Теми статей
Обрати теми

Плата за землю. Плата за землю при оренді приміщення в бюджетної установи

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Плата за землю при оренді приміщення в бюджетної установи

 

Чи необхідно подавати декларацію з плати за землю та кому саме, якщо підприємство орендує приміщення в бюджетної установи (наприклад, лікарні)?

(м. Харків)

 

Для всебічного висвітлення питання наведемо відповідь на нього з позиції як орендодавця, так і орендаря.

Відразу умовимося, що в переважній більшості випадків земельні ділянки із земель державної та комунальної власності закріплено за бюджетними установами на праві постійного користування, що відповідає приписам ст. 92 ЗКУ, якою врегульовано це речове право. Інші варіанти оформлення таких земельних ділянок за цими установами (на праві приватної власності чи на праві оренди) суперечили б самій сутності відносин, і тому нами тут не розглядатимуться.

Орендодавець (бюджетна установа). Згідно з п.п. 282.1.3 ПКУ заклади, установи та організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів (до яких здебільшого належать і лікарні), звільнено від сплати земельного податку.

При цьому важливо зауважити, що юридичні особи, які мають відповідно до ст. 282 цього Кодексу право на пільги зі сплати земельного податку, не звільняються від обов'язку подання податкової звітності за земельні ділянки, з яких земельний податок не справляється внаслідок застосування податкових пільг. Про це йдеться в консультації з ЄБПЗ за кодом 200.05, а ми звертали на це увагу у статті «Земельний податок: порядок розрахунку» («Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 88) і особливо у статті «Звітність щодо плати за землю-2 (про платників ФСП, уточнення задекларованих зобов'язань тощо)» («Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 25).

Водночас слід пам’ятати, що землекористувачі, які мають ті чи інші пільги із земельного податку та надають в оренду окремі будівлі, споруди або їх частини, відповідно до п. 284.3 ПКУ повинні сплачувати податок за земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території. Разом з тим наведена норма не поширюється на бюджетні установи в разі надання ними будівель, споруд (їх частин) у тимчасове користування (оренду) іншим бюджетним установам, дошкільним, загальноосвітнім навчальним закладам незалежно від форм власності та джерел фінансування.

Таким чином, питання про необхідність сплати земельного податку орендодавцю — бюджетній установі доведеться вирішувати виходячи зі статусу орендаря. У тому разі, якщо така бюджетна установа набуває статусу платника земельного податку, їй слід керуватися спеціальною нормою п. 287.7 ПКУ, згідно з якою при наданні в оренду окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди будівель (їх частин)*.

* Нагадаємо, що в загальному випадку, якщо право на пільгу втрачається протягом року, то податок починають сплачувати з місяця, наступного за місяцем, в якому втрачено це право (див. п. 284.2 ПКУ).

Як відомо, за необхідності уточнити дані на поточний та майбутні періоди внаслідок зміни різних чинників, що впливатимуть на розмір податкових зобов'язань із плати за землю в майбутньому, це можна зробити шляхом подання нової звітної декларації або щомісяця, або відразу до кінця року (докладніше див. в останній зі згаданих вище публікацій). Таку декларацію подають протягом 20 календарних днів місяця, наступного за звітним, в якому відбулися зміни, тобто було укладено договір оренди нерухомості.

Орендар. Яким би не був статус орендаря, йому важливо розуміти, що власне передача/отримання об’єкта нерухомості в оренду не змінює суб'єкта плати за землю — ним продовжує залишатися власник такої нерухомості, тобто орендодавець. Орендар приміщення буде зобов'язаний сплачувати плату за землю тільки в тому випадку, якщо одночасно з укладенням договору оренди нерухомості з ним укладуть окремий договір оренди земельної ділянки, необхідної для експлуатації орендованого об’єкта, однак, як правило, при оренді будівель, споруд (їх частин) у бюджетних установ таке не практикується, тож і подавати декларацію з плати за землю орендар приміщення не повинен.

На завершення додамо, що орендар може (але аж ніяк не зобов'язаний) компенсувати орендодавцю його витрати на сплату земельного податку (про податкову долю такої компенсації йшлося у статті «Офіс в оренді: особливості податкового обліку» // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 20). Орендодавцям-бюджетникам при цьому необхідно враховувати думку Голов- КРУ, висловлену в листі від 15.06.2007 р. № 25-18/446, про необхідність закріпити домовленість щодо відшкодування земельного податку безпосередньо в договорі оренди приміщень або в окремому договорі. Однак навіть у цьому випадку орендар не набуває статусу платника земельного податку і «земельну» звітність не подає.

Якщо ж проведення зазначеного відшкодування в договірному порядку сторонами не врегульовано і суму плати за землю, що підлягає компенсації, не розраховано, орендодавець не має правових підстав вимагати від орендаря відшкодування плати за землю.

 

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі