Податковий облік у замовника експедиторських послуг
У цій статті розглянемо облік придбання послуг в експедитора. Особливостей у ньому небагато, при цьому на окрему увагу в межах такого обліку заслуговують питання про документальне підтвердження витрат (якщо експедитор купує послуги/роботи у третіх осіб) та ПДВ-наслідки при придбанні послуг в експедитора-нерезидента.
Віталій ПОРОЛЛО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
I. Податок на прибуток
У ситуації зі збутом продукції витрати за транспортно-експедиторськими послугами (а також перевізними та іншими послугами, обумовленими договором) уключаються до складу витрат на збут — у періоді їх здійснення згідно з правилами бухгалтерського обліку (зокрема, у періоді підписання акта за експедиторськими послугами) з відображенням у ряд. 06.2 декларації з податку на прибуток. Подібний порядок обліку випливає з абз. «е» п.п. 138.10.3 ПКУ та п. 19 П(С)БО 16. Водночас, якщо перевезення вантажу не пов'язане зі збутом продукції, то витрати, що розглядаються, необхідно враховувати за напрямом, у тому числі у складі собівартості продукції.
Документальним підтвердженням понесених витрат є договір транспортного експедирування та акти наданих послуг. Водночас, якщо експедитор на виконання договору купував послуги/роботи у третіх осіб, для замовника підтвердженням витрат у цій частині можуть бути також копії відповідних документів.
Сума витрат визначається за загальними правилами (у певних ситуаціях — на рівні не нижче звичайних цін). При цьому якщо оплата послуг експедитора здійснюється в іноземній валюті, то такі витрати слід перерахувати за курсом НБУ на дату (п.п. 153.1.2 ПКУ):
1) передоплати — у частині передоплати, перерахованої експедитору;
2) отримання послуги (складання акта) — у частині, не оплаченій раніше.
Детальніше про облік податку на прибуток транспортних та експедиторських послуг у ситуації, коли їх постачальником виступає нерезидент (зокрема, щодо податку на репатріацію тощо), див. на с. 28 цього номера.
У ситуації зі збутом продукції у кореспонденції з бухгалтерським обліком ці витрати слід відображати одночасно з віднесенням вартості відповідної послуги до дебету рахунка 93 «Витрати на збут» зі збільшенням кредиторської заборгованості за субрахунком 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» або 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками».
II. ПДВ
Податкові зобов'язання. При отриманні послуг від експедитора питання про податкові зобов'язання у замовника-резидента (юрособи або підприємця незалежно від ПДВ-реєстрації) виникає лише в частині:
1) експедиторської послуги (експедиторської винагороди) — якщо експедитором є нерезидент. Нагадуємо, що в такому разі експедиторська послуга є об'єктом обкладення ПДВ (п.п. «ж» п. 186.3 ПКУ). Водночас якщо така послуга пов'язана з транзитним перевезенням, то вона не обкладається ПДВ;
2) транспортно-допоміжних послуг (крім транспортного експедирування) та інших послуг, пов'язаних з перевезенням, — якщо їх постачальником є нерезидент, за умови, що таке постачання здійснюється на митній території України (абз. «а» і «в» п.п. 186.2.1 ПКУ).
В описаних випадках відповідальним за нарахування та сплату ПДВ вважається замовник (п. 180.2 і ст. 208 ПКУ). При цьому залежно від того, є такий замовник платником ПДВ чи ні, механізм такого нарахування має свої особливості.
Якщо замовник є платником ПДВ , то за датою першої події (перерахування передоплати або складання акта) він повинен відобразити зобов'язання з ПДВ «зверху» та скласти податкову накладну в одному примірнику (при цьому замовник залишає її в себе):
1) у її верхній частині проставляється відмітка «14» (виписана покупцем (отримувачем) послуг від нерезидента);
2) у найменуванні продавця вказується найменування постачальника-нерезидента;
3) у полі, призначеному для відображення індивідуального податкового номера продавця, у загальному випадку зазначається «300000000000» або ж «200000000000» (якщо придбані послуги не призначаються для використання в господарській діяльності або куплені з метою їх використання для постачання послуг, місце постачання яких знаходиться за межами митної території України);
4) у полі, призначеному для зазначення номера свідоцтва, проставляється нуль.
Докладніше про заповнення податкової накладної див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 35, с. 10; № 8. При цьому реєструвати таку накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних не потрібно. До Реєстру виданих та отриманих податкових накладних і декларації з ПДВ така накладна заноситься без особливостей. Водночас у процесі заповнення декларації варто пам'ятати, що послуги, отримані від нерезидента, указуються у графі 7.
У наступному звітному періоді отримувач такої послуги зможе віднести цю суму до складу податкового кредиту (за умови, що придбавалися такі послуги для здійснення постачань, що обкладаються ПДВ, у межах господарської діяльності), зокрема, зі включенням відповідної податкової накладної до розділу II Реєстру та відображенням за ряд. 12.4 декларації.
Якщо замовник не є платником ПДВ (у тому числі це стосується і підприємців*), то за датою першої події він повинен скласти Розрахунок отримувача послуг від нерезидента за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 25.11.2011 р. № 1492. Цей розрахунок подається до органів ДПС у порядку, передбаченому для місячного звітного періоду. Сплатити суму ПДВ при цьому необхідно протягом 10 календарних днів, наступних за граничним строком для подання звітності за місяць. Про його заповнення див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 28, с. 63.
* Формально, п. 208.1 ПКУ не зобов’язує підприємця — неплатника ПДВ нараховувати податкові зобов’язання при отриманні послуги від нерезидента. Водночас відповідно до форми Розрахунку отримувача послуг від нерезидента зробити він це зобов’язаний — на цьому ж наполягають і податківці (див. Єдину базу податкових знань, розділ 130.33).
Податковий кредит . Відображення замовником податкового кредиту при придбанні транспортно-експедиторських та пов'язаних з ними послуг відбувається за датою першої події (перерахування передоплати або складання акта) та при дотриманні загальних умов для його формування, зокрема, про використання послуги в операціях, що обкладаються ПДВ, у межах господарської діяльності за наявності податкової накладної. У свою чергу, про податковий кредит при придбанні послуг у нерезидента див. вище.
Бухгалтерський та податковий облік придбання замовником
транспортно-експедиторських послуг у резидента
№ з/п | Зміст господарської операції | Сума, | Бухгалтерський облік | Податковий облік | ||
Дт | Кт | дохід | витрати | |||
1 | Перераховано передоплату експедитору: | |||||
1.1 | за послугу міжнародного перевезення | 12000 | 377 | 311 | — | — |
1.2 | за вантажно-розвантажувальні роботи на території України | 6000 | 377 | 311 | — | — |
1.3 | за вантажно-розвантажувальні роботи за межами митної території України | 7000 | 377 | 311 | — | — |
2 | Відображено податковий кредит за вантажно-розвантажувальні роботи на території України | 1000 | 641 | 644 | — | — |
3 | За датою складання акта наданих експедиторських послуг отримано від експедитора: | |||||
3.1 | послуги міжнародного перевезення | 12000 | 93* | 631 | — | 12000 |
3.2 | вантажно-розвантажувальні послуги на митній території України | 5000 | 93 | 631 | — | 5000 |
3.3 | вантажно-розвантажувальні роботи за межами митної території України | 7000 | 93 | 631 | — | 7000 |
3.4 | експедиторські послуги (експедиторська винагорода) | 2500 | 93 | 631 | — | 2500 |
4 | Відображено податковий кредит у частині експедиторських послуг | 500 | 641 | 631 | — | — |
5 | Списано суму раніше відображеного податкового кредиту в частині вантажно-розвантажувальних робіт на митній території України | 1000 | 644 | 631 | — | — |
6 | Відображено залік заборгованостей | 25000 | 631 | 377 | — | — |
7 | Перераховано оплату експедитору за надані послуги (експедиторську винагороду) | 3000 | 631 | 311 | — | — |
* При кваліфікації таких витрат як збутових ми виходимо з того, що експедиторська послуга придбавалася з метою збуту товарів. Водночас, як уже зазначалося, на практиці не виключені й інші варіанти обліку таких витрат. |