Щодо оподаткування та звітності з ПДВ переробних підприємств
Лист Державної податкової служби України від 02.02.2012 р. № 3213/15-3117
(витяг)
У зв’язку з прийняттям Закону України від 22.12.2011 р. № 4268-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо підтримки сільськогосподарських товаровиробників» (далі — Закон № 4268) Державна податкова служба України повідомляє.
Законом України у № 4268-VI, який набрав чинності з 1 січня 2012 року, внесено зміни до пункту 1 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо механізму виплати сільськогосподарським товаровиробникам компенсації за продані ними молоко і м’ясо в живій вазі.
Відповідно до Закону № 4268 позитивна різниця між сумою податкових зобов’язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду, визначена у податковій декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції, повинна сплачуватися переробними підприємствами до спеціального фонду Державного бюджету України та на спеціальний рахунок, відкритий ними в органі державного казначейства у таких розмірах:
у 2012 році — до спеціального фонду Державного бюджету України — у розмірі 30 відсотків, а на спеціальний рахунок — у розмірі 70 відсотків;
у 2013 році — до спеціального фонду Державного бюджету України — у розмірі 40 відсотків, а на спеціальний рахунок — у розмірі 60 відсотків;
у 2014 році — до спеціального фонду Державного бюджету України — у розмірі 50 відсотків, а на спеціальний рахунок — у розмірі 50 відсотків.
Крім того, згідно з нормами Закону № 4268 у разі здійснення операцій з вивезення за межі митної території України продукції у митному режимі експорту переробне підприємство відображає їх у податковій декларації з податку на додану вартість і має право на відшкодування з бюджету податку на додану вартість, сплаченого (нарахованого) постачальникам товарів/послуг, вартість яких включена до вартості експортованої продукції. Таке відшкодування здійснюється у загальному порядку.
Переробне підприємство у строки, встановлені пунктом 203.1 статті 203 Податкового кодексу України, подає до органу державної податкової служби податкову декларацію з податку на додану вартість і податкову декларацію з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції за місцем реєстрації переробного підприємства. У податковій декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції окремо відображаються сума податку на додану вартість, що підлягає перерахуванню на спеціальний рахунок для виплати компенсації, та сума податку на додану вартість, що підлягає перерахуванню до спеціального фонду Державного бюджету України.
Таким чином, нарахування податку на додану вартість переробними підприємствами проводиться по трьох напрямках:
1) до Державного бюджету (по операціях постачання товарів/послуг, відмінних від постачання продукції, виробленої з молока і м’яса в живій вазі, поставлених сільськогосподарськими товаровиробниками);
2) до спеціального фонду Державного бюджету (30 % — у 2012 році, 40 % — у 2013 році, 50 % — у 2014 році по операціях з постачання продукції, виробленої з молока і м’яса в живій вазі, поставлених сільськогосподарськими товаровиробниками);
3) на спеціальний рахунок для виплати компенсації сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними молоко і м’ясо в живій вазі (70 % — у 2012 році, 60 % — у 2013 році, 50 % — у 2014 році по операціях з постачання продукції, виробленої з молока і м’яса в живій вазі, поставлених сільськогосподарськими товаровиробниками).
При цьому переробне підприємство суму податку на додану вартість, перераховану на спеціальний рахунок, повинно використовувати виключно для виплати сільськогосподарським товаровиробникам компенсації за продані ними молоко і м’ясо в живій вазі.
Перерахування суми податку на додану вартість на спеціальний рахунок переробного підприємства для виплати компенсації здійснюється переробним підприємством до 15 числа місяця, наступного за звітним (податковим) періодом, до спеціального фонду Державного бюджету України — у строки, встановлені пунктом 203.2 статті 203 Податкового кодексу України.
Для підтвердження перерахування сум податку на додану вартість на спеціальний рахунок переробне підприємство разом з податковою декларацією з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції надає реєстр платіжних доручень про фактично зараховані на такий спеціальний рахунок кошти за звітний (податковий) період і виписку територіального органу Державного казначейства з такого рахунка.
Стосовно форми декларації з податку на додану вартість (переробного підприємства), в лютому 2012 року (за звітний період — січень) буде діяти форма, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 25.11.11 № 1492 «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.12.11 за № 1490/20228 (далі — наказ № 1492).
Щодо відкриття додаткових КОР для переробних підприємств, в яких будуть відображатися нараховані суми ПДВ, що підлягають перераховуванню на спеціальний рахунок, та розподілу задекларованих сум по деклараціях переробного підприємства, поданих за формою, затвердженою наказом № 1492, на дві КОР (спеціальний фонд Державного бюджету та спеціальний рахунок), регіональні органи ДПС будуть повідомлені додатково.
Платники зобов’язані самостійно розподілити нараховану суму ПДВ (рядок 17 декларації з ПДВ (переробного підприємства) за січень 2012 року) та 30 % перерахувати до спеціального фонду Державного бюджету, 70 % — на спеціальний рахунок, який необхідно для цього попередньо відкрити.
Суми податку на додану вартість, що підлягають перерахуванню переробними підприємствами на спеціальні рахунки для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам, заносяться до облікової та звітної інформаційних систем органів ДПС граничним терміном подання декларації до органу ДПС, встановленим пунктом 203.1 статті 203 Податкового кодексу України.
Заступник Голови А. Ігнатов
коментар редакції
Дотаційні виплати: ще до строку подання спецдекларації з ПДВ
Перед нами перші роз’яснення офіційних органів щодо застосування молоко- та м’ясопереробними підприємствами з 1 січня 2012 року спеціального режиму обкладення ПДВ, установленого Законом України від 22.12.2011 р. № 4268-VI (далі — Закон) (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 5, с. 5) на період 2012 — 2014 років. У коментарі до цього Закону ми уже говорили, що собою представляє цей режим та в яких відсоткових розмірах (пропорціях) суми спецрежимного ПДВ підлягають перерахуванню до спеціального фонду держбюджету та на спеціальні рахунки, відкриті такими переробниками в органах Держказначейства.
До речі, Держказначейство листом від 19.01.2012 р. № 16-10/191-947 (див. на с. 15 цього номера газети) зобов’язало підпорядковані йому територіальні органи за зверненням переробних підприємств відкривати такі рахунки.
Що стосується листа ДПСУ, що коментується, то в ньому слід звернути увагу на такі моменти.
Насамперед, враховуючи цейтнот часу до граничного строку перерахування суми спецрежимного ПДВ на спецрахунок за результатами діяльності у січні 2012 року, бажаємо переробним підприємствам не тільки встигнути відкрити такий рахунок, а й акумулювати на ньому певні суми. Акцентуємо увагу: перерахування здійснюється саме до (!) 15 числа місяця, наступного за звітним (податковим) періодом. Отже, за спецдекларацією за січень акумулювати треба не пізніше 14 лютого. Факт акумулювання має підтверджуватись реєстром платіжних доручень про фактично зараховані на спецрахунок кошти і випискою тероргану Держказначейства, які подаються разом зі спецдекларацією.
Турбота законодавців про оперативне отримання сільгосптоваровиробниками — постачальниками молока та м’яса в живій вазі компенсаційних сум (до речі, податківці як і ми теж називають їх дотаційними сумами, що відповідає їх суті) фактично вилилась у зменшення часу на складання переробними підприємствами спецдекларацій. Цілком зрозуміло, що перш ніж акумулювати певні суми на спецрахунок (не пізніше 14 числа), на цю дату такі суми уже мають бути визначені за спецдекларацією та розподілені за напрямками перерахувань.
Пунктом 12, а вірніше — абзацом двадцять третім розд. I Закону установлено, що виплата компенсації (юридичним особам за платіжними дорученнями шляхом перерахування на їх окремі рахунки, відкриті в обслуговуючих банках, фізичним особам — готівкою безпосередньо з каси переробного підприємства або згідно з договорами доручення) здійснюється переробним підприємством до (!) 20 числа місяця, наступного за звітним (податковим) періодом. Тобто дотаційні суми сільгосптоваровиробники мають отримувати не пізніше 19 числа. А враховуючи те, що 18 та 19 лютого 2012 року — вихідні дні (відповідно, субота та неділя), останній день дотаційних виплат за січень припадає на 17 лютого 2012 року (п’ятниця).
Отже, розрахунки за дотаціями мають бути здійснені ще до настання граничного строку подання звітності з ПДВ, який, як відомо, визначено як протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (що, звісно, включає і саме 20 число). Не говорячи уже про граничний строк сплати ПДВ до бюджету — протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку подання декларації. До речі, у такий же строк має перераховуватись відповідна частина суми спецрежимного ПДВ до спеціального фонду держбюджету.
На жаль, для виконання переробними підприємствами таких жорстких вимог щодо дотаційних розрахунків з постачальниками молока та м’яса в живій вазі, держоргани не поспішають створити сприятливі умови. Зокрема, до цього часу переробники ще не забезпечені формами Розрахунку розподілу суми компенсації та Відомості про виплачені суми компенсації сільгосптоваровиробникам (про що йдеться в абзацах двадцять другому та двадцять п'ятому розд. I цього Закону), що мають бути встановлені Мінагрополітики за погодженням з Мінфіном. За цих обставин звертаємо увагу на п. 2 розд. II Закону, згідно з яким переробні підприємства мають розраховувати суму компенсації та виплачувати її за довільними формами таких Розрахунку та Відомостей. На сьогодні орієнтиром у цьому питанні є лише проект наказу «Деякі питання реалізації пункту 1 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України», що розміщено на веб-сайті Мінагрополітики www.minagro.gov.ua.
Стосовно форми спецдекларації з ПДВ (яку ДПСУ, маючи на увазі одну і ту ж форму, називає по-різному: то декларацією щодо діяльності з постачання продукції, як декларацією (переробного підприємства)), податківцями вказується, що в лютому 2012 року (за звітний період — січень) буде діяти форма, затверджена наказом МФУ від 25.11.2011 р. № 1492. Як ми уже відзначали, така форма застаріла, не встигнувши, як кажуть, народитися: вона не передбачає можливості (як того вимагає Закон) окремого відображення суми ПДВ, що підлягає перерахуванню на спецрахунок для виплати компенсації, та суми ПДВ, що підлягає перерахуванню до спецфонду держбюджету.
ДПСУ зобов'язує переробні підприємства самостійно розподілити нараховану суму ПДВ (рядок 17 декларації з ПДВ (переробного підприємства) за січень 2012 року) та 30 % перерахувати до спеціального фонду держбюджету, 70 % — на спецрахунок.
Про поділ самого рядка 17 спецдекларації на дві частини з відображенням нарахування суми ПДВ у певних розмірах відповідно до цільової направленості, у листі, що коментується, прямо не сказано. Можливо, ДПСУ сама ще остаточно не визначилась, якщо щодо відкриття додаткових КОР для переробних підприємств, в яких будуть відображатися нараховані суми ПДВ, що підлягають перераховуванню на спецрахунок, та розподілу задекларованих сум по деклараціях переробного підприємства, поданих за формою, затвердженою наказом № 1492, на дві КОР (спецфонд держбюджету та спецрахунок), орієнтує регіональні органи на додаткові повідомлення.
Як звітувати за наступні місяці (лютий і т. д.) у листі, що коментується, не говориться, чи буде тоді уже оновлена форма спецдекларації, гадати не будемо.
Анатолій Бобро