Теми статей
Обрати теми

Пошта редакції. Відпустка єдиноподатників груп 1 і 2 без найманих працівників

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Відпустка єдиноподатників груп 1 і 2 без найманих працівників

 

За яких умов підприємці, які працюють на спрощеній системі оподаткування, можуть не сплачувати єдиний податок у період відпустки?

(м. Донецьк)

 

З 1 січня 2012 року, коли почали діяти нові правила для спрощенців, у підприємців-єдиноподатників груп 1 і 2 з'явилася можливість не сплачувати єдиний податок за період відпустки. Про це прямо зазначено в п. 295.5 ПКУ. Проте така можливість надається не всім єдиноподатникам груп 1 і 2, а тільки тим, у яких узагалі немає найманих працівників, тобто осіб, з якими укладено трудові договори.

По суті, підприємець може надати «сам собі» відпустку, просто припинивши діяльність, оформляти будь-який наказ або розпорядження для цього йому не потрібно. Але при цьому не варто забувати про сплату деяких інших податків, ЄСВ, а також подання звітності. За місяць, в якому підприємець перебуватиме у відпустці, він зобов'язаний сплатити ЄСВ у порядку, визначеному п. 4.6 Інструкції № 21-5.

У п. 295.5 ПКУ не зазначено, протягом якого періоду перед призупиненням діяльності у підприємця не повинно бути найманих осіб, щоб він міг скористатися звільненням від єдиного податку. На наш погляд, достатньо, щоб працівників не було, починаючи з місяця, в якому подаватиметься заява до податкового органу (тобто з місяця, що передує відпустці), про що ми докладніше розповімо далі.

Звільнення від сплати єдиного податку дається на один календарний місяць на рік. Щодо тривалості відпустки, то, ураховуючи положення п. 295.5 ПКУ, логічно припустити, що підприємець повинен перебувати у відпустці протягом усього місяця, на який така відпустка припадає.

Відповідно до п. 295.2 ПКУ органи ДПС здійснюють нарахування авансових внесків для платників єдиного податку груп 1 і 2 на підставі заяви такого платника єдиного податку щодо розміру обраної ставки єдиного податку, заяви щодо періоду щорічної відпустки та/або заяви щодо строку тимчасової втрати працездатності. Тобто для підтвердження періоду відпустки підприємець повинен подати до органу ДПС за місцем обліку заяву. Згідно з п.п. 298.3.2 ПКУ така заява подається в довільній формі. Подавати документи (довідки тощо), що підтверджують відсутність найманих працівників, ПКУ не вимагає. Найімовірніше, цей факт перевірятиметься податківцями за обліковими даними підприємця.

Точні строки для надання такої заяви ПКУ не визначено, проте в роз'ясненні в Єдиній базі податкових знань (далі — ЄБПЗ) зазначено, що цю заяву потрібно подавати до початку відпустки, тобто не пізніше місяця, що передує місяцю початку відпустки.

Текст такої заяви може бути, наприклад, таким.

 

img 1 

 

Зверніть увагу: щоб випадково не ввести в оману представників податкового органу, у заяві потрібно використовувати саме трудове поняття «відпустка», а не призупинення діяльності. Річ у тім, що на час призупинення діяльності на невизначений період та з невизначеної причини (без попередження), звільнення від сплати єдиного податку не діє, про що йдеться і в роз'ясненнях у ЄБПЗ.

Сподіваємося: якщо підприємець, який не встиг заздалегідь сплатити єдиний податок за місяць відпустки, подасть таку заяву, то цього буде достатньо для звільнення від сплати.

Якщо ж підприємець сплатив єдиний податок за декілька місяців (кварталів) наперед, то йому повинні здійснити залік у рахунок майбутніх періодів на підставі п. 295.6 ПКУ.

Наприклад, якщо єдиний податок за червень на момент подання заяви, зразок якої ми навели вище, уже буде сплачено підприємцем, то до неї слід додати фразу: «Прошу згідно з пунктом 295.6 ПКУ зарахувати суму сплаченого авансового внеску з єдиного податку за червень 2012 року в рахунок сплати авансового внеску з єдиного податку за липень 2012 року».

Можливість такого заліку авансових платежів підтверджується і роз'ясненням, наведеним у ЄБПЗ.

На завершення зазначимо таке. Ураховуючи, що чітких правил застосування п. 295.5 ПКУ наразі немає, у підприємця може виникнути низка запитань:

— чи зможе він отримувати в період відпустки грошові кошти на поточний рахунок або до каси від контрагентів за постачання (госпоперації) минулих періодів?

— чи доведеться доплатити єдиний податок, якщо в місяці відпочинку відновиться діяльність?

Отже, зважаючи на те, що в ПКУ немає спеціальних вимог із цього приводу, ми вважаємо, що підприємець не повинен в період відпустки контролювати свої грошові надходження і може їх отримувати. А от вести діяльність у цей період (тобто протягом усього місяця, на який припадає відпустка згідно із заявою, поданою до органу ДПС), ураховуючи норми ПКУ, однозначно не варто.

 

Оксана Піроженко, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі