Теми статей
Обрати теми

Податкові перевірки: планові та позапланові

Редакція ПБО
Стаття

Податкові перевірки: планові та позапланові

 

Усім відомо, що сплата податків і зборів є конституційним обов’язком кожного. Функції ж щодо контролю за правильністю визначення об’єктів оподаткування та обчислення податків, інших платежів покладено на податкові органи. З цією метою представники податкових органів періодично проводять документальні перевірки платників податків: як планові, так і позапланові. Про основні особливості проведення таких перевірок і йтиметься в цій статті.

Наталя БІЛОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Загальні поняття про документальні перевірки

Почнемо з того, що одним із видів перевірок, які мають право проводити податкові органи, згідно зі

ст. 75 ПКУ є документальні перевірки (планові або позапланові; виїзні або невиїзні).

При цьому

документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати всіх передбачених ПКУ податків і зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) і яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, що використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов’язані з нарахуванням та сплатою податків і зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих у встановленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальною

виїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться за місцезнаходженням платника податків або місцем розташування об’єкта права власності , щодо якого проводиться така перевірка.

Документальною

невиїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться у приміщенні органу державної податкової служби.

 

Порядок проведення документальних планових перевірок

Згідно зі

ст. 77 ПКУ документальна планова перевірка має бути передбачена планом-графіком проведення документальних планових перевірок.

До цього плану-графіка включаються платники податків, які мають

ризик щодо несплати податків і зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на податкові органи. При цьому ступінь ризику може бути:

незначним (перевірка проводиться не частіше ніж один раз на три календарні роки);

середнім (перевірка проводиться не частіше ніж один раз на два календарні роки);

високим (перевірка проводиться не частіше ніж один раз на календарний рік).

Зауважимо: календарний рік обчислюється з 1 січня року, в якому проводиться перевірка, до 31 грудня цього року, а не з дати проведення перевірки. Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх розподіл за ступенем установлюються центральним органом державної податкової служби.

Найімовірніше, при складанні зазначеного плану-графіка перевірок податківці орієнтуватимуться на той примірний перелік критеріїв щодо встановлення ступеня ризику, яким керувалися ще до набуття чинності

ПКУ. Нагадаємо: його наведено в Методрекомендаціях № 201. І хоча передбачається, що критерії встановлення ступеня ризиків діяльності поширюються не на всіх суб’єктів господарювання, їх перелік у Методрекомендаціях № 201 досить широкий. До того ж у ПКУ чітко підхід до періодичності проведення перевірок визначено лише щодо:

юридичних осіб, які сплачують податок на прибуток за ставкою 0 % та в яких сума сплаченого до бюджету ПДВ становить не менше 5 % від задекларованого доходу за звітний податковий період;

самозайнятих осіб, сума сплачених податків яких становить не менше 5 % від задекларованого доходу за звітний податковий період.

Такі платники податків уключаються до плану-графіка

не частіше ніж один раз на три календарні роки. Однак ця норма не діє, якщо ці платники податків порушують положення ст. 45, 49, 50, 51, 57 ПКУ, а саме:

— не визначили свою податкову адресу;

— не подають у встановлені строки податкову звітність;

— не вносять у встановленому порядку уточнення до податкової звітності в разі самостійного виявлення помилок (зокрема,

абзацом третім п. 44.1 ПКУ передбачено обов’язок внести відповідні зміни до податкової звітності в разі визнання договору недійсним);

— не надають відомості про суми виплачених доходів платникам податків — фізособам (Податковий розрахунок за формою № 1ДФ);

— не сплачують своєчасно та в повному обсязі суми податкових зобов’язань.

Із приписів

ПКУ випливає, хоча прямо це й не зазначено, що до плану-графіка проведення документальних планових перевірок включаються як виїзні, так і невиїзні перевірки. Тому в разі проведення невиїзної перевірки наступна документальна перевірка — виїзна чи невиїзна — може бути проведена з урахуванням зазначених вище обмежень до періодичності планових перевірок.

Про проведення документальної планової перевірки керівником органу державної податкової служби приймається

рішення, що оформляється наказом.

Провести документальну планову перевірку податківці можуть лише в разі, якщо платнику податків

не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення такої перевірки вручено під підпис або направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Якщо різні контролюючі органи (органи державної податкової служби та митні органи) планують у звітному періоді проведення перевірки того самого платника податків, то така перевірка проводиться зазначеними органами

одночасно. Порядок координації проведення таких перевірок затверджено постановою № 1234 (див. с. 39 цього номера).

 

Порядок проведення документальних позапланових перевірок

Відповідно до

ст. 78 ПКУ документальна позапланова перевірка не передбачається в плані роботи органу державної податкової служби та проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених ПКУ (див. табл. 1).

 

Таблиця 1

Підстави для проведення позапланових перевірок

№ з/п

Пункт ПКУ

Підстава

Примітка

1

2

3

4

1

П.п. 78.1.1

За результатами перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать
про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту

Як бачимо, підставою для позапланової перевірки можуть стати не лише результати перевірок інших платників податків,
а й отримання податкової інформації.
Так, згідно зі ст. 72 ПКУ для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла:
1) від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація:
— що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах;
— що міститься в поданих великими платниками податків в електронному вигляді копіях документів з обліку доходів, витрат
та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документах,
які ведуться в електронному вигляді, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов’язаних з обчисленням
та сплатою податків і зборів;
— про фінансово-господарські операції платників податків;
— про застосування реєстраторів розрахункових операцій;
2) від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та НБУ, зокрема інформація:
— про об’єкти оподаткування, які надаються та/або реєструються такими органами. Зазначена інформація повинна містити вид, характеристики, індивідуальні ознаки об’єкта оподаткування (за наявності), за якими його можна ідентифікувати;
— про результати здійснення державного контролю за господарською діяльністю платника податків;
— що міститься у звітних документах (крім персоніфікованої статистичної інформації, фінансових звітів), що подаються платником податків до органів виконавчої влади та/або органів місцевого самоврядування;
— про встановлені органами місцевого самоврядування ставки місцевих податків, зборів та надані такими органами податкові пільги;

— про дозволи, ліцензії, патенти, свідоцтва на право провадження окремих видів діяльності, яка повинна містити, зокрема:
найменування платника податків, якому видані такі дозволи, ліцензії, патенти;
податковий номер або реєстраційний номер облікової картки фізичної особи;
вид дозвільного документа;
вид діяльності, на провадження якої видано дозвільний документ;
дату видачі дозвільного документа;
строк дії дозвільного документа, інформацію про зупинення (призупинення) дії дозвільного документа із зазначенням підстав такого зупинення (призупинення);
відомості про сплату належних платежів за видачу дозвільного документа;
перелік місць провадження діяльності, на яку видано дозвільний документ;
— про експортні та імпортні операції платників податків;
3) від банків, інших фінансових установ — інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків;
4) від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів;
5) від підрозділів податкової служби та митних органів — за результатами податкового контролю;
6) інша інформація, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства, та/або добровільно чи за запитом надана органу державної податкової служби в установленому законом порядку

2

П.п. 78.1.2

Платником податків не подана в установлений строк податкова декларація або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом

Під податковою декларацією, розрахунком п. 46.1 ПКУ розуміє документ, який подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених ПКУ) контролюючому органу в строки, установлені законом, та на підставі якого здійснюються нарахування та/або сплата податкового зобов’язання, або документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
До податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов’язань прирівнюються й митні декларації.

Поняття податкової декларації включає й Податковий розрахунок за формою № 1ДФ, а отже, його неподання також може бути підставою для позапланової перевірки.
Неподання ж форм, що не відповідають ознакам податкової декларації (наприклад, Звіту про суми податкових пільг, форма якого затверджена постановою КМУ від 27.10.2010 р. № 1233), не повинно бути підставою для проведення перевірки.
Раніше суди наполягали на тому, що податковий орган обов’язково має вказати, яку саме податкову декларацію або розрахунок і за який податковий період не подав платник податків (див. ухвалу ВАСУ від 20.10.2009 р. № К-17897/07). Думаємо, такої позиції вони дотримуватимуться і в умовах дії ПКУ

3

П.п. 78.1.3

Платником податків подано уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся органом державної податкової служби

Згідно з п. 50.3 ПКУ, якщо платник податків подає уточнюючий розрахунок до податкової декларації, поданої за період, що перевірявся, податковий орган має право провести позапланову перевірку такого платника податків за відповідний період. Тобто перевірці підлягає тільки той податковий період, щодо якого подано уточнюючий розрахунок. Як бачимо, виправляти помилки краще через поточну декларацію

4

П.п. 78.1.4

Виявлена недостовірність даних, що містяться в податковій декларації, поданій платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення і їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом
10 робочих днів із дня отримання запиту

Тут також ідеться про податкову декларацію.
До набуття чинності ПКУ суди виходили з того, що запит повинен містити чітку вимогу про необхідність надання платником податків пояснень та документального підтвердження із зазначенням, які конкретно дані податкової декларації та за яким саме податком викликали сумніви щодо їх достовірності. В іншому разі суди визнавали, що в податкового органу відсутні підстави для проведення перевірки (див. ухвалу ВАСУ від 27.10.2009 р. № К-14245/07).
Суди визнавали законними вимоги податківців про надання документів/реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, податкових накладних, оригіналів п’ятих основних аркушів (примірників декларанта) вантажних митних декларацій, платіжних документів, що підтверджують правомірність бюджетного відшкодування. Ненадання таких документів на запит податківців — підстава для позапланової перевірки.
Підхід судів до розгляду правомірності проведення перевірок за цією підставою змінитися не повинен

5

П.п. 78.1.5

Платником податків подано в установленому порядку органу державної податкової служби заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення, в яких міститься вимога повного або часткового перегляду результатів відповідної перевірки
або скасування прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення, якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки

Перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження.
Крім того, якщо раніше для того, щоб з’явилася підстава для позапланової перевірки, досить було подання платником податків скарги, в якій він би вказував на допущені перевіряючими порушення в ході перевірки та вимагав у зв’язку з цим повного чи часткового скасування прийнятих на підставі перевірки рішень,
то з 01.01.2011 р. не будь-яка така скарга є підставою для позапланової перевірки

6

П.п. 78.1.7

Розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків

Раніше в разі банкрутства платника податків підстави для перевірки виникали тільки при винесенні судом постанови про визнання суб’єкта господарювання банкрутом.
З цього моменту згідно зі ст. 22 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» від 14.05.92 р. № 2343-XII починається ліквідаційна процедура та у зв’язку з цим виникає підстава для проведення позапланової податкової перевірки (див. лист ВГСУ від 05.02.2010 р. № 05-06/520/78).
Тепер з позаплановою перевіркою податківці можуть прийти вже після порушення справи про визнання банкрутом.
Нагадаємо також, що до 01.01.2011 р. перетворення юридичної особи як один
із випадків її реорганізації було підставою
для проведення позапланової виїзної перевірки. Тепер при перетворенні підприємства така перевірка не проводитиметься

7

П.п. 78.1.8

Платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності достатніх підстав, що свідчать про те, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства (перелік таких підстав визначено постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1238), та/або з від’ємним значенням з податку на додану вартість,
що становить більше 100 тис. грн.

Перевірка за цією підставою проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від’ємного значення з податку на додану вартість, що становить більше 100 тис. грн.
Нагадаємо: проведення податківцями документальної позапланової виїзної перевірки для визначення достовірності нарахування бюджетного відшкодування ПДВ за наявності певних підстав було передбачене і до набуття чинності ПКУ (див. п.п. 7.7.5 Закону про ПДВ)

8

П.п. 78.1.9

Щодо платника податку подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної в разі ненадання таким платником податків пояснень та документального підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом
10 робочих днів з дня його отримання

Зазначені факти автоматично підставою для перевірки не стають. Така підстава з’явиться тільки в разі, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на відповідний запит податкового органу

9

П.п. 78.1.11

Отримано постанову суду (ухвалу суду) про призначення перевірки або постанову органу дізнання, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні

Перевірка проводиться тільки за наявності порушеної кримінальної справи.
Щодо проведення перевірки з ініціативи суду, то, як можна зробити висновок, прийняти постанову або ухвалу про призначення перевірки суд може не лише в ході розгляду кримінальної справи, а й будь-якої іншої, зокрема адміністративної.

Раніше (до 01.01.2011 р.) позапланові перевірки могли проводитися в разі, якщо щодо платника податків (посадової особи платника податків) податковою міліцією порушено оперативно-розшукову справу.
Сьогодні таку підставу для проведення позапланових перевірок не зазначено. Водночас у п. 78.3 ПКУ прямо зазначено: за наявності порушених оперативно-розшукових справ щодо платників податків (посадових осіб платників податків) перевірки можуть проводити і працівники податкової міліції

10

П.п. 78.1.12

Органом державної податкової служби вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня здійснено перевірку документів обов’язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, що повинні бути з’ясовані під час перевірки для винесення об’єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби

Рішення про проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку приймається органом державної податкової служби вищого рівня тільки у випадку, якщо щодо посадових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня, що проводили документальну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або порушено кримінальну справу.
За змістом цієї норми сам по собі факт призначення та початку службового розслідування щодо працівників податкового органу не є достатньою підставою для проведення позапланової виїзної перевірки в юрособи, оскільки цей факт є тільки обов’язковою умовою за наявності певних обставин, а саме:
— здійснення перевірки податковим органом вищого рівня документів обов’язкової звітності платника податків у порядку контролю за достовірністю висновків нижчого за рівнем органу та встановлення їх невідповідності вимогам закону;
— здійснення перевірки висновків акта перевірки, складеного податковим органом нижчого рівня, а також установлення невідповідності його висновків законодавству, що спричинило ненадходження до бюджету сум податків (див. ухвалу ВАСУ від 29.01.2009 р. № К-22651/07)

11

П.п. 78.1.13

Отримання інформації про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) найманим особам (у тому числі без документального оформлення) заробітної плати, пасивних доходів, додаткових благ, інших виплат та відшкодувань, що підлягають оподаткуванню, у тому числі внаслідок неукладення платником податків трудових договорів з найманими особами згідно із законом, а також здійснення особою господарської діяльності без державної реєстрації. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали підставою для проведення такої перевірки

Уперше повноваження на проведення нового виду перевірок — позачергових перевірок дотримання податкового законодавства у сфері трудових відносин було надано податковим органам Законом № 2275. Підставою для такої перевірки могло стати отримання податковою міліцією інформації про ухилення суб’єкта господарювання від оподаткування при нарахуванні (виплаті, отриманні) оподатковуваного доходу найманій особі. Способами такого ухилення можуть бути неукладення трудового договору з працівником, здійснення госпдіяльності без реєстрації тощо.
ПКУ відмовився від позачергових перевірок, передбачивши перелічені факти як підставу для проведення позапланової перевірки

12

П. 78.2

Звернення платника податків

Якщо платник податків направляє до органу податкової служби звернення про проведення перевірки, будь-які інші підстави для її проведення не потрібні

13

П. 44.7

Якщо посадова особа контролюючого органу, яка здійснює перевірку, відмовляється з будь-яких причин від урахування документів, наданих платником податків під час проведення перевірки, і платник податків надає до контролюючого органу, який призначив перевірку, документи, зазначені в акті перевірки як відсутні, протягом 3 робочих днів із дня отримання акта перевірки

Контролюючий орган має право не приймати рішення за результатами проведеної перевірки та призначити позапланову документальну перевірку платника податків

14

П. 150.3

Від’ємне значення об’єкта оподаткування декларується платником податку на прибуток протягом чотирьох останніх податкових періодів

При проведенні такої позапланової перевірки інспектується правильність визначення об’єкта обкладення податком на прибуток

15

П. 153.7

Вартість об’єкта фінансового лізингу, який уперше або повторно вводиться в експлуатацію, визначається договором у сумі, що є меншою від вартості витрат на його придбання або спорудження

У цьому випадку податковий орган має право провести позапланову перевірку для визначення рівня звичайної ціни. При цьому звичайна ціна до 01.01.2013 р. розраховується за правилами п. 1.20 Закону про податок на прибуток, а не ст. 39 ПКУ

16

П. 201.10

Виявлення розбіжностей між даними податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних

Такий випадок є підставою для проведення перевірки продавця та у відповідних випадках — покупця товарів/послуг

 

Документальна позапланова перевірка проводиться

на підставі рішення керівника податкового органу, оформленого наказом. Приступити до проведення такої перевірки податківці мають право лише за умови, що платнику податків до початку її проведення вручена під розписку копія наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

 

Порядок проведення документальних невиїзних перевірок

Зі

ст. 75 ПКУ випливає, що документальні невиїзні перевірки можуть бути плановими та позаплановими. При цьому на їх проведення поширюється чимало з вимог, які висуваються до проведення документальних виїзних перевірок.

Документальна

невиїзна перевірка проводиться в разі прийняття рішення про її проведення керівником податкового органу та за наявності обставин, визначених для проведення документальних планових та позапланових виїзних перевірок. При цьому перевірці підлягають ті самі документи й дані, що надаються платником податків при проведенні документальних планових та позапланових виїзних перевірок, а також дані, отримані іншим способом, передбаченим законом (п. 79.1 ПКУ).

Документальна

позапланова невиїзна перевірка проводиться податківцями виключно на підставі рішення керівника податкового органу, оформленого наказом, та за умови надсилання платнику податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручення йому або його уповноваженому представнику під підпис копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки (п. 79.2 ПКУ).

Присутність платника податків під час проведення такої перевірки не обов’язкова, але її може бути проведено в його присутності на підставі поданих ним документів.

 

Умови допуску працівників податкової служби до проведення виїзних перевірок

Умови та порядок допуску податківців до проведення документальних виїзних перевірок викладено у

ст. 81 ПКУ.

Так, посадові особи органу державної податкової служби мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки за наявності

підстав для її проведення, визначених ПКУ, та за умови пред’явлення направлення на проведення такої перевірки, в якому вказуються:

— дата видачі;

— найменування органу державної податкової служби;

— реквізити наказу про проведення відповідної перевірки;

— найменування та реквізити суб’єкта (об’єкта), перевірка якого проводиться (прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи — платника податку, яка перевіряється);

— мета перевірки;

— вид перевірки (планова або позапланова);

— підстави для перевірки;

— дата початку та тривалість перевірки;

— посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку.

Форму направлення на перевірку, що відповідає вимогам

ПКУ, ще не встановлено, тому поки що використовується форма, наведена в додатку 2 до Методрекомендацій № 355.

Візьміть до відома: направлення на перевірку є

дійсним за наявності підпису керівника податкового органу або його заступника, скріпленого печаткою податкового органу. А форма направлення на перевірку передбачає, що працівники податкової служби зобов’язані пред’явити суб’єкту господарювання разом з таким направленням ще і свої службові посвідчення.

Якщо таке направлення податківці

не пред’являють платнику податків (посадовим (службовим) особам або особам, які фактично здійснюють розрахункові операції) або воно оформлене з порушенням, платник податків має право не допускати візитерів до проведення перевірки.

Крім того, нагадаємо:

— проведення документальної планової перевірки можливе за умови вручення/направлення платнику податків не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку її проведення

копії наказу про її проведення та письмового повідомлення із зазначенням дати початку її проведення;

— проведення документальної позапланової невиїзної перевірки можливе за умови вручення/направлення платнику податків

копії наказу про її проведення і письмового повідомлення про дату початку та місце її проведення.

Формально в разі ненадання таких документів податківці не мають права приступати до перевірки.

Ще однією підставою для недопуску представників контролюючих органів до перевірки у

ст. 7 Указу № 817 названо їх відмову від підпису в Журналі реєстрації перевірок, форму якого затверджено наказом Державного комітету України з питань розвитку підприємництва від 10.08.98 р. № 18. З тим, що такий Журнал рекомендується вести суб’єктам господарювання для недопущення несанкціонованих перевірок, згодні й податківці (див. консультацію фахівців Інформаційно-довідкового департаменту державної податкової служби на с. 36 цього номера.

Щоправда, у

п. 81.1 ПКУ зазначено: відмовити в допуску до перевірки з інших підстав, за винятком непред’явлення направлення на перевірку або пред’явлення направлення, оформленого з порушеннями, не можна.

При пред’явленні направлення платник податків повинен

розписатися в ньому та вказати свої прізвище, ім’я, по батькові, посаду, дату і час ознайомлення. У разі відмови від підпису в направленні працівники податкової служби складають акт, що засвідчує факт відмови. Тоді цей акт є підставою для початку проведення такої перевірки.

Якщо платник податків відмовляє в допуску працівників податкового відомства до проведення перевірки, вони також складають акт, що засвідчує факт відмови.

 

Тривалість документальних перевірок

Планові перевірки.

Згідно з п. 82.1 ПКУ тривалість документальних планових перевірок не повинна перевищувати:

для великих платників податків — 30 робочих днів;

для суб’єктів малого підприємництва — 10 робочих днів;

для інших платників податків — 20 робочих днів.

Подовження цих строків можливе за рішенням керівника органу державної податкової служби:

для великих платників податків — не більше ніж на 15 робочих днів;

для суб’єктів малого підприємництва — не більше ніж на 5 робочих днів;

для інших платників податків — не більше ніж на 10 робочих днів.

Позапланові перевірки.

Відповідно до п. 82.2 ПКУ тривалість документальних позапланових перевірок у загальному випадку не повинна перевищувати:

для великих платників податків — 15 робочих днів;

для суб’єктів малого підприємництва — 5 робочих днів;

для інших платників податків — 10 робочих днів.

Виняток становлять позапланові виїзні перевірки, що проводяться в разі

декларування платником податків заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або від’ємного значення ПДВ, що становить більше 100 тис. грн., а точніше — за наявності достатніх підстав, що свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було здійснено з порушенням норм податкового законодавства. Тривалість таких перевірок установлена п. 200.11 ПКУ на рівні 30 календарних днів, що настають за граничним строком проведення камеральної перевірки (нагадаємо, що камеральна перевірка даних, заявлених у декларації з ПДВ, проводиться протягом 30 календарних днів, що настають за граничним строком отримання такої декларації).

Подовження строків проведення позапланових перевірок можливе за рішенням керівника податкового органу:

для великих платників податків — не більше ніж на 10 робочих днів;

для суб’єктів малого підприємництва — не більше ніж на 2 робочі дні;

для інших платників податків — не більше ніж на 5 робочих днів.

Відповідно до роз’яснень ДПАУ, викладених в

листі від 31.01.2011 р. № 2518/7/23-4017/89 (див с. 46 цього номера), при визначенні граничної тривалості документальних перевірок потрібно враховувати, що під великим платником податків розуміється юридична особа, в якої обсяг доходу від всіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали перевищує 500 млн грн. або загальна сума сплачених до Державного бюджету України податків за платежами, що контролюються органами державної податкової служби, за такий же період перевищує 12 млн грн. (п.п. 14.1.24 ПКУ). Реєстр великих платників податків на 2011 рік затверджено наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1005 .

До

суб’єктів малого підприємництва згідно зі ст. 1 Закону України «Про державну підтримку малого підприємництва» від 19.10.2000 р. № 2063-III належать:

— фізичні особи, зареєстровані в установленому законом порядку як суб’єкти підприємницької діяльності;

— юридичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб і обсяг річного валового доходу не перевищує 70 млн грн.

До категорії

інших платників податків належать платники, що не підпадають під визначення великого платника або суб’єкта малого підприємництва.

Зауважимо: при віднесенні юридичних осіб до категорії

великих платників податків слід орієнтуватися виключно на критерії, прописані в ПКУ, а не плутати їх із критеріями віднесення суб’єктів господарювання до великих, середніх та малих підприємств відповідно до ч. 7 ст. 63 ГКУ. Це пов’язане з тим, що для великих та середніх підприємств установлено обов’язок подання податкових декларацій до органу податкової служби в електронній формі (див. п. 49.4 ПКУ).

 

Зупинення документальних перевірок

Згідно з

п. 82.4 ПКУ проведення документальної виїзної планової та позапланової перевірок може бути зупинено виключно щодо великого платника податків. Підставою для такого зупинення є рішення керівника податкового органу, що оформляється наказом, копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається платнику податків або його уповноваженому представнику під розписку, з подальшим відновленням її проведення на невикористаний строк.

Зупинення документальної виїзної планової, позапланової перевірки перериває перебіг строку її проведення в разі

вручення платнику податків або його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про зупинення перевірки.

При цьому перевірка може бути зупинена

на загальний строк, що не перевищує 30 робочих днів, а за необхідності проведення експертизи, отримання інформації від іноземних державних органів щодо діяльності платника податків, завершення розгляду судом позовів з питань, пов’язаних з предметом перевірки, відновлення платником податків втрачених документів перевірка може бути зупинена на строк, необхідний для завершення таких процедур.

Загальний строк проведення перевірок достовірності нарахування бюджетного відшкодування ПДВ з урахуванням зазначених вище строків зупинення

не може перевищувати 60 календарних днів.

 

Порядок оформлення результатів перевірок

Правила оформлення результатів перевірок установлено

ст. 86 ПКУ.

Так, результати перевірок (крім камеральних) оформляються:

у формі акта перевірки, якщо в ході такої перевірки виявлено порушення законодавства;

у формі довідки, якщо порушень не виявлено.

Обидва ці документи (і акт, і довідка) має бути підписано посадовими особами податкового органу, які проводили перевірку, та платниками податків або їх законними представниками (за наявності).

Якщо платник податків не згоден з висновками акта, він зобов’язаний підписати такий акт перевірки

із зауваженнями.

В акті перевірки вказуються

як факти заниження, так і факти завищення податкових зобов’язань платника.

Акт (довідка) документальної

виїзної планової та позапланової перевірки, а також документальної невиїзної перевірки складається у двох примірниках, підписується перевіряючими та реєструється в податковому органі протягом 5 робочих днів із дня, наступного за днем закінчення встановленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, — протягом 10 робочих днів). На це вказують пп. 86.3, 86.4 ПКУ.

Один примірник акта чи довідки про результати

виїзної планової або позапланової документальної перевірки в день його підписання або відмови від підписання вручається або направляється платнику податків або його законному представнику.

Акт (довідка) документальної

невиїзної перевірки після його реєстрації вручається особисто платнику податків або його законним представникам.

Відмова від підписання акта перевірки або отримання його примірника

не звільняє платника податків від обов’язку сплатити визначені податковим органом за результатами перевірки грошові зобов’язання.

Що стосується оформлення результатів

камеральної перевірки, то тут порядок такий. Якщо не виявлено порушень — жодні документи (зокрема довідка) не складаються. У разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується перевіряючими, і після реєстрації в податковому органі вручається або надсилається платнику податків для підписання протягом 3 робочих днів (п. 86.2 ПКУ).

У разі незгоди платника податків або його законних представників з висновками перевірки або фактами та даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право

подати свої заперечення протягом 5 робочих днів із дня отримання акта (довідки). Такі заперечення розглядаються податковим органом протягом 5 робочих днів, наступних за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв’язку з необхідністю з’ясування обставин, які не були досліджені під час перевірки та зазначені в зауваженнях), і платнику податків надсилається відповідь.

Викладену вище інформацію наведемо в скороченому варіанті в табл. 2.

 

Таблиця 2

Порядок проведення документальних планових та позапланових перевірок

Планові перевірки

Позапланові перевірки

виїзні

невиїзні

виїзні

невиїзні

1

2

3

4

Підстава для проведення перевірки

План-графік перевірок

Не передбачаються в плані-графіці проведення перевірок та проводяться за наявності хоча б однієї з підстав, передбачених ПКУ

Періодичність проведення перевірок

Визначається залежно від ступеня ризику в діяльності платника податків щодо несплати ним податків і зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на податкові органи

Немає обмежень, залежить тільки від наявності підстав для проведення перевірки

Повідомлення про перевірку

Платнику податків за 10 календарних днів до дня початку перевірки вручаються під підпис або надсилаються рекомендованим листом з повідомленням про вручення копія наказу про проведення перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку її проведення

Не передбачено.
Копія наказу про проведення перевірки вручається платнику податків під підпис перед початком
її проведення

Платнику податків направляється письмове повідомлення про дату початку та місце проведення перевірки

Документи, що надаються для проведення перевірки

копія наказу про проведення перевірки

копія наказу про проведення перевірки

письмове повідомлення про дату початку проведення перевірки

направлення на проведення перевірки

письмове повідомлення про дату початку та місце проведення перевірки

направлення на проведення перевірки

направлення на проведення перевірки не потрібне

Підстави для недопуску перевіряючих

У ПКУ як підстави для недопуску працівників податкової служби до перевірки названо:
ненадання ними платнику податків направлення на проведення перевірки;
надання направлення, оформленого з порушенням установлених вимог.

Також, на наш погляд, податківці не мають права приступити до перевірки, якщо:
не надано копію наказу про проведення документальної планової та позапланової невиїзної перевірок;
не надано письмове повідомлення про дату початку проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної перевірки.
Крім того, представники контролюючих органів повинні згідно зі ст. 7 Указу № 817 розписатися в Журналі реєстрації перевірок

Тривалість перевірки

Для великих платників податків — не більше 30 робочих днів;
для суб’єктів малого підприємництва — до 10 робочих днів;
для решти — не більше 20 робочих днів

Для великих платників податків — не більше 15 робочих днів;
для суб’єктів малого підприємництва — до 5 робочих днів;
для решти — не більше 10 робочих днів.
За винятком перевірок, які проводяться у зв’язку з поданням платником податків декларації із заявленим до бюджетного відшкодування ПДВ та/або від’ємним значенням ПДВ більше 100 тис. грн.

Подовження перевірки

Для великих платників податків — не більше ніж на 15 робочих днів;
для суб’єктів малого підприємництва — не більше ніж на 5 робочих днів;
для решти — не більше ніж на 10 робочих днів

Для великих платників податків — не більше ніж на 10 робочих днів;
для суб’єктів малого підприємництва — не більше ніж на 2 робочі дні;
для решти — не більше ніж на 5 робочих днів

Зупинення перевірки

Зупинена може бути тільки документальна виїзна планова, позапланова перевірка великого платника податків за рішенням керівника податкового органу, що оформляється наказом, копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається платнику податків або його уповноваженому представнику під підпис з подальшим відновленням її проведення на невикористаний строк

Період діяльності, що перевіряється

Не встановлено.
Згідно з п. 44.3 і ст. 102 ПКУ платники податків зобов’язані забезпечити зберігання документів, на підставі яких податковими органами здійснюється перевірка дотримання законодавства, протягом не менше ніж 1095 днів із дня подання податкової звітності, для складання якої використовувалися зазначені документи, а в разі неподання — починаючи з граничного строку подання такої звітності

Оформлення результатів перевірки

Результати перевірок (крім камеральних) оформляються:
у формі акта перевірки, якщо в ході такої перевірки виявлено порушення законодавства;
у формі довідки, якщо порушень не виявлено.
Акт (довідка) документальної виїзної планової та позапланової перевірки, а також документальної невиїзної перевірки складається у двох примірниках, підписується перевіряючими та реєструється в податковому органі протягом 5 робочих днів із дня, наступного за днем закінчення встановленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, — протягом 10 робочих днів).
Результати камеральної перевірки оформляються так:
— якщо порушень не виявлено, жодні документи (зокрема довідка) не складаються;
— якщо порушення встановлені, складається акт у двох примірниках. Він підписується перевіряючими та після реєстрації в податковому органі вручається або надсилається платнику податків для підписання протягом 3 робочих днів

 

Такими є основні нюанси проведення податкових перевірок. Бажаємо, щоб у вашій роботі було якомога менше порушень, а всі перевірки проходили легко і з мінімальними втратами!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі