Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування штрафних санкцій

Редакція ПБО
Лист від 18.08.2011 р. № 15022/6/10-1015/3288

Щодо застосування штрафних санкцій

Лист Державної податкової адміністрації України від 18.08.2011 р. № 15022/6/10-1015/3288

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист <...> щодо застосування штрафних санкцій та повідомляє таке.

Регулювання відносин у сфері справляння податків і зборів, порядку їх адміністрування, кола суб'єктів податкових правовідносин та відповідальності за порушення податкового законодавства належать до сфери дії Податкового кодексу України (далі — Кодекс).

Згідно зі статтею 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах та відповідно до законів України.

Органи державної влади, їх посадові особи відповідно до статті 19 Конституції України зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Починаючи з 01.01.2011, повноваження, підстави та спосіб дій органів державної податкової служби та їх посадових осіб, права, обов'язки та відповідальність платників податків визначені Кодексом.

Відповідно до пункту 113.3 статті 113 Кодексу штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, застосовуються у порядку та у розмірах, встановлених Кодексом та іншими законами України.

Застосування за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), не передбачених Кодексом та іншими законами України, не дозволяється.

При застосуванні санкцій необхідно враховувати положення пункту 7 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

У випадку порушення платниками податків граничних термінів сплати податкових зобов'язань, передбачених податковим законодавством, з 1 січня 2011 року з урахуванням строку давності застосовується штрафна санкція у розмірах, встановлених статтею 126 Кодексу.

Тобто

у разі якщо платник податків не сплачує суми самостійно визначеного грошового зобов'язання протягом строків, передбачених Кодексом, такий платник податків притягається до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

при затримці

до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці

більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Також повідомляємо, що Законом України від 07.07.2011 № 3609-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» (набрав чинність 06.08.2011) підрозділ 10 розділу XX Кодексу доповнено пунктом 11, відповідно до якого штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

 

Перший заступник голови комісії з проведення реорганізації ДПА України,
 заступник голови ДПС України О. Клименко



коментар редакції

Про застосування штрафів за порушення строків сплати податків

Із тексту листа, що коментується, на жаль, не можна встановити, на яке запитання в ньому дається відповідь. А це багато що могло б прояснити. Та все-таки основні тези листа дозволяють зробити висновок, що в своїй практиці податкові органи готові керуватися наступними позиціями:

1.

Незалежно від того, коли було вчинено порушення (до набуття чинності Податковим кодексом України чи після), санкція за несвоєчасну сплату податкових зобов'язань повинна визначатися згідно з положеннями ПКУ.

2. Санкції застосовуються

з урахуванням строків давності. У листі строки та правила їх обчислення не розкрито, тому візьмемо на себе сміливість припустити, що йдеться про 1095-денний строк, який обчислюється з дня закінчення вчинення порушення. Відповідно, строк давності для застосування санкції за несвоєчасну сплату податкових зобов'язань має обчислюватися з дня погашення платником податків податкового боргу. Якщо податкове зобов'язання так і не сплачено, строк давності обчислюватися не починає.

3. За загальним правилом,

санкція за несвоєчасну сплату податкових зобов'язань визначається згідно зі ст. 126 ПКУ. Але при цьому ДПАУ в листі, що коментується, не забула вказати на необхідність ураховувати п. 7 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Нагадаємо, відповідно до зазначеного пункту штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються в розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення. Хоча в листі ДПАУ про це прямо не зазначає, але сама згадка цього пункту в контексті питання про відповідальність за несвоєчасну сплату податкових зобов'язань свідчить про те, що головне податкове відомство все ж відмовилося від своєї колишньої позиції (ми вважали її такою, що не відповідає нормам ПКУ), згідно з якою одногривнєвий штраф міг застосовуватися тільки до порушень, пов'язаних з обчисленням податкових зобов'язань. Зі свого боку нагадаємо: якщо податкове зобов'язання з порушенням установлених ПКУ строків було сплачено після 30 червня 2011 року, п. 7 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ на таку ситуацію поширено бути не може (оскільки порушення припинило вчинюватися вже після 30.06.2011 р.), а тому штраф буде застосовано в повному розмірі за ст. 126 ПКУ.

Проте лист, що коментується, привертає до себе увагу не стільки тим, що в ньому зазначено, скільки тими моментами, щодо яких ДПАУ вирішила краще не висловлювати своєї позиції. Серед них питання про те,

від відповідальності за які з передбачених ПКУ порушень звільняє п. 6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Відповідно до цього пункту не застосовуються фінансові санкції до платників податку на прибуток та платників податків, що перейшли на загальну систему оподаткування, за порушення податкового законодавства за результатами діяльності у другому — четвертому календарних кварталах 2011 року. Зокрема, цікаво, чи зможуть платники податків скористатися цим пільговим пунктом для звільнення від штрафів за несвоєчасну сплату податкових зобов'язань, визначених у податковій звітності за другий — четвертий квартали 2011 року (причому за всіма видами податкових зобов'язань)? На жаль, на таку лояльність податкових органів сподіватися не доводиться.

 

Олена Уварова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі