Теми статей
Обрати теми

Складаємо заяву зі скаргою (захищаємо податковий кредит з ПДВ)

Редакція ПБО
Стаття

Складаємо заяву зі скаргою
(захищаємо податковий кредит з ПДВ)

 

Не секрет, що неуважно заповнена постачальником податкова накладна (а тим більше факт її відсутності) — проблема, насамперед, для покупця, адже саме він може втратити податковий кредит. У цьому випадку для його збереження в покупця, узагалі-то, варіантів небагато: складання заяви зі скаргою. Про те, як скласти таку заяву та правильно подати до податкової, ітиметься в цій статті.

Наталія ДЗЮБА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про бухоблік — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-ХIV.

Порядок № 1492 — Порядок заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25.11.2011 р. № 1492.

Порядок № 1379 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом МФУ від 01.11.2011 р. № 1379.

Порядок № 1002 — Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002.

Порядок № 1246 — Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

 

Причини подання заяви зі скаргою

Згідно з п. 201.10 ПКУ покупець має право подати заяву зі скаргою на постачальника товарів/послуг у випадку:

1) відмови постачальника надати податкову накладну;

2) порушення постачальником порядку заповнення податкової накладної;

3) порушення постачальником порядку реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Податкова накладна для покупця є документом, який дає право включити суму «вхідного» ПДВ з вартості придбання до податкового кредиту (пп. 198.1, 201.10 ПКУ). З першою причиною все зрозуміло: немає податкової накладної та на вимогу покупця щодо її видачі продавець не реагує. У цьому випадку покупець, сумніваючись у можливості її отримання в подальшому, має право подати на постачальника заяву зі скаргою. Це дасть йому можливість відобразити податковий кредит, сплачений постачальнику при купівлі товару, так і не отримавши податкову накладну.

Що стосується другої причини, то покупець, отримавши від постачальника податкову накладну, повинен уважно проаналізувати правильність її заповнення на предмет відповідності порядку її заповнення. Адже тепер не лише відступ від приписів ПКУ в частині заповнення податкової накладної, а й недотримання Порядку № 1379 може поставити під загрозу податковий кредит покупця. Докладно про порядок заповнення податкової накладної див. «Заповнення податкової накладної: загальні правила» // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 8, с. 5. Якщо ж правильність заповнення податкової накладної у покупця викликає сумніви і постачальник відмовляється усунути їх, замінивши отриману накладну на правильно заповнену (зверніть увагу: податкові органи традиційно вказують на те, що чинним законодавством не передбачена можливість переоформлення податкової накладної або її повторного виписування, тому подібні прохання можуть мати лише неофіційний характер, див. ЄБПЗ у розділі 130.25), то, великою мірою, для порятунку податкового кредиту покупцю нічого не залишається, як удатися до складання заяви зі скаргою.

Крім того, зверніть увагу, податківці у своїй консультації (див. ЄБПЗ у розділі 130.10) зазначили: якщо після постачання товарів (послуг) здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, уключаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг і покупець отримав від постачальника розрахунок коригування до податкової накладної, заповнений з порушеннями, то він також може подати на постачальника заяву зі скаргою.

Що стосується третьої причини, то відсутність факту реєстрації податкової накладної в ЄРПН також позбавляє покупця права на податковий кредит за такою податковою накладною (п. 201.10 ПКУ). Докладно про реєстрацію податкових накладних у ЄРПН див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 8, с. 31. Про те, зареєстрована податкова накладна в ЄРПН чи ні, покупець може дізнатися, звіривши дані податкової накладної з інформацією з ЄРПН. Згідно з п. 13 Порядку № 1246 покупець має право подати запит до ЄРПН та отримати звідти відповідний витяг. Проте, щоб отримати інформацію з ЄРПН, покупцю, так само як і продавцю, необхідно мати спеціальне програмне забезпечення, ЕЦП та договір з податковою про визнання електронних документів. Запит підлягає підписанню ЕЦП (перший підпис — бухгалтера/головного бухгалтера або керівника, другий — аналог відбитку печатки покупця) та шифруванню, після чого надсилається до податкової (zvit@sta.gov.ua). Не пізніше наступного операційного дня платнику повинні направити підписаний ЕЦП та зашифрований витяг з ЄРПН, в якому вказується відповідна інформація про податкову накладну. У ситуації, коли через відсутність ЕЦП, програмного забезпечення чи з інших причин постачальник не може зареєструвати податкову накладну, що потрапляє під критерії п. 11 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ та потребує реєстрації на підставі п. 3 Порядку № 1246, покупцю нічого не залишається, як подати на постачальника заяву зі скаргою.

 

Наслідки подання скарги для постачальника

Надходження заяви зі скаргою є підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки продавця, який відмовив у видачі податкової накладної для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним податкових зобов'язань з ПДВ щодо такої операції (п. 201.10 ПКУ).

 

Коли і як подається

Згідно з п. 201.10 ПКУ заява зі скаргою на постачальника подається разом з податковою декларацією за звітний податковий період. До заяви додаються копії товарних чеків чи інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів відповідно до Закону про бухоблік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг. Тобто подати скаргу можна тільки з декларацією з ПДВ за період, в якому відбувся факт сплати податку постачальнику або факт отримання товарів/послуг, що підтверджується відповідними документами. Зробити це через період не можна, не допоможе в цьому і уточнюючий розрахунок (див. ЄБПЗ у розділі 130.25).

Якщо платник ПДВ подає декларацію із заявою-скаргою в електронному вигляді (додатком Д8), то копії товарних чеків чи інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, повинні бути надані платником окремо в порядку, передбаченому для подання податкової звітності в паперовому вигляді (див. лист ДПАУ від 16.03.2011 р. № 7273/7/16-1517 // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 25, с. 6). Звісно, зробити це потрібно з дотриманням строків подання декларації з ПДВ.

 

Порядок заповнення заяви

Згідно з п. 20 розд. III Порядку № 1492 заява зі скаргою на постачальника подається за формою згідно з додатком Д8 «Заява про відмову постачальника надати податкову накладну (порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) (Д8)» до декларації (відповідні форми заяв затверджено також як додатки до декларацій з ПДВ скороченої, спеціальної та переробного підприємства). Про те, що разом з декларацією подається заява, робиться відповідна відмітка у відведеному для цього полі у кінці декларації.

Основна частина додатка Д8 уключає дві схожих за структурою наведеної в них інформації таблиці див. с. 19.

перша заповнюється, якщо продавець товарів/послуг відмовився надати податкову накладну;

друга — якщо податкову накладну продавцем усе ж видано, але з порушенням порядку її заповнення або порядку її реєстрації в ЄРПН.

 

Таблиця 1

Фрагмент додатка Д8 за січень 2012 року

Заява про відмову постачальника надати податкову накладну (порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) (Д8)

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу заявляю про відмову продавця товарів/послуг надати податкову накладну.

№ з/п

Постачальник

Дата виникнення податкових зобов’язань

Придбання товарів/послуг з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які підлягають оподаткуванню за основною ставкою

Причини відмови продавця товарів/послуг надати податкову накладну

найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи)

індивідуальний податковий номер

обсяг поставки (без податку на додану вартість)

сума податку на додану вартість

номер і дата документа, що засвідчує факт відмови

пояснення

1

2

3

4

5

6

7

8

1

ТОВ «Ніка»

121212121212

27.01.2012

250

50

постачальник відмовився виписувати податкову накладну за першою подією — перерахуванням авансу

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу заявляю про порушення продавцем порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

№ з/п

Постачальник

Податкова накладна

Придбання товарів/ послуг з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які підлягають оподаткуванню за основною ставкою

Опис порушення продавцем порядку заповнення
та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних

найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи)

індивідуальний податковий номер

дата

номер

обсяг поставки (без податку на додану вартість)

сума податку на додану вартість

1

2

3

4

5

6

7

8

1

ТОВ «Квант»

112233445566

30.01.2012

38

200

40

Податкова накладна була заповнена російською мовою

До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку
у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України
«Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, на 2 арк.

 

В обох таблицях пропонується вказувати тільки інформацію про ті податкові накладні, за якими придбавалися товари/послуги з метою їх подальшого використання в межах господарської діяльності для здійснення операцій, що підлягають обкладенню ПДВ за основною ставкою (графи 5 і 6 першої таблиці та графи 6 і 7 другої таблиці). Проте, на наш погляд, придбання для використання в операціях, що оподатковуються за ставкою 0 %, теж відображається в цих графах. За такими операціями покупець також має право на податковий кредит.

Крім того, незважаючи на те що в другій таблиці форми додатка Д8 передбачено графи лише для податкових накладних (графи 4 і 5), до них можна внести й реквізити розрахунку коригування. Адже податківці вважають розрахунок коригування невід'ємною частиною податкової накладної (п. 5 розд. II листа ДПАУ від 04.12.2009 р. № 27084/7/16-1517 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 21, с. 22), а також не проти складання покупцем заяви зі скаргою при виявленні порушень його заповнення (див. ЄБПЗ у розділі 130.10).

Окреме питання викликає заповнення графи 7 першої таблиці, де потрібно вказати номер та дату документа, що засвідчує факт відмови у видачі податкової накладної. Як зазначили податківці (див. ЄБПЗ у розділі 130.25), у графі 7 таблиці (де платник податку заявляє про відмову продавця товарів/послуг видати податкову накладну) указується номер та дата документа, що свідчить про факт відмови, яким є лист, що підтверджує звернення покупця до постачальника з вимогою надати податкову накладну, та, за наявності, лист, що містить відмову постачальника її надати. З п. 201.10 ПКУ нічого подібного не випливає — про необхідність документування факту відмови в ньому немає жодного слова. Про спеціальний порядок документообігу між постачальниками та покупцями у відносинах щодо видачі податкових накладних (на кшталт подання письмового запиту про видачу та отримання відповіді з відмовою) теж ніде не зазначається. Тому, на наш погляд, графа 7 заповнюється у разі, коли такі документи є у покупця; якщо їх немає, то ця графа не заповнюється (ставиться прокреслення).

У графі 8 першої таблиці наводяться стислі пояснення причин відмови продавця видати податкову накладну (наприклад: «Продавець стверджує, що направив податкову накладну поштою, але вона не отримана», «Продавець не видає податкову накладну, поки не буде оплачено відвантажений товар»), а в графі 8 другої таблиці наводиться порушення порядку складання податкової накладної чи реєстрації її в ЄРПН.

До заяви, як уже зазначалося, повинні додаватися копії товарних чеків чи інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг. Кількість аркушів, на яких буде подано копії таких документів, також зазначається в додатку Д8.

Розглянемо заповнення додатка Д8 на прикладі.

Приклад. У січні (27.01.2012 р.) підприємство перерахувало ТОВ «Ніка» (ІПН — 121212121212) аванс загальною сумою 300 грн., у тому числі ПДВ — 50 грн.) за товар і не отримало ПН: постачальник сказав, що випише ПН за другою подією (за відвантаженням). Крім того, у цьому ж періоді (30.01.2012 р.) підприємство оприбутковувало товар та отримало ПН № 38 (на загальну суму 240 грн., у тому числі ПДВ — 40 грн.) ) від ТОВ «Квант» (112233445566), яку було заповнено російською мовою: постачальник відмовився заповнювати ПН українською мовою. Щоб не втратити право на податковий кредит, підприємство-покупець до декларації за січень заповнило додаток Д8 (див. табл. 1 на с. 19).

 

Відображаємо ПДВ за скаргою в Реєстрі ПН

Згідно з консультацією податківців (див. ЄБПЗ у розділі 130.23), якщо платник податку, який разом з декларацією з ПДВ подає заяву зі скаргою на постачальника з метою включення сум ПДВ до складу податкового кредиту, то у графі 5 розділу ІІ «Отримані податкові накладні» Реєстру виданих та отриманих податкових накладних робиться відмітка «ЗП» (п.п. 11.4 Порядку № 1002), а в графах 6, 7 указуються реквізити постачальника, на якого подається скарга (найменування, індивідуальний податковий номер), а інші графи заповнюються без суттєвих особливостей.

Наведемо порядок заповнення Реєстру ПН, використовуючи умови прикладу (див. табл. 2 на с. 20).

 

Таблиця 2

Фрагмент Реєстру виданих та отриманих податкових накладних

Розділ II. Отримані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, ВМД, касовий чек, транспортний квиток, готельний рахунок, рахунок за послуги зв'язку, рахунок за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, заява та копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу тощо

Загальна сума, включаючи ПДВ

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт товарів/
послуг, включаючи одержання від нерезидента:

дата отримання

дата виписки

порядковий номер

вид документа

постачальник

з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які:

які не призначаються для їх використання у господарській діяльності

для постачання послуг за межами митної території України або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до пункту 186.3 статті 186 розділу V Кодексу за межами митної території України

найменування

(П. І. Б. —
для фізичної особи — підприємця)

індивідуальний податковий номер

підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %

звільнені від оподаткування, не є об'єктами оподаткування

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

41

27.01.2012

27.01.2012

1

ЗП

ТОВ «Ніка»

121212121212

300

250

50

42

30.01.2012

30.01.2012

2

ЗП

ТОВ «Квант»

112233445566

240

200

40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відображаємо ПДВ за скаргою в декларації з ПДВ та в додатку Д5

Обсяги ПДВ за скаргою враховуються у складі рядка 10.1 розділу II «Податковий кредит» декларації з ПДВ.

Згідно з консультацією податківців (див. ЄБПЗ у розділі 130.25) при заповненні додатка Д5 («Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)») у графі 2 розділу «Податковий кредит» слід зазначити — «Заява на постачальника (індивідуальний податковий номер)», при цьому в обов'язковому порядку вказати назву контрагента. У графі 3 слід зазначити період, в якому податкова накладна мала бути виписана постачальником (у разі її неотримання), або ж виписана з порушеннями, за якою подано скаргу до декларації.

Наведемо порядок заповнення додатка Д5, використовуючи умови прикладу (див. табл. 3).

 

Таблиця 3

Фрагмент додатка Д5 за січень 2012 року

Розділ ІІ. Податковий кредит


з/п

Постачальник (індивідуальний податковий номер)

Період виписки податкових накладних, інших документів, що дають право на податковий кредит

Обсяг постачання (без податку на додану вартість)

Сума податку на додану вартість

1

2

3

4

5

Операції з придбання з податком на додану вартість, які надають право формування податкового кредиту

 

 

 

 

2

Заява на постачальника (121212121212) ТОВ «Ніка»

01.2012

250

50

3

Заява на постачальника (112233445566) ТОВ «Квант»

01.2012

200

40

 

 

 

 

 

Отже, ми розглянули основні принципи складання та подання заяви зі скаргою на постачальника. Сподіваємося, що бухгалтер, використовуючи матеріал статті, у разі необхідності зможе правильно скористатися запропонованим законодавством способом та зберегти свій податковий кредит.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі