Скарга на постачальника при отриманні «запізнілої» податкової накладної
Наше підприємство (платник ПДВ) отримало від постачальника податкову накладну через місяць після її виписування. При цьому така накладна була оформлена з порушеннями. Чи можна в такому разі подати скаргу на постачальника?
(м. Харків)
Почнемо з того, що підприємству було б безпечніше подати скаргу ще в тому періоді, в якому постачальник затримав податкову накладну. Це пов'язане, насамперед, з фіскальною позицією, яку податкове відомство просуває вже не один рік: зокрема, про те, що податкова накладна, отримана в періоді, відмінному від періоду її виписування (з 01.01.2011 р. — у межах 365 календарних днів), може бути включена до податкового кредиту лише за наявності документального підтвердження такого запізнення. Причому як таке підтвердження податківці хочуть бачити:
(1) рекомендований лист з повідомленням про вручення з наявністю на ньому відбитку календарного поштового штемпеля; (2) податкову накладну з відображенням на ній дати реєстрації на штампі вхідної кореспонденції (лист ДПАУ від 22.02.2011 р. № 4905/7/16-1517-10).Ми, у свою чергу, вважаємо цей підхід протиправним, оскільки
ПКУ не виставляє подібних умов до включення «запізнілих» податкових накладних до податкового кредиту (див. газету «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 35, с. 19). На нашу думку, платник, який отримав «запізнілу» податкову накладну, може включити її до податкового кредиту в загальному порядку — за умови, що вона буде правильно заповнена та за необхідності зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому достатнім підтвердженням «запізнілості» такої накладної може бути факт її реєстрації в журналі вхідної кореспонденції або запис у Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних (останній варіант для нашого випадку не підходить, оскільки податкова накладна, складена з помилкою, не вноситься до Реєстру).Як було зазначено в умовах запитання, «
запізніла» податкова накладна була складена з помилкою. Причому, найімовірніше, подання заяви зі скаргою разом із декларацією за період, в якому було отримано таку накладну, не влаштує податкове відомство . Річ у тім, що в одному з роз'яснень в Єдиній базі податкових знань (розділ 130.25) воно вказало, що скарга на постачальника може бути подана лише в періоді, в якому «відбувся факт сплати податку постачальнику або факт отримання товарів/послуг, що підтверджується відповідними документами». І хоча їх висновок досить спірний (точно кажучи, у п. 201.10 ПКУ чітко не зазначено, за який саме період слід подавати заяву зі скаргою), переконати податківців буде дуже непросто.
Віталій Смердов, економіст-аналітик