Теми статей
Обрати теми

Про методичні рекомендації щодо проведення процедури анулювання реєстрації особи як платника ПДВ

Редакція ПБО
Лист від 30.09.2011 р. № 1918/7/15-3317

Про методичні рекомендації щодо проведення процедури анулювання реєстрації особи як платника ПДВ

Лист Державної податкової служби України від 30.09.2011 р. № 1918/7/15-3317

 

Державна податкова служба України відповідно до пункту 3 протоколу заслуховування перших заступників (заступників) голів регіональних ДПА та начальників окремих ДПІ від 16.09.2011 № 14 та з метою забезпечення належної організації роботи структурних підрозділів органів державної податкової служби під час проведення процедури анулювання реєстрації особи як платника ПДВ, у разі отримання від державного реєстратора відомостей про внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — ЄДР) відповідних записів, надає методичні рекомендації для врахування під час проведення такої процедури, а також підготовки податкових консультацій платникам податків.

Анулювання реєстрації особи як платника ПДВ регулюється статтею 184 розділу V Податкового кодексу України (далі — Кодекс) та відбувається у порядку, встановленому Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 22.12.2010 № 978 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.12.2010 за № 1400/18695 (далі — Положення).

Відповідно до підпункту «ж» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу анулювання реєстрації особи як платника ПДВ відбувається у разі якщо в ЄДР наявний запис про:

відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням (місцем проживання);

відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.

Порядок внесення до ЄДР запису про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням (143 відомість) або запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (144 відомість) визначено статтею 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» (далі — Закон). Згідно з нормами цієї статті зазначені записи вносяться до ЄДР за ініціативою державного реєстратора або за ініціативою органу державної податкової служби.

Відповідно до частини 11 статті 19 Закону юридична особа зобов’язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.

У разі ненадходження в установлений строк реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор зобов’язаний надіслати рекомендованим листом протягом 5 робочих днів з дати, встановленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору зазначеної реєстраційної картки.

У разі надходження державному реєстратору від органу державної податкової служби повідомлення встановленого зразка про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, державний реєстратор зобов’язаний надіслати рекомендованим листом протягом 5 робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки.

Законом не визначений механізм внесення до ЄДР запису про відсутність фізичної особи — підприємця за місцем проживання.

У разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу, державний реєстратор повинен внести до ЄДР запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей за датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу.

Якщо державному реєстратору повернуто рекомендованого листа, державний реєстратор повинен внести до ЄДР запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.

Якщо відомості, які підлягають внесенню до ЄДР, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін (частина 1 статті 18 Закону).

Згідно з пунктом 68.1 статті 68 розділу II Кодексу орган державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців не пізніше наступного робочого дня з дати державної реєстрації такої особи, державної реєстрації припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, внесення будь-яких інших записів до ЄДР повинен передати відповідному органу державної податкової служби повідомлення та відомості з реєстраційної картки про вчинення реєстраційних дій, передбачених Законом.

Відповідно до пунктів 2.2, 2.3 розділу 2 Порядку взаємодії суб’єктів інформаційного обміну щодо надання та використання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, затвердженого наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державної податкової адміністрації України, Державного комітету статистики України від 07.12.2005 № 121/560/406 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.12.2005 за № 1523/11803, Держпідприємництво України, державний реєстратор протягом дня, але не пізніше 10 год. 00 хв. наступного робочого дня, передає з бази даних ЄДР суб’єктам інформаційного обміну повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, що надходять до цієї бази від державних реєстраторів (у тому числі про внесення до ЄДР запису про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням або запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу).

 

Порядок направлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням

Підрозділи органів державної податкової служби при виконанні службових обов’язків можуть виявляти відсутність платника податків за місцезнаходженням (місцем проживання).

Порядок направлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням органом державної податкової служби встановлено розділом XII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 22.12.2010 № 979 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.12.2010 за № 1439/18734 (далі — Порядок).

Відповідно до пункту 12.2 розділу XII Порядку у разі виявлення факту відсутності платника податків за його місцезнаходженням (місцем проживання) складається акт перевірки місцезнаходження (місця проживання) платника податків та проводиться робота із з’ясування фактичного місця розташування (місцезнаходження, місця проживання) платника податків, відповідальних та пов’язаних осіб.

У разі неможливості вручення платнику податків довідки, свідоцтва, листа чи будь-якого іншого документа, направленого органом державної податкової служби, у зв’язку з відсутністю платника податків за місцезнаходженням (місцем проживання), замість акта перевірки місцезнаходження (місця проживання) платника податків оформляється довідка про неможливість вручення документа платнику податків із зазначенням причин та додаванням відповідних документів (за наявності). Заміна акта довідкою не проводиться, якщо іншими нормативно-правовими актами передбачено складання акта (пункт 12.3 розділу XII Порядку).

Слід звернути увагу, що акт перевірки місцезнаходження (місця проживання) платника податків або довідка про неможливість вручення документа платнику податків не складається працівниками органів державної податкової служби, якщо до ЄДР внесено запис про відсутність платника податків за місцезнаходженням (пункт 12.3 розділу XII Порядку).

Щодо кожного платника податків, щодо якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та не з’ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ органу державної податкової служби, який з’ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою. До Єдиного банку даних про платників податків — юридичних осіб та Реєстру самозайнятих осіб вносяться дані про подання запиту (пункт 12.4 розділу XII Порядку).

Якщо запит формується засобами АІС «РПП», то до Єдиного банку даних про платників податків — юридичних осіб та Реєстру самозайнятих осіб відповідного рівня автоматично вносяться дані про подання запиту (змінюється стан платника податків). Якщо запит формується без використання АІС «РПП», то копія запиту надається до підрозділу реєстрації та обліку платників податків для внесення відповідної відмітки до названих баз даних (змінюється стан платника податків).

Запити на встановлення місцезнаходження (місця проживання) оформлюються на кожного платника податків окремо, незалежно від кількості несплачених видів податків, зборів та інших платежів. Підрозділ податкової міліції не пізніше 10 календарних днів з часу отримання запиту в обов’язковому порядку письмово повідомляє ініціатора запиту про проведену роботу (за встановленою формою) та копію такого повідомлення надає підрозділу реєстрації та обліку платників податків.

Підрозділ реєстрації та обліку платників податків не пізніше наступного робочого дня після отримання від підрозділу податкової міліції інформації щодо встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків готує та надає керівнику (заступнику керівника) органу державної податкової служби пропозиції щодо зміни стану платника податків у вигляді переліку для затвердження із зазначенням стану платника, який внесено до Єдиного банку даних про платників податків — юридичних осіб або Реєстру самозайнятих осіб, та нового стану. До переліку додаються надані підрозділом податкової міліції матеріали щодо встановлення місцезнаходження (місця проживання) платників податків, зазначених у переліку.

На підставі затвердженого керівником (заступником керівника) переліку, підрозділ реєстрації та обліку платників податків вносить відповідні зміни щодо стану платника податків до Єдиного банку даних про платників податків — юридичних осіб або Реєстру самозайнятих осіб.

Якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, структурні підрозділи органу державної податкової служби вносять пропозиції у вигляді висновку керівнику (заступнику керівника) органу державної податкової служби про доцільність/недоцільність направлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи її за місцезнаходженням.

У разі прийняття керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби рішення про направлення державному реєстратору повідомлення про відсутність платника податків за місцезнаходженням, підрозділ реєстрації та обліку платників податків формує та надсилає державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою № 18-ОПП.

 

Порядок анулювання реєстрації юридичної особи як платника податку на додану вартість

Згідно з пунктом 5.1 пункту 5 розділу V Положення органи державної податкової служби здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до реєстру платників ПДВ, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування законодавчих підстав, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу.

Відповідно до підпункту 5.2 пункту 5 розділу V Положення рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою органу державної податкової служби приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). У даному випадку такими документами (відомостями) є повідомлення державного реєстратора, відомості з ЄДР щодо наявності запису про відсутність юридичної особи або фізичної особи — підприємця за місцезнаходженням (місцем проживання) або запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.

Після отримання від державного реєстратора відомостей щодо внесення до ЄДР запису про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням або запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу стосовно кожного такого платника податку, підрозділом реєстрації та обліку платників податків протягом одного дня від дня отримання відомостей готується проект рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за формою № 6-ПДВ. Рішення разом із документами, що підтверджують наявність підстав для анулювання реєстрації особи як платника ПДВ, передається до комісії з проведення анулювання реєстрації платників ПДВ.

Окрім того, після отримання від державного реєстратора відомостей про внесення до ЄДР запису про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням або запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу, підрозділ реєстрації та обліку платників податків повідомляє про це всі зацікавлені структурні підрозділи органу державної податкової служби.

Також, наявність в ЄДР запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням є однією із підстав для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов’язано з банкрутством юридичної особи (частина друга статті 38 Закону). Протягом десяти днів структурні підрозділи надають висновки щодо доцільності подання позову про прийняття судового рішення про припинення та документи (довідки), необхідні для звернення до суду (довідку про відсутність заборгованості, інформацію від фінансових установ, митних органів та інших контролюючих органів, яка підтверджує відсутність здійснення господарської діяльності тощо).

З огляду на вищевикладене, Державна податкова служба України зобов’язує регіональні органи державної податкової служби на належному рівні організувати роботу у частині своєчасності проведення процедури анулювання реєстрації особи як платника ПДВ, враховуючи зазначені методичні рекомендації, довести їх до відома підпорядкованих органів державної податкової служби і платників податків та забезпечити їх врахування при наданні податкових консультацій платникам податків.

 

Заступник Голови С. Лекарь



коментар редакції

Підтвердження відомостей про юрособу
як умова збереження статусу платника ПДВ

Обов’язок щорічно підтверджувати відомості

про себе було покладено на юридичних осіб Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV (далі — Закон № 755). Відповідна норма почала діяти ще з 1 липня 2004 року. Проте чимало суб’єктів господарювання зважаючи на відсутність реальної загрози настання будь-яких негативних наслідків за її невиконання дозволяли собі не подавати реєстраційну картку держреєстратору або подавати її значно пізніше встановлених строків.

З 1 січня 2011 року ситуація змінилася. Тепер подібне ігнорування передбаченого Законом № 755 обов’язку

може спричинити втрату юрособою статусу платника ПДВ (див. докладно тематичний номер «Анулювання ПДВ-реєстрації» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 50).

У зв’язку з цим нагадаємо, що згідно з ч. 11 ст. 19 Закону № 755 юридична особа зобов’язана подавати (направляти)

щорічно протягом місяця, який настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей реєстраційну картку за формою № 6-підтвердження, затверджену наказом Держкомпідприємництва від 20.04.2007 р. № 54. Звернемо увагу: підтверджувати відомості про себе повинні тільки юридичні особи, на фізосіб-підприємців цей обов’язок не покладено. Немає необхідності подавати окрему реєстраційну картку і на відокремлені підрозділи.

Граничний строк направлення держреєстратору реєстраційної картки № 6-підтвердження для кожного підприємства буде індивідуальним. Так, наприклад, якщо юрособу було зареєстровано 6 квітня 2010 року, подати першу реєстраційну картку вона мала в період з 7 квітня по 7 травня 2011 року. У подальші роки граничний строк для підтвердження відомостей про юрособу необхідно відлічувати з дати подання останньої реєстраційної картки. Отже, подавши, наприклад, картку за формою № 6-підтвердження 28 квітня 2011 року, наступного разу підтвердити відомості про себе підприємство повинне буде до 29 квітня 2012 року. Якщо юрособа спізнюється з поданням відомостей держреєстратору та подає картку із запізненням, держреєстратор усе одно зобов’язаний внести до Єдиного держреєстру запис про те, що підтвердження відбулося (див. лист Держкомпідприємництва від 07.11.2006 р. № 8003). Проте повинні відразу попередити: якщо на момент прийняття податковим органом рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ запис про непідтвердження відомостей був в Єдиному держреєстрі, навіть в разі наступного подання платником податків реєстраційної картки, суди визнають анулювання ПДВ-реєстрації правомірним (див. постанову Херсонського окружного адмінсуду від 11.05.2011 р. № 2-а-7368/10/2170).

Якщо реєстраційна картка про підтвердження відомостей про юридичну особу не надійде в установлений строк, державний реєстратор зобов’язаний направити рекомендованим листом протягом 5 робочих днів із дати, установленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення про необхідність подання державному реєстратору зазначеної реєстраційної картки.

У разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати отримання нею відповідного повідомлення реєстраційної картки

державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей. І тільки якщо рекомендований лист повертається держреєстратору з відміткою відділення зв’язку про відсутність юридичної особи за зазначеною адресою («одержувач відмовився», «адресат вибув, місце проживання невідоме» // див. лист Держкомпідприємництва від 11.12.2007 р. № 9278), держреєстратор вносить до Єдиного держреєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням. Такий запис також є підставою для анулювання ПДВ-реєстрації.

Запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням може з’явитися в Єдиному держреєстрі й за іншою підставою, не пов’язаною з необхідністю підтвердження відомостей про юрособу. Так, повідомлення про відсутність юрособи за її місцезнаходженням держреєстратору може надійти від податкового органу. У цьому випадку держреєстратор протягом 5 робочих днів із дня отримання такого повідомлення повинен знову ж таки надіслати рекомендований лист за адресою реєстрації юридичної особи

з повідомленням про необхідність подання реєстраційної картки. Якщо такий лист не повернеться до держреєстратора з відміткою відділення зв’язку про відсутність юридичної особи за зазначеною адресою, то запис про її відсутність за місцезнаходженням в Єдиному держреєстрі також не з’явиться, а отже, підстав для анулювання ПДВ-реєстрації не буде.

Щодо фізосіб-підприємців звернемо увагу на таке: якщо запис про непідтвердження ними відомостей про себе з’явитися не може навіть гіпотетично (через відсутність відповідного законодавчого обов’язку для них), то можливість внесення запису про відсутність фізособи-підприємця за місцезнаходженням є, однак, як підкреслюється в листі, що коментується, законодавством не передбачено механізм унесення такого запису.

Як свідчить лист ДПСУ, що коментується, податкові органи не знехтують можливістю скористатися наданим їм повноваженням позбавити суб’єкта господарювання статусу платника ПДВ за наявності однієї з наведених вище підстав. Підтверджує це і судова практика, що вже формується поки що на рівні судів першої інстанції. У зв’язку з цим закликаємо суб’єктів господарювання уважно поставитися до, здавалося б, настільки незначного обов’язку — подати держреєстратору підтвердження відомостей про себе. Адже відновлення статусу платника ПДВ вимагатиме куди більших зусиль.

Також зауважимо, що наявність в Єдиному держреєстрі запису про непідтвердження відомостей про юрособу або про відсутність суб’єкта господарювання за місцезнаходженням може мати негативні наслідки не лише для платників ПДВ. Так, для тих платників податків, які тільки планують отримати такий статус, наявність подібного запису

може стати перешкодою для реєстрації платником ПДВ (див. п. 11 розд. ІІІ Положення про реєстрацію платників ПДВ, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 978). Крім того, такий запис в Єдиному держреєстрі може бути підставою для відмови в узятті податковим органом рахунка на облік (п. 9 Порядку подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до органів державної податкової служби, затвердженого наказом ДПАУ від 23.12.2010 р. № 993), а також для відмови у видачі юрособі виписки з Єдиного держреєстру (п. 8 ст. 21 Закону № 755).

Часто запис в Єдиному держреєстрі про відсутність суб’єкта господарювання за місцезнаходженням стає підставою для звернення податковими органами

до суду з вимогою про припинення його діяльності. Судову практику з цього питання складно назвати усталеною: можна зустріти як рішення судів, що відмовляють у задоволенні подібних позовів податківців у зв’язку з відсутністю в них відповідних повноважень, так і рішення, що визнають правомірність висунутих вимог (докладно див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 94, с. 37).

 

Олена Уварова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі