Теми статей
Обрати теми

Інтернет-торгівля: погляд у передбачуване законодавче майбутнє

Редакція ПБО
Стаття

Інтернет-торгівля: погляд у передбачуване законодавче майбутнє

 

Законодавство постійно змінюється, тому разом з аналізом сьогодення слід поглянути також і в можливе майбутнє. Ітиметься про відомі на сьогодні законопроекти, прийняття яких із більшою чи меншою істотністю вплине на діяльність тих суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю через Інтернет.

Максим НЕСТЕРЕНКО, економіст-аналітик ВБ «Фактор»

 

Перш за все слід звернути увагу на проект Закону «Про внутрішню торгівлю» № 9443 (далі — проект № 9443)*. У цьому законопроекті вперше окремою статтею (ст. 8) прописуються особливості здійснення дистанційної торгівлі (яка охоплює в тому числі й торгівлю через Інтернет).

* Однак майбутнє цього законопроекту вельми туманне, оскільки за наявною інформацією його розгляд відкладено.

Проектом № 9443 пропонується зобов’язати суб’єкта господарювання, який здійснює дистанційну торгівлю, мати офісне приміщення, у якому він зберігає документи, пов’язані з господарською діяльністю (в тому числі з купівлі-продажу товарів), а також надавати покупцям інформацію про своє найменування, місцезнаходження, відомості про державну реєстрацію, наявність патенту чи ліцензії, товари та умови договору купівлі-продажу шляхом її розміщення в каталогах, буклетах, проспектах, інформаційних мережах, зокрема Інтернет. За порушення зазначених умов ведення дистанційної торгівлі проектом № 9443 передбачено санкцію — у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з ч. 6 ст. 1 Закону про захист прав споживачів офісне приміщення — це будь-яке приміщення (будівля тощо), у якому знаходиться підприємство або його філія, структурний підрозділ або представництво. Отже, це визначення офісного приміщення, по суті, прирівнює його до поняття місцезнаходження. У такому варіанті наявність штрафу за відсутність офісного приміщення виглядає дивно, адже місцезнаходження має бути в кожного суб’єкта господарювання (хіба що може зазначатися про надання недостовірної інформації покупцю). Зважаючи на це, можна припустити, що в проекті № 9443 під місцезнаходженням та офісним приміщенням законодавець розуміє дещо різне. Справа в тому, що норма, яка стосується обов’язку продавця повідомляти про своє місцезнаходження, у законодавстві вже є (ч. 12 п. 1 ст. 15 Закону № 1023), так само як і санкція за порушення цієї норми (ч. 7 п. 1 ст. 23 Закону про захист прав споживачів).

Також слід зазначити, що проектом № 9443, передбачається внести зміни до ст. 19 Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.96 р. № 123/96-ВР і тим самим заборонити дистанційну торгівлю лікарськими засобами. Тобто передбачається затвердити на рівні Закону норми п. 2.6 Ліцензійних умов здійснення господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 31.10.2011 р. № 723. Згідно з цією нормою торгівля лікарськими засобами здійснюється тільки через аптечні установи, а дистанційну (через Інтернет) торгівлю лікарськими засобами, а також продаж лікарських засобів поштою та через будь-які установи, крім аптечних, та поза їх межами, заборонено.

Другий законопроект, який слід розглянути, — це проект, що пропонує внести зміни до Закону про РРО (проект опубліковано на офіційному сайті ДПСУ* 16.07.2012 р., у парламенті на момент підписання номера до друку не зареєстровано). Якщо цей законопроект буде ухвалено, то редакція ст. 3 Закону про РРО буде такою: «Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані: <…> 2) видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ установленої форми на повну суму проведеної операції». Крім того, проектом пропонується виключити із Закону про РРО п. 13 ст. 9, згідно з яким РРО не застосовується при продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції). Отже, пропонується розповсюдити застосування РРО на інтернет-торгівлю за умови, що вона підпадає під визначення розрахункової операції (абз. 4 ст. 2, пп. 1, 2 ст. 3 Закону про РРО) та не підпадає під звільнення відповідно до ст. 9 Закону про РРО (наприклад, у разі здійснення інтернет-торгівлі підприємцями — платниками єдиного податку звільнення від застосування РРО має залишитися).

* Див: http://sts.gov.ua/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2012-rik/61714.html  

Нарешті, слід звернути увагу також на проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо функціонування платіжних систем та розвитку безготівкових розрахунків)» № 10656 (далі — проект № 10656). Прямо в його тексті про інтернет-торгівлю не говориться, проте з високим ступенем вірогідності він вплине на неї в частині законодавчого визначення принципів роботи з електронними грошима. Пов’язано це з тим, що проектом № 10656, зокрема, передбачено абсолютно нову редакцію ст. 15 Закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 р. № 2346-III: цю статтю замість її сьогоднішньої назви «Платіжна картка» пропонується назвати «Електронні гроші». Нова редакція цієї статті, по суті, надасть силу закону Положенню № 481, хоча проект № 10656 містить деякі відмінності від зазначеного Положення.

Перш за все, проектом № 10656 пропонується дати електронним грошам таке визначення: «Електронні гроші — одиниці вартості, що зберігаються на електронному пристрої, приймаються як засіб платежу іншими особами, ніж особа, яка їх випускає, і є грошовим зобов’язанням цієї особи, що виконується в готівковій або безготівковій формі». Як бачимо, вноситься уточнення у визначення електронних грошей, згідно з яким банк-емітент електронних грошей може погашати їх як у готівковій, так і в безготівковій формі, про що не йшлося в абз. 9 п. 1.3 Положення № 481. Крім того, згідно з проектом № 10656, користувач платіжної системи — суб’єкт господарювання (тобто юридична особа) має право використовувати електронні гроші для здійснення оплати товарів, робіт та послуг. Отже, проектом № 10656 хоча й збережено норму п. 3.4 Положення № 481 у частині обов’язкового отримання юрособами електронних грошей виключно в обмін на безготівкові гроші, проте змінено його формулювання в частині напрямів використання юрособами отриманих електронних грошей. На сьогодні згідно з п. 3.4 Положення № 481 юрособи можуть використовувати електронні гроші тільки для розрахунків за товари, придбані для виробничих (господарських) потреб.

Найбільш відчутною новацією проекту № 10656 видається норма, згідно з якою суб’єкт господарювання, який приймає електронні гроші як оплату платежу за товари, роботи, послуги, має право використовувати отримані електронні гроші виключно для обміну на безготівкові кошти або повертати їх користувачам у разі повернення ними (відповідно до Закону про захист прав споживачів) товарів, придбаних за електронні гроші. У Положенні № 481 про це нічого не сказано, тому можна припустити, що метою цього нововведення є заборона на використання виручки, отриманої у формі електронних грошей, для придбання товарів.

У проекті № 10656 також ідеться про те, що порядок здійснення операцій з електронними грошима та максимальна сума електронних грошей на електронному пристрої, що знаходиться в розпорядженні користувача, визначаються нормативно-правовими актами Національного банку України. Отже, Нацбанк (ініціатор проекту № 10656) залишає право змінювати максимальну суму електронних грошей, що знаходяться на пристрої, за собою. На сьогодні згідно з п. 2.4 Положення № 481 ця сума для пристроїв, що не можуть поповнюватися, складає 2000 грн., а для пристроїв, що можуть поповнюватися, — 8000 грн.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі