Теми статей
Обрати теми

Як постачальнику визначити місце походження товару?

Редакція ПБО
Стаття

Як постачальнику визначити місце походження товару?

 

Сьогодні це запитання найчастіше виникає у зв'язку з необхідністю коректного складання податкових накладних. Адже, як відомо, податкові накладні, складені на постачання товару, ввезеного на митну територію України, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних незалежно від суми постачання (крім того, в таких накладних обов'язковим є зазначення коду УКТ ЗЕД). При цьому, якщо ввезений товар постачається без переробки та інших змін, то запитань щодо визначення місця його походження не виникає. У свою чергу, якщо такий товар є лише однією зі складових кінцевого продукту, то в цьому випадку для визначення місця його походження виробник повинен виконати низку процедур. Про них ми і поговоримо в цій статті.

Віталій ПОРОЛЛО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Загальні положення

Проблема визначення вітчизняного/імпортного статусу товарів існувала і раніше, про що, як мінімум, можуть свідчити роз'яснення різних держорганів. Їх загальним висновком є те, що визначення терміна «товари вітчизняного виробництва» чинне законодавство не містить. При цьому ДМСУ вважає, що під терміном «вітчизняне виробництво» слід розуміти те, що товари вироблено в Україні (див. лист ДМСУ від 03.02.2012 р. № 11.1/1.2-15.1/986). У свою чергу, Мін'юст виявився багатослівнішим: повторюючи загальні висновки ДМСУ, чиновники цього відомства також додали, що питання визначення країни походження врегульовано розд. XII МКУ (див. лист Мін'юсту від 24.11.2011 р. № 711-0-2-11/8.2). Щодо думки ДПСУ, то податківці в питанні, що розглядається, також посилаються на зазначений розділ МКУ (див. Єдину базу податкових знань, розділ 130.22).

Таким чином, з метою визначення місця походження товару найлогічніше погодитися з чиновниками та насамперед орієнтуватися на розд. XII МКУ (незважаючи на те, що згідно зі ст. 276 МКУ його приписи використовуються для визначення країни походження для абсолютно інших цілей). У зв'язку з цим нагадуємо, що вже не за горами набуття чинності новим Митним кодексом України від 13.03.2012 р. № 4495-VI (далі — Митний кодекс), зокрема з 01.06.2012 р. Водночас ця подія на питання, що розглядається, вплине не істотно, оскільки щодо нього новий Митний кодекс містить якщо не аналогічні, то дуже схожі правила.

Що стосується підзаконних нормативно-правових актів, що встановлюють правила визначення місця походження товару (наприклад, Перелік № 1765), то до їх відповідного оновлення продовжуватимуть діяти акти, затверджені відповідно до МКУ, про що прямо зазначено в п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Митного кодексу.

Крім того, у певній частині це питання підпадає під регулювання міжнародними договорами, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України. Наприклад, при визначенні місця походження товарів з походженням із СНД слід керуватися Правилами визначення країни походження товарів. Причому важливо зауважити: як чинним МКУ (ст. 7), так і майбутнім Митним кодексом (ч. 3 ст. 1) приписано, що в ситуації, коли міжнародними договорами встановлено інші правила поведінки, ніж цими актами, пріоритет слід віддавати правилам таких договорів.

 

Визначення місця походження товару

Як установлено ст. 277 МКУ , країною походження товару вважається країна, в якій товар:

1) повністю вироблено,

або

2) піддано достатній переробці відповідно до встановлених критеріїв.

Перелік товарів, які вважаються повністю виробленими в Україні, наведено у ст. 278 МКУ (а також у п. 2 Правил визначення країни походження). Водночас для вирішення нашого завдання його зміст значення не має, оскільки питання полягає у визначенні країни походження товару, у виробництві якого бере участь не одна, а декілька країн.

Таким чином, нас має цікавити виключно другий пункт. Критерії достатньої переробки перелічено у ст. 279 МКУ (а також у п. 4 Правил визначення країни походження). До них належать:

1) переробка товару, у результаті якої його код згідно з УКТ ЗЕД змінюється на рівні будь-якого з чотирьох перших символів;

2) правило адвалорної частки. При цьому в разі застосування цього правила вартість виготовленого товару визначається на базі ціни франко-завод виробника товару. У свою чергу, вартість складових цього товару, що походять з інших країн, визначається за їх митною вартістю, а тих складових, походження яких не визначено, — за встановленою ціною першого їх продажу в цій країні;

3) виконання операцій, які при дотриманні певних умов вважаються достатніми для визнання походження товару з тієї держави, в якій такі операції мали місце.

У процесі визначення країни походження насамперед необхідно застосовувати правила 2 і 3, для чого слід скористатися Переліком № 1765 (ст. 279 МКУ). Саме ним установлено перелік операцій (крім того, не виключено встановлення подібних переліків і міжнародними договорами — у такому разі слід ураховувати й їх), здійснення яких вважається достатнім для того, щоб товар, відносно якого вони застосовувалися, вважався виробленим в Україні. Наприклад, щодо предметів одягу з натуральної або композитної шкіри (код УКТ ЗЕД 4203) таким критерієм є зшивання або об'єднання не менше ніж двох шматків натуральної або композитної шкіри; щодо взуття (код УКТ ЗЕД 6401 — 6405) — виготовлення з матеріалів будь-якої позиції, крім готових верхніх частин взуття, прикріплених до внутрішніх підошов чи інших компонентів підошви товарної позиції 6406 тощо.

Якщо в цьому Переліку відповідний товар відсутній, то для визначення місця його походження слід звернутися до першого правила — зокрема, до факту зміни коду УКТ ЗЕД на рівні будь-якого з чотирьох перших символів. Причому зверніть увагу: ідеться виключно про перші чотири символи — якщо зміна коду УКТ ЗЕД відбувається на рівні інших символів, товар не може вважатися створеним в Україні.

Крім того, у ст. 280 МКУ (а також п. 5 Правил визначення країни походження) додатково перелічено операції, здійснення яких не відповідає критерію достатньої переробки. До них належать:

1) операції, пов'язані із забезпеченням збереження товарів під час зберігання чи транспортування;

2) операції щодо підготовки товарів до продажу та транспортування (роздрібнення партії, формування відправлень, сортування, перепакування). Отже, наприклад, передпродажне пакування ввезеного на територію України товару не робить його виробленим в Україні;

3) прості складальні операції — тобто операції, які здійснюються за допомогою простого кріпильного матеріалу (гвинтів, гайок, болтів тощо), клепання чи монтажу готових вузлів за допомогою зварювання (за винятком виготовлення складних виробів шляхом зварювання), а також інші операції (регулювання, контроль, заправка робочою речовиною тощо), необхідні у процесі складання і не пов'язані з переробкою (обробкою) товарів незалежно від кількості та складності таких операцій. При цьому, незважаючи на розшифровку поняття «прості складальні операції», його зміст викликає чимало запитань. Наприклад: чи слід вважати простою складальною операцією складання персональних комп'ютерів? На нашу думку, так. Це пов'язане з тим, що хоча таку операцію і не можна повною мірою назвати простою, її суть полягає в приєднанні один до одного окремих елементів за допомогою названих вище простих кріпильних матеріалів (або без них). Це означає, що комп'ютер не може вважатися товаром вітчизняного виробництва (звичайно якщо його комлектуючі — імпортні), а отже, податкова накладна на його постачання підлягає реєстрації. Крім того, у цьому випадку виникає питання про заповнення в такому разі податкової накладної (у зв'язку з тим, що окремі елементи комп'ютерів мають свій код УКТ ЗЕД). На нашу думку, до податкової накладної цілком допустимо внесення вже складеного персонального комп'ютера з його кодом УКТ ЗЕД (наприклад, 8471 41 00 00). Водночас не виключено, що податківці в такій ситуації наполягатимуть на виділенні в податковій накладній усієї номенклатури елементів комп'ютера із зазначенням відповідних кодів УКТ ЗЕД* (материнської плати, процесора, плат оперативної пам'яті, системного блока тощо), що, на наш погляд, неправильно, оскільки договір між постачальником і покупцем укладено на постачання комп'ютера, а не його окремих елементів;

4) змішування товарів (компонентів) без надання одержаній продукції характеристик, що істотно відрізняють її від вихідних складових. Отже, наприклад, товар, що є простою сумою імпортних товарів (наприклад, подарунковий набір, навіть якщо і присвоїти йому вітчизняну назву), не можна вважати виробленим в Україні;

5) комбінація двох чи більше зазначених вище операцій;

6) забій тварин.

* Цей висновок випливає з їх думки, відповідно до якої в податковій накладній має фігурувати виключно той код УКТ ЗЕД, який указано у ВМД (див. лист ДПСУ від 15.02.2012 р. № 4621/7/15-3417-20 // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 39, с. 11), а до неї буде внесено саме коди комплектуючих.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі