Теми статей
Обрати теми

Школа правових знань. Спрощення процедури започаткування підприємницької діяльності

Редакція ПБО
Стаття

Спрощення процедури започаткування підприємницької діяльності

 

Останнім часом законодавцем зроблено кілька кроків у бік спрощення порядку створення юридичної особи та набрання статусу фізичної особи-підприємця. У зв’язку із значною кількістю змін потребує уваги низка питань щодо їх застосування на практиці.

Ольга ВIНIЧЕНКО, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Документи статті

ЦКУ

— Цивільний кодекс України, від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

ГПКУ —

Господарський процесуальний кодекс України вiд 06.11.91 р. № 1798-XII.

Закон про госптовариства

— Закон України «Про господарські товариства» від 19.09.91 р. № 1576-XII.

Закон № 755

— Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Закон № 3205

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи — підприємця» від 07.04.2011 р. № 3205-VI.

Закон № 2609

— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» щодо проведення електронної реєстрації» від 19.10.2010 р. № 2609-VI.

Закон № 3262

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження принципу державної реєстрації юридичних осіб на підставі модельного статуту» від 21.04.2011 р. № 3262-VI.

Закон № 3263

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури започаткування підприємництва» від 21.04.2011 р. № 3263-VI.

 

Держреєстрація юросіб та фізосіб-підприємців: огляд нововведень

Для зручності зміни, що відбулися, наведемо у вигляді порівняльної таблиці (див. с. 42).

 

Таблиця 1

Попередній порядок

Нововведення

1

2

Документ, що підтверджує держреєстрацію

Свідоцтво про державну реєстрацію — документ встановленого зразка, який засвідчує факт внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію юридичної особи або фізичної особи — підприємця (абз. дев’ятий ч. 1 ст. 1 Закону № 755)

Посвідчує державну реєстрацію виписка або витяг з Єдиного держреєстру

Примітка. Якщо раніше життя будь-якого господарюючого суб’єкта починалося з отримання свідоцтва про державну реєстрацію, то тепер його фактично замінила виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців (далі — Єдиний держреєстр). Відповідний порядок діє з 07.05.2011 р.: замість свідоцтва про держреєстрацію новостворені юридичні особи отримують виписку з Єдиного держреєстру. Аналогічно змінилася й процедура державної реєстрації фізичних осіб — підприємців (див. докладніше

«Скасування Свідоцтва про держреєстрацію: чи стане працювати простіше?» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 39).

Чинність виписки з Єдиного держреєстру

Строк дії виписки — 30 днів з дати її видання (ч. 7 ст. 21 Закону № 755)

Виписка є дійсною без обмеження певним строком, якщо до Єдиного держреєстру не вносяться зміни

Примітка. На жаль, чи актуальна інформація, зазначена у виписці чи у витягу, наданих контрагентом, суб’єкт господарювання дізнатися ніяк не може (єдиний спосіб — отримати витяг самостійно).

Видача документа, що підтверджує держреєстрацію

Свідоцтво про державну реєстрацію суб’єкта господарювання повинно бути оформлено і видано (надіслано рекомендованим листом з описом вкладення) державним реєстратором не пізніше наступного робочого дня з дати державної реєстрації (ч. 6 ст. 25, ч. 4 ст. 43 Закону № 755). Плата за видачу свідоцтва не справляється

Виписка з Єдиного держреєстру, що підтверджує реєстрацію суб’єкта господарювання, внесення змін
до відомостей, видається (надсилається рекомендованим листом) держреєстратором не пізніше наступного робочого дня з дня внесення запису до реєстру безоплатно

Примітка. При держреєстрації чи при внесенні змін до відомостей, що містяться в Єдиному держреєстрі, як і раніше, документ, що підтверджує їх проведення, держреєстратор зобов’язаний видати чи направити суб’єкту господарювання безоплатно.

Подання документів державному реєстратору

Документи подаються в письмовому вигляді (надсилаються рекомендованим листом) (ст. 8 Закону № 755)

Документи подаються в письмовому вигляді (надсилаються рекомендованим листом, електронним листом згідно з вимогами законодавства у сфері електронних документів та електронного документообігу, електронного цифрового підпису)

Примітка. Як бачимо, тепер законодавець допускає можливість направлення документів для проведення реєстраційних дій не тільки в письмовій, а й в електронній формі.
При подачі електронних документів буде використовуватись електронний підпис. Його потрібно отримувати і щорічно оновлювати шляхом особистого візиту до реєстраторів. Крім того, суб’єкту господарювання, який відкриває підприємство, як і раніше, обов’язково доведеться відвідати податкову інспекцію, органи статистики та Пенсійного фонду.
Слід також ураховувати, що зміни до реєстраційних документів вносяться виключно в колишньому, «паперовому» порядку.
23.05.2011 р. на офіційному сайті Держкомпідприємництва з’явилась інформація про те, що Держкомпідприємництва передало всі функції з реалізації державної політики у сфері реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Державній реєстраційній службі. Її утворено Указом Президента України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» від 09.12.2010 р. № 1085/2010. Також відтепер саме Державна реєстраційна служба буде вести та забезпечувати функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Планується, що вся необхідна інформація, яка стосується електронного формату документів (на основі відкритого стандарту XML), а також програм формування та подання документів, необхідних підприємцям для проведення реєстрації, буде розміщена в безкоштовному доступі на офіційному сайті Держкомпідприємництва

.
Поки що скористатися можливістю електронної реєстрації не вдасться: Порядок подання та обігу електронних документів державному реєстратору існує тільки у проекті, текст якого розміщено на сайті Мін’юсту http://www.minjust.gov.ua/0/36314

Засвідчення документів, що подаються держреєстратору

Для проведення державної реєстрації суб’єкта господарювання, змін до державного реєстру, змін обмежень щодо представництва, зміни складу засновників (учасників) юрособи, необхідно подати оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників або документа, який посвідчує зміни, що відбулися (ч. 2 ст. 19 Закону № 755)

Для проведення державної реєстрації створення юридичної особи, змін до державного реєстру, змін обмежень щодо представництва, зміни складу засновників (учасників) юридичної особи необхідно подати оригінал (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) рішення засновників або документа, який посвідчує зміни, що відбулися

Примітка. Тепер припускається надання не тільки оригінала чи нотаріально завіреної копії рішення засновників про створення юрособи чи про внесення змін до її реєстраційних даних. вистачатиме і простої ксерокопії відповідних документів.

Підтвердження сплати реєстраційного збору

Підтвердженням внесення реєстраційного збору є копія квитанції, виданої банком, або копія платіжного доручення з відміткою банку (

ч. 5 ст. 10 Закону № 755)

У разі подання електронних документів підтвердженням внесення реєстраційного збору є примірник електронного розрахункового документа, засвідченого електронним цифровим підписом

Оплата за публікацію повідомлень

За публікацію повідомлень про зменшення статутного фонду (статутного або складеного капіталу) юридичної особи, про прийняття засновниками (учасниками), уповноваженим ними органом або судом рішення про виділ, про прийняття засновниками (учасниками), уповноваженим ними органом рішення щодо припинення юридичної особи справляється плата в розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, про прийняття фізичною особою — підприємцем рішення про припинення підприємницької діяльності справляється плата в розмірі одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (

ч. 5 ст. 22 Закону № 755)

Плата в розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян справляється за публікацію повідомлень про:
 — зміну місцезнаходження юридичної особи, — зміну найменування юридичної особи, — прийняття засновниками (учасниками), судом або уповноваженим органом рішення про виділ, зменшення статутного (складеного) капіталу юридичної особи;
 — втрату оригіналів установчих документів юридичної особи.
Плата не справляється за публікацію повідомлень про:
 
— прийняття засновниками (учасниками) чи органом рішення щодо припинення юридичної особи або подання держреєстратору заяви про припинення підприємницької діяльності фізособою — підприємцем;
 — персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) та її голову або про призначення ліквідатора;
 — винесення судового рішення щодо припинення юридичної особи, якщо таке рішення не пов’язане з банкрутством юридичної особи;
 — винесення судового рішення щодо порушення провадження у справі про банкрутство юридичної особи або про банкрутство фізичної особи — підприємця;
 — проведення державної реєстрації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця в загальному порядку або за принципом мовчазної згоди;
 — винесення судового рішення щодо припинення провадження у справі про банкрутство фізичної особи — підприємця;
 — прізвище, ім’я, по батькові третьої особи (спадкоємця, опікуна, піклувальника чи управителя майна фізичної особи — підприємця)

Примітка. Зміни наберуть чинності 19.12.2011 р.

Резервування найменування юридичної особи

Засновник має право зарезервувати найменування юрособи строком на два місяці, а для відкритих акціонерних товариств — на дев’ять місяців (ст. 23 Закону № 755)

Резервування найменування юридичної особи не передбачається

 

Слід звернути увагу на ще одне суттєве нововведення:

з 28.08.2011 р. набирає чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження принципу державної реєстрації юридичних осіб на підставі модельного статуту» від 21.04.2011 р. № 3262-VI, який передбачає можливість реєстрації суб’єктів господарювання на підставі модельних статутів. При цьому модельний статут, за задумом законодавця, є типовим установчим документом, затвердженим Кабміном, який використовується для створення та діяльності юридичних осіб відповідних організаційно-правових форм господарювання, містить установлені законом правила, що регулюють правовий статус, права, обов’язки та відносини, які пов’язані із створенням, управлінням та провадженням господарської діяльності відповідних юридичних осіб. Проте на сьогодні такий модельний статус Кабміном не затверджено, а тому ця норма поки що реальної користі суб’єктам господарювання принести не може.

 

Зміни в порядку формування статутного капіталу

Законом № 3263

унесено зміни, якими передбачена можливість для засновників юридичних осіб (крім акціонерних товариств) створювати статутні фонди у розмірах та у складі, який вони вважають необхідним для започаткування власної справи. Законом також звільнено засновників від обов’язкового внесення грошових коштів як вкладів до статутних фондів у певному мінімальному розмірі до моменту проведення їх державної реєстрації. Статутний фонд дозволено формувати упродовж одного року з моменту держреєстрації. Наведемо порівняльну таблицю.

 

Таблиця 2

Організаційно-правова форма

Попередній порядок

Нововведення

1

2

3

Державне комерційне підприємство

Статутний капітал утворюється до моменту реєстрації його як суб’єкта господарювання
(ч. 3 ст. 74 ГКУ)

Розмір статутного капіталу встановлюється уповноваженим органом, до сфери управління якого воно належить. Статутний капітал підлягає сплаті до закінчення першого року з дня державної реєстрації підприємства

Комунальне унітарне підприємство

Мінімальний розмір статутного капіталу встановлюється відповідною місцевою радою, утворюється до реєстрації підприємства як суб’єкта господарювання
(ч. 4 ст. 78 ГКУ)

Розмір статутного капіталу визначається відповідною місцевою радою.
Статутний капітал підлягає сплаті до закінчення першого року з дня державної реєстрації такого підприємства

Товариство з обмеженою відповідальністю

До моменту державної реєстрації учасники повинні сплатити не менше
ніж 50 відсотків
суми своїх вкладів. Частина статутного капіталу, що залишилася несплаченою, підлягає сплаті протягом першого року діяльності товариства.
Якщо учасники протягом першого року діяльності товариства не сплатили повністю суму своїх вкладів, товариство повинно:
 — оголосити про зменшення свого статутного капіталу і зареєструвати відповідні зміни до статуту у встановленому порядку
 — або прийняти рішення про ліквідацію товариства
(ч. 3 ст. 144 ЦКУ)

Статутний капітал підлягає сплаті учасниками товариства до закінчення першого року з дня державної реєстрації товариства.
Якщо учасники до закінчення першого року з дня державної реєстрації товариства не внесли (не повністю внесли) свої вклади, загальні збори учасників приймають одне з таких рішень:
 — про виключення із складу товариства тих учасників, які не внесли (не повністю внесли) вклади, та про визначення порядку перерозподілу часток у статутному капіталі;
 — про зменшення статутного капіталу та про визначення порядку перерозподілу часток у статутному капіталі;
 — про ліквідацію товариства
.
Рішення про зменшення статутного капіталу товариства надсилається поштовим відправленням всім кредиторам товариства не пізніше триденного строку з дня його прийняття

Командитне товариство

На момент реєстрації командитного товариства кожний з вкладників повинен внести не менше 25 відсотків свого внеску (

ч. 3 ст. 80 ГКУ)

Складений капітал командитного товариства підлягає сплаті його учасниками до закінчення першого року з дня державної реєстрації товариства

 

Ми навели огляд основних нововведень, пов’язаних із змінами в процедурі державної реєстрації суб’єктів господарювання, що були запроваджені протягом останнього часу законодавцем. В одному із найближчих номерів розглянемо зміни, які відбулися в регулюванні процедури припинення юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі