Теми статей
Обрати теми

Щодо наочної інформації про заборону куріння

Редакція ПБО
Лист від 12.03.2012 р. № 9198/

Щодо наочної інформації про заборону куріння

Лист Державної податкової служби України від 12.03.2012 р. № 9198/я/01-2118

 

Державна податкова служба України розглянула <...> звернення <...> щодо вдосконалення практики застосування підзаконних нормативних актів та повідомляє.

1. Частиною третьою ст. 152 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481(далі — Закон) установлено перелік закладів та приміщень, в яких заборонено куріння тютюнових виробів, крім спеціально відведених для цього місць. Частиною четвертою ст. 152 Закону передбачено, що в місцях та закладах, де куріння заборонене, має бути розміщена наочна інформація, яка складається з графічного знаку про заборону куріння та тексту.

Таким чином, якщо кабінет є місцем, в якому куріння заборонене, у ньому має бути розміщена табличка з інформацією спеціального змісту.

2. Вимоги щодо виду графічного знаку, який супроводжує табличку про заборону куріння або табличку про відведення для куріння місця, його колір указані в ДСТУ ISO 3864-1:2005 «Графічні символи. Кольори та знаки безпеки», затвердженому наказом Держспоживстандарту України від 25.05.2005 р. № 128, і ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір», затвердженому наказом Держспоживстандарту України від 30.03.2007 р. № 71.

3. Вимоги до тексту напису, який супроводжує графічний знак у місцях, де куріння заборонене, та в місцях для куріння, указані у ст. 152 Закону, а саме:

у місцях, де куріння заборонене, «Куріння заборонено!»;

у місцях для куріння «Місце для куріння. Куріння шкодить вашому здоров'ю».

Крім того, Законом не заборонено вказувати в табличках додаткові написи у вигляді перекладу основного напису російською чи (або) будь-якою іншою мовою.

 

Голова О. Клименко



коментар редакції

«Куріння заборонено!»

Горезвісні таблички про заборону куріння привернули до себе увагу багатьох суб'єктів господарювання. Не в останню чергу завдяки активності податкових органів, уповноважених на справляння штрафів за нерозміщення інформації про заборону куріння або про спеціально відведені для куріння місця. У листі, що коментується, ДПСУ викладає своє бачення щодо обов'язкового змісту таких табличок:

1. На запитання про те, чи дійсно ст. 152 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481 (далі — Закон № 481) слід розуміти так, що табличка про заборону куріння повинна розміщуватися в кожній окремій кімнаті, а не в будівлі в цілому, ДПСУ, як бачимо, відповідає ствердно. Ми свого часу звертали увагу на загрозу такого буквального прочитання зазначеної норми (див. статтю «Табличка з написом «Куріння заборонено!»: має бути на кожному підприємстві?» // «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 73). На наш погляд, такий підхід не лише відрізняється надмірною жорсткістю та не враховує мети встановленої вимоги щодо розміщення відповідних табличок (проінформувати про встановлення заборони), а й ігнорує той факт, що в тій же ст. 152 Закону сам законодавець розмежовує поняття місця (під яким розуміються дитячі та спортивні майданчики, ліфти тощо) та закладу (якими охоплюються приміщення підприємства, установи, організації в цілому). Інакше кажучи, розміщений на вході в будівлю знак з написом «Куріння заборонено!» досить чітко вказує на заборону куріння в будівлі в цілому, а отже, не потребує його дублювання щодо кожної окремої кімнати, у ньому розташованої. Погоджуються з подібними аргументами і судові інстанції (див., наприклад, постанову Вінницького апеляційного адмінсуду від 06.09.2011 р. у справі № 2а/0270/2853/11).

Звернемо увагу: МОЗ, який, здавалося б, має бути непохитним, коли йдеться про куріння, і той визнає, що передбачений Законом № 481 штраф може застосовуватися тільки за необлаштування спеціально відведених для куріння місць та нерозміщення наочної інформації. До тих юридичних осіб, які внутрішнім наказом визначили, що в них відсутні місця для куріння (а отже, спеціальні місця для куріння не обладнали), фінансові санкції застосовуватися не можуть (див. лист від 27.12.2011 р. № 55/610). Підкреслимо, що такий висновок МОЗ, по-перше, не звільняє від необхідності розміщення відповідних графічних знаків про заборону куріння, і по-друге, не відміняє того, що на фізосіб-підприємців передбачені Законом № 481 обов'язки також поширюються (див. постанову Київського апеляційного адмінсуду від 18.10.2011 р. у справі № 2а/2570/814/2011).

Нагадаємо: необлаштування відповідних місць знаками, визначеними Законом № 481, може спричинити досить серйозний штраф у розмірі 3400 грн. (навіть якщо порушення було допущене в період з 1 січня по 30 червня 2011 року, одногривенним штрафом у цій ситуації відбутися не вдасться // див. постанову Київського апеляційного адмінсуду від 09.02.2012 р. у справі № 2а-2680/11/1070). А тепер, з легкої руки ДПСУ, контролери захочуть бачити табличку із застрашливим написом у кожній кімнаті приміщення.

2. ДПСУ, відповідаючи на друге запитання, що стосується зовнішнього вигляду знаку про заборону куріння, посилається на необхідність його відповідності ДСТУ ISO 3864-1:2005 «Графічні символи. Кольори та знаки безпеки», затвердженому наказом Держспоживстандарту України від 25.05.2005 р. № 128, і ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір», затвердженому наказом Держспоживстандарту України від 30.03.2007 р. № 71. Посилання на вказані документи відсутні в Законі № 481, проте до них, наприклад, звертається Технічний регламент знаків безпеки та захисту здоров'я працівників, затверджений постановою Кабміну від 25.11.2009 р. № 1262. У ньому, зокрема, наведено зображення знаку «Курити заборонено» (додаток 1) із вказівкою, що такий знак повинен мати круглу форму з чорною піктограмою на білому фоні, край і перетинна лінія (зліва направо під кутом 45 градусів до горизонталі) — червоні. Червоний колір має становити не менше 35 відсотків загальної площі знаку (п. 25 Технічного регламенту).

3. Що стосується самого напису, то ДПСУ, схоже, непохитна: у місцях, де куріння заборонене, має розміщуватися виключно напис «Куріння заборонено!»; у місцях для куріння — тільки прямо передбачений Законом напис «Місце для куріння. Куріння шкодить вашому здоров'ю». До речі, аналогічної позиції дотримується і МОЗ (див. лист від 14.02.2012 р. № 05.01-10-Д-1/228).

Слід зауважити: суди до цього питання підходять більш лояльно, визнаючи, що, наприклад, напис «Палити заборонено!» достатньо повно передає суть заборони, а тому може використовуватися замість або разом із написом «Куріння заборонено!» (див. постанову Донецького окружного адмінсуду від 20.06.2011 р. у справі № 2а/0570/7951/2011). А от табличка російською («Курение запрещено!») україномовну замінити не зможе (див. постанову Донецького окружного адмінсуду від 05.04.2012 р. у справі № 2а/0570/3499/2012).

Про те, які зміни в законодавчому регулюванні питання про розміщення табличок, що стосуються куріння, а також про облаштування місць для куріння, очікують суб'єктів господарювання, див. коментар на с. 6 цього номера.

 

Олена Уварова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі