Теми статей
Обрати теми

Про надання Методичних рекомендацій

Редакція ПБО
Лист від 23.09.2011 р. № 1332/7/22-1417/462

Про надання Методичних рекомендацій

Лист Державної податкової служби України від 23.09.2011 р. № 1332/7/22-1417/462

 

Державна податкова служба України <…> надає Методичні рекомендації щодо документальної перевірки платників, які включили до складу податкового кредиту податкові накладні, що підлягають реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, але не зареєстровані, та порядку оформлення їх результатів.

<…>

 

Голова В. Захарченко

 

 

Додаток

Методичні рекомендації


щодо документальної перевірки платників, які включили до складу податкового кредиту податкові накладні, що підлягають реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, але не зареєстровані, та порядку оформлення їх результатів

 

Методичні рекомендації щодо документальної перевірки платників, які включили до складу податкового кредиту податкові накладні, які підлягають реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, але не зареєстровані, та порядку оформлення їх результатів (далі — Методичні рекомендації) розроблено відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі — Кодекс) та Закону України «Про державну податкову службу в Україні» для застосування посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби при організації та проведенні документальних перевірок платників податків з питань дотримання податкового законодавства в частині правомірності формування податкового кредиту з ПДВ на підставі податкових накладних, які підлягають реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — Єдиний реєстр), але не зареєстровані в ньому.

Дія цих Методичних рекомендацій поширюється

на проведення документальних перевірок відповідними структурними підрозділами, до функцій яких належить контроль за повнотою обчислення і сплати до бюджету податку на додану вартість, а також правомірністю заявленого бюджетного відшкодування з податку на додану вартість.

 

I. Організація перевірок платників податків

1.1. Для забезпечення контролю за кількістю позапланових виїзних перевірок дослідження питання правомірності формування податкового кредиту на підставі незареєстрованих податкових накладних здійснюється під час планових та позапланових перевірок (виїзних та невиїзних), що проводяться відповідними структурними підрозділами, а призначення позапланових перевірок на підставі абзацу 10 п. 201.10 ст. 201 Кодексу доцільно лише у разі можливих істотних втрат бюджету.

1.2. Організацію документальних перевірок необхідно здійснювати з урахуванням вимог Методичних рекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 14.04.2011 р. № 213. При цьому слід звернути увагу на наявність передбачених Кодексом підстав для проведення перевірки, направлення/вручення платникам податків копії наказу про проведення перевірки та письмового повідомлення про її проведення (у випадках, передбачених Кодексом).

 

II. Проведення перевірок платників податків

2. Дослідження питання щодо відповідності податкових накладних, на підставі яких віднесено суми ПДВ до податкового кредиту, вимогам законодавства, зокрема наявності факту їх реєстрації у Єдиному реєстрі, є одним з ризиків, обов’язкових для відпрацювання за напрямами:

2.1. Необхідно в обов’язковому порядку перевіряти наявність квитанції в електронній формі, видача якої продавцю передбачена пунктом 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246. Квитанція в електронній формі є документом, що підтверджує прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації і містить реквізити зазначених документів, відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому Державною податковою службою України, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформацію про продавця, дату та час прийняття, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова накладна та/або розрахунок коригування.

При цьому слід врахувати, що відповідно до абзацу 5 пункту 201.10 статті 201 Кодексу у разі, якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю також надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.

Враховуючи те, що у разі нереєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі платник податку — продавець не звільнений від обов’язку включення суми податку на додану вартість по цій накладній до суми податкових зобов’язань за відповідний звітний період, у цьому випадку заходи щодо коригування даних у Системі автоматизованого співставлення податкових зобов’язань і податкового кредиту в розрізі контрагентів не здійснюються.

2.2. Оскільки Законом України від 7 липня 2011 року № 3609-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» (який набрав чинності 06.08.2011 р.) внесено зміни до пункту 201.10 (абзац 7) статті 201 Кодексу та надано право реєстрації податкової накладної та розрахунку коригування до неї у Єдиному реєстрі у термін не пізніше 20 календарних днів, наступних за датою їх виписки,

дата виписки податкової накладної та дата внесення її до Єдиного реєстру можуть бути в різних звітних (податкових) періодах.

У даному випадку Кодексом надано можливість платнику податку — покупцю товарів/послуг включати до податкового кредиту звітного (податкового) періоду податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних, які виписані платником податку — продавцем у такому звітному (податковому) періоді та внесені до Єдиного реєстру

не пізніше 20 календарних днів, наступних за датою їх виписки.

2.3.

У разі якщо при проведенні перевірки встановлено, що платник податкупокупець товарів/послуг скористався наданим пунктом 201.10 (абзац 11) статті 201 правом та додав до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на продавця, який відмовився надати належним чином зареєстровану податкову накладну, відсутність факту реєстрації накладної у Єдиному реєстрі не є підставою для зменшення податкового кредиту такого платника. Оцінку права платника податків на віднесення до складу податкового кредиту сум ПДВ по такій накладній слід здійснювати з урахуванням результатів дослідження реального здійснення господарської операції, її суті та змісту, використання придбаних товарів/послуг у господарській діяльності в межах оподатковуваних операцій тощо.

 

III. Оформлення результатів документальних планових та позапланових (невиїзних та виїзних) перевірок

3.1. Оформлення результатів документальних планових та позапланових перевірок проводиться з дотриманням Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом ДПА України від 22.12.2010 р. № 984, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.01.2011 р. за № 34/18772.

3.2. При складанні матеріалів перевірки (в залежності від виду перевірки, під час якої досліджувалась правомірність формування податкового кредиту на підставі незареєстрованих податкових накладних) використовуються, зокрема, зразки форм актів перевірок, затверджених наказами ДПА України від 11.09.2008 р. № 584, зі змінами та доповненнями, та від 24.05.2011 р. № 306.

3.3.

У випадку встановлення факту віднесення платником податку — покупцем до складу податкового кредиту сум ПДВ по незареєстрованій у Єдиному реєстрі податковій накладній в описовій частині акта перевірки зазначається:

— звітний (податковий) період, дата, порядковий номер податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної, найменування (прізвище, ім’я, по батькові для фізичної особи — підприємця), індивідуальний податковий номер, місцезнаходження (податкова адреса) платника податку — продавця, дата, номер та вид цивільно-правового договору, на підставі якого здійснювалось постачання товарів/послуг (здійснювалась попередня оплата), опис (номенклатура) товарів/послуг, їх обсяг, сума ПДВ, віднесеного до складу податкового кредиту, тощо;

— вказується про факти наявності квитанцій про прийняття/неприйняття податкових накладних до реєстрації у Єдиному реєстрі, що надсилаються в електронному вигляді у текстовому форматі платнику податків;

— чітко викладається зміст порушення з обґрунтуванням нормами пункту 201.10 (абзац 9) статті 201 Податкового кодексу України, яким передбачено відсутність права покупця на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту у разі відсутності факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних та при порушенні порядку заповнення податкової накладної.

3.4.

За результатами перевірки здійснюється коригування податкового кредиту з ПДВ на суми податку, віднесені по незареєстрованих податкових накладних, з подальшим розрахунком податку до сплати, коригуванням від’ємного значення з ПДВ або заявленого бюджетного відшкодування, та в передбачені Порядком направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженим наказом ДПА України від 22.12.2010 р. № 985, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.12.2010 за № 1440/18735, терміни надсилаються (вручаються) платнику податків відповідні податкові повідомлення-рішення (зокрема за формами «Р», «В1», «В3» або «В4»).

 

Директор Департаменту податкового контролю І. Носачова



коментар редакції

Методичні рекомендації щодо проведення перевірок платників
 у частині податкових накладних, що підлягають реєстрації
 в Єдиному реєстрі податкових накладних

У Методичних рекомендаціях (далі — Методрекомендації), наведених у додатку до листа, ДПСУ роз’яснює порядок контролю за правомірністю відображення податкового кредиту за податковими накладними, що підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН). Незважаючи на те що Методрекомендації адресовані насамперед податківцям, їх висновки можуть бути цікавими і для платників податків — проаналізуємо їх далі.

1

. На наш погляд, найцікавіші висновки містяться в п. 2.2 розд. II Методрекомендацій, що коментуються. У ньому ДПСУ погоджується з тим, що дата виписки податкової накладної і дата її реєстрації в ЄРПН можуть припадати на різні звітні періоди. При цьому подальше роз’яснення податківцями цієї ситуації дає підстави вважати, що ДПСУ не проти відображення покупцем незареєстрованої податкової накладної в періоді її складання за умови, що вона буде внесена до ЄРПН не пізніше 20 календарних днів.

Незважаючи на такий позитивний висновок, який поділяють і чимало незалежних фахівців, ми б не рекомендували відразу ж дотримуватись його. Він не підкріплений вагомими аргументами, оскільки обґрунтування позиції у формі «

Кодексом надана можливість» таким можна вважати з великою натяжкою. Та й сам висновок податківців сформульовано досить розпливчасто, і за належного бажання його можна розтлумачити інакше. Отже, перед тим, як відображати податковий кредит за податковою накладною, яку буде внесено до ЄРПН лише в наступному звітному періоді, ми рекомендуємо обзавестися індивідуальною податковою консультацією.

2

. Ви, мабуть, пам’ятаєте, що відповідно до абз. 10 п. 201.10 ПКУ виявлення розбіжностей між даними податкової накладної та ЄРПН дає податковим органам підстави для проведення документальної позапланової виїзної перевірки. У п. 1.1 розд. I Методрекомендацій, що коментуються, ДПСУ висловилася в менш категоричній формі, зокрема про те, що такі перевірки доцільно проводити лише в разі можливих істотних втрат бюджету (критерій істотності в Методрекомендаціях, на жаль, не визначено). Такий висновок не може не тішити.

3

. У п. 2.1 розд. II Методрекомендацій указано на необхідність перевірки у постачальників наявності квитанцій в електронній формі, які направляються протягом операційного дня та є підтвердженням реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Крім того, ДПСУ нагадала, що якщо направлені на реєстрацію податкові накладні сформовано з порушенням вимог, то протягом операційного дня надходить квитанція про неприйняття з поясненням причин.

Водночас за межами уваги податкової служби (невідомо, умисно чи ні) залишилася ситуація, коли квитанція про прийняття/неприйняття податкової накладної в ЄРПН протягом операційного дня взагалі не надходить. Нагадуємо, що в такому разі податкова накладна вважається зареєстрованою — навіть якщо наступного дня платнику надійде квитанція про її неприйняття (див. Єдину базу податкових знань, розділ 130.22). Як діяти перевіряючим у такому разі, ДПСУ не роз’яснила. Хоча з податкової точки зору це і не настільки важливо, оскільки, як було правильно зазначено ДПСУ в цьому ж пункті,

факт нереєстрації податкової накладної в ЄРПН на ПДВ-зобов’язання постачальника не впливає. Запитання насамперед виникнуть до покупця (на наш погляд, у нього не повинно бути проблем із такою податковою накладною, оскільки вона визнається зареєстрованою).

4

. Крім того, не зовсім зрозуміло, чому ДПСУ вимагає вказувати в описовій частині акта, що складається за результатами перевірок покупців , факт наявності/відсутності квитанцій про прийняття податкових накладних у ЄРПН — адже вони направляються лише постачальникам (у свою чергу, покупці на запит з ЄРПН отримують витяги).

 

Віталій Смердов

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі