Міністерства та відомства України
Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Державної податкової адміністрації України від 28.09.2004 № 562
Наказ від 20.12.2011 р. № 1674
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 р. за № 1568/20305
(витяг)
Відповідно до вимог Податкового кодексу України, Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 446, та Положення про Державну податкову службу України, затвердженого Указом Президента України від 12.05.2011 № 584, НАКАЗУЮ:
1. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державної податкової адміністрації України від 28.09.2004 № 562 «Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби реструктуризації (відстрочки) сплати сум фіксованого сільськогосподарського податку у випадку виникнення форс-мажорних обставин», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 13.10.2004 за № 1308/9907.
<…>
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
<…>
Міністр Ф. Ярошенко
коментар редакції
Сплата ФСП: без реструктуризації (відстрочки)
Поява наказу, що коментується, відносно втрати чинності наказом ДПАУ від 28.09.2004 р. № 562 була прогнозована і очікувана. Можна сказати, що відбулося лише упорядкування законодавства з виключенням, так би мовити, анахронізмів — застарілих нормативних актів. Хоча протягом практично цілого попереднього року наказ № 562 де-юре залишався чинним, фактично із самого початку 2011 року ним і затвердженим цим наказом ДПАУ Порядком проведення органами державної податкової служби реструктуризації (відстрочки) сплати сум фіксованого сільськогосподарського податку у випадку виникнення форс-мажорних обставин (далі — Порядок), керуватись було некоректно.
Причина проста: на відміну від минулих Закону України «Про фіксований сільськогосподарський податок» та кабміновського Положення про порядок справляння та обліку фіксованого сільськогосподарського податку (відповідно до яких, зокрема, і був розроблений зазначений Порядок), чинний з 01.01.2011 р. Податковий кодекс України (далі — ПКУ) не передбачає реструктуризації (відстрочки) сплати сум фіксованого сільськогосподарського податку у випадку виникнення форс-мажорних обставин. На це ще раніше нами зверталась увага у статті «Що принесе Податковий кодекс ФСПшникам» («Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 89).
Раніше , згідно з п. 3.2 Порядку реструктуризації (відстрочці) підлягала сума ФСП (за винятком безнадійного податкового боргу, що підлягав списанню відповідно до загального відомого в минулому Закону № 2181), нарахована за період з дати виникнення форс-мажорних обставин до кінця року, в якому виникли форс-мажорні обставини.
Утім, повернемось до сьогодення. Нагадаємо, що ПКУ про форс-мажорні обставини та безнадійний податковий борг говориться не в контексті реструктуризації ФСП, а в порядку набуття та підтвердження статусу платника цього податку:
— не може бути зареєстрований як платник податку суб'єкт господарювання, який станом на 1 січня базового (звітного) року має податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, який виник унаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) (п.п. 301.6.3 ПКУ);
— якщо платники податку не можуть виконати вимогу щодо 75 % критерію частки сільгосптоваровиробництва у зв'язку з виникненням обставин непереборної сили у попередньому податковому (звітному) році, до таких платників податку в наступному податковому (звітному) році не застосовується вимога, згідно з якою частка сільгосптоваровиробництва повинна дорівнювати або перевищувати 75 % (п. 308.5 ПКУ).
До речі, згідно зі ст. 101 ПКУ списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг. Під терміном «безнадійний» розуміється, зокрема, і податковий борг платника податків, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Анатолій Бобро