Теми статей
Обрати теми

Щодо перерахування ПДФО та подання звітності

Редакція ПБО
Лист від 03.02.2011 р. № 2373/6/17-0215

Щодо перерахування ПДФО та подання звітності

Лист Державної податкової адміністрації України від 03.02.2011 р. № 2373/6/17-0215

 

Державна податкова адміністрація України, керуючись статтею 32 Закону України від 02.10.92 р. № 2657-XII «Про інформацію», розглянула лист <…> щодо перерахування до бюджету податку з доходів фізичних осіб та подання звітності до податкового органу і повідомляє.

Обов'язки нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету відповідно до п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — Кодекс) покладено на податкового агента, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у відповідних пунктах статті 167 Кодексу.

Порядок сплати (перерахування) податку до бюджету передбачено статтею 168 Кодексу, відповідно до якої податок, утриманий з доходів резидентів, підлягає зарахуванню до бюджету згідно з нормами Бюджетного кодексу України.

Відповідно до статті 64 Бюджетного кодексу України (із змінами та доповненнями) податок на доходи фізичних осіб, який сплачується податковим агентом — юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента — юридичної особи, зараховується до відповідного місцевого бюджету за її місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що сплачуються фізичній особі.

Згідно з п.п. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 Кодексу суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб, за такий відокремлений підрозділ усі обов'язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах Державного казначейства України за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.

Відповідно до Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» всі відокремлені підрозділи юридичної особи, які утворені для здійснення господарської діяльності, у тому числі і такі, яким в установленому порядку не надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку з доходів фізичних осіб, повинні бути включені до Єдиного державного реєстру.

Згідно з п. 63.2 ст. 63 Кодексу платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік в органах державної податкової служби за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних органах державної податкової служби за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, органи державної податкової служби за місцезнаходженням таких об'єктів у порядку, встановленому центральним органом державної податкової служби.

Враховуючи вищевикладене,

податок на доходи фізичних осіб, який сплачується юридичною особою — підприємством, зараховується до відповідного місцевого бюджету за своїм місцезнаходженням (розташуванням) та до бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) неуповноважених підрозділів в обсягах податку, нарахованого на доходи, що сплачуються фізичним особам такими неуповноваженими підрозділами.

 

В. о. першого заступника голови С. Лекарь



коментар редакції

Відокремлені підрозділи та ПДФО

Незважаючи на те що назва листа, який коментується, свідчить про те, що йтися в ньому має про перерахування податку на доходи фізичних осіб (далі — ПДФО) та подання звітності за відокремлені підрозділи юридичної особи, щодо останнього питання немає жодного слова. Водночас, крім порядку перерахування ПДФО, податківці порушили питання

реєстрації відокремлених підрозділів.

Відповідно до п.п. 14.1.30 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) для цілей цього Кодексу слід використовувати визначення відокремленого підрозділу, наведене в Цивільному кодексі України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ). Однак у ЦКУ (ст. 95) згадуються тільки два види відокремлених підрозділів — філії та представництва, тоді як у положеннях ПКУ, зокрема в пп. 14.1.180 і 14.1.222, ідеться не лише про філії та представництва, а й про інші відокремлені підрозділи. Виходить, що ПКУ все-таки ширше розуміє відокремлені підрозділи, ніж ЦКУ, і допускає наявність у юрособ підрозділів, відмінних від філій та представництв.

Слід зауважити, що існує спірне питання: чи є відокремленим будь-який структурний підрозділ, що розташований поза місцем знаходження юридичної особи, або все ж юридична особа у своїх внутрішніх документах може визначити, наділяє вона підрозділ статусом відокремленого чи ні? Цю проблемну ситуацію було розглянуто у статті «Структурний чи відокремлений?» // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 20. ДПАУ в своїх роз'ясненнях відповіді на зазначене запитання не дає. Але найімовірніше, що під відокремленими податківці розуміють усі підрозділи юридичної особи, розташовані поза місцем її знаходження.

Для цілей оподаткування доходів фізичних осіб

відокремлені підрозділи розподіляються на уповноважені нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету ПДФО та не уповноважені здійснювати зазначені дії (до них належать і структурні підрозділи, розташовані поза місцезнаходженням юрособи).

ДПАУ звертає увагу: юридична особа, яка має відокремлені підрозділи, у тому числі підрозділи, яким в установленому порядку не надані повноваження щодо нарахування, утримання та сплати (перерахування) до бюджету ПДФО, повинна внести інформацію про такі підрозділи до Єдиного державного реєстру (ст. 17, 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV).

Із норм ст. 63 ПКУ та положень Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 979, випливає,

що юридична особа, яка має неуповноважений відокремлений підрозділ, зобов'язана стати на облік в органах державної податкової служби (далі — ДПС) за місцезнаходженням такого підрозділу (неосновне місце обліку) для цілей сплати ПДФО. При цьому неуповноважений відокремлений підрозділ також стає на облік в органі ДПС за своїм місцезнаходженням, як платник інших податків. Уповноважений підрозділ юридичної особи самостійно стає на облік до органу ДПС за своїм місцезнаходженням (основне місце обліку).

Згідно зі ст. 168 ПКУ ПДФО сплачується в такому порядку:

уповноважений відокремлений підрозділ самостійно перераховує суми нарахованого (утриманого) ПДФО до місцевого бюджету за своїм місцезнаходженням;

за неуповноважений відокремлений підрозділ суми ПДФО, утримані з доходів працівників такого підрозділу, юридична особа перераховує до місцевого бюджету за місцезнаходженням неуповноваженого підрозділу.

І на завершення декілька слів про подання звітності з ПДФО, про яку в листі «випадково» забули.

Згідно з п. 176.2 ПКУ квартальний

Податковий розрахунок за формою № 1ДФ подається так:

уповноважений відокремлений підрозділ подає його до органу ДПС за своїм місцезнаходженням;

за неуповноважений відокремлений підрозділ Податковий розрахунок за формою № 1ДФ у вигляді окремого витягу юридична особа подає до органу ДПС за своїм місцезнаходженням та надсилає копію такого розрахунку до органу ДПС за місцезнаходженням такого підрозділу.

Місячна податкова декларація з ПДФО

подається уповноваженим відокремленим підрозділом до органу ДПС за своїм місцезнаходженням (п.п. «д» п. 176.2 ПКУ). При цьому в реквізитах декларації вказуються дані про такий уповноважений підрозділ як про податкового агента (лист ДПАУ від 17.02.2011 р. № 4485/7/17-0217 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 17).

А от щодо подання податкової декларації за неуповноважений відокремлений підрозділ у ПКУ нічого не зазначено. Водночас у самій формі податкової декларації з ПДФО, яку затверджено наказом ДПАУ від 31.01.2011 р. № 58, та в листі ДПАУ від 17.02.2011 р. № 4485/7/17-0217 указано, що

за неуповноважений відокремлений підрозділ податкову декларацію з ПДФО подає юридична особа до органу ДПС за місцезнаходженням такого підрозділу. При цьому в рядку 08 своєї податкової декларації з ПДФО юрособа наводить суму ПДФО, утриманого із зарплати працівників неуповноваженого відокремленого підрозділу.

 

Катерина Скрипкіна

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі