Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість

Редакція ПБО
Наказ від 21.09.2011 р. № 1178

Міністерства та відомства України

 

Про затвердження Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість

НАКАЗ від 21.09.2011 р. № 1178

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2011 р. за № 1172/19910

(витяг)

 

На виконання пунктів 200.18 — 200.21 статті 200 розділу V Податкового кодексу України

НАКАЗУЮ:

1.

Затвердити Порядок визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі — Порядок), що додається.

2. Визнати таким, що

втратив чинність, наказ Державної податкової адміністрації України від 25.01.2011 № 42 «Про затвердження Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31.01.2011 за № 136/18874.

<…>

5. Цей наказ набирає

чинності з дня його офіційного опублікування.

<…>

 

Міністр Ф. Ярошенко

 

 

Затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 21.09.2011 р. № 1178

ПОРЯДОК
визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2011 р. за № 1172/19910

 

1. Цей Порядок розроблено відповідно до пунктів 200.18 — 200.21 статті 200 розділу V Податкового кодексу України (далі — Кодекс).

2.

Для отримання права на автоматичне бюджетне відшкодування сум податку на додану вартість (далі — ПДВ) платник податку повинен відповідати одночасно критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 розділу V Кодексу.

Критерії оцінки платника, відповідність яким надає такому платнику податку право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування сум ПДВ, побудовані на аналізі даних його звітних показників та наявної податкової інформації.

3.

Дані, на підставі яких формуються критерії, та порядок їх обрахунку:

3.1 платники податку,

які не перебувають у судових процедурах банкрутства відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Для формування зазначеного критерію використовують відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, відомості, внесені до Єдиного банку даних про платників податків — юридичних осіб, сформовані на підставі судових рішень та оголошень про банкрутство;

3.2 платники податку,

включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, стосовно яких у реєстрі відсутні записи про:

відсутність підтвердження відомостей;

відсутність за місцезнаходженням (місцем проживання);

прийняття рішень про виділ, припинення юридичної особи, підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця;

визнання повністю або частково недійсними установчих документів чи змін до установчих документів юридичної особи;

припинення державної реєстрації юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця та стосовно таких осіб відсутні рішення або відомості, на підставі яких проводиться державна реєстрація припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця.

Для формування зазначеного критерію використовують відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців

відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців»;

3.3 платники податку,

які здійснюють операції, до яких застосовується нульова ставка (питома вага яких протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів (місяців) сукупно становить не менше 40 відсотків загального обсягу поставок (для платників податку з квартальним звітним періодом — протягом попередніх чотирьох послідовних звітних податкових періодів)).

Для формування зазначеного критерію використовують дані податкових декларацій платника з ПДВ (як декларації з ПДВ, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом, так і декларації з ПДВ підприємств, що застосовують спеціальні режими оподаткування) за попередні 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців) / попередні 4 послідовних звітних податкових періоди (квартали) та уточнюючих розрахунків з ПДВ (як до декларації з ПДВ, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом, так і до декларації з ПДВ підприємств, що застосовують спеціальні режими оподаткування) у зв'язку із самостійним виправленням помилок таких звітних періодів.

Порядок розрахунку:

коефіцієнт обсягу поставок

(Коп) визначається як співвідношення обсягу поставок (без ПДВ) за операціями, що оподатковуються за нульовою ставкою, за попередні 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців) / попередні 4 послідовних звітних податкових періоди (квартали) до загального обсягу оподатковуваних поставок (без ПДВ) за попередні 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців) / попередні 4 послідовних звітних податкових періоди (квартали) за формулою

Коп =

ОП 0 %


ОП 0 % + ОП 

х 100,

де: ОП 0 % — сума обсягу поставок (без ПДВ) за операціями, що оподатковуються за нульовою ставкою, за попередні 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців) / попередні 4 послідовних звітних податкових періоди (квартали);

ОП — сума обсягу поставок (без ПДВ) за операціями, що оподатковуються за основною ставкою, за попередні 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців) / попередні 4 послідовних звітних податкових періоди (квартали).

Показник (Коп) не повинен бути меншим за 40 відсотків;

3.4

загальна сума розбіжностей між податковим кредитом, сформованим платником податку за придбаними товарами/послугами, та податковими зобов'язаннями його контрагентів, в частині постачання таких товарів/послуг, за даними податкових накладних, що виникла протягом трьох попередніх звітних періодів (кварталу), не перевищує 10 відсотків заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування.

Для формування зазначеного критерію використовуються дані, відображені платником податку в додатках до податкової звітності з ПДВ (декларацій та/або уточнюючих розрахунків): Розшифровці податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, Розрахунку коригування сум ПДВ до податкової декларації з ПДВ.

Порядок розрахунку:

коефіцієнт розбіжностей

(Кр) визначається як співвідношення загальної суми розбіжностей між податковим кредитом, сформованим платником податку за придбаними товарами/послугами, та податковими зобов'язаннями його контрагентів в частині постачання таких товарів/послуг до суми ПДВ, задекларованої платником до відшкодування у поточному звітному періоді, за формулою

Кр =

СзсР


х 100,

Сбв

де: СзсР — розбіжність між податковим кредитом, сформованим платником податку за придбаними товарами/послугами, та податковими зобов'язаннями контрагентів у частині постачання таких товарів/послуг на перше число місяця, наступного за звітним періодом, що виникла протягом трьох попередніх звітних періодів (кварталу);

Сбв — сума ПДВ, задекларована платником до відшкодування у поточному звітному періоді.

Показник (Кр) не повинен бути більшим ніж 10 відсотків суми податку, задекларованої платником до відшкодування;

3.5 платники податку,

у яких середня заробітна плата працівників не менше ніж у два з половиною рази перевищує мінімальний встановлений законодавством рівень у кожному з останніх 4-х звітних податкових періодів (кварталів).

Для формування зазначеного критерію використовуються дані податкового розрахунку платника податків форми 1ДФ «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку» окремо за кожним із останніх 4-х послідовних звітних податкових періодів (кварталів), за якими минув граничний термін подання податкової звітності.

Порядок розрахунку для кожного із таких звітних податкових періодів (кварталів):

для розрахунку коефіцієнта співвідношення

розміру середньої заробітної плати працівника до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом про Державний бюджет України (Кзп), використовуються відомості форми 1ДФ «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку» щодо загальної суми виплаченого за відповідний період доходу працівникам у вигляді заробітної плати та кількості працівників, які отримували такі доходи;

3.5.1

визначається середній розмір заробітної плати працівника (СЗ) по кожному окремому звітному податковому періоду (кварталу) за формулою

СЗ =

ЗД


: 3,

КП

де: ЗД — загальна сума виплаченого протягом відповідного звітного періоду (кварталу) доходу працівникам у вигляді заробітної плати;

КП — кількість працівників, яким виплачувались протягом відповідного звітного періоду (кварталу) доходи у вигляді заробітної плати;

3 — кількість місяців у звітному податковому періоді (кварталі);

3.5.2

визначається коефіцієнт співвідношення розміру середньої заробітної плати працівника до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом про Державний бюджет України (Кзп), окремо по кожному з останніх 4-х послідовних звітних податкових періодів (кварталів), щодо яких минув граничний термін подання податкової звітності, за формулою

Кзп =

СЗ


,

МЗ

де: МЗ — розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом про Державний бюджет України для останнього місяця відповідного звітного періоду (кварталу).

Зазначений коефіцієнт по кожному з останніх 4-х послідовних звітних податкових періодів (кварталів) повинен бути не меншим ніж 2,5;

3.6

мають один з таких критеріїв:

або чисельність працівників

, які перебувають у трудових відносинах з такими платниками податку (ЧПк), перевищує 20 осіб у кожному з останніх 4-х звітних податкових періодів (кварталів).

Для формування цього критерію використовуються відомості податкового розрахунку платника податків форми 1ДФ «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку» щодо кількості працівників, які отримували доходи у вигляді заробітної плати (за винятком осіб, які були прийняті/звільнені у звітному періоді (кварталі)), окремо по кожному з останніх 4-х послідовних звітних податкових періодів (кварталів), за якими пройшов граничний термін подання податкової звітності;

або платник податку має основні фонди

(починаючи зі звітності за II квартал 2011 року — основні засоби) для ведення задекларованої діяльності, залишкова балансова вартість яких на звітну дату за даними податкового обліку перевищує суму податку, заявлену до відшкодування за попередні 12 послідовних календарних місяців.

Для формування цього критерію використовуються дані податкової звітності з податку на прибуток підприємств за останній звітний податковий період, щодо якого минув граничний термін подання, а саме: сукупна балансова вартість основних фондів (починаючи зі звітності за II квартал 2011 року — основних засобів) на початок розрахункового періоду.

Сукупна балансова вартість основних фондів (починаючи зі звітності за II квартал 2011 року — основних засобів) повинна бути більшою, ніж загальна сума ПДВ, задекларована платником до відшкодування за попередні 12 послідовних календарних місяців сумарно;

або рівень визначення податкового зобов'язання з податку на прибуток

до сплати до бюджету (відношення сплаченого податку до обсягів отриманих доходів) є вищим від середнього по галузі в кожному з останніх 4-х звітних податкових періодів (кварталів).

Для формування цього критерію використовуються дані податкової звітності з податку на прибуток підприємств; розрахунок проводиться окремо по кожному з останніх 4-х послідовних звітних податкових періодів (кварталів), щодо яких минув граничний термін подання податкової звітності.

Середньогалузевий рівень визначення податкового зобов'язання з податку на прибуток до сплати до бюджету визначається щоквартально та оприлюднюється на офіційному сайті ДПС України (sta.gov.ua) на кожне перше число місяця, що настає за граничним терміном подання податкової звітності.

Порядок розрахунку:

коефіцієнт податку на прибуток

(Кпп) визначається як співвідношення нарахованої суми податку на прибуток до скоригованого доходу платника (починаючи зі звітності за II квартал 2011 року — доходи, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування), що декларує до відшкодування, та розраховується за формулою

Кпп =

СнПП


,

СДпл

де: СнПП — нарахована сума податку на прибуток платника, що декларує до відшкодування;

СДпл — скоригований дохід платника (починаючи зі звітності за II квартал 2011 року — доходи, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування), що декларує до відшкодування;

коефіцієнт податку на прибуток галузевий

(Кпп г) визначається як співвідношення сумарного нарахованого податку на прибуток підприємств відповідної галузі до їх сумарного скоригованого доходу (починаючи зі звітності за II квартал 2011 року — доходи, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування) та розраховується за формулою

Кпп г =

СнПП г


,

СДпл г

де: СнПП г — сума сумарного нарахованого податку на прибуток по платниках відповідної галузі;

СДпл г — сумарний скоригований дохід платників (починаючи зі звітності за II квартал 2011 року — доходи, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування) відповідної галузі.

Групування за галузями проводиться за чотирма знаками виду діяльності за КВЕД.

Показник (Кпп) має бути вищим за показник (Кпп г);

3.7 платники,

які не мають податкового боргу.

Для формування цього критерію (ПБ) використовуються зведені показники загальної суми податкового боргу платників податків до бюджетів усіх рівнів (із врахуванням суми боргу за основним платежем, пені, за штрафними (фінансовими) санкціями) на перше число місяця, другого за звітним періодом.

4. Визначення відповідності платника податку зазначеним критеріям проводиться в автоматизованому режимі протягом 15 календарних днів після граничного терміну подачі звітності.

5.

За результатами проведення автоматизованої звірки відповідності даних платника критеріям на автоматичне відшкодування центральний орган державної податкової служби не пізніше 15-го календарного дня після граничного терміну подачі звітності формує два переліки платників податку:

перелік

платників податку, що відповідають критеріям, визначеним у Кодексі, та мають право на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ;

перелік

платників податку, які не відповідають критеріям, визначеним у Кодексі, та не мають права на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ.

6. Зазначені переліки не пізніше 15-го календарного дня після граничного терміну подачі звітності доводяться до відома та використання в роботі органів державної податкової служби.

7. Орган державної податкової служби

протягом 17 календарних днів після граничного терміну подачі звітності повідомляє платника податку шляхом надсилання/вручення письмового повідомлення про невідповідність критеріям, визначеним у Кодексі, які дають право на автоматичне бюджетне відшкодування, з наданням детального пояснення і розрахунків за критеріями, значення яких не дотримано (за формою згідно з додатком* до цього Порядку, яка формується на підставі даних переліку платників податку, які не відповідають критеріям, визначеним у Кодексі, та не мають права на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ).

* Додаток не публікується. —

Прим. ред.

 

Директор Департаменту податкової, митної політики
 та методології бухгалтерського обліку
 М. Чмерук



коментар редакції

Автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ: перевірка критеріїв — за оновленим порядком від Мінфіну

Виданий Мінфіном документ, що коментується (далі — Порядок № 1178), по суті не є якоюсь новацією, оскільки фактично його підготовано

на зміну аналогічному Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженому наказом ДПАУ від 25.01.2011 р. № 42 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 21), що діє сьогодні. Отже, мінфінівський порядок незабаром (з моменту опублікування; наразі не опубліковано), вочевидь, просто займе місце порядка податківців (який, у свою чергу, із цієї дати втратить чинність).

При цьому викликає деякий подив сам факт затвердження нового Порядку № 1178 Мінфіном, адже ПКУ відповідні на те повноваження надає центральному органу державної податкової служби, тобто ДПСУ (п. 200.20 ПКУ). Утім, це не стало на заваді документу, що коментується, пройти реєстрацію в Мін'юсті.

Що стосується змісту самого документа, то в цілому, слід зауважити, новий мінфінівський Порядок № 1178, побудований за

аналогічним принципом, багато в чому повторює положення свого попередника (хіба що при цьому в ньому вже враховано останні зміни, внесені щодо критеріїв автоматичного бюджетного відшкодування Законом № 3609).

У зв'язку з цим нагадаємо, що

претендувати на автоматичне ПДВ-відшкодування (тобто прискорене відшкодування ПДВ, що надається виключно за підсумками автоматизованої камеральної перевірки, яка проводиться протягом 20 календарних днів, наступних за граничним строком отримання податкової декларації), як відомо, можуть лише деякі («сумлінні», які мають позитивну податкову історію та «належний рівень податкової культури») платники податків, які одночасно відповідають при цьому низці критеріїв. Їх перелік обумовлений п. 200.19 ПКУ. Причому після Закону № 3609 деякі з них було дещо підкориговано і тепер, зокрема, для отримання автоматичного бюджетного відшкодування достатньо, щоб платник податків:

— здійснював

операції, оподатковувані за нульовою ставкою (ставкою ПДВ 0 %) у розмірі не меншому 40 % (а не 50 %, як це було раніше) від загального обсягу постачання за останні 12 місяців або за останні 4 квартали — для квартальних платників ПДВ (п.п. 200.19.3 ПКУ; відповідно з урахуванням цього тепер сформульовано п. 3.3 Порядку № 1178);

— мав

розбіжність між податковим кредитом та податковими зобов'язаннями своїх постачальників за товарами/послугами, що постачалися, за даними податкових накладних у розмірі, що не перевищує 10 % від заявленої суми бюджетного відшкодування, протягом 3 попередніх звітних податкових періодів/кварталу (п.п. 200.19.4 ПКУ; на що тепер звертається увага й у п. 3.4 Порядку № 1178. Причому, як зазначено в тому ж пункті, для виявлення подібних розбіжностей податківці орієнтуватимуться на дані як власне ПДВ-декларацій, так і поданих платником податків уточнюючих розрахунків).

Особливої уваги також заслуговують положення п. 3.6 Порядку № 1178, що стосуються дотримання податкового навантаження (адже, як відомо, згідно з п.п. «в» п.п. 200.19.6 ПКУ для отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ важливо, щоб платник податків при цьому одночасно «зразково» («із запасом») у кожному з останніх 4 кварталів

виконував рівень податкового навантаження з податку на прибуток, сплачуючи такий податок до бюджету в розмірі вище середньогалузевого). У зв'язку з цим тепер у п. 3.6 Порядку № 1178 прямо звертається увага на те, що ознайомитися з середньогалузевими показниками податкових зобов'язань з податку на прибуток можна на офіційному сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua), де такі дані оприлюднюються щоквартально (раніше, нагадаємо, подібні відомості доводилися переважно листами ДПАУ — серед останніх, наприклад, лист ДПАУ від 15.04.2010 р. № 7528/7/20-8017).

Решта правил перевірки «відповідності» перекочувала до Порядку № 1178 практично без змін. Так, зокрема, у незмінному вигляді залишилася й форма письмового повідомлення, що направляється платнику податків у 17-денний строк, якщо за підсумками проведеної у такий спосіб автоматизованої звірки виявлено, що він критеріям автоматичного бюджетного відшкодування при цьому не відповідає.

 

Людмила Солошенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі