Теми статей
Обрати теми

Пошта редакції. Витрати комісіонера на рекламу комісійного товару

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Витрати комісіонера на рекламу комісійного товару

 

Підприємство-комісіонер із метою реалізації товару комітента на більш вигідних умовах провело рекламну кампанію: розмістило оголошення про цей товар у засобах масової інформації. Чи може комітент, відшкодувавши комісіонеру такі витрати на рекламу, урахувати їх у складі своїх «податкових» витрат?

(м. Київ)

 

Відповідно до ст. 1011 ЦКУ за договором комісії одна сторона (комісіонер) зобов'язується за дорученням іншої сторони (комітента) за плату вчинити один або декілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента.

При цьому комітент зобов'язаний виплатити комісіонеру плату в розмірі та порядку, визначених договором комісії (ст. 1013 ЦКУ).

Водночас під час виконання комісійного доручення в комісіонера може виникнути необхідність здійснення різних витрат, пов'язаних із виконанням обов'язків за договором.

У ст. 1024 ЦКУ передбачено, що комісіонер має право на відшкодування витрат, понесених ним у зв'язку з виконанням своїх обов'язків за договором комісії, у тому числі й у разі, якщо правочин з незалежних від нього причин не відбувся.

До витрат, на відшкодування яких має право претендувати комісіонер, як правило, відносять витрати на транспортування товару, його завантаження/розвантаження, зберігання, сплату митних платежів, сплату податків і зборів, витрати на експортне та митне оформлення вантажу, на укладення правочинів із третіми особами, витрати на підвищення попиту на товари (інакше кажучи, на рекламу), а також інші подібні витрати. Такі витрати може бути понесено комісіонером за прямою вказівкою комітента або з власної ініціативи.

На думку Донецького окружного адміністративного суду (див. постанову від 08.05.2009 р. у справі № 8867/08/0570), відшкодуванню комісіонеру підлягають усі витрати, понесені ним особисто, від свого імені та за свій рахунок у зв'язку з виконанням договору комісії. Тому перелік таких витрат визначається в кожному конкретному випадку окремо виходячи з фактично понесених комісіонером витрат.

Причому, як указав Харківський апеляційний господарський суд у постанові від 24.09.2007 р. у справі № 27/398-05, ці витрати мають бути розумними та доцільними, а також дійсно необхідними, щоб забезпечити належне виконання покладеного на комісіонера доручення.

Суми витрат комісіонера, пов'язаних з виконанням обов'язків за договором комісії, має бути підтверджено відповідними документами (звітом комісіонера, копіями первинних документів, що підтверджують здійснення комісіонером витрат).

Таким чином, якщо в договорі комісіонеру дано доручення на здійснення рекламної кампанії товару, то витрати на її проведення відшкодовуються комітентом. Якщо в договорі цей момент не врегульовано, то все залежатиме від кінцевого результату (належного чи неналежного виконання доручення). Наприклад, у ситуації, коли комісіонер витратив кошти на рекламу та у результаті продав товар на більш вигідних умовах, він може висунути комітенту вимоги щодо відшкодування витрат на рекламу.

Інша річ, якщо комісіонеру не доручалося за договором проведення рекламної кампанії, але він її провів з власної ініціативи, проте при цьому товар не було продано або продано на невигідних умовах. У такому разі комітент не зобов'язаний відшкодовувати комісіонеру понесені витрати. Разом із тим це не позбавляє комісіонера можливості відобразити понесені рекламні витрати у складі своїх «податкових» витрат як витрати на збут — право на таке відображення надає йому абзац «г» п.п. 138.10.3 ПКУ. Вони будуть записані в рядку 06.2 декларації з податку на прибуток, форму якої затверджено наказом № 1213.

У разі якщо комітент відшкодовує комісіонеру суму понесених ним витрат на рекламу у зв'язку з виконанням обов'язків за договором комісії, то таку суму він може врахувати у складі своїх «податкових» витрат як витрати на збут, звісно, за наявності підтвердних документів, отриманих від комісіонера (звіту комісіонера, копій первинних документів, що підтверджують здійснення комісіонером витрат). На це звертають увагу і податківці в консультації, розміщеній в розділі 110.20 ЄБПЗ.

Такі витрати потраплять до «податкових» витрат комітента в тому звітному періоді, в якому були здійснені, відповідно до правил ведення бухобліку (п. 138.5 ПКУ), але не раніше періоду отримання звіту комісіонера. Вони відобразяться в рядку 06.2 декларації з податку на прибуток.

Що стосується комісіонера, якому комітент відшкодовує витрати на проведення рекламної кампанії свого товару, то в його обліку такі витрати не відображаються.

 

Наталя Білова, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі