138.4 ПКУ).

 

Підприємець — платник ПДВ прийняв рішення про перехід на спрощену систему оподаткування. Чи може він залишитися платником ПДВ?

Нагадуємо, що фізособи-єдиноподатники платниками ПДВ бути не можуть. Водночас

нова «спрощенка», проект якої розглядався в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 45, с. 21 (наразі прийнятий у першому читанні), передбачає можливість ПДВ-реєстрації у тому числі й фізосіб-єдиноподатників (III категорії).

Таким чином

, підприємцям — платникам ПДВ з переходом на сплату єдиного податку краще почекати, оскільки є висока ймовірність, що найближчим часомвони зможуть залишатися в лавах ПДВшників і після переходу на сплату єдиного податку.

 

Платник ПДВ тривалий час не здійснює діяльності та подає порожні декларації. Відновлювати оподатковувані постачання планується лише наступного року. Чи є ризик позбутися ПДВ-реєстрації?

Ризик є і він пов'язаний з

п.п. «г» п. 184.1 ПКУ, в якому зазначено, що за відсутності постачання/придбання з метою формування зобов'язань з ПДВ чи податкового кредиту протягом 12 місяців свідоцтво платника підлягає анулюванню (докладніше див. на с. 21). Щоб уникнути ПДВ-«розреєстраціі» за цією підставою, можна скористатися однією з таких порад:

1)

здійснити придбання товару/послуги для використання в оподатковуваній діяльності (повністю або частково) та включити «вхідний» ПДВ до складу податкового кредиту. При цьому те, що оподатковувана діяльність найближчим часом буде відсутня, значення не має, оскільки право на податковий кредит виникає незалежно від того, чи буде використано товари/послуги для оподатковуваних операцій протягом звітного періоду (п. 198.3 ПКУ);

2)

якщо у платника залишилися товари, які він купував для використання в оподатковуваній діяльності та включив «вхідний» ПДВ за ними до податкового кредиту, то частину з них можна подарувати або викинути/розбити (використати в негосподарській діяльності). У цьому випадку відповідно матиме місце або звичайне постачання (п.п. 14.1.191 і п. 185.1 ПКУ), або умовне постачання за п. 198.5 ПКУ (також див. думку в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 35, с. 45). Причому умовне постачання, як відомо, є постачанням, що обкладається ПДВ, а отже, воно також позбавить ризику втратити свідоцтво ще на 12 місяців (за відсутності інших підстав для анулювання).

 

Платник ПДВ забув подати держреєстратору реєстраційну картку з підтвердженням відомостей про себе. Чи може цей факт спричинити анулювання свідоцтва ПДВ?

Може

. Річ у тім, що згідно з п.п. «ж» п. 184.1 ПКУ підставою для ПДВ-«розреєстраціі» є не лише запис у реєстрі про відсутність юрособи, а й запис про відсутність підтвердження відомостей про неї (докладніше див. на с. 23). Останній запис робиться навіть у разі, коли особа перебуває за своєю адресою, однак не подає щорічних відомостей про себе держреєстратору і при цьому не відповідає в місячний строк на його запит (причому такий запит може бути спровоковано і податковими органами).

Щоб не натрапити на анулювання свідоцтва за цією підставою, необхідно, як мінімум, не забувати звітувати перед держреєстратором. Також слід оперативно відпрацьовувати

вхідну кореспонденцію, адже, як зазначалося, запит від держреєстратора може надійти не тільки внаслідок забудькуватості платника, а й за ініціативою податківців. Як бачимо, краще, щоб податковим органам також було завжди відомо про фактичне місцезнаходження юрособи — тут можуть допомогти такі поради:

1)

здійснювати діяльність за адресою, внесеною до держреєстру;

2)

при зміні адреси не затягувати з отриманням оновленої довідки за формою № 4-ОПП — за її наявності платник може бути впевнений, що податківцям відома нова адреса;

3)

на практиці для цих цілей іноді підтримується телефонний або будь-який інший неформальний контакт з податківцями.

 

Після добровільної ПДВ-реєстрації основний обсяг постачання здійснюється неплатникам ПДВ. Чи є ризик анулювання свідоцтва ПДВ?

Є. Він полягає в

п.п. «и» п. 184.1 ПКУ (див. на с. 25). Уникнути анулювання свідоцтва за цією підставою можуть допомогти такі поради:

1)

взаємодіяти лише з платниками ПДВ. Проте найчастіше контрагенти підбираються виходячи з економічної доцільності, а не податкової вигоди, тому цієї поради не завжди можнадотриматися. Отже, в цій ситуації можна запропонувати домовитися з декількома платниками ПДВ (бажано, теж добровольцями, оскільки в такому разі зацікавленість буде в усіх) періодично здійснювати між собою якісь постачання (не обов'язково оподатковувані) — у тому числі з циркуляцією тих самих товарів. Головне в цьому випадку — створити видимість економічної доцільності таких правочинів, щоб у податківців не виникло бажання визнати їх недійсними;

2) якщо 12-місячний строк добігає кінця, а необхідного обсягу постачання платникам ПДВ немає і не передбачається, то виходом із ситуації, що склалася, може бути постачання в обсязі, якого не вистачає, «дружньому» платнику ПДВ з наступним поверненням та коригуванням у періоді, в якому необхідний обсяг постачання буде набрано.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд