Теми статей
Обрати теми

Операції з основними засобами та нематеріальними активами. Сертифікація електронних ключів: витрати чи НМА?

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Сертифікація електронних ключів: витрати чи НМА?

 

Як відображаються в податковому обліку витрати на придбання сертифікатів електронних ключів для подання податкової звітності в електронному вигляді?

(м. Харків)

 

Відповідно до

п. 2 розд. II Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом ДПАУ від 10.04.2008 р. № 233 («Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 42), для подання податкових документів до органів ДПС в електронному вигляді платник податків, крім іншого, повинен мати чинні посилені сертифікати відкритих ключів, сформованих акредитованим центром сертифікації ключів (АЦСК) для платника податків та уповноважених посадових осіб платника податків, підписи яких є обов'язковими для податкової звітності в паперовій формі.

Для отримання

таких ключів, яких у загальному випадку підприємству потрібно три: для електронного цифрового підпису (ЕЦП) керівника, головного бухгалтера та печатки підприємства, необхідно звернутися до одного з АЦСК, з якими у ДПАУ укладено договір для подання податкової звітності платниками податків із застосуванням ЕЦП (їх перелік наведено на сайті ДПАУ за посиланням http://www.sta.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=115103&cat_id=115063). Строк дії сертифікованих ключів — 1 рік, середня вартість пакета ключів на одне підприємство — 240 грн.

У податковому обліку витрати на сертифікацію ключів

традиційно включалися до складу валових витрат на підставі п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток з тих міркувань, що підтвердження ЕЦП сертифікатом є нічим іншим, як послугою, безпосередньо пов'язаною з господарською діяльністю (ми писали про це у статті «Комп'ютерна програма: ви запитували — ми відповідаємо» // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 83). При цьому в разі, якщо АЦСК, в якого придбавалася така послуга, мав статус платника податку на прибуток на загальних підставах, то сформувати валові витрати підприємство мало право за передоплатою, інакше — за отриманням послуги (див. п.п. 11.2.3 зазначеного Закону). Зауважимо, що таке отримання, як правило, фіксувалося актом приймання-передачі безпосередньо після отримання замовником посилених сертифікатів, отже, валові витрати виникали одномоментно, на всю суму, відображену в акті.

З 01.04.2011 р.

загальний підхід до відображення в податковому обліку витрат на придбання посилених сертифікатів відкритих ключів, на нашу думку, залишився незмінним, — їх слід уключати до витрат, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування як адміністративні витрати, відображаючи при цьому в ряд. 06.2.4 Додатка АВ.

Проте не слід забувати, що після зазначеної дати принципово змінилися правила визначення моменту відображення «податкових» витрат — відповідно до

п.п. 139.1.3 ПКУ суми попередньої (авансової) оплати товарів, робіт, послуг тепер не включаються до складу витрат. Водночас згідно з п. 138.5 цього Кодексу визнання адмінвитрат як складової інших витрат відбувається в тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, відповідно до правил бухгалтерського обліку. До сказаного варто додати, що витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку, заборонено включати до складу витрат згідно з п.п. 139.1.9 ПКУ.

Таким чином, відображення витрат, що розглядаються,

у податковому обліку має відбуватися в періоді підписання акта приймання-передачі наданих послуг, причому без наявності зазначеного документа віднесення таких витрат на зменшення об'єкта оподаткування не допускається. У бухгалтерському обліку витрати на сертифікацію ключів списуються до складу адміністративних витрат проводкою Дт 92 — Кт 631.

Разом із тим, слід попередити, що ДПАУ має інший погляд на порядок відображення в податковому обліку витрат, пов'язаних з придбанням електронного ключа для подання податкової звітності в електронному вигляді. В одній із консультацій, розміщених на її офіційному сайті в ЄБПЗ за кодом 110.09.01, роз'яснюється, що такі

витрати підлягають амортизації як об'єкти нематеріальних активів (НМА) групи 6, тобто інші НМА, до яких згідно з п.п. 145.1.1 ПКУ належать права на ведення діяльності, використання економічних та інших привілеїв тощо.

Ми, у свою чергу, вважаємо, що така позиція податкових органів не відповідає чинному законодавству, оскільки

витрати на придбання посилених сертифікатів відкритих ключів для подання податкової звітності в електронному вигляді не охоплюються визначенням нематеріальних активів, наведеним в п.п. 14.1.120 ПКУ. Проте платники податків мають бути готовими до того, що перевіряючі наполягатимуть на своєму.

 

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі