Щодо спецрежиму обліку та звітності з ПДВ молоко-м’ясопереробних підприємств
Лист Державної податкової служби України від 11.05.2012 р. № 8200/6/15-3315
Відповідно до норм Податкового кодексу України переробні підприємства до 2015 року додатну різницю суми податку на додану вартість, нараховану ним при здійсненні операцій з постачання власної виробленої продукції (молока, молочної сировини, молочних продуктів, м'яса, м'ясопродуктів, іншої продукції переробки тварин (шкур, субпродуктів, м'ясо-кісткового борошна), виготовленої з поставлених молока або м'яса в живій вазі сільськогосподарськими товаровиробниками, визначеними розділом V Кодексу, і фізичними особами, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, визначену розділом V Кодексу, сплачують до спеціального фонду Державного бюджету України та на спеціальний рахунок, відкритий ним в органі державної казначейської служби, у відповідних розмірах.
При цьому відповідно до підпункту 3 пункту 1 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України переробні підприємства зобов'язані вести окремий облік операцій з постачання виробленої власно продукції (молока, молочної сировини, молочних продуктів, м'яса, м'ясопродуктів, іншої продукції переробки тварин (шкур, субпродуктів, м'ясо-кісткового борошна), виготовленої з поставлених молока або м'яса в живій вазі сільськогосподарськими товаровиробниками (далі — продукція), і з постачання інших товарів/послуг, у тому числі продукції, виготовленої із сировини, визначеної у підпункті 1 цього пункту, та складати податкову декларацію з податку на додану вартість і податкову декларацію з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції.
У разі якщо переробні підприємства здійснюють операції з постачання м'ясомолочної продукції, виготовленої частково з поставлених молока або м'яса в живій вазі сільськогосподарськими товаровиробниками, визначеними розділом V Кодексу, і фізичними особами, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, визначену розділом V Кодексу, а частково з імпортованої сировини, сировини, поставленої не в живій вазі, сировини, що не є сировиною власного виробництва сільськогосподарських товаровиробників та фізичних осіб, то операції з постачання такої продукції відображаються в податковій декларації з податку на додану вартість (переробного підприємства) та податковій декларації з податку на додану вартість пропорційно до частки сировини, закупленої в живій вазі у сільськогосподарських товаровиробників, визначеними розділом V Кодексу, і фізичних осіб, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва у загальному обсязі сировини, придбаної у всіх категорій постачальників.
Щодо податкового кредиту переробного підприємства, то при придбанні (виготовленні) переробним підприємством товарів/послуг, основних засобів, які використовуватимуться частково для виготовлення м'ясомолочної продукції, а частково для виготовлення інших товарів/послуг, податковий кредит за такими операціями розподіляється виходячи з частки використання таких товарів/послуг, основних засобів в операціях з постачання м'ясомолочної продукції та відповідно в операціях з постачання інших товарів/послуг, з урахуванням вимог розділу V Кодексу.
Заступник Голови А. Ігнатов
коментар редакції
Дві категорії сировини — два види декларацій з ПДВ переробних підприємств
Лист, що коментується, безумовно, додасть оптимізму як молоко-м’ясопереробникам, яким установлено спецрежим оподаткування ПДВ, так і сільгосппідприємствам та фізичним особам, на адресу яких переробними підприємствами проводяться виплати сум спецрежимного ПДВ як компенсації за продані ними молоко і м'ясо в живій вазі.
Акцентуємо увагу на абзаці третьому листа, що коментується. У разі якщо переробні підприємства здійснюють операції з постачання м'ясомолочної продукції, виготовленої частково з поставлених молока або м'яса в живій вазі сільгосптоваровиробниками, визначеними розд. V ПКУ і фізичними особами, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, визначену розд. V ПКУ, а частково з імпортованої сировини, сировини, поставленої не в живій вазі, сировини, що не є сировиною власного виробництва сільгосптоваровиробників та фізичних осіб, то операції з постачання такої продукції відображаються в податковій декларації з ПДВ (переробного підприємства) та податковій декларації з ПДВ пропорційно до частки сировини, закупленої в живій вазі у сільгосптоваровиробників, визначених розд. V ПКУ і фізичних осіб, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, у загальному обсязі сировини, придбаної у всіх категорій постачальників.
Інакше кажучи, якщо м'ясомолочна продукція переробниками виготовляється з використанням одночасно двох категорій сировини (так би мовити, спец- та неспецсировини), то поставки такої продукції мають відображатись у двох видах декларацій з ПДВ (спецдекларації та загальній) з розподілом пропорційно до частки придбання кожного виду сировини у загальному обсязі придбаної сировини у всіх категорій постачальників.
Це нова позиція ДПСУ щодо змішаного використання двох категорій сировини, яка заслуговує схвалення. На жаль, у попередньому листі від 02.03.2012 p. № 3797/6/15-3315 (далі — лист № 3797) («Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 35, с. 8) ДПСУ висловлювала, по суті, протилежну думку. Зокрема, вона говорила, що з продукції, яка частково виготовлена із сировини власного виробництва сільгосптоваровиробника, а частково з іншої сировини, суми ПДВ переробного підприємства не направляються для виплати компенсацій сільгосптоваровиробникам. Із такої «антикомпенсаційної» позиції ДПСУ зрозуміло, що податківці раніше не передбачали ні пропорційного розподілу операції з постачання м'ясомолочної продукції (а отже, і виникаючих при цьому податкових зобов’язань з ПДВ), ні відображення таких операцій, в тому числі і в спецдекларації переробного підприємства. Нагадаємо, що наші критичні зауваження на таку фіскальну позицію податківців викладено у статті «Підводні камені у порядку виплати компенсації за молоко» («Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 35, с. 20), що по суті є розширеним коментарем до згаданого листа № 3797.
Проте не будемо перебільшувати значення листа, що коментується, та говорити про якесь торжество справедливості.
По-перше , ніяких корективів до попереднього листа № 3797 ДПСУ не вносить (вірніше, — взагалі його не згадує), унаслідок чого на одне і те ж питання у законодавстві можна знайти дві полярні точки зору податківців (мабуть, не в правилах ДПСУ визнавати свої помилки). Залишається лише мати надію, що надалі фіскальна позиція податківцями не буде братись до уваги на практиці.
По-друге , як і в листі № 3797, так і в листі, що коментується, ДПСУ продовжує вільно оперувати поняттями «сільськогосподарське підприємство», «сільськогосподарський товаровиробник», фактично підміняючи їх, чи то не помічаючи, чи то не бажаючи помічати, що у розд. V ПКУ не міститься визначення поняття «сільськогосподарські товаровиробники». І взагалі розд. V ПКУ оперує поняттям «сільськогосподарське підприємство», а не поняттям «сільськогосподарський товаровиробник». Зрозуміло, що внаслідок такої підміни понять з послідуючим притягненням вимог, зокрема, ПДВ-орієнтованого критерію 75 % «сільгосп-частки», звужуються рамки спецрежиму переробників, а разом з тим і коло отримувачів компенсаційних коштів. Негативні наслідки такої підміни більш детально висвітлено в уже згаданій статті «Підводні камені у порядку виплати компенсації за молоко» («Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 35, с. 20).
До речі, заодно звернемо увагу, що критерій 75 % «сільгосп-частки» для ФСП (фіксованого сільгоспподатку) до порядку компенсаційних виплат сільгосптоваровиробникам за поставлене ними молоко і м'ясо в живій вазі не має ніякого відношення (і до того ж розраховується за іншими правилами).
Анатолій Бобро